Geld & Recht alle pijlers

jeuj, koopcontract getekend, en nu?

21-10-2011 15:37 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
nou goed, we weten ongeveer de te nemen stappen wel hoor, zo bleu zijn we ook al weer niet, maar toch...

We hebben al een paar keer gesprekken gehad met hypotheek adviseurs, en weten dat de koopsom geen punt is, zelfs laag, weten dat we bkr schoon zijn, vorige week nog eens gechecked, en we weten dat we aflossingsvrij en banksparen willen, plus nhg. Liefst 10 jaar de rente vast.

We kopen het huis v.o.n, maar is het raadzaam (weer) naar een hypotheek adviseur te gaan, of meteen rechtstreeks naar de bank ( in ons geval de rabo bank, daar hebben we reeds gesprekken gehad). Stel we maken daar vanavond nog een afspraak mee ( wat niet gaat lukken, maar hypothetisch gezien) gaat het dan net zo als bij vorige gesprekken; je wordt getoetst, overhandigd je papieren ( loonstroken, id, etc) en dan verder? Want dit is ons eerste koophuis, ik heb me wel ingelezen en gesprekken gehad, maar het wordt nu ineens wel heul erg echt zeg maar....

Leuk, spannend, en een beetje eng

Enige dingetje is het bouw depot, je mag tegenwoordig maar 104 procent lenen. We kopen v.o.n., er moet echt een nieuwe keuken en badkamer in oa, hoe moeten we dat gaan financieren?

We hebben wel wat spaargeld, maar dat willen we liever niet daarvoor gebruiken.

Wie denkt er mee?
hehehehehe zo zie je maar weer dat een ieder een andere interpretatie heeft van bedragen en kosten van dingen als keukens.

Wij hoeven geen simatic of villeroy en bosh, en de vloer willen we dan wel van hout, maar dat hoeft geen luxe tropische hardhout soort te zijn. Bovendien leggen wij zelf.

Qua keuken moet er wel ee wandje omgelegd worden, dat kan deels zelf, en deels niet ( loopt electra door) de keuken zelf mag showroom of marktplaats. We weten wat we willen en wat voor kleur, dat maakt het zoeken naar de opties al gemakkelijker.

De badkamer laten we wel doen, dat is ons te lastig, tegels op de muren willen we als het enigzins kan, laten zitten, die zijn nog prima, en zo drukken we weer wat kosten. Want onze wens is wel een ligbad en inloopdouche. En zo dromen we nog even verder
Ik bemerk een beetje kinderachtig getrappel " we willen het nu"

Het is een bijna nieuwbouwhuis, dus het kan niet zo uitgeleefd zijn dat het nog niet even mee kan.

En jullie wonen er toch al in en het werkt toch allemaal naar behoren.

En de hypotheek wodt alleen op je man zijn naam genomen, prima.

Jouw inkomsten zijn dan voor de rest van de dagelijkse dingen.

Maar als jouw inkomsten wegvallen en er kosten bij komen door ziekte van jou of van je kinderen sta je zo weer op straat.

Sparen vrouwtje, sparen.
dat doen we toch ook.

Maar 20 duizend euro sparen gaat hem niet worden op termijn. I wish. We hebben het niet slecht en ook een prima spaarpotje, die we onlangs flink nodig hadden, want daar is ie uiteindelijk voor, en daarom geen ruimte om zelf een keuken en badkamer te kunnen financieren. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er gewone middenklassers en modaal verdieners eventjes sparen voor hun verbouwing a 30k of meer. Of laat ik het zo zeggen; ik ken ze niet maar miss ligt dat wel aan mij en mijn sociale netwerkje hoor, dat sluit ik niet uit.

Enfin ik vind het belang van altijd maar sparen zwaar overschat. Wij zijn ja-ren op geen enkele manier in de gelegenheid geweest om vermogen op te bouwen en nu we het eindelijk wat breder hebben willen we er heel graag hier en nu van genieten ook. Uiteraard met een buffer voor de auto of als er iets stuk gaat in huis, maar dat is er ook om gebruik van te maken, daar is het uiteindelijk voor, en daarna weer aan te vullen, maar meer dan 6k is het hier niet snel, daar ga ik niet om liegen. Los hiervan hebben alle kinderen een flinke spaarpot. Daar gaat altijd, elke maand een bedrag naartoe.

We zijn ons nu op gebruikte vloerdelen, restpartijen vloertegels voor het sanitair en tweede hands keukens aan het orienteren. Niks mis mee.

Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken. Wij hebben onze handtekeningen vandaag heerlijk gevierd met dees en geen!
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou zo zeggen: de onderhandelingen kunnen beginnen!

Uit ervaring weet ik dat je ook bij de rabobank goed kunt onderhandelen. Dus bij verschillende aanbieders een offerte opvragen en daarna naar de aanbieder waar je je het beste bij voelt gaan onderhandelen. Vaak proberen ze wel onder het laagste bedrag te komen, ofwel zo voordelig mogelijk laten lenen.
het is rond. De hypotheek adviseur vond ons uitermate goed voorbereid, dat was fijn om te horen. Ons depot is zelfs nog hoger uitgevallen dan we voor ogen hadden. De taxateur heeft de waarde voor en na verbouwing vastgesteld.

Die 104/of 106 procent, is kk en overige kosten ( hypotheekadviseur, kadestrale uitmeting, notariele kosten etc. Het eventuele depot staat daar los van. Ons huis was na de handtekening al meer waard dan waar we het voor gekocht hebben.

Enfin we hebben nu besloten bij ons oorspronkelijke plan te blijven, en behalve de keuken te verplaatsen en de badkamer aan te paken, ook de studio boven dicht te maken, de tuin aan te pakken en een carport te laten realiseren samen met de buren. De officiele overdracht zal komende maand plaatsvinden. En dat voelt super goed! We zijn totaal euforisch!
oh ja en we hebben de rente voor 10 jaar vast laten zetten, en half banksparen, half aflossingsvrij, en een overlijdingsrisico verzekering ( maar geen levens, dat was niet nodig)
Klinkt goed allemaal. Geniet lekker van jullie nieuwe huisje zou ik zeggen!

Wat de huizenprijzen gaan doen in de toekomst weet eigenlijk niemand want dat is van zoveel verschillende factoren afhankelijk (hypotheekrente aftrek, economische ontwikkeling, hypotheekrente%, inflatie etc...)

Je leeft nu dus kan je beter nu genieten! Wij hadden zelf ook nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten.
Klinkt goed, veel plezier met jullie huis!
tenk joe

de hypotheek adviseur had zelden tot nooit mensen meegemaakt die meer en beter voorbereid waren dan wij, zo zie je maar weer, viva mutsjes (sarcasme modus)

nee alle gekheid op een stokje, we hadden alles al in kannen en kruiken, van adviseren was geen spraken meer.

Woensdag komt de taxateur. Onderhand is mijn keuken, vloer en badkamer moodboard klaar en zijn we wezen shoppen, de eerste offertes zijn een feit. Let the onderhadelingen begin!

Iemand tips voor goedkope vloeren, keuken en badkamer boertjes in regio noord
-
oh echt, zo een mannetje is net wat we nodig hebben. Laminaat ligt er nu ook in, gaat er uit want komt hout in. Je aanbod is echter super lief, dankje. We hebben rond de 75 vierkante meter nodig schat ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven