Bang voor de gevolgen

23-10-2011 11:52 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie ook zo bang voor de gevolgen van de eurocrisis.

Ik ben bang dat dan voor iedereen alle zekerheden wegvallen en er een grote chaos ontstaat. Of ben ik nu aan het doemdenken en moet ik er vertrouwen in hebben dat het allemaal goed komt.

Ik vergelijk het wel eens met de crisis uit de jaren 30. Maar we leven nu in een andere tijd, dus hoop ik dat er sneller een oplossing komt dan toen in die tijd. Nou ja sneller....deze crisis is eigenlijk al 10 bezig.

Wat is jullie gevoel, gedachten hierover?
quote:Lllilaaa schreef op 23 oktober 2011 @ 17:01:

[...]

"DEVENTER - Het nomadenbestaan van het gezin Verwerda is achter de rug. Vader Hans, moeder Natascha en hun acht jonge kinderen - de negende komt eraan - hebben dinsdag een woning betrokken in de Deventer wijk Keizerslanden."

Zou dat gelukt zijn als het gewoon een man en een vrouw waren met grote huurschulden?

Dit is een uitzondering en het is ook niet bekend hoe lang dat nomadenbestaan heeft geduurd.

Het is overigens gemakkelijker om te zorgen voor onderdak en eten als je geen kinderen hebt om voor te zorgen. Een bed is dan veel sneller gevonden.

Ik heb overigens een topic geopend over mijn nieuwe buurman. Hij was dankloos na een scheiding, ook hij zit er nu warmpjes bij.

Hoe lang dat geduurd heeft is ook een raadsel. Ik hoop voor allen, niet te lang.
Doemscenario: Als een grote bank valt (laten we zeggen ING of Aegon), waar blijven dan de spaarcentjes van de mensen? En denk je dat de overheid die 100.000 euro garantstelling kan betalen? Als het echt tegen zit, en banken beleggen nu eenmaal in een hoop (ook Griekse) zooi, zeg dan maar dag tegen je spaarcentjes.
Ging het maar alleen om spaarcentjes Willem. Er zijn landen die miljarden hebben geleend bij de ING of, nog erger, de ING heeft staatsobligaten gekocht en misschien zelfs wel geleend van andere banken.

De val van Goldman Sachs heeft de hele wereld op zijn grondvesten doen schudden, één van de redenen dat we nu met de gebakken peren zitten. Want ook deze bank had geleend geld en kon dat niet aan al die banken terug betalen, daardoor kwamen heel veel banken in grote nood.
Ik heb een hekel aan mensen die verkleinwoorden gebruiken om hun mening te geven.
quote:driewieler schreef op 23 oktober 2011 @ 17:12:

Ik heb een hekel aan mensen die verkleinwoorden gebruiken om hun mening te geven.Heb je voor het begrip tje, een hekel aan een heel mens? Dat is me nogal wat.
Ik herstel: ik heb er een hekel aan als mensen verkleinwoorden gebruiken om hun punt te maken.
Ik ben het met Jaap eens.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2011 @ 17:12:

Ging het maar alleen om spaarcentjes Willem. Er zijn landen die miljarden hebben geleend bij de ING of, nog erger, de ING heeft staatsobligaten gekocht en misschien zelfs wel geleend van andere banken.

De val van Goldman Sachs heeft de hele wereld op zijn grondvesten doen schudden, één van de redenen dat we nu met de gebakken peren zitten. Want ook deze bank had geleend geld en kon dat niet aan al die banken terug betalen, daardoor kwamen heel veel banken in grote nood.Jawel, maar jij als burger merkt dat meteen als je niet meer aan je geld kan komen. Als je geld uit de muur wil trekken en de machine doet niets. Waar haal je dan geld voor eten vandaan? Of voor benzine? Het hoeft maar een rare wending te nemen, en die kans is niet nul, of het loopt verschrikkelijk af. Want jouw poen op de bank is geen geld, maar slechts cijfertjes op bijvoorbeeld mijning.
Ja Willem en het vervelende is, dat het tegenwoordig allemaal verplicht via de bank moet. Ik zou nu het liefst nog ouderwets mijn loonzakje krijgen.
quote:waranaka schreef op 23 oktober 2011 @ 14:58:

Jaap, waarom denk je dat het mogelijk is dat er een derde wereldoorlog uitbreekt? Zie je kans om dit op een eenvoudige manier helder uit te leggen?Inderdaad, mogelijk is hier het juiste woord. Waarbij we moeten bedenken dat die mogelijkheid er altijd al was. Wat we ons misschien wat meer moeten realiseren, is wat er doorgaans voor zorgt dat oorlogen niet uitbreken. Wat weerhoudt mensen ervan om met geweld anderen hun wil op te leggen, danwel hen iets af te nemen met geweld?

Het antwoord op die laatste vraag is meestal iets van 'beschaving'. Maar ik hou het erop dat de gemiddelde mens, als het puntje bij het paaltje komt, veel eerder weerhouden wordt door het besef een grote kans te lopen meer te verliezen, dan te winnen. En dat die overweging zijn grip verliest naarmate men het idee krijgt weinig te verliezen te hebben, omdat het niet echt slechter kan.

Een economische malaise genereert daardoor een voedingsbodem voor de neiging om met geweld te bemachtigen wat men anders niet (meer) kan krijgen. Waarbij het gevoel van achteruitgang belangrijker is dan het besef van absolute armoede. Wie in armoede geboren is, weet niet beter. Wie betere tijden gekend heeft, registreert verlies.

Wat mensen ervan weerhoudt anderen hun wil op te leggen, heeft meer met beschaving te maken. Doorgaans zal men daarvan worden weerhouden als men anderen ziet als gelijkwaardig. Ook hier niet in absolute zin, maar in de betekenis van 'een leven dat waarde heeft'.

Het is in die zin verontrustend dat nieuw gevonden vrijheid om te denken in ongelijkwaardigheid, en 'achterlijke' culturen en mensen, samenvalt met een hoge kans op materieel verlies in ons deel van de wereld.

Hoewel het zeker zo is dat er altijd wel mensen zijn die de ambitie hebben anderen hun wil op te leggen, of zich iets toe te eigenen wat hen niet toekomt, krijgen zij in een welvarende, tolerante samenleving geen kans.

Als ik bijvoorbeeld verwijs naar zulke groeperingen als 'Project for a New American Century', dan is dat wel een groepering waarin je de types vindt waarvan de handen altijd jeuken om de wereld hun wil op te leggen, en daarvan te profiteren. Maar belangrijker is het dat de voedingsbodem daarvoor nu geschapen wordt. En in die zin hebben wij allemaal onze rol te spelen. En hangt het dus niet af van 'hullie daarboven'.
Ik ben me er van bewust dat er binnen 5 jaar een oorlog uit kan breken, maar geloof niet dat dat een wereldoorlog zal worden.

De machtsbalans is aan het verschuiven, ik denk dat je daar geen rekening mee houdt. Niet ieder land lijdt onder de crisis.
quote:jaap schreef op 23 oktober 2011 @ 15:42:

[...]

Het is helemaal niet zo moeilijk. Moeilijke woorden kun je opzoeken. In een woordenboek, of op het internet. Veel mensen zien daar op voorhand vanaf, doorgaans met het argument dat het ze teveel tijd kost. Om vervolgens ellenlange teksten te produceren over randverschijnselen. En als je iets niet begrijpt in een tekst, kun je ook om uitleg vragen. Daarbij is het zo, dat iets wat je tenminste begrijpt, alleen al daarom minder bedreigend is. Dat is dan de bonus van dat beetje extra inspanning.

Ik ben niet te 'lui' om iets op te zoeken, maar als een discusie snel gaat , valt het niet mee.

Daarbij heb jij van die lappen tekst, duurt even voor ik daar doorheen ben. Ik vind het ook lastig om jou te volgen. In je eigen hoofd is alles misschien duidelijk, maar ik kan er geen touw aan vastknopen.
quote:waranaka schreef op 23 oktober 2011 @ 15:43:

[...]

Ik erger me eraan dat je vraagt naar meningen en vervolgens min of meer klaaglijk opmerkt dat je niet van sombere meningen houdt. Vraag er dan niet naar...

Jij vertegenwoordigt jezelf en niemand anders.

Als je de teksten van Jaap niet begrijpt, kun je toch om uitleg vragen? Maar feitelijk wil je die niet krijgen, want het maakt je bang.

Je wilt graag gerustgesteld worden. Schrijf dat dan in je openingsbericht.

En nogmaals: jij gaat knokken om er het beste van te maken voor jezelf en je kinderen. Net als de meeste mensen. En wat dat precies zal betekenen, daar heeft niemand het antwoord op.

Jij neemt alles wel heel letterlijk. Maar je hebt ook gelijk.

Alleen ik heb niets tegen op de waarheid maar ik snap de postings van Jaap niet zo. Dat zal mijn niveau niet zijn denk ik.
quote:waranaka schreef op 23 oktober 2011 @ 15:43:

[...]

Waarom gaat de economie achteruit door angst? Je hebt die mening, maar waarop heb je die gebaseerd? (Daar vraag ik naar, omdat je aangeeft er geen verstand van te hebben en het allemaal niet te begrijpen. Blijkbaar heb je wel de opvatting dat angst de economie achteruit doet gaan. Dus heb je er over nagedacht.)Angst doet mensen aankopen uitstellen. Ik denk dat het geld vooral moet blijven rollen. Voor de economie draaiende te houden.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2011 @ 14:59:

Ik denk dat je een echte doemdenkersmentaliteit hebt Jaap en per definitie uit gaat van het slechtste.

Je vergist je op spectaculaire wijze, kan ik je verzekeren! 'Doemdenken' kan het gevolg zijn van een karakterstructuur, een aangeboren, of gekweekte vorm van depressiviteit. Het kan ook zo zijn dat iemand voorziet dat het ergens niet goed gaat, omdat de lichtpuntjes doven.

Met betrekking tot de problematiek die hier nu voorligt, heb ik dit onderwerp vele, vele maanden geleden, hier en elders, al getracht bespreekbaar te maken. Compleet met argumenten waaróm het belangrijk was. Maar de 'window-of-opportunity' blijft niet eeuwig open staan. En als we het dan liever over de boerka hebben, of het op zondag liever gezellig houden, en liever op Dancevalley de pipo uithangen dan 'on the ball' te zijn als de Europese leiders zich over de problemen van Europa buigen, dan komt er een moment dat we, als collectief, achter het net vissen. Dat is niet doemdenken, maar realisme. Deze hele situatie had helemaal niet hoeven ontstaan, als er tijdig en doortastend was geregeerd, inplaats van voortdurend gereageerd. En als de kiezers vorig jaar niet hun stem hadden laten bepalen door hun Moslim-angst, maar door het zwaar weer dat eraan zat te komen.
quote:willem1959 schreef op 23 oktober 2011 @ 15:58:

Jullie op het forum hier, de meeste althans, de 20ers en de 30ers, hebben altijd geleefd met het idee dat de bomen tot aan de hemel groeiden. Meer, meer, meer. Beleggen, aandelen, vastgoed, tophypotheek, twee salarissen, vinexwijk, Opel Astra, ikke-ikke-ikke.

Reken maar dat het anders wordt. Reken maar dat jullie armoe zullen zien. Een hardere samenleving (het aantal woningovervallen neemt hand over hand toe), dubbeltjes omdraaien, kinderen zonder toekomstperspectief.

Geloof mij maar, de zwarte piet uitdelen aan Zuid Europa lijdt tot oorlog en ellende. Verdeeldheid in Europa lijdt tot opkomst van het islamspook. Noord Afrika is reeds ingenomen (let maar op de uitkomst van de verkiezingen vandaag in Tunesië).

Nooit meer zal het worden zoals het was. Het kan niet altijd meer en nog meer. Er zijn zelfs scepticie die menen dat 'de mens' over 100 jaar niet meer bestaat.Nog zo'n paniek praatje.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2011 @ 16:14:

[...]

Nee Willem, het kan niet meer en nog meer. Ik vraag me oprecht weleens af of er weleens gekeken wordt naar de toekomst, de echte toekomst, over 100 jaar of zo. Wat verwachten ze dan, dat de economie alleen maar is gegroeid? Het houdt een keer op en men kan het niet zo ver laten komen dat je straks 100 euro moet gaan betalen voor een brood en dat de armoedegrens op een ton ligt, dus het moet allemaal een keer op z'n gat vallen, gewoon, om het niet te laten ontploffen. We lijden nu meer dan ooit onder mentale inflatie, prijzen worden bizar opgedreven van zaken die eigenlijk helemaal geen prijs hebben, zoals olie, zand, klei en andere zaken waar je huizen mee bouwt. Een baksteen een is natuurlijk iets en dat vraag en aanbod geklets is er in feite alleen maar om een kleine groep de zakken te laten vullen. Zodra men afstand neemt van die mentale inflatie en weer gewoon eerlijke prijzen gaat hanteren, dan hoeft het allemaal helemaal niet zo'n vaart te lopen. Geldt overigens ook voor de banken, die een prijs op geld zetten die tot de hemel reikt en dan vinden ze het gek dat het een keer mis loopt, tja.Ja, daar zit wat in!
quote:Marosa schreef op 23 oktober 2011 @ 11:52:

Zijn jullie ook zo bang voor de gevolgen van de eurocrisis.

Ik ben bang dat dan voor iedereen alle zekerheden wegvallen en er een grote chaos ontstaat. Of ben ik nu aan het doemdenken en moet ik er vertrouwen in hebben dat het allemaal goed komt.

Ik vergelijk het wel eens met de crisis uit de jaren 30. Maar we leven nu in een andere tijd, dus hoop ik dat er sneller een oplossing komt dan toen in die tijd. Nou ja sneller....deze crisis is eigenlijk al 10 bezig.

Wat is jullie gevoel, gedachten hierover?

Ik verwacht ook een grote chaos. Nog erger dan de jaren '30. Ik verwacht dat zowel de euro als de dollar verdwijnen en dat er een wereldmunt komt. Ik verwacht dat het vertrouwen in de politiek an sich overal verdwijnt. Ik verwacht dat er iemand komt die dat vertrouwen weet terug te krijgen. Ik verwacht dat iedereen achter die persoon aan gaat lopen. Ik verwacht dat binnen een jaar of 10.

Misschien heb ik een aluhoedje nodig. Zo niet, dan zal ik dit topic tzt uppen.
O, meerdere economen met mij verwachten - qua economie - overigens hetzelfde.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2011 @ 18:25:

Ik ben me er van bewust dat er binnen 5 jaar een oorlog uit kan breken, maar geloof niet dat dat een wereldoorlog zal worden.

De machtsbalans is aan het verschuiven, ik denk dat je daar geen rekening mee houdt. Niet ieder land lijdt onder de crisis.Dat maakt niet uit, of ieder land eronder lijdt. Het is genoeg dat één sterk, voorheen economisch én militair machtig land dreigt te verpauperen. De oorlogen die de VS nu voeren zijn volstrekt onbetaalbaar, en dat gaat tot een aardverschuiving leiden op politiek-economisch terrein. Het is twijfelachtig (en dan druk ik mij uiterst voorzichtig uit) of de VS zich daarbij neerleggen. De huidige koers leidt naar de afgrond. Maar het wapentuig om ervoor te zorgen dat de Amerikanen 'gewoon' kunnen pikken waar ze behoefte aan hebben, blijft. Slechte combi.
quote:jaap schreef op 23 oktober 2011 @ 18:35:

[...]

Je vergist je op spectaculaire wijze, kan ik je verzekeren! 'Doemdenken' kan het gevolg zijn van een karakterstructuur, een aangeboren, of gekweekte vorm van depressiviteit. Het kan ook zo zijn dat iemand voorziet dat het ergens niet goed gaat, omdat de lichtpuntjes doven.

Met betrekking tot de problematiek die hier nu voorligt, heb ik dit onderwerp vele, vele maanden geleden, hier en elders, al getracht bespreekbaar te maken. Compleet met argumenten waaróm het belangrijk was. Maar de 'window-of-opportunity' blijft niet eeuwig open staan. En als we het dan liever over de boerka hebben, of het op zondag liever gezellig houden, en liever op Dancevalley de pipo uithangen dan 'on the ball' te zijn als de Europese leiders zich over de problemen van Europa buigen, dan komt er een moment dat we, als collectief, achter het net vissen. Dat is niet doemdenken, maar realisme. Deze hele situatie had helemaal niet hoeven ontstaan, als er tijdig en doortastend was geregeerd, inplaats van voortdurend gereageerd. En als de kiezers vorig jaar niet hun stem hadden laten bepalen door hun Moslim-angst, maar door het zwaar weer dat eraan zat te komen.Maar Jaap, deze posting is zo zinloos. Jij kunt hier toch ook niets aan veranderen? Ik hang denk ik liever de pipo uit op dancevalley want ik kan hier toch niets aan doen.
quote:jaap schreef op 23 oktober 2011 @ 18:35:

[...]

Met betrekking tot de problematiek die hier nu voorligt, heb ik dit onderwerp vele, vele maanden geleden, hier en elders, al getracht bespreekbaar te maken. Compleet met argumenten waaróm het belangrijk was. Maar de 'window-of-opportunity' blijft niet eeuwig open staan. En als we het dan liever over de boerka hebben, of het op zondag liever gezellig houden, en liever op Dancevalley de pipo uithangen dan 'on the ball' te zijn als de Europese leiders zich over de problemen van Europa buigen, dan komt er een moment dat we, als collectief, achter het net vissen. Dat is niet doemdenken, maar realisme. Deze hele situatie had helemaal niet hoeven ontstaan, als er tijdig en doortastend was geregeerd, inplaats van voortdurend gereageerd. En als de kiezers vorig jaar niet hun stem hadden laten bepalen door hun Moslim-angst, maar door het zwaar weer dat eraan zat te komen.Goed dat je over het collectief begint, ,want er is jaren aan gewerkt om dat collectief volledig monddood te maken d.m.v. verdeel en heers, het uiteen jagen van groepen en het neerhalen van halve steden waar mensen al generaties lang met elkaar samen leefden enzovoort. Door dit spel, dat in de jaren 80 is ingezet, is het nu niet meer mogelijk om 500.000 man op de been te krijgen om ergens tegen te protesteren, want niemand kent elkaar meer. Het collectief is dus maar een wassen neus waar van alles mee uitgevreten kan worden en waar niemand enig inzicht heeft in hoe een ander leeft en wat een ander doorleeft. Het is volgens mij dus ook zo dat juist dit één van de oorzaken is dat hier in Nederland mensen compleet in de goot kunnen geraken omdat het sociale vangnet volledig is ingestort. Neem daar de, tot op het bot misbruikte hypotheekrenteaftrek bij, waar de VVD zulk mooi weer mee heeft lopen spelen en leden van het collectief kiezen massaal uitsluitend en alleen voor zichzelf. Ik denk dat daar een verwoestender effect van uit gaat, dan dat hele gedoe van die moslims en hun tegenpartij.
quote:christiane__04 schreef op 23 oktober 2011 @ 18:40:

[...]

Ik verwacht ook een grote chaos. Nog erger dan de jaren '30. Ik verwacht dat zowel de euro als de dollar verdwijnen en dat er een wereldmunt komt. Ik verwacht dat het vertrouwen in de politiek an sich overal verdwijnt. Ik verwacht dat er iemand komt die dat vertrouwen weet terug te krijgen. Ik verwacht dat iedereen achter die persoon aan gaat lopen. Ik verwacht dat binnen een jaar of 10.

Misschien heb ik een aluhoedje nodig. Zo niet, dan zal ik dit topic tzt uppen.God komt terug op aarde Nee hoor sorry. Ik wil je niet uitlachen maar dat van die wereldmunt....zou kunnen.
quote:Marosa schreef op 23 oktober 2011 @ 18:50:

[...]

God komt terug op aarde Nee hoor sorry. Ik wil je niet uitlachen maar dat van die wereldmunt....zou kunnen.Nee, die wereldmunt komt er niet. Dan zou je werkelijk alle politieke neuzen dezelfde kant op moeten krijgen en dat lukt nooit.
quote:jaap schreef op 23 oktober 2011 @ 18:45:

[...]

Dat maakt niet uit, of ieder land eronder lijdt. Het is genoeg dat één sterk, voorheen economisch én militair machtig land dreigt te verpauperen. De oorlogen die de VS nu voeren zijn volstrekt onbetaalbaar, en dat gaat tot een aardverschuiving leiden op politiek-economisch terrein. Het is twijfelachtig (en dan druk ik mij uiterst voorzichtig uit) of de VS zich daarbij neerleggen. De huidige koers leidt naar de afgrond. Maar het wapentuig om ervoor te zorgen dat de Amerikanen 'gewoon' kunnen pikken waar ze behoefte aan hebben, blijft. Slechte combi.Dat houd een keer op voor de Amerikanen, misschien niet volgend jaar, maar ze vechten zichzelf op den duur echt de financiële afgrond in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven