Wie betaalt....

24-10-2011 23:35 110 berichten
Ik heb van de week een date met een hele leuke jongen.

Een paar maanden geleden ben ik al eens eerder met hem op date geweest en dat was een gezellige avond.

Hij heeft die avond alles betaald en ik had gezegd: 'De volgende keer betaal ik.'

Na deze date hadden we nog een vervolgdate.

Die is niet door gegaan van beide kanten.

En de nieuwe afspraak die we toen hadden gemaakt is uiteindelijk ook niet door gegaan omdat hij ziek was.

Daarna nog wat contact gehad maar dat bloedde langzaam dood.

Nu sinds een paar weken weer contact waar ik mee ben begonnen.

Hij stelde vorige week voor om bij hem thuis wat te gaan eten en daarna een filmpje te pakken.

Deze afspraak is niet door gegaan en heeft hij verplaatst.

Hij stelde voor om dan lekker uit eten te gaan en daarna een filmpje te pakken.

Ik vind het altijd met daten een moeilijk punt wanneer de rekening komt wie betaalt.

Voel me ongemakkelijk, weet nooit wat ik er mee aan moet, ben erg bescheiden etc.

Maar wil hem toch ook moeite laten doen voor mij.

Hij is geen makkelijke jongen dus dat hij dit wil verbaasde me al.

Hij is wel echt een stoere kerel, dus ik denk zelf dat hij het heel leuk vindt om mij mee te nemen aangezien hij daar ook zelf mee komt.

Maar moet ik er nu van uit gaan dat hij mij mee neemt hij betaalt

of moet ik voorstellen de rekening te delen of betaal ik de hele rekening aangezien hij de vorige keer alles heeft betaald?

Wat vinden jullie?

Mijn vriendin A zei: 'Hij vraagt jou mee dan mag hij betalen.'

Vriendin B zegt: ' Stel voor dat jij betaalt aangezien hij dat de vorige keer heeft gedaan.'
Ik pak na zo'n etentje gewoon mijn portemonnee als er onduidelijkheid is. En dan kreeg ik steevast te horen 'nee joh, ik betaal'. En dan ik weer 'nee, doe niet zo gek, dat hoeft helemaal niet'. En dan zei hij 'jawel, dat wil ik graag'. En daar laat ik het dan bij: als hij dat wil, prima (en voor mij nog méér prima).

Als ik bij een eerdere afspraak gezegd zóu hebben: 'dan betaal ik de volgende keer', dan doe ik dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Jij bent aan de beurt om te betalen. Want dat was de afspraak.

Simpel dus.
Volgens de officiele etiquette moet de 'uitnodiger' trouwens betalen.

In ieder geval, dat heb ik bij Beauty and the Geek geleerd. Een goede reden om er niet naar te luisteren dus.
Liever elitair dan een pauper!
Dus jullie daten weer op jouw initiatief en daarvoor wat het soort van "doodgebloed". En hij heeft het verschillende malen verzet enzo.

Ik weet niet hoor, maar hij is zo enthousiast. Die trekt spontaan zijn beurs. Ik zou als ik jou was, een leuk etentje met je vriendinnen plannen dat is a. goedkoper want je betaalt voor je eigen maal en b. waarschijnlijk een leukere avond. Ik krijg toch erg de indruk dat hij meegaat omdat hij nog een etentje van je tegoed heeft of zit ik er heel erg naast?
quote:Kalliope schreef op 25 oktober 2011 @ 00:25:

Volgens de officiele etiquette moet de 'uitnodiger' trouwens betalen.

In ieder geval, dat heb ik bij Beauty and the Geek geleerd. Een goede reden om er niet naar te luisteren dus.Volgens de etiquette moet de man altijd betalen. Dat is zijn rol als heer zijnde. Tja, ietswat ouderwets in moderne tijden .
quote:iris1969 schreef op 25 oktober 2011 @ 00:36:

[...]

Volgens de etiquette moet de man altijd betalen. Dat is zijn rol als heer zijnde. Tja, ietswat ouderwets in moderne tijden .Tja, ik houd er wel van, heb nog nooit voor mijn eten betaald. Maar goed, het is bij ons ook broekzak, vestzak whahaha.
quote:xxxlondon schreef op 25 oktober 2011 @ 00:48:

[...]

Tja, ik houd er wel van, heb nog nooit voor mijn eten betaald. Maar goed, het is bij ons ook broekzak, vestzak whahaha.Ik vind het ook wel wat hebben, mits er geen tegenprestatie wordt verwacht.
Uitnodiging = de initiatiefnemer betaalt.

Samen besluiten iets leuks te gaan doen = ieder betaalt voor zich.

Dat is de etiquette. Maar daar kan je uiteraard gewoon van af wijken; ik liet mijn ex ook alles betalen.
quote:iris1969 schreef op 25 oktober 2011 @ 01:04:

[...]

Ik vind het ook wel wat hebben, mits er geen tegenprestatie wordt verwacht.

Tegenprestatie? Dat je bij hem moet behangen ofzo

Seks is hier nooit een tegenprestatie geweest, eerder een goeie suggestie.
quote:Kalliope schreef op 25 oktober 2011 @ 01:05:

Ja maar er is toch altijd een initiatiefnemer? Er is toch altijd iemand die voorstelt 'zullen we dat gaan doen' oid? Denk dat er maar weinig mensen zijn die telepathisch tegelijk besluiten wat ze gaan doen :P

Daarom hang ik dat principe ook niet aan.

Ik heb het niet zo erg dat ik erop stá om te betalen. Als iemand dat graag wil laat ik me dat rustig heerlijk aanleunen haha
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:Kalliope schreef op 25 oktober 2011 @ 01:05:

Dat is de etiquette. Maar daar kan je uiteraard gewoon van af wijken; ik liet mijn ex ook alles betalen.

Dat is de moderne etiquette, want echte heren betalen namelijk altijd.

Vraag maar aan Jort Kelder .
quote:xxxlondon schreef op 25 oktober 2011 @ 01:09:

[...]

Tegenprestatie? Dat je bij hem moet behangen ofzo

Seks is hier nooit een tegenprestatie geweest, eerder een goeie suggestie.Ik vind sex na de eerste date geen goede suggestie .
quote:iris1969 schreef op 25 oktober 2011 @ 01:18:

[...]

Ik vind sex na de eerste date geen goede suggestie .Nee, ik ook niet. . "no sex before monogamie".
quote:xxxlondon schreef op 25 oktober 2011 @ 01:20:

[...]

Nee, ik ook niet. . "no sex before monogamie". Patti!
Ja, geweldig mens! whaha
quote:iris1969 schreef op 25 oktober 2011 @ 01:17:

[...]

Dat is de moderne etiquette, want echte heren betalen namelijk altijd.

Vraag maar aan Jort Kelder .

En dat is juist niet de etiquette, maar de afwijking ervan. In dit geval wijkt de man van de etiquette af om indruk te maken.

Net zoals je als gast kan zeggen: "Nee joh, ik betaal wel."

Nora, ik maak het verschil zelf ook nooit hoor, maar het heeft er waarschijnlijk ook mee te maken hoe officieel je wordt uitgenodigd. 'Samen iets leuks doen' is wat vrijblijvender. In dat licht valt een datingssite ook in het 'samen iets leuks doen', en betaalt ieder voor zich, tenzij één van de twee besluit om gul te doen (bv. om indruk te maken).
Jeetje, je vooraf druk maken wie betaalt.... Je hebt toch gezegd dat de volgende keer door jou betaald wordt?
Ik betaal op dates altijd sam sam, hij betaalt een keer de drankjes dan ik. Wel zo eerlijk toch?

Ik haat het als mannen alles willen betalen voor mij, mijn moeder heeft me altijd opgevoed dat je gewoon de helft zelf betaald. Mijn huidige vriend vond dat ook zo gek, dat ik op onze eerste date meteen zelf de eerste 2 drankjes betaalde.

Hij kende maar weinig vrouwen die zelf hun dingen betaalden, dat vond ik best raar eigenlijk.

Maar jij hebt aangegeven hem te gaan trakteren, doe dat dan ook.

Wat is het probleem dan?
quote:iris1969 schreef op 25 oktober 2011 @ 00:36:

[...]

Volgens de etiquette moet de man altijd betalen. Dat is zijn rol als heer zijnde. Tja, ietswat ouderwets in moderne tijden .

Och niks mis met ouderwets.

Als ik eindelijk mijn miljonair heb gevonden nou reken maar dat ik hem met alle liefde laat betalen..
Wat hebben jullie de eerste date gedaan? Drankjes? Dat vind ik wel uitmaken namelijk. Als hij een heel diner heeft betaald is het geen probleem dat jij nu het eten betaalt - of het iig aanbiedt. Maar als hij de vorige keer alleen drankjes heeft betaald vind ik het niet sjiek als hij jou nu een compleet diner laat betalen.
Ik begrijp niet waarom dit een issue is!

Is het niet belangrijker om je bezig te houden met de vraag of je hem leuk vindt?
Stel voor dat jij betaalt aangezien hij dat de vorige keer heeft gedaan.

Dat
Ik vind 'ieder de helft' altijd zo sneu klinken. Echt Nederlands.

Feitelijk is het heel simpel. Als je de vorige keer hebt gezegd dat jij de volgende keer zal betalen doe dat dan ook.
quote:molly74 schreef op 25 oktober 2011 @ 00:09:

Ik pak na zo'n etentje gewoon mijn portemonnee als er onduidelijkheid is. En dan kreeg ik steevast te horen 'nee joh, ik betaal'. En dan ik weer 'nee, doe niet zo gek, dat hoeft helemaal niet'. En dan zei hij 'jawel, dat wil ik graag'. En daar laat ik het dan bij: als hij dat wil, prima (en voor mij nog méér prima).

Als ik bij een eerdere afspraak gezegd zóu hebben: 'dan betaal ik de volgende keer', dan doe ik dat ook.Helemaal mee eens.
Je hebt toch aangegeven dat jij de volgende keer zou betalen?

Nouja dan doe je dat toch, lijkt me logisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven