Geld & Recht alle pijlers

zo is dat schrikken dan!

25-10-2011 20:54 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn net een kleine 3 maandjes uit de schuldsanering, iedere schuldeiser heeft zijn centjes terug, wij hebben alles weer op de rit.

Nou dat is mooi toch?! Yep dat is het we kunnen er weer lekker tegen aan.

Ja en dan krijgen we nu in 1 maand tijd 8 brieven van de belasting of we even vanaf 2008 tot en met heden de zorgtoeslag en de kinderkorting willen terug betalen.

Ik uitzoeken wat er aan de hand is, blijkt dus dat er al die tijd op mijn salaris alleen (en niet die van mijn man die uiteraard ook mijn toeslagspartner is) de berekening is gemaakt. Daar komen ze nu achter en of ik maar even een getal met 3 nullen op wil hoesten. Hup daar gaan mijn spaarcentjes en mijn reserves voor als er eens iets stuk is.

Begrijp me niet verkeerd ik snap dat we dit moeten terugbetalen, omdat het onrechtmatig verkregen is. Maar het was gewoon ff slikken net uit de sh*t en we glijden er zo weer in terug.
toeslagen worden nooit kwijtgescholden idd, als je in de schuldsanering zit is het enige wat gedaan wordt een stopzetting van betalingsherinneringen, aanmaningen e.d. na afloop van de schuldsanering moet je het dan alsnog terubetalen. dus geheel toevallig hoeft het niet te zijn.
Leuk is het inderdaad niet. Heb het ook gehad, nu pas klaar met terugbetalen (over 2008 en 2009 zorg en huur). Zelf destijds wel wijzigingen doorgegeven, maar daar zijn ze zelf ook niet erg snel mee. Het is vervelend als je een onregelmatig inkomen hebt, en je salaris per maand verschilt. Hebben teveel ontvangen en dus ook netjes terugbetaald, naar het is wel omslachtig.

Maar goed, het is een tegenvaller als je net uit de schuldhulpverlening bent. Sterkte!
@Guinnevere maar dit zijn geen schulden van toen of althans daar hebben we toen nooit bericht van gehad, en als het wel van de periode uit de schuldsanering is had de belastingdienst zelf dan niet de uitbetaling stop moeten zetten?

Ik weet nog dat we toen we met het schuldsaneringsproces begonnen heel veel problemen hebben gehad om van hun een totaal overzicht te krijgen van onze schulden bij hun maar we hebben ze uiteindelijk wel gekregen en daar zat niks van dit alles tussen.
@emma33 gelukkig is de stopzetting van uitbetalen wel heel snel gebeurd althans ik heb deze maand niks ontvangen van ze. We hebben geen onregelmatige inkomsten ze zijn al jaren, minstens 5 zo goed als gelijk.
Ohh bah ja dat is echt heel erg vervelend... Ik snap ook echt niet dat ze daar zo laat mee komen. Is mij ook al vaker gebeurd zoiets..
Wordt nu alleen wel een beetje bang dat er misschien ook wel wat mis is met de maandelijks belastingteruggave, als ze daar ook van 4 jaar het een en ander willen gaan terugvorderen kunnen we alleen al om de belasting zo weer schuldsanering in (doemdenken is een grote karaktertrek van mij)

Maar goed ook dat heb ik even gauw na zitten kijken vanmiddag en die maandelijkse teruggave is op ons beide gebaseerd en niet alleen op mij.

Dus ik moet nou geen spoken gaan zien waar ze niet zijn.
@TO je hebt het over de schuldsanering bij de gemeente i.p.v. de wettelijke (Wettelijke Sanering Natuurlijke Personen)

dan doel je vast op het minnelijk traject welke jullie hebben doorlopen.

Hoewel jij als schuldenaar volgens de voorwaarden van de Gemeentelijke Krediet Bank altijd eindverantwoordelijk wordt geacht voor je inkomsten(d.w.z eindverantwoordelijk voor het genereren van inkomsten) hoorde je begeleider vanuit de gemeente erop toe te zien dat je enkel kreeg waar je recht op had. Dáárvoor zijn ze in de eerste plaats, want zij stellen ook in hun voorwaarden dat je ten tijde van het traject geen nieuwe schulden mag maken. Eigenlijk is dat een regel van de wsnp maar gemeenten hebben deze al gelijk bij aanvang van het traject in hun voorwaarden staan.

Dit valt jou niet helemaal kwalijk te nemen mits jij de gemeentelijke kredietbank niet heb hoeven machtigen om je financien over te nemen gedurende de schuldhulpverlening.

Helaas zul je hoe je het ook wend of keert het bedrag wel terug moeten betalen.
Leuker kunnen we het niet maken.. Blegh,

Oja, gouden tip; Kinderopvangtoeslag en alle andere toeslagen die je krijgt; op een aparte rekening storten.

Zodra je een definitieve berekening krijgt, dan mag je aan de rekening komen. Ik doehet zo met de kinderopvang, en dat gaat goed, het gaat om een relatief klein bedrag en dat wordt da een leuk spaarpotje
quote:rodina schreef op 25 oktober 2011 @ 23:06:

Leuker kunnen we het niet maken.. Blegh,

Oja, gouden tip; Kinderopvangtoeslag en alle andere toeslagen die je krijgt; op een aparte rekening storten.

Zodra je een definitieve berekening krijgt, dan mag je aan de rekening komen. Ik doehet zo met de kinderopvang, en dat gaat goed, het gaat om een relatief klein bedrag en dat wordt da een leuk spaarpotjeTja als jij de kinderopvang zelf kunt betalen is dat prima, maar ik heb dat geld toch echt nodig, ik betaal ruim 1700 euro per maand dus dan zou ik allang failliet zijn geweest.
@lydia123 inderdaad het minnelijke traject, hun kregen ons salaris daar hebben we zelf toestemming voor gegeven en hun hebben al onze vaste lasten betaald, en potje opgebouwd voor de schuldeisers en een reservepotje voor ons aangelegd. De rest was ons vrij te besteden bedrag.

Ik had zelf nog niet zo naar de schuldsanering gekeken, ik vond het wel vreemd dat hun het niet opgevallen was, maarja ik vindt het eigenlijk ook vreemd dat de belastingdienst het dan niet zelf al eerder heeft stopgezet.

Toch neem ik mezelf dit in eerste instantie kwalijk want ik heb die berekeningen dus verkeerd ingevuld, ik had toen al zo slim moeten zijn omdat door iemand te laten doen die er verstand van heeft.

En zoals je zegt betalen moet ik toch, dus dat is wat er gaat ook gewoon gebeuren.

Niemand kan dit voor me op lossen en daar vraag ik eigenlijk ook niet om ik wou gewoon heel ff luchten, want toen ik eerder vandaag het hele plaatje compleet had heb ik wel ff ontzettend zitten janken, ik dacht echt even van onee daar gaan we weer.

Maar dat is dus ook wel een beetje dat doemdenken van mij ik ben gelijk bang dat ze alles nu direct willen hebben dat de mensen aan de andere kant van de telefoon me gaan opeten of uitlachen of ontzettend dom vinden of weet ik niet wat.

maar na even tot honderd tellen (en nog eens en nog eens) weer even huilen nog eens tot honderd tellen mijn schoonmoeder bellen ( en tja verassing weer huilen) de belasting zelf bellen (en goh ze hebben me niet opgegeten en niet uitgelachen) is het allemaal heel vervelend en had het misschien best anders gekund.

Maar het is zoals het is, dus deze is voor mezelf just deal with it!! en maak het niet erger daan het al is.

Nog wel even dit, heel belangrijk.

Dankjewel allemaal dat jullie meedenken en je eigenverhaal delen, gedeelde smart is halve smart en het maakt me weer een stukje zekerder in het feit dat ook dit goed komt. )
@rodina maar dan had ik het dus al vanaf 2008 op een spaarrekening moeten zetten? ze willen het terug van '08 '09 '10 '11, want ook die definitieve berekening is dus niet zo definitief. ik laat het in het vervolg een ander doen en brand hier mijn vingers niet meer aan.

@layla de goden gedankt dat ik geen kinderopvangtoeslag heb of heb gehad dan had ik mezelf vanmiddag nog opgehangen.
Is het zo dat binnen zo'n minnelijk traject niet alle schulden volledig terugbetaald worden? Maar dus slechts een percentage?
@give_love nee volgens mij is dat dus zo bij de wettelijk schuldsanering dan gaan niet alle schuldeisers akkoord met het voorstel dat ze krijgen en komt er een rechter aan te pas die de schuldeisers verteld dat ze mee moeten werken!

Bij ons was dat niet nodig wij konden alle schuldeisers 100% binnen 3 jaar.
Oww oh ja! Dus dat rechtelijke traject is dus wanneer je er niet uit komt met de schuldeisers? Da's minder best dus....
Hier hebben wij nét de aanvraag op de bus gedaan. Aangezien het acht weken duurt, en het is dan dus bijna kerst, ga ik ervan uit dat ik in januari op zijn vroegst bericht krijg.

Kunnen we in ieder geval nog wel wat lekkers eten met de kerst, ipv zuurkool met worst die we afgelopen jaar hadden.

Maar het is niet leuk. Ben je éindelijk met heel veel moeite boven jan, komt de BD je dag verpesten.

Als ik moet betalen, prima, maar waarom wachten ze bijna vier(!!!!) jaar met het sturen van de rekening? Ik doe ieder jaar netjes aangifte, en mijn man heeft hem vanaf zijn 18e jaarlijks verplicht moeten opsturen ( waarom is ons ook niet duidelijk). En dan krijg ik ieder jaar niet misselijke bedragen terug. Hou het dan in, was onze schuld ook niet zo hoog geweest.

Leuker kunnen we het niet maken.......... nee, maar makkelijker al hélemaal niet, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
nee ik kan ook niet zeggen dat ik het makkelijker vind nee.

ik heb het allemaal via de telefoon kunnen regelen, ik krijg er van de week nog bericht van en het nieuwe terugbetaalplan gaat op zijn vroegst pas in over 6 weken, gelukkig heb ik de sinterklaascadeautjes al in huis, met de kerts moet ik werken en met oud en nieuw zijn we elders dus we komen de feestdagen wel door. Maar goed ik wil wel meer gaan werken om ook mijn spaarplan nog een beetje vol te kunnen houden, we hadden net voor een maandje of 2 terug onze droom om naar Australië te gaan over een paar jaar (vakantie) een beetje op poten gezet en ik zou toch wel graag willen dat dat op die termijn kan doorgaan.
Niks mis met zuurkool en worst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven