Herfstmenu

26-10-2011 12:28 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanstaand weekend krijg ik 6 man te eten. Ben echt dol op koken, dat zit wel goed... Het gaat om een afscheidsdiner dus ik vind het wel leuk om lekker uit te pakken... Ik heb het volgende bedacht:

Amuse: Crostini met wildzwijnpate met bosbessenjam

Voorgerecht: Geitenkaasje omwikkeld in spek met een lekkere

salade

Tussengerecht: geen idee

Hoofdgerecht: Herfstbiefstuk met rode portsaus + risotto met bospaddestoelen

Nagerecht: geen idee!!!

Wat vinden jullie van het menu tot zover en hebben jullie nog een idee voor een tussengerecht en een nagerecht? Zat te denken aan iets met bitterkoekjes of zo of chocolade, liefst makkelijk, haha....

Alvast dank!
Alleen klopt de hoeveelheden niet helemaal, zoveel aardappelen was ik niet kwijt. Ik heb dat gerecht voor 3 personen gemaakt trouwens. Maar ik weet dat ik toen dacht dat de hoeveelheid aardappels niet klopte. En de slagroom heb ik gewoon wat toegevoegd hoeveel er nog in het kommetje kon. Wel wat extra tijd genomen zonder dekseltje in de oven omdat het anders nog te nat is. Je ziet op de foto dat het lekker romig is maar niet nat. Ik had het in mijn combi nog even langer gedaan, maar dat kan ook aan mijn oven liggen.

Gewoon even een dag van te voren eentje maken. Heb ik toen ook gedaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Laat ik die ook maar eens proberen. Gratin, daar ben ik dus een knurft in. Mooie vaste gratin met rauwe aardappels, een soort van gebakken pureeprut, gare aardappels zwemmend in sompige room ... ik heb al heel wat varianten op mislukte gratin gehad
Bij mij mislukt het niet, ik maak het wel altijd van te voren, dan zie je ook of die nog "nat" is. En dan even goed opwarmen.

Maar goed, wie ben ik, ik weet niet beter dat echte goede risotto niet makkelijk is om te maken .

Bij het programma Over de kook waren zoveel kandidaten in de afgelopen seizoenen die het maakte en bij 2 was het maar gelukt. Chefkok Robbert zei dat je het minimaal 100 keer gemaakt moest hebben voordat je het een beetje goed kon.

Dus hier even de info waar ik die "wijsheid" van heb .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@MV, ik wilde je niet aanvallen met je hertenbiefstuk hoor! Nu blijkt ook nog dat ik het verkeerd gelezen had ipv herfstbiefstuk las ik hertenbiefstuk en nu blijkt dat het dat ook moest zijn .

Die aardappelgratin ga ik ook eens proberen als ik weer een werkende oven heb. Die van mij mislukt altijd.
oei! ik heb het nog nooit gemaakt, dus dat wordt nog wat... Toch maar gaan voor de pomme duchesse denk ik...
Oja, even offtopic maar nog even over mijn vorige posting dat je risotto min. 100 keer gemaakt moet hebben;

Ik heb een keer een docu gezien over sushi maken. Dat in japan een opleiding is voor sushi koks die 10 jaar duurt. En dat je pas na 5 jaar goede sushi rijst kan maken.

En ik maar denken dat ik lekkere sushi kan maken.
quote:Vrouwtje83 schreef op 26 oktober 2011 @ 15:14:

oei! ik heb het nog nooit gemaakt, dus dat wordt nog wat... Toch maar gaan voor de pomme duchesse denk ik... Welnee, echt niet. Gewoon vanavond maken en voila. Het is echt een succes recept, las laatst ook op een ander topic van een forumster dat het een groot succes was bij haar etentje.
quote:gemini2011 schreef op 26 oktober 2011 @ 15:13:

@MV, ik wilde je niet aanvallen met je hertenbiefstuk hoor! Nu blijkt ook nog dat ik het verkeerd gelezen had ipv herfstbiefstuk las ik hertenbiefstuk en nu blijkt dat het dat ook moest zijn .

Die aardappelgratin ga ik ook eens proberen als ik weer een werkende oven heb. Die van mij mislukt altijd.Nee is goed hoor. Ik had bij de titel Herfstmenu en daarna herfstbiefstuk niet meteen de link gelegd naar hertenbiefstuk dus vandaar mijn "tip" die achteraf geen tip was hahahahah.
Risotto is niet heel moeilijk, maar je moet er gevoel en geduld voor hebben denk ik. En kookervaring in het algemeen zodat je dingen op gevoel in kunt schatten.

Ik vind het alleen lastig dat je erbij moet blijven, dus zou ik er niet snel voor een groep eters maken. Daarnaast vind ik het ook niet zo lekker. En ik heb echt wel goede risotto's gegeten en zelf gemaakt. Ben er gewoon niet zo'n fan van.
Ik doe zelf ook heel veel op gevoel, ben eigenlijk niet echt van het volgen van recepten, hihi....

MV: denk je dat als ik gratin op gevoel doe het dan ook goed gaat, of zijn de verhoudingen zeer belangrijk?
Wat overigens ook lekker is, een gevulde portobello met kaas en kruiden (evt. wat pijnboompitjes). Je kent de portobello's bijna alleen van die mega grote, dat is niet zo gepast, maar je kan ze ook kleiner krijgen.

Sommige supermarkten hebben kleintjes of anders even bestellen bij de groentewinkel.
quote:Vrouwtje83 schreef op 26 oktober 2011 @ 15:23:

Ik doe zelf ook heel veel op gevoel, ben eigenlijk niet echt van het volgen van recepten, hihi....

MV: denk je dat als ik gratin op gevoel doe het dan ook goed gaat, of zijn de verhoudingen zeer belangrijk? Nee ik kook ook op gevoel. Op de nagerechten na dan .
Hmmm, die gratin is dus ook niet zonder risico. Is er niet iets te verzinnen dat echt niet mis kan gaan? Aardappelschijfjes met spek en ui uit de oven of zo?
zie trouwens dat in veel recepten alles voordat de gratin in de oven gaat gemengd wordt, is dit niet handiger, of loopt dan alles in soep?
Oja, ik heb nog een lekker bijgerecht bedenk ik mij;

Gekarramelliseerde sjalotjes in rode wijn;

maak ook weleens portobello met gogonzola met bladerdeeg. Errug lekker, maar zeer machtig... Bij ons hebben ze trouwens idd alleen hele grote portbello's. heb ook geen tijd meer om deze te bestellen... :(
MV@ volgens mij is het bij jou elke dag feest! :-)
Hapjes van ong. 3 a 4 cm groot, dus echt een hapje.

Dat je bijv. 2 amuses maakt en geen tussen gerecht.

Carpacciobonbon met champignonnen-vulling;

Amuse met wildpate en (zelfgemaakte) cranberrycompote;

Amuse van artisjokhart met pate (kan wild of champ.pate zijn) met dezelfde cranberrycompote;

Idd, champ. in bladerdeeg is lekker, kan je ook zo klein maken als je wilt hoor, zie mijn amuse's maar;

De ene is met paturain, de andere met gorgonzola;

quote:Vrouwtje83 schreef op 26 oktober 2011 @ 15:51:

maak ook weleens portobello met gogonzola met bladerdeeg. Errug lekker, maar zeer machtig... Bij ons hebben ze trouwens idd alleen hele grote portbello's. heb ook geen tijd meer om deze te bestellen... :(Kan ook in die kleine kastange champignons hoor.
Beste MV,

Ik las hier ergens je gratin recept. Dit wil ik graag maken. Even 2 vraagjes:

- Hoe krijg je flinterdunne plakjes? Heb jij een 'mandoline of doe je het met de kaasschaaf of scherp mes? Of met de plakjesmaker van je rasp?

- Zou dit ook in een springvorm kunnen (als een soort quiche) waardoor je er mooie puntje uit kunt snijden. Want het staat mooi in zo'n bak, maar hoe krijg je het leuk op je bord? En dat het er niet uitziet al een 'kwak' aardappel gratin?

Ik verheug mij op je antwoord!!

-----------------

Ik maak deze altijd, ik doe nog tussen de laagjes een klein beetje knoflookpoeder. Niet te veel hoor maar geeft net even een lekker smaakje.

Mocht je het in die kleine schaaltjes willen doen, ik heb ze bij de Action gekocht voor 1 euro.

Ingrediënten (4 pers.)

1 kg aardappels vastkokend, geschild

75 g belegen kaas, geraspt

2 tenen knoflook, geperst

1 beker slagroom (250 ml)

Materialen

eenpersoonsovenschaaltjes, ingevet

Bereiden

Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd de aardappelen in flinterdunne plakjes. Leg de aardappelplakjes in lagen in de met boter ingevette ovenschaaltjes, bestrooi elke laag met een beetje kaas, knoflook, peper en zout. Schenk de slagroom over de aardappelen. Dek de schaaltjes af met aluminiumfolie en bak de gratins in het midden van de oven in 50 min. goudbruin en gaar. Verwijder de folie na 20 min. Laat de gratins uit de oven 5 min. rusten voordat u ze serveert.

Nabereiden

U kunt dit gerecht 1 dag van tevoren bereiden. Warm de gratins afgedekt met aluminiumfolie 20 min. op in een voorverwarmde oven van 180 °C.
Het water loopt me in mijn mond. Ziet er heerlijk uit allemaal. Je kan ook kastanjepuree serveren bij je hertenbiefstuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven