Geld & Recht alle pijlers

Wanneer zijn jullie begonnen met sparen?

18-10-2011 16:45 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met sparen toen ik 16 was, al was het maar 10 euro in de maand. Ik vond het toch wel iets iig.

Mijn zusje van 17 spaart helemaal niks, ze zegt dat ze dit pas wil doen als ze haar studiefinanciering krijgt, 200 euro in de maand.

Ze heeft nu ongeveer 700 euro op haar spaarrekening.

En is ongeveer rond haar 24e klaar met de opleiding zodat ze kan werken.

Ik maak me zorgen om haar want ben bang dat ze niet genoeg geld heeft op haar 24e voor haar leven enz.

Of lijkt jullie dit wel genoeg?

En wanneer begonnen jullie met sparen, en hoe veel?
quote:bloem55 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:54:

Koop en ook nog de inrichting.

En misschien ook nog geld voor een auto, neem ik wel aanHet is echt heel erg out of the box denken, maar eh: dan koopt ze toch geen huis, auto en uitzet? Het bestaat hoor, mensen die hun materiële bezit langzaam vergaren, in plaats van meteen als ze het huis uit gaan. En die mensen overleven dat vaak zonder mankeren, ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
quote:AlettaJacobs schreef op 18 oktober 2011 @ 17:02:

[...]

Het is echt heel erg out of the box denken, maar eh: dan koopt ze toch geen huis, auto en uitzet? Het bestaat hoor, mensen die hun materiële bezit langzaam vergaren, in plaats van meteen als ze het huis uit gaan. En die mensen overleven dat vaak zonder mankeren, ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
quote:bloem55 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:54:

Koop en ook nog de inrichting.

En misschien ook nog geld voor een auto, neem ik wel aanMeteen koop en een auto? Misschien zit ik in een heel vreemde bubbel, maar de studenten die ik ken, blijven na hun studie even op hun kamer wonen, zoeken een baan en pas als ze een klein beetje zekerheid hebben gaan ze iets groters huren of ze gaan samenwonen, pas nog iets later kopen ze een huis en die auto komt er meestal ook niet meteen.
Ik spaar al zo lang als ik me kan herinneren. Altijd fijn geweest voor onverwachte uitgaven (kapotte of gejatte fiets in studententijd), verhuizingen etc. Ik heb altijd kunnen sparen (ook tijdens mijn studententijd), maar ook altijd kunnen leven en leuke dingen kunnen doen. Ik heb in mijn studententijd en tamelijk lang erna redelijk goedkoop kunnen wonen, door in een studenten/werkenden huis te wonen met gedeelde voorzieningen. Dat is namelijk een prima oplossing als je minder verdient of geen geld (gespaard) hebt voor een grote investering. In 1 keer een hele inboedel kan een hoop kosten, maar stap voor stap vanaf een studentenkamer steeds wat vervangen is prima te doen.

Ik denk dat je je zusje je eigen leven moet laten leiden. Mijn broer en ik verschillen als dag en nacht en als iemand mij dwingt zoals hij te leven word ik gek en omgekeerd ook. Ik heb wel het beste met hem voor en hij met mij, maar we maken onze eigen keuzes. Laat je zusje lekker volwassen worden en eigen keuzes maken.
En waarom zou je zus met 24 jaar een eigen huis en auto moeten kopen? Wat is er mis met het OV, of een huurhuis? Wie weet wil ze wel een jaar werken en daarna reizen.

Echt ga vooral geen tweede moeder spelen, want je verpest hoogst waarschijnlijk de band met je zus ermee.

Laat jouw zus haar eigen leven bepalen, bemoei je er niet mee, ga er ook niet over kletsen (roddelen) met je moeder. En ja, het kan zijn dat ze flink haar tenen stoot, er moeilijke momenten zullen zijn in haar leven, maar so be it toch?!

Ik heb destijds er in 1,5 jaar al mijn spaargeld doorgejast. Duizenden euro's... Want ik wilde emigreren, naar Italie. Dus vaste baan opgezegd (net toen de crisis uitbrak), taalcursus gaan volgen in Italie. Baantje hier, baantje daar. Uiteindelijk een jaar lang via het uitzendbureau gewerkt en nu een vaste baan, staan op het punt om een huis te kopen (we wachten op reactie van de makelaar). En willen volgend jaar trouwen en voor een kindje gaan. Soms denk ik wel eens, goh die duizenden euro's spaargeld waren nu wel makkelijk geweest, maar aan de andere kant ik zou de ervaring die ik heb opgedaan voor geen goud hebben willen missen. Sterker nog, dan was ik mijn vriend waarschijnlijk niet eens tegen gekomen. Het leven gaat zoals het gaan moet...
quote:borderwalk schreef op 18 oktober 2011 @ 17:07:

[...]

Meteen koop en een auto? Misschien zit ik in een heel vreemde bubbel, maar de studenten die ik ken, blijven na hun studie even op hun kamer wonen, zoeken een baan en pas als ze een klein beetje zekerheid hebben gaan ze iets groters huren of ze gaan samenwonen, pas nog iets later kopen ze een huis en die auto komt er meestal ook niet meteen.Inderdaad. Ik ben inmiddels 37 en huur nog. We kijken nu naar koop, maar tot nu toe was ik hier heel gelukkig mee. En die auto is er niet en nooit geweest. Niet iedereen wil een eigen huis en een auto voor de deur. En soms wil je het wel maar kan het niet. Word je ook niet doodongelukkig van hoor.
Ik heb ook geen auto hoor. Niemand van mijn leeftijd bijna.
Internagelaktisch
quote:maaique schreef op 18 oktober 2011 @ 17:13:

Ik heb ook geen auto hoor. Niemand van mijn leeftijd bijna.Wel een koopwoning met je stufi?
Altijd al. Toen ik klaar was met studeren had ik een bedrag met vier nullen op de bank. Da's fijn kan ik je zeggen!
Ik spaar sinds ik geld kreeg, zakgeld ging in een spaarvarken, kleedgeld spaarde ik ook een deel van zodat ik eens in het jaar een duurdere aankoop (winterjas/ schoenen) kon doen.

Toen ik mn eerste bijbaantje kreeg spaarde ik daarvoor ook echt het grootste gedeelte (gaf als tiener niet zoveel uit). Chille was dus toen ik ging studeren dat ik al een leuke spaarrekening had. Heb als student jaren op kamers gewoond en altijd een bijbaantje ernaast gehad, denk dat mn gemiddelde inkomen zo rond de 800 euro lag ofzo per maand? Daarvan spaarde ik toch altijd wel 200 euro per maand. In de zomermaanden werkte ik extra zodat ik mn vakantie en collegegeld kon verdienen (niet alles natuurlijk met wel een groot gedeelte).

Nu studeer ik nog, woon samen in een klein appartementje (goedkoper dan onze twee losse kamers voorheen), we hebben een autotje (kost 50 euro per maand) wat vaak goedkoper is om te gebruiken dan wanneer we een treinkaartje heen en terug kopen. Dus ik ben blij dat ik altijd spaargeld heb gehad.

Maar he, zoals gezegd wordt, veel mensen krijgen beetje bij beetje alles bij elkaar. Toen ik op kamers ging kocht ik wat meubels en groot gedeelte van mn uitzet had ik al (van zolder / kringloop). Toen ik ging samenwonen hebben we een bank gekocht en de rest hadden we allemaal al. Etc etc. Je kunt gewoon alles plannen en bekijken wanneer je wat kunt kopen!
Ik huur en dat blijf ik voorlopig doen. Om mij heen zie ik alleen maar ellende van mensen die het huis niet verkocht krijgen.
quote:maaique schreef op 18 oktober 2011 @ 17:13:

Ik heb ook geen auto hoor. Niemand van mijn leeftijd bijna.Ik ken juist best wel veel studenten die een autotje voor de deur hebben staan! Vaak wel afdankertjes van opa en oma / ouders, of gewoon kleine goedkope wagentjes, maar zoals ik hierboven schreef is het soms voordeliger om met de auto te gaan dan met OV (als je bijv een weekkaart hebt en veel in het weekend moet reizen voor hobby / bijbaantje).
quote:Atelier_madame schreef op 18 oktober 2011 @ 17:21:

[...]

Ik ken juist best wel veel studenten die een autotje voor de deur hebben staan! Vaak wel afdankertjes van opa en oma / ouders, of gewoon kleine goedkope wagentjes, maar zoals ik hierboven schreef is het soms voordeliger om met de auto te gaan dan met OV (als je bijv een weekkaart hebt en veel in het weekend moet reizen voor hobby / bijbaantje).

Ligt er misschien ook een beetje aan welke studentenstad. Je moet zo'n auto natuurlijk ook nog ergens kunnen parkeren.

Of bedoel jij thuiswoners? Ik ken nl geen enkele regulier op kamers wonende student met een auto. Ja twee, maar die hebben eerst heel lang thuis gewoond.
quote:borderwalk schreef op 18 oktober 2011 @ 17:25:

[...]

Ligt er misschien ook een beetje aan welke studentenstad. Je moet zo'n auto natuurlijk ook nog ergens kunnen parkeren.

Of bedoel jij thuiswoners? Ik ken nl geen enkele regulier op kamers wonende student met een auto. Ja twee, maar die hebben eerst heel lang thuis gewoond.Gewoon in het midden des lands, op veel studentencomplexen heb je gewoon plek voor een auto. Maar goed ik woon in een iets kleinere stad en heb gewoon een parkeerplaats voor de deur. :P Avondje minder zuipen in de maand en je kunt alweer de verzekering betalen (delen m toch met zn 2en).
Ik ben ook een spaarder, zelfs als student (wel als werkende student die hard werkt en studeert en weinig uitgaat) kan ik nog ruim sparen. Het is niet zo dat ik al mijn geld oppot ofzo, ik reis graag en besteed daar wel geld aan, maar ik geef gewoon van nature weinig geld uit, ik houd gewoon elke maand over.
Ik ben 18 en ik spaar ook niet. Boeiend! Doen zoveel niet.
Ligt er denk ik ook een beetje aan hoe de planning van je zus eruit ziet. Voor ik studeerde heb ik geld van mn bijbaantje gespaard, grotendeels om dure schoolexcursies (als Romereis) te bekostigen waar ouders de middelen niet voor hadden. Daarna voor stukje uitzet gespaard (helft tweedehands, helft ikea). Op het moment dat je op kamers gaat heb je toch wel het eea aan uitgaven, maar dat moet makkelijk kunnen met die 700E die ze nu heeft. Daarna heb ik met geld van bijbaantje gespaard voor mijn levensonderhoud tijdens de drie jaren onbetaalde stage die bij mijn studie hoorden. Toen ik afstudeerde stond en 0 euro op spaarrekening. Dat maakte niet uit, had direct werk en na een maand wordt er een bedrag gestort waar je je spaarrekening weer lekker mee kan vullen . Sindsdien langzaam oude uitzet aan het vervangen door nieuwe spulletjes. En ik spaar nu van mijn salaris voor grotere uitgaven. Ben bijvoorbeeld van plan binnenkort een auto te kopen, en dat kan nu ook prima! Zou me niet te druk maken over planning zusje. Je hoeft als student geen grote bedragen op de rekening te hebben staan.
Ik heb ook al van kleinsaf flink gespaard, en na mijn studie stond er ook een bedrag met vier nullen op mijn spaarrekening. Gaf een goed en zeker gevoel, ook al had ik het niet meteen nodig.

Maar ik denk niet dat het perse nodig is in het geval van je zus. Hangt er een beetje vanaf of ze voor de rest wel een goed plan heeft voor later, en zich een beeld kan vormen van hoeveel ze gaat verdienen en hoeveel kosten ze heeft.
Borderwalk, hoe kom je er bij dat ik een koopwoning heb?

Ik huur en krijg huursubsidie. Betaal in verhouding minder dan voor een studentenkamer
Internagelaktisch
Mijn ouders en grootouders hebben altijd voor me gespaard.Dat is volgens mij ook nog niet opgehouden. Ik ben zelf begonnen met sparen toen ik mn eerste bijbaantje kreeg, dus met een jaar of 16. Het sparen was m.n. voor de zomervakanties en later om mijn auto te kunnen betalen ( die ik vanaf mijn 19e heb, dus ik kan nog een hele tijd voor ik een nieuwe nodig heb:)). Alle leuke dingen dus. Studie etc. heb ik niet zelf hoeven te betalen.

Nu vanaf juli aan het werk, net klaar met mijn studie en direct aan het werk kunnen gaan gelukkig. Ik spaar nu iedere maand een redelijk groot bedrag, zodat ik binnen afzienbare tijd ( hopelijk binnen een jaar) een huis kan kopen met mijn vriend.

Wat mijn broertje en zusje doen moeten ze helemaal zelf weten. Ik ga ervan uit dat mijn ouders een gedegen opvoeding hebben gegeven en dat ze bijspringen als het echt niet meer gaat.
Geloof mij, er zijn heel veel mensen van begin twintig die geen rooie cent hebben...

Zelf vind ik het altijd nogal apart dat iemand van mijn leeftijd (begin 20) niet of nauwelijks gespaard heeft. Ik spaar al van kinds af aan. Ik kan mede daardoor makkelijk zelf m'n eigen hbo studie betalen. Ik kan nu vanwege stage en wat andere omstandigheden nauwelijks werken maar dat kan ik door die spaarrekening wel opvangen. Mocht ik dus een maand echt niet rondkomen dan kan ik altijd nog wat geld van m'n spaarrekening halen.
Ik heb ook geen cent, puur omdat ik niets heb om te sparen. Mijn vriendje is daar ook pas net mee begonnen. Hij heeft 2 auto's waar een hoop geld in gaat maar de rest probeert hij te sparen.
Ik ga sparen op 't moment dat ik m'n studieschuld heb afbetaald
O wacht, dat is natuurlijk niet waar. Als ik m'n studieschuld heb afbetaald, ga ik vaker op vakantie :D
Als kind werd er voor mij gespaard door mijn ouders en grootouders. Mijn zakgeld was om te sparen voor leuke dingen.

Toen ik vakantie/weekendbaantjes had (vanaf m'n 14e) begon ik ook zelf geld op m'n spaarrekening te zetten zodat ik 'n leuke start had toen ik m'n huis kocht en in moest richten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven