Ex eist dat ik meer ga werken

18-10-2011 13:29 666 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna vijf jaar gescheiden. Samen hebben we een kind en alles is gegaan via een advocaat en dus via de rechter. In het verleden al problemen met ex gehad mbt tot betalen van KA. Hij vindt dat hij teveel betaald en dus betaalde hij simpelweg niet en verlaagde eigendhandig het bedrag.Via het LBIO toch nog gekregen. Naar de rechter voor vermindering stapt hij niet omdat hij weet dat hij in het ongelijk gesteld wordt omdat er geen enkele reden is om te verlagen. Mijn advocaat die ik ingeschakeld had toen hij achterwege bleef bevestigde dit ook. Ook naar mijn ex toe n.a.l. van zijn inkomstengegevens etc die hij haar had toe gestuurd. Hij heeft die gegevens notabene uitzichzelf zonder dat mijn advocate daarom had gevraagd, naar haar toe gestuurd. Zo was hij ervan overtuigd dat hij teveel betaalde.

Uiteindelijk werd er weer gewoon betaald maar wel op een treiterende manier en gewoon dwars liggen als het gaat om ons kind mbt omgang etc. Hetzij minder, want intussen heeft hij een relatie gehad en even samengewoond. Het was in die periode rustig wat de KA en treiteren aangaat. Maar nu is het inmiddels uit en woont hij weer alleen en begint het weer.

Twee weken terug werd ik wederom door hem gebeld. Hij eiste van mij, dat ik voortaan ons kind kom brengen en halen als het zijn weekend is. Toen hij samenwoonde mocht ik ons kind niet eens brengen of halen omdat zijn huis verhuurt werd en hij bij zijn vriendin woonde. Hij doet dat niet meer dat halen en brengen, zegt hij en hij wilt dat ik voortaan 40 uur per week ga werken want volgens hem is ons kind nu oud genoeg (net 9 jaar) dat ik meer kan gaan werken. Ik werk al drie dagen?? Want hij kon het allemaal niet opbrengen. Ik vroeg hoe moet ik dat doen dan? Dat was mij probleem hoe ik de opvang regelde. Als ik maar meer ging werken zodat de KA naar beneden kan.

De KA van oktober is trouwens ook niet gestort. Meneer moest even zien hoe hij dat ging doen. Ik zou nog horen.

Wat moet ik hier nu mee? Kan dit allemaal zomaar? Kan hij zo blijven treiteren? Kan hij eisen dat ik meer ga ga werken? Wat nu?
quote:Beauke schreef op 18 oktober 2011 @ 15:51:

[...]

Het ligt aan je eigen houding? Als je maar onafhankelijk wilt zijn lukt het wel?

En heb je je kind nog wel eens gezien trouwens? Had je gratis oppas, je moeder ofzo?

Sorry, ik vind het alsnog makkelijk gezegd allemaal. Fijn dat het voor jou zo goed gewerkt heeft, maar dat betekent niet dat het voor een ander ook zo geldt en zo werkt. Geen situatie is hetzelfde.

Nee ik had geen moeder die kon oppassen want die was nog midden veertig en werkte zelf en woonde 200 kilometer van mij vandaan. Het was niet gemakkelijk maar het is wel mijn houding die er voor heeft gezorgd dat ik zonder geld van anderen voor mijn zoon heb kunnen zorgen. En om je gerust te stellen ik heb mijn kind genoeg gezien, was een jonge moeder en had energie voor tien.

Raar dat je dit zo moeilijk te geloven vindt.
quote:ildiko schreef op 18 oktober 2011 @ 19:22:

[...]

Als hij minder gaat werken, gaat de alimentatie niet omlaag, hoor! Hij moet gewoon hetzelfde bedrag blijven betalen.

De KA gaat omlaag als zijn inkomen dusdanig daalt dat hij niet meer hetzelfde bedrag KA kan betalen. Simpele rekensom

Loon - woonkosten - levensonderhoud = over voor KA (niet alles een reeel gedeelte)

1800 - 500 - 900 = 400 over voor KA

Minder loon geeft

1500 - 500 -900 =100 euro over voor KA
Waarom moet de levensstandaard van kind(eren) eigenlijk gelijk blijven terwijl beide ouders er in levensstandaard op moeten inleveren als ze 2 huishoudens moeten gaan bekostigen van dezelfde inkomsten? Toch niet meer dan logisch dat ook de levensstandaard van eventuele kinderen hoort te dalen en dat niet de hoofdkostwinner kaal geplukt moet worden?
quote:een_man schreef op 18 oktober 2011 @ 17:21:

"

Ik betaal inderdaad voor mijn kinderen en niet voor mijn ex.

Echter, het bedrag aan alimentatie is hoger dan het het bedrag dat we vroeger als gezin per maand vrij te besteden hadden.

Hoe verklaar je dat?

"

Ik herken dit en snap het ook niet.

"

Maar nu ga jij ervanuit dat de alimentatie vrij te besteden is, dat hoeft toch helemaal niet. Schoolgeld, sport, zwemles, etc. etc.

"

Deze uitgaven waren voor de scheiding er ook. Dus da's niet anders.

Het lijkt net of de betalende partner zelf niets meer mag overhouden.Eigenlijk is het heel simpel, het komt erop neer dat je van hetzelfde (gezamenlijke) inkomen twee huishoudens gaat voeren in plaats van één en daar mag de levensstandaard van je kind niet onder lijden.
quote:elninjoo schreef op 18 oktober 2011 @ 20:39:

Waarom moet de levensstandaard van kind(eren) eigenlijk gelijk blijven terwijl beide ouders er in levensstandaard op moeten inleveren als ze 2 huishoudens moeten gaan bekostigen van dezelfde inkomsten? Toch niet meer dan logisch dat ook de levensstandaard van eventuele kinderen hoort te dalen en dat niet de hoofdkostwinner kaal geplukt moet worden?Omdat t kind er niets aan kan doen dat de ouders gaan scheiden en er dus ook niet de dupe van mag worden. Nogal logisch lijkt me.
quote:pinks schreef op 18 oktober 2011 @ 20:54:

[...]

Omdat t kind er niets aan kan doen dat de ouders gaan scheiden en er dus ook niet de dupe van mag worden. Nogal logisch lijkt me.

Het kind kan er ook niks aan doen als ouders hun baan verliezen, dan zal ie het toch ook met minder moeten doen.

En het kind kan er ook niks aan doen als de moeder het verkiest thuis te blijven ipv het gezamenlijk inkomen wat op te krikken.
quote:elninjoo schreef op 18 oktober 2011 @ 21:03:

[...]

Het kind kan er ook niks aan doen als ouders hun baan verliezen, dan zal ie het toch ook met minder moeten doen.

En het kind kan er ook niks aan doen als de moeder het verkiest thuis te blijven ipv het gezamenlijk inkomen wat op te krikken.

Maar in al die gevallen zullen de ouders er meestal wel alles in hun macht aan doen om de levensstandaard voor het kind zo hoog mogelijk te houden.

Met scheiding is de trieste realiteit dat vaders soms het liefste zouden verdwijnen. Daar grijpt de wetgever in en komt op voor de belangen van het kind.
Dwing scheidende ouders dan tot co-ouderschap dan zijn de kosten en zorg tenminste eerlijk verdeeld tussen beide ouders.
quote:elninjoo schreef op 18 oktober 2011 @ 21:07:

Dwing scheidende ouders dan tot co-ouderschap dan zijn de kosten en zorg tenminste eerlijk verdeeld tussen beide ouders.

Sterker nog: ook ouders die bij elkaar zijn zouden werk en zorg eerlijk moeten verdelen naar mijn mening!

Maar tja, wat doe ik er aan (mn eigen leven ander inrichten, dat doe ik er aan - maar daar heeft TO weinig aan)
Bij een co ouderschap is het ook niet zeker dat het kind bij beide ouders dezelfde levensstandaard behoudt.

dan is het geen probleem ?
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:bontekoe schreef op 18 oktober 2011 @ 20:28:

De KA gaat omlaag als zijn inkomen dusdanig daalt dat hij niet meer hetzelfde bedrag KA kan betalen. Simpele rekensom

Nee hoor, de KA gaat alleen maar omlaag als hij buiten zijn eigen schuld om minder gaat verdienen. Zeer zeker niet als hij zelf vrijwillig besluit minder te gaan werken!
[quote]dagretour schreef op 18 oktober 2011 @ 20:08:

[...]

Sorry voor de late reactie maar ben wezen sporten. Heb geen idee wie je bent maar wil je dit soort onzin over mijn zoon en mij laten. Met je dumpen en trots, [...] Je hebt geen enkele notie. Heb helemaal niet gezegd dat ik geen KA wilde, ik kreeg het niet en heb me zonder bitterheid erbij neergelegd en heb een oplossing gezocht door fulltime te gaan werken en daar ben ik trots op. Overigens is de vader van mijn zoon al lang overleden en was hij voor zijn overlijden niet in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan een kind. Daarnaast heb ik mijn kind nooit gedumpt maar liefdevol gebracht en weer opgehaald. Zoals ik in een eerdere post aangaf is mijn zoon een hele leuke fijne volwassen vent geworden met al die opvang. [...][...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-10-2011 12:54
Reden: provocatie
% gewijzigd
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:pinks schreef op 18 oktober 2011 @ 21:05:

Maar in al die gevallen zullen de ouders er meestal wel alles in hun macht aan doen om de levensstandaard voor het kind zo hoog mogelijk te houden.

Dat is dus niet waar. Vaders werken zich doorgaans drie slagen in de rondte om die levensstandaard in het huis van moeders zo hoog mogelijk te houden.

De meest heftige discussie breekt hier juist los op het moment dat er gezegd wordt dat de thuisblijvende moeder ook zou moeten werken om de levensstandaard zo hoog mogelijk te houden.

Ik ken overigens ontzettend weinig gescheiden vaders die hun kinderen niet willen zien (heeft wellicht te maken met mijn omgeving). Ik zie voornamelijk zeer betrokken vaders die graag willen gaan voor co-ouderschap. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen hufters bestaan, maar er zijn dus ook genoeg welwillende mannen die het aller- allerbeste met hun kinderen voor hebben.
quote:Cameron10 schreef op 18 oktober 2011 @ 21:30:

[...]

Ai, dat was dus tegen het zere been....Nee hoor niets zeer been ik heb je uitingen omvergehaald en dat is heel iets anders.
@Cameron: ik kan me goed voorstellen dat jouw opmerking tegen het zere been was. Hij was, gezien de situatie ook zeldzaam lomp.

@TO ik zou wel kunnen begrijpen dat je ex geen partneralimentatie wil betalen. Kinderalimentatie is bij mijn weten gerelateerd aan het inkomen van de betaler, niet van de ontvangende ouder. Als zij 40 uur gaat werken betaalt hij toch nog net zoveel? Ik begrijp de hele discussie dan ook niet zo.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ik wil je even laten weten dat ik helemaal achter je sta, nu ik lees dat je geen partneralimentatie vraagt. Heb ik respect voor. En alimentatie voor 1 kind is niet zo hoog, dus ik begrijp niet waar hij over zeurt. Hij betaalt alleen maar voor zijn eigen kind, maar zo te lezen is je kind niet erg welkom bij hem. Jammer hoor! Nare man.
quote:dagretour schreef op 18 oktober 2011 @ 21:46:

Nee hoor niets zeer been ik heb je uitingen omvergehaald en dat is heel iets anders.

En terecht ook! Een moeder die werkt is absoluut geen slechte moeder en je kind wordt er ook niet slechter van!

Ik begrijp dat je het zeker niet altijd makkelijk hebt gehad en dat dit zeker niet de situatie is geweest waar je ooit voor had gekozen. Ik vind jou een hele sterke vrouw dat je zo voor jezelf en je kind hebt gekozen en niet bij de pakken neer bent gaan zitten! En terecht dat je daar ontzettend trots op bent!
quote:kristianna schreef op 18 oktober 2011 @ 21:48:

En alimentatie voor 1 kind is niet zo hoog, dus ik begrijp niet waar hij over zeurt. Hoe hoog die alimentatie is, ligt aan zijn salaris. Kan dus van 50 euro oplopen tot 600 euro.

Ik ben het met je eens dat KA gewoon betaald moet worden, klaar uit.

Naar mijn weten wordt zowel PA als KA bepaald op basis van het gezamenlijk inkomen, maar dat kan ik mis hebben.
@ildiko, ik denk dat de discussie over dit onderwerp meer gaat over het parttime of fulltime werken van de moeder. Een moeder die werkt is zeker geen slechte moeder, en ik spreek uit ervaring. Alleen vinden sommige moeders dat ze hun kinderen prima 4 of 5 hele dagen naar de bso kunnen brengen, en dat liefdevol noemen. Er zijn daarentegen ook moeders die hun kinderen graag zelf opvoeden.

Prima toch, ieder zijn eigen. Dat de meningen daar over verschillen, sja, dat is alleen maar logisch.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Niet iedereen heeft het voor het kiezen, en niet iedereen kan zich veroorloven om "een baantje ernaast" te hebben". Dat je liever thuis blijft kan ik begrijpen, dat je iemand die andere keuzes maakt, of zelfs helemaal niets te kiezen heeft zoals dagretour uitmaakt voor "liefdeloos" is echt te onbenullig voor woorden
@Cameron,

Waarom vind je dat niet liefdevol dan? 4 of 5 dagen BSO?

En dat was helemaal de discussie niet. TO vroeg of haar ex haar kon dwingen meer te gaan werken. En nee dat kan hij niet.

Ik word er meer dan moe van dat vrouwen elkaar veroordelen over de hoeveelheid dagen dat ze al dan niet werken. Walgelijk gewoon.
@Turkooi: precies.
quote:Turkooiss schreef op 18 oktober 2011 @ 22:02:

@Cameron,

Waarom vind je dat niet liefdevol dan? 4 of 5 dagen BSO?

En dat was helemaal de discussie niet. TO vroeg of haar ex haar kon dwingen meer te gaan werken. En nee dat kan hij niet.

Ik word er meer dan moe van dat vrouwen elkaar veroordelen over de hoeveelheid dagen dat ze al dan niet werken. Walgelijk gewoon.Helemaal mee eens! Vind het ook zo'n kul om te zeggen dat mensen die hun kinderen niet naar de BSO brengen hun kinderen liever zelf opvoeden, met andere woorden: degenen die hun kinderen naar de BSO brengen voeden hun kinderen niet zelf op. Natuurlijk voed je je eigen kinderen op, zelfs als ze naar de BSO gaan.
@Cameron, ik ben het er volledig mee eens dat eenieder hierin zijn/haar eigen keuzes moet (mogen) maken. *pffff...zijn we het dáár iig wèl over eens *

Ik vind alleen niet dat (in de meeste gevallen) de vaders dan de volledige schoolloopbaan van de kinderen hiervoor op moeten draaien.

Dus ja, eigen keuze, maar dan dus ook wat minder inkomsten zou ik zo zeggen.

Nogmaals voor de duidelijkheid: wanneer de zorg (bijna) volledig op de schouders van één ouder valt, denk ik hier anders over en vind ik het terecht dat volledig niet haalbaar is en dat dus de alimentatie hoger zal zijn/blijven.
Als we slechts antwoord geven op de vraag van TO zijn we snel uitgesproken. Dan wordt dit een kort draadje. Prima overigens.

Veroordelen, ach ja, zou ook niet moeten. Laat ik het zo zeggen; ik ben heel blij dat ik na schooltijd er kan zijn voor mijn kind. Dat heeft financiele gevolgen die ik kan dragen omdat ik daarin keuzes maak. Thuis zijn om 3 uur vind ik belangrijker persoonlijk dan een luxer leven. Als iemand dat niet kan, bijvoorbeeld omdat een ex niet betaalt, dan begrijp ik dat je meer moet werken. Maar dan nog zou ik naar de rechter stappen om het af te dwingen. En voor de rest moet een ieder het lekker zelf weten. Ik heb wel een mening, dat wel. This een vrij land

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven