Amber Albarda
zaterdag 25 september 2010 om 17:31
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
dinsdag 25 oktober 2011 om 19:37
@boebele, sushi maken vond ik echt simpel en lekker. (nadat ik de zeeweiervellen er weer afgepeuterd had 
Vandaag gegeten:
Havermout
td: banaan
3 rijstewafels met hummus (deze keer gemixd met bio curry saus erg lekker! )
td: 2 vijgen
vanavond een rommeltje, kids aten poffertjes want we hadden onverwacht een loge. Ik heb drie poffertjes op en nu net twee rijstewafels met pindakaas en een restje zelfgemaakte appelmoes, Beetje raar, maar ik zit vol
Nog even een vraagje over de lunch met rijst en bonen oid. is dat dan niet erg droog zonder sausje??
Vandaag gegeten:
Havermout
td: banaan
3 rijstewafels met hummus (deze keer gemixd met bio curry saus erg lekker! )
td: 2 vijgen
vanavond een rommeltje, kids aten poffertjes want we hadden onverwacht een loge. Ik heb drie poffertjes op en nu net twee rijstewafels met pindakaas en een restje zelfgemaakte appelmoes, Beetje raar, maar ik zit vol
Nog even een vraagje over de lunch met rijst en bonen oid. is dat dan niet erg droog zonder sausje??
dinsdag 25 oktober 2011 om 21:38
dat pennerecept op de site is echt heel lekker!
lijstje vandaag:
o: speltboterham met geitenkaas, smoothie met wortel, bleekselderij, appel, spinazie
L: rijst met komkommer, feta, gekookt ei, tomaat en appelpaprika
D: penne met ovengedroogde tomaatjes
lijstje vandaag:
o: speltboterham met geitenkaas, smoothie met wortel, bleekselderij, appel, spinazie
L: rijst met komkommer, feta, gekookt ei, tomaat en appelpaprika
D: penne met ovengedroogde tomaatjes
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 25 oktober 2011 om 23:13
kid, als je gewend bent aan sausjes die overal overheen moeten dan is het misschien wel wat droog ja. Ik ben er inmiddels aan gewend en je kan eventueel wat olijfolie gebruiken om het wat smeuiger te maken. Of inderdaad cherrytomaatjes. En als je een groenteprutje in kokosmelk maakt, zoals de kip colombo, dan heb je dat probleem helemaal niet meer en is het toch gezond.
woensdag 26 oktober 2011 om 11:26
goedemorgen...
bijna middag maar goed...
het gaat lekker hier. Vanmorgen gewoon een boterham gegeten, net een groene smoothie (banaan, druiven, water en veel spinazie).
Ik heb quinoa en eieren gekookt, ga ik zo een lunch van maken.
Vanmiddag moet ik naar een fijne verplichte BHV cursus... vanavond eten we redelijk makkelijk en niet geheel AAproef. Woeps. Het worden (weinig) gebakken aardappeltjes, veel broccoli en een kipcordonblue..
Morgen eten we linzen-bloemkooldahl.recept. Mijn zus tipte hem, het zag er lekker uit...
bijna middag maar goed...
het gaat lekker hier. Vanmorgen gewoon een boterham gegeten, net een groene smoothie (banaan, druiven, water en veel spinazie).
Ik heb quinoa en eieren gekookt, ga ik zo een lunch van maken.
Vanmiddag moet ik naar een fijne verplichte BHV cursus... vanavond eten we redelijk makkelijk en niet geheel AAproef. Woeps. Het worden (weinig) gebakken aardappeltjes, veel broccoli en een kipcordonblue..
Morgen eten we linzen-bloemkooldahl.recept. Mijn zus tipte hem, het zag er lekker uit...
woensdag 26 oktober 2011 om 13:28
Mijn lijstje:
ontbijt: havermoutpap (vind het eigenlijk niet zo heel lekker) met zelfgemaakte amandelmelk (was een beetje te waterig)
lunch: bulghur met groentes, kikkererwten en feta
diner: ga bij vrienden eten, dus weet het nog niet, maar waarschijnlijk wel veggie
tussendoor: stuk pure chocolade + kamutwafel met amandelpasta
ontbijt: havermoutpap (vind het eigenlijk niet zo heel lekker) met zelfgemaakte amandelmelk (was een beetje te waterig)
lunch: bulghur met groentes, kikkererwten en feta
diner: ga bij vrienden eten, dus weet het nog niet, maar waarschijnlijk wel veggie
tussendoor: stuk pure chocolade + kamutwafel met amandelpasta
woensdag 26 oktober 2011 om 16:39
Vandaag naar de super voor havermoutvlokken, maar daar hadden ze alleen speltvlokken. Toch maar meegenomen, maar nu vraag ik me af of ik die op dezelfde manier kan gebruiken als havervlokken om, met amandelmelk, speltmoutpap te maken.
Gisteren de auberginelasagne gemaakt uit het boek: Heerlijk!!!! (inclusief de hoofdletter)
Gisteren de auberginelasagne gemaakt uit het boek: Heerlijk!!!! (inclusief de hoofdletter)
woensdag 26 oktober 2011 om 17:01
Tjonge, wat een goede lijstjes.
Rosan: ik heb ook een tijd desembrood gegeten.. nu ben ik er op uit gekeken en ik eet ik weer gewoon brood en spelt(gist)brood. Pennerecept heb ik ook gegeten, echt lekker! was helemaal enthousiast.
Kid73: rijstewafels lijken me niet zo vullen (humus misschien wel)
Ik ga de bieten-mierikswortelspread ophalen..... oeh spannend
Rosan: ik heb ook een tijd desembrood gegeten.. nu ben ik er op uit gekeken en ik eet ik weer gewoon brood en spelt(gist)brood. Pennerecept heb ik ook gegeten, echt lekker! was helemaal enthousiast.
Kid73: rijstewafels lijken me niet zo vullen (humus misschien wel)
Ik ga de bieten-mierikswortelspread ophalen..... oeh spannend
woensdag 26 oktober 2011 om 17:17
k vind mezelf heel stom en stoer
Vandaag echt heel slecht gegeten, als in niet op een appel na en dus met gierende honger boodschappen gaan doen. Niks gekocht wat ik niet nodig had, de sjips kunnen weerstaan en nu gewoon een handje walnoten gegeten, zodat mijn avondmaaltje gewoon nog smaakt.
oh, en ik ben de afgelopen week een kilo afgevallen
Vandaag echt heel slecht gegeten, als in niet op een appel na en dus met gierende honger boodschappen gaan doen. Niks gekocht wat ik niet nodig had, de sjips kunnen weerstaan en nu gewoon een handje walnoten gegeten, zodat mijn avondmaaltje gewoon nog smaakt.
oh, en ik ben de afgelopen week een kilo afgevallen
woensdag 26 oktober 2011 om 18:41
Je moet ONTBIJTEN! Roosje! *kijkt streng* maar goed van die kilo en van het snaaiweerstaan
Mijn lijstje voor vandaag was niet zo best
Ontbijt speltboterham met roomboter en geitenkaas
td appelnotentaart en een banaan
lunch beetje quinoa, bonen en tonijn uit blik en een rijstewafel
TD zakje chips stuk pure chocola met noten
Diner: spekjes bakken, uitje, knoflook, champies erbij, op het laatst nog even spinazie mee gewokt en een bekertje crème fraîche
Dit samen met speltpasta en een zalmmoot
Mijn lijstje voor vandaag was niet zo best
Ontbijt speltboterham met roomboter en geitenkaas
td appelnotentaart en een banaan
lunch beetje quinoa, bonen en tonijn uit blik en een rijstewafel
TD zakje chips stuk pure chocola met noten
Diner: spekjes bakken, uitje, knoflook, champies erbij, op het laatst nog even spinazie mee gewokt en een bekertje crème fraîche
Dit samen met speltpasta en een zalmmoot
woensdag 26 oktober 2011 om 18:56
ik weet het Plousje
ah je had je inspiratie gevonden voor de spinazie
klinkt wel lekker!
Ik heb nu boontjes opstaan met een blikje gepelde tomaten en linzen worden nu warm met een teentje knoflook erin en dat gaat zo bij elkaar. Heb al een stuk fricandeau achter de kiesjes uit de oven
ah je had je inspiratie gevonden voor de spinazie
klinkt wel lekker!
Ik heb nu boontjes opstaan met een blikje gepelde tomaten en linzen worden nu warm met een teentje knoflook erin en dat gaat zo bij elkaar. Heb al een stuk fricandeau achter de kiesjes uit de oven
woensdag 26 oktober 2011 om 20:56
Goed bezig allemaal!!
.....uhmmmm.... behalve die oreo's dan he haha!
Ik heb een paar hele fanatieke dagen achter de rug. Helemaal AAproof! Mn collegas kijken wel wat raar op als ze mn lunchpakketjes zien (roggebrood, hutenkase, avocado, tomaten, rijst, gerookte zalm), maar ik werk in een vrouwenteam dus ze zijn wel gewend aan allerlei eetgewoonten..
Vandaag zelfs een pizzapunt afgeslagen!
En.... ......ik bruis van de energie!! (zegt de vrouw die chronisch moe is )
.....uhmmmm.... behalve die oreo's dan he haha!
Ik heb een paar hele fanatieke dagen achter de rug. Helemaal AAproof! Mn collegas kijken wel wat raar op als ze mn lunchpakketjes zien (roggebrood, hutenkase, avocado, tomaten, rijst, gerookte zalm), maar ik werk in een vrouwenteam dus ze zijn wel gewend aan allerlei eetgewoonten..
Vandaag zelfs een pizzapunt afgeslagen!
En.... ......ik bruis van de energie!! (zegt de vrouw die chronisch moe is )
woensdag 26 oktober 2011 om 22:48
Hier gaat alles weer volgens schema, na een wat mindere zondag en maandag....
Heb speltflakes gekocht om een beetje afwisseling in de ochtend te hebben, die zijn erg lekker!
Lijstje vandaag:
groentesap
appel
havermout met sojamelk
banaan
linzen met noten/rozijnen, avocado, tomaat, paprika, komkommer
mandarijnen
Italiaanse salade (van de Appie) met 5 mini-vegahamburgertjes
cup a soup tomaat
twee winterwortelen
Ga jullie recepttips ook uitproberen, vooral de kip Colombo lijkt me heerlijk!
Heb speltflakes gekocht om een beetje afwisseling in de ochtend te hebben, die zijn erg lekker!
Lijstje vandaag:
groentesap
appel
havermout met sojamelk
banaan
linzen met noten/rozijnen, avocado, tomaat, paprika, komkommer
mandarijnen
Italiaanse salade (van de Appie) met 5 mini-vegahamburgertjes
cup a soup tomaat
twee winterwortelen
Ga jullie recepttips ook uitproberen, vooral de kip Colombo lijkt me heerlijk!
donderdag 27 oktober 2011 om 09:35
Ha allemaal,
Gisteren een lekker soepje gemaakt.
We aten 's avonds broccoli en wortel. Ik heb de steel van de broccoli gewassen en in stukken gesneden en samen met de schillen van de wortelen (allemaal bio) samen met water (ligt er aan hoeveel groente je hebt ik heb 500ml gebruikt) opgezet en gekookt. Daarna een hand gekookte kikkererwten toegevoegd en alles gepureerd met de staafmixer. Daarna gekruid met peper/zout/knoflookpoeder/lavas (maggiplant) en er even een laurierblaadje in mee laten trekken.
Toen ik het lekker op smaak vond nog eenhandje gekookte kikkererwten toegevoegd voor de bite. lekker stevig soepje geworden.
Het restje eet ik vandaag als lunch met een speltbroodje.
Wat zijn kikkererwten trouwens lekker. Ik haal wel het velletje eraf want dat vind ik taai. Of zitten daar nou juist de gezonde dingen in
Is bij iemand van jullie die een abbo op sante had genomen het geld al afgeschreven?? Bij mij nog niet. (het kookboek zou binnen twee weken worden bezorgd, nadat het geld was afgeschreven)
succes vandaag
Gisteren een lekker soepje gemaakt.
We aten 's avonds broccoli en wortel. Ik heb de steel van de broccoli gewassen en in stukken gesneden en samen met de schillen van de wortelen (allemaal bio) samen met water (ligt er aan hoeveel groente je hebt ik heb 500ml gebruikt) opgezet en gekookt. Daarna een hand gekookte kikkererwten toegevoegd en alles gepureerd met de staafmixer. Daarna gekruid met peper/zout/knoflookpoeder/lavas (maggiplant) en er even een laurierblaadje in mee laten trekken.
Toen ik het lekker op smaak vond nog eenhandje gekookte kikkererwten toegevoegd voor de bite. lekker stevig soepje geworden.
Het restje eet ik vandaag als lunch met een speltbroodje.
Wat zijn kikkererwten trouwens lekker. Ik haal wel het velletje eraf want dat vind ik taai. Of zitten daar nou juist de gezonde dingen in
Is bij iemand van jullie die een abbo op sante had genomen het geld al afgeschreven?? Bij mij nog niet. (het kookboek zou binnen twee weken worden bezorgd, nadat het geld was afgeschreven)
succes vandaag
donderdag 27 oktober 2011 om 10:47
Klinkt lekker, die soep, kid!
Bij mij is het geld voor Sante ook nog niet afgeschreven...
Ik heb de japanse pizza van de site gemaakt... jum!!! Echt heel erg lekker! Ik heb er wat auberginespread overheen gedaan, die is lekker knoflokerig! (Sabra, uit de koeling bij AH)
Er ligt nog een heel groot stuk, dus vandaag weer zo'n lekkere maaltijd!
Bij mij is het geld voor Sante ook nog niet afgeschreven...
Ik heb de japanse pizza van de site gemaakt... jum!!! Echt heel erg lekker! Ik heb er wat auberginespread overheen gedaan, die is lekker knoflokerig! (Sabra, uit de koeling bij AH)
Er ligt nog een heel groot stuk, dus vandaag weer zo'n lekkere maaltijd!
donderdag 27 oktober 2011 om 10:56
Op calve pindakaaspot zag ik geen e-nummers of moeilijke woorden staan........ zullen die er niet in zitten? Kan me niet voorstellen.[/quote]
*breekt even in, heeft net het AA kookboek ontvangen
*
de gewone pindakaas van calve is ook goed, in de variant met stukjes zit dextrose. Even etiketten lezen,maar op een gegeven moment weet je t gewoon en ontdek je dat er ook veel bij de reguliere supermarkt te halen is
*breekt even in, heeft net het AA kookboek ontvangen
de gewone pindakaas van calve is ook goed, in de variant met stukjes zit dextrose. Even etiketten lezen,maar op een gegeven moment weet je t gewoon en ontdek je dat er ook veel bij de reguliere supermarkt te halen is
donderdag 27 oktober 2011 om 14:17
Ik ben gisteren begonnen met lezen in t boek, en ik ben enthousiast. Ik ben al een beetje begonnen, en sinds deze week overgestapt op zuurdesembrood en roggebrood. Probeer nu ook veel rauwkost bij de lunch te eten en suiker te vermijden. Leuk als ik hier af en toe ook mee kan komen schrijven, voor de inspiratie.
Zijn jullie al veel afgevallen? Ik doe het niet perse om af te vallen (al ben ik wel 13 kg te zwaar), maar ik wil gewoon gezonder leven. Als het goed is gaat het afvallen dan vanzelf.
Zijn jullie al veel afgevallen? Ik doe het niet perse om af te vallen (al ben ik wel 13 kg te zwaar), maar ik wil gewoon gezonder leven. Als het goed is gaat het afvallen dan vanzelf.
donderdag 27 oktober 2011 om 14:33
He jakkes, mn keel doet erg pijn (rood met witte stippen...)en ik heb koorts... En juist nu ik de hele week al zoooo gezond eet...
(ik heb een tijdje in de ziektewet gezeten met overspannen klachten, net weer volledig aan het werk... Misschien toch wat te veel hooi op mn vork genomen.. blehhhh)
*nergens zin in heeft..*
En Sparood, welkom hier!!! Ik ben nog niet zo lang begonnen, ben nu in een week een kilo kwijt. En ik had (tot vandaag) bakken met energie!
(ik heb een tijdje in de ziektewet gezeten met overspannen klachten, net weer volledig aan het werk... Misschien toch wat te veel hooi op mn vork genomen.. blehhhh)
*nergens zin in heeft..*
En Sparood, welkom hier!!! Ik ben nog niet zo lang begonnen, ben nu in een week een kilo kwijt. En ik had (tot vandaag) bakken met energie!
donderdag 27 oktober 2011 om 14:54
donderdag 27 oktober 2011 om 22:47
Hallo allemaal,
Wat zijn de meesten goed bezig zeg! Zelf na twee goede en superfitte weken nu iets minder goed bezig. Gisteren moe door slaap tekort en behoefte aan chips. Dat werden 's avonds 5 van die kleine uitdeelzakjes en ook nog portie havermout
Ik dacht laat ik ee meteen maar goed aan toegeven, dan heb ik hopelijk 2 weken geen trek meer.
Vandaag ging al beter maar wel bij een borrel pinda's met laagje erom gegeten en toen in de stad een broodje falafel met knoflooksaus... Zucht...
Dit allemaal terwijl ik mij overdag keurig aan de regels houdt.
Tips om uit de dip te komen?
Vandaag kreeg ik kaartje van Sante dat eerste nummer 11 nov. komt, dus afschrijving en boek zullen wel snel volgen denk ik.
O ja, gisteren de mayo gemaakt en dat vond ik echt niet lekker, dus maar remia light mayo gebruikt ik kipsaladerecept van AA ( mayo had ik nog). Wat gebruiken jullie voor mayo en tomatenketchup?
@jersey, ik hoop dat je je snel beter voelt
Groeten!
Wat zijn de meesten goed bezig zeg! Zelf na twee goede en superfitte weken nu iets minder goed bezig. Gisteren moe door slaap tekort en behoefte aan chips. Dat werden 's avonds 5 van die kleine uitdeelzakjes en ook nog portie havermout
Ik dacht laat ik ee meteen maar goed aan toegeven, dan heb ik hopelijk 2 weken geen trek meer.
Vandaag ging al beter maar wel bij een borrel pinda's met laagje erom gegeten en toen in de stad een broodje falafel met knoflooksaus... Zucht...
Dit allemaal terwijl ik mij overdag keurig aan de regels houdt.
Tips om uit de dip te komen?
Vandaag kreeg ik kaartje van Sante dat eerste nummer 11 nov. komt, dus afschrijving en boek zullen wel snel volgen denk ik.
O ja, gisteren de mayo gemaakt en dat vond ik echt niet lekker, dus maar remia light mayo gebruikt ik kipsaladerecept van AA ( mayo had ik nog). Wat gebruiken jullie voor mayo en tomatenketchup?
@jersey, ik hoop dat je je snel beter voelt
Groeten!
Leef (je dromen na)!
donderdag 27 oktober 2011 om 23:01
Hallo allemaal,
ik had niet zo'n goed dagje, veel gehaast en voor een fatsoenlijk diner had ik al helemaal geen tijd. Het is geworden:
ontbijt: bosvruchtensmoothie
lunch: sushi
diner: 2 spelt-roggeboterhammen met amandelpasta (aan dat spul ben ik echt verslaafd, zo lekker!)
Tussendoor: banaan en een kamutwafel met amandelpasta
En ik heb ook gezondigd, want een heel zakje melkchocoladeflikken van de hema leeggegeten, kreun. Naja, zondigen moet af en toe kunnen. Al moet ik wel oppassen, want mijn nieuwe vriendje is dus niet zo met gezond eten bezig en bij hem komen de chips dan wel op tafel.. en ik eet wel mee, maar te vaak van dit soort dingen kunnen natuurlijk eigenlijk niet.
Ik ga morgen weer ontbijten met de havermout denk ik, of misschien de quinoa.. die vond ik wel erg lekker. En morgen heb ik weer wat meer tijd om ook weer uitgebreider te lunchen en te dineren.. iemand nog een leuk idee voor een lekkere avondmaaltijd? Ik heb het boek nog steeds niet binnen, duurt nou al weken en mijn geduld raakt op.
ik had niet zo'n goed dagje, veel gehaast en voor een fatsoenlijk diner had ik al helemaal geen tijd. Het is geworden:
ontbijt: bosvruchtensmoothie
lunch: sushi
diner: 2 spelt-roggeboterhammen met amandelpasta (aan dat spul ben ik echt verslaafd, zo lekker!)
Tussendoor: banaan en een kamutwafel met amandelpasta
En ik heb ook gezondigd, want een heel zakje melkchocoladeflikken van de hema leeggegeten, kreun. Naja, zondigen moet af en toe kunnen. Al moet ik wel oppassen, want mijn nieuwe vriendje is dus niet zo met gezond eten bezig en bij hem komen de chips dan wel op tafel.. en ik eet wel mee, maar te vaak van dit soort dingen kunnen natuurlijk eigenlijk niet.
Ik ga morgen weer ontbijten met de havermout denk ik, of misschien de quinoa.. die vond ik wel erg lekker. En morgen heb ik weer wat meer tijd om ook weer uitgebreider te lunchen en te dineren.. iemand nog een leuk idee voor een lekkere avondmaaltijd? Ik heb het boek nog steeds niet binnen, duurt nou al weken en mijn geduld raakt op.
vrijdag 28 oktober 2011 om 10:24
Welkom Sparood
En Jersey, balen. Het schijnt echt rond te gaan. Gister was de Keuringsdienst van waarde erop, over ossciloccocinum. Als je dat terugziet weet je in ieder geval wat je niet moet nemen
Hier ook een 'terugval'. Moet ongesteld worden en ik vind het altijd zo smoezerig klinken, maar ik heb dan echt een onstilbare trek. Dus gister op zich netjes gegeten, maar wel alles belegd met in totaal een heel stuk port salut.
Vanavond uit eten, tapas. Zal me inhouden, want ipv 2,6 kilo ben ik nu nog maar 2 kilo lichter. De weegschaal is hard....
En Jersey, balen. Het schijnt echt rond te gaan. Gister was de Keuringsdienst van waarde erop, over ossciloccocinum. Als je dat terugziet weet je in ieder geval wat je niet moet nemen
Hier ook een 'terugval'. Moet ongesteld worden en ik vind het altijd zo smoezerig klinken, maar ik heb dan echt een onstilbare trek. Dus gister op zich netjes gegeten, maar wel alles belegd met in totaal een heel stuk port salut.
Vanavond uit eten, tapas. Zal me inhouden, want ipv 2,6 kilo ben ik nu nog maar 2 kilo lichter. De weegschaal is hard....