Geld & Recht alle pijlers

kosten netbeheer

19-10-2011 10:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds een paar maanden in een eigen appartement dus alle kosten die hierbij komen kijken zijn nog nieuw voor me. Zo bijvoorbeeld de kosten voor energietransport ed bij de netbeheerder. Ik zit bij Stedin en betaal een bizarre 38 euro per maand. Dit is zonder de kosten voor gas en elektra want daarvoor heb ik een contract bij nuon.

Ik vroeg me dus af of dit inderdaad heel veel is, of een normaal bedrag. Ik woon op de bg in een klein appartement van ongeveer 35m2.

Ik heb Stedin al geprobeerd te bellen, maar na 25 min in de wacht te zijn gezet heb ik het opgegeven en een mail gestuurd waar ik tot op heden nog geen antwoord op heb.
Dit is hetzelfde waar wij 2 jaar geleden tegen aan liepen misschien heb je iets aan deze website:

http://www.nuon.nl/veelge ... from=FAQ&itemcategory=FAQ

ik geloof dat wij met 2e ong 70 euro betalen voor op 60 m2 maar hebben dus bijna nooit de verwarming aan behalve in de woonkamer. ik weet dus niet of 38 euro veel is maar lijkt me wel beetje veel inderdaad.
Op de site van Stedin vind ik de volgende informatie:quote:De transportkosten zijn opgebouwd uit:

Periodieke aansluitvergoeding

U betaalt een vast bedrag per jaar om de aansluiting te behouden.

Vastrecht transport

Deze vergoeding brengt Stedin periodiek in rekening voor de kosten van facturering, incasso, debiteurenbeheer, betalingsverkeer en administratie.

Capaciteitstarief

Het capaciteitstarief is gebaseerd op de capaciteit van uw aansluiting. U betaalt via capaciteitstarief voor twee zaken:

•Het transportvermogen. Stedin moet ervoor zorgen dat het tranportnet over voldoende vermogen beschikt om elke aansluiting zonodig maximaal te kunnen belasten.

•Het transportnet. Hiermee betaalt u voor de aanleg en het onderhoud van de energie-infrastructuur, de dekking van netverliezen en het oplossen van storingen.

Systeemdiensten

Dit is een tarief voor elektriciteit. Stedin draagt dit bedrag af aan de landelijke netbeheerder TenneT. Voor kleinverbruikers is dit bedrag gebaseerd op de aansluitcapaciteit.Dat staat

hier als je als categorie nota kiest. Van daar uit wordt ook verwezen naar een overzicht van die kosten per aansluitcapaciteit.
quote:gordijn87 schreef op 19 oktober 2011 @ 10:50:

Dit is hetzelfde waar wij 2 jaar geleden tegen aan liepen misschien heb je iets aan deze website:

http://www.nuon.nl/veelge ... from=FAQ&itemcategory=FAQ

ik geloof dat wij met 2e ong 70 euro betalen voor op 60 m2 maar hebben dus bijna nooit de verwarming aan behalve in de woonkamer. ik weet dus niet of 38 euro veel is maar lijkt me wel beetje veel inderdaad.De kosten die de netbeheerder in rekening brengt zijn de kosten voor het beheer van het netwerk, de aansluiting en de meters in je meterkast. Dat is een vast bedrag en afhankelijk van het soort aansluiting die je hebt (met name de capaciteit die geleverd kan worden). Het heeft dus niets te maken met hoeveel je daadwerkelijk verbruikt, daar is de leverancier van gas en elektra namelijk verantwoordelijk voor.
Zo wilden wij weg bij Nuon en zijn overgestapt naar een leverancier met alleen groene/duurzame energie. Maar wij zijn niet af van Nuon omdat zij de facturatie van de netbeheerder in deze regio verzorgen. Dit is zo'n 35 euro per maand.
Welkom in de grotemensen wereld, waar je je hele leven mag betalen voor de meest bizarre dingen!
quote:jo12345 schreef op 19 oktober 2011 @ 13:07:

Welkom in de grotemensen wereld, waar je je hele leven mag betalen voor de meest bizarre dingen!Wat vind je zo bizar aan betalen voor het beheer en onderhoud van het netwerk waardoor jij je gas en elektriciteit krijgt aangeleverd?
Jo1234 dus het elekticiteitsnet hoeft niet onderhouden te worden?

Wat dacht je van alle hoogspanningsmasten en alle kabels onder de grond?

Als daar geen onderhoud en reparaties aan gepleegd worden heb jij geen elektriciteit hoor!
Dat het betaald moet worden is idd niet zo gek, maar waarom verrekenen ze het niet gewoon in de prijs per kw oid. Nu is het net of ik met de trein wil, en dan naast mijn kaartje ook nog apart betaal voor 'spooronderhoud' en 'stomerijkosten personeels-uniformen'. Hmmm, laat ik niemand op ideeën brengen hier....
Natuurlijk begrijp ik wel waarvoor het is en dát ik het morten betalen. Maar ik vind 38 euro pre maand best veel. Dat is meer dan 450 euro per jaar en voor mij ongeveer een maandsalaris. Daarnaast als ik die tabellen op internet opzoek kom ik ook lager uit, op ongeveer 250 euro per jaar, nogal een verschil. Maargped, jullie kunnen me denk ik ook niet echt helpen. Zal toch wéér bellen met Stedin worden helaas.
Typen op een telefoon is blijkbaar ook niet alles.
Voor Gas betaal je als je een G4 of G6 meter hebt en tussen de 500 en 4000 m3 per jaar verbruikt:

Periodieke aansluitvergoeding: ¤ 24,67 per jaar

Vastrecht transport: ¤ 21,42 per jaar

Capaciteitstarief: ¤ 90,36

Meterhuur: ¤ 25,69

Totaal voor gas aan netwerkkosten: ¤162,14.

Voor elektra betaal je bij een normale huishoudelijke aansluiting, 3*25 amp;

Meterhuur: ¤ 30,59 per jaar

Vastrecht: ¤ 21,42 per jaar

Capaciteitstarief: ¤ 139,47 per jaar

Systeemdiensten: ¤ 4,77 per jaar

Periodieke aansluitvergoeding: ¤ 19,40 per jaar

Totaal voor elektriciteit aan netwerkkosten: ¤ 215,65

Samen dus ¤ 377, zou dus ongeveer 31,50 euro per maand moeten zijn.

De kosten zijn afhankelijk van de zwaarte van je aansluiting. Wat exact voor aansluiting je hebt, kun je terug vinden op je gas en elektrameter
Zie ;

Netwerktarieven Gas

Netwerktarieven Elektra

Tarieven meterhuur Gas en Elektra
quote:nausicaa schreef op 19 oktober 2011 @ 20:19:

Dat het betaald moet worden is idd niet zo gek, maar waarom verrekenen ze het niet gewoon in de prijs per kw oid. Nu is het net of ik met de trein wil, en dan naast mijn kaartje ook nog apart betaal voor 'spooronderhoud' en 'stomerijkosten personeels-uniformen'. Hmmm, laat ik niemand op ideeën brengen hier....

Your wish is the command of the goverment.....

the overheid heeft besloten dat het inderdaade verwarrend werkt als je apart moet betalen aan de netbeheerder. De kosten voor netbeheer worden vanaf 1-1-2013 (geloof ik) dan ook in rekening gebracht door de leverancier die ze vervolgens afdracht aan de netbeheerder.
Ja klopt, nu zijn er heel wat leveranciers die de netwerkkosten namens de netbeheerder factureren. Maar vanaf 1-1-2013 moet alle leveranciers dit verplicht doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven