Geld & Recht alle pijlers

Koopdrang?

30-10-2011 12:40 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik houd in de maand zo'n 200-300 euro over na alle vaste lasten, benzine en sparen.

Maar toch, is dit bijna altijd op aan het einde van de maand. Heb nu een schema gemaakt in excel waar ik alles op bij kan houden. Waaraan het op gaat? Kleine dingen als make-up, huidverzorging, woonaccesoires, bevliegingen...

Nodig heb ik het niet. Maar ik voel altijd zo'n 'als ik dit heb, ben ik weer een tijdje happy'-drang.

Wie herkent dit? En wat doe je eraan? Want ik vind het echt zonde van het geld!
Ik heb er nú last van. Niet echt dat ik iets nodig heb, maar een soort "ik moet van mijn geld af". Heel vervelend, want ik probeer te sparen voor de inrichting van mijn nieuwe huisje.

Ik lees mee!
Zet aan het einde van de maand meteen geld op je spaarrekening. De rest mag je uitgeven zoals je wilt.

Wat zou je zelf een mooi bedrag vinden om vrij te besteden per maand?
Liever elitair dan een pauper!
Ik herken het wel, ik heb ook vaak zo'n periode dat ik absoluut iets MOET kopen maar daarnaast spaar ik gewoon dus maakt het niet zoveel uit.

Als je bepaald bedrag meteen overschrijft naar een spaarrekening waar je niet zo makkelijk aan komt dan is dat geld zeg maar veilig gesteld. En ik zou zelf dan 50 of 75 eur gewoon blijven opmaken. Dan geef je toch wat uit maar je spaart ook. En als je ziet dat spaarbedrag steeds groter wordt, wordt misschien je drang om uit te geven ook wat minder.
Haha heel erg herkenbaar! Geld brandt op mijn rekening en ik ben me de dag voor mijn salaris al aan het verlekkeren bij de gedachte aan wat ik allemaal ga kopen. Resultaat: halverwege de maand geen geld meer maar wel een overload aan beauty-producten en nieuwe kleding met het kaartje er nog aan. Dat laatste doe ik overigens expres (kaartje er aan laten zitten) zodat als ik het na twee-drie weken nog niet aan heb gehad, het terugbreng.

Wat ik heb, geef ik dus uit. Of dat nou aan luxe-producten is, kleding, uiteten of boodschappen.

Kun je niet meer overmaken naar je spaarrekening?
Ik doe het ook. Je zou nog meer geld meteen op je spaarrekening kunnen zetten, dan kan je er ook niet meer bij.

Ik vind het niet zo'n probleem, als alles betaald is en je hebt gespaard. Mijn man vindt dat ik met rotzooi thuis kom. En eigenlijk heeft hij wel gelijk. Ik heb mezelf een tijdje een Wibra verbod gegeven. Daar zag ik altijd wel wat en het is zo goedkoop. Maar meestal is het toch iets dat ik niet gebruik, of wat snel stuk gaat. Van de week ben ik er weer geweest en dan koop ik bijvoorbeeld een kerstmanmuts voor 0,50 cent (voor dochter, niet voor mezelf, wees niet bang). Het is het geld niet, maar weer extra troep, dat straks ligt te verstoffen.
Of vermijd gewoon de winkels? Makkelijker gezegd dan gedaan misschien maar ik kom de laatste tijd niet meer in dat soort winkels (Kruidvat, Wibra, Action) en het scheelt inderdaad een hoop troep.
Als je iets ziet wat je wilt kopen: naar huis gaan, en als je over 2 dagen écht niet zonder kan, dan terug gaan om het te kopen.

Of een aparte portemonnee kopen, daar 50 euro (of weet ik veel wat je kunt missen) instoppen, wat je uit mag geven aan onzin-met-een-verlengsnoer. Dat mag je zonder spijt verbrassen, maar op is op.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik herken de koopdrang niet. Wel dat het gemakkelijk is een bedrag van 150 euro op te maken. Maar dat is ook geen wonder met de prijzen van tegenwoordig.

De kapper kost 22 euro (eens per 4/5 weken), mijn verzorgingsproducten voor het gezicht kosten ook ongeveer dat bedrag per product. Nu hoef je dat niet iedere maand te kopen, maar als je meerdere producten hebt (voor de dag en nacht, de ogen en reinigingsmiddelen) dan moet er maandelijks vaak wel 1 product vervangen worden.

Haarkleur kost rond de 15 euro (eens per maand). Dus als je kapper-haarkleur-verzorging rekent, dan ben je al bijna 60 euro kwijt en heb je niets geks gedaan.

Ik zie in je post dat je wel spaart. Dat is positief. Je zou het bedrag dat je spaart kunnen verhogen als je het vervelend vindt maandelijks al je geld op te maken. Of je kunt jezelf een wat kleiner budget geven om uit te geven.

Dat laatste heeft een vriendin van me gedaan. Ze merkte dat ze onbewust veel uitgaf aan allerlei kleine dingen die ze niet echt nodig had. Ze geeft zichzelf nu een budget en dat maakt dat ze soms wat geld overhoudt uit dat budget en daar iets groters van koopt waar ze meer aan heeft i.p.v. allerlei kleine prullaria.
quote:himalaya schreef op 30 oktober 2011 @ 12:59:

Als je iets ziet wat je wilt kopen: naar huis gaan, en als je over 2 dagen écht niet zonder kan, dan terug gaan om het te kopen.

Dan heb ik altijd de pech dat het al weg is of dat mijn maat al weg is
Ik zorg ervoor dat ik altijd een laag bedrag op mijn rek. heb staan. De rest gaat naar de spaar. Voor mij werkt het erg goed!
quote:Lucifer1983 schreef op 30 oktober 2011 @ 13:11:

[...]

Dan heb ik altijd de pech dat het al weg is of dat mijn maat al weg is Dan was het gewoon niet voorbestemd, Lucifer.
Ik moest en zou altijd dvd´s kopen. Het resultaat: ik heb er een kleine 500 en die moeten allemaal mee als ik ga verhuizen. Hetzelfde heb ik met boeken...

Kleding ook: oh dit is leuk en dat is ook leuk en uiteindelijk puilt je kast uit en heb ik 2 jaar later nog kleding hangen die ik nog nooit heb aangehad.

Ik laat mezelf nu meer sparen, want dan kan ook gewoon en dus heb ik minder geld om uit te geven aan troep of dingen die ik niet nodig heb.
totaal niet van toepassing maar TO jou nick, aardappelhoofd

vind hem geweldig
Momenteel ben ik hier ook wel mee bezig, en herken mezelf heel erg in de post van Ster89. Dat uitgeef gevoel en het verlekkerd op internet alweer nieuwe spulletjes uitzoeken. Erg is dat!

Ik ben zowat 'verslaafd' aan shampoo's e.d. en probeer nu dus alle spullen op te maken alvorens ik iets nieuws koop. Dat is even balend douchen met een geur die niet meer lekker ruikt, maar het scheelt wel weer in de portomonnee. Als ik dan weer los mag gaan, ga ik ook echt voor iets wat wat meer kost (zoals dr. Organic, geweldig!).

Qua kleding heb ik mezelf een schema gemaakt wat ik nu echt nodig heb en probeer dan ook goede kwaliteit te kopen. Daarnaast koop ik dan niets. Dus voor deze maand 'mag' ik van mezelf nog wat schoenen kopen en dan is het weer op.

Oh, en ik heb een wat klein budget, dus heb nu een goedkopere sportschool gezocht en ga binnenkort een goedkoper telefoonabonnement uitzoeken, zo komt er weer wat lucht voor dingen die er voor mij meer toe doen. Er leuk uitzien!
Sta eens stil bij hoe slecht dat nutteloze geconsumeer is. Niet alleen voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. Bovendien geeft het alleen maar rommel in huis, waar je vervolgens weer meer tijd aan kwijt bent (opruimen, schoonmaken, ruimte kost geld waarvoor je indirect weer moet werken)...

Dat zijn een aantal redenen om te stoppen met kopen. En als je dan per se iets nieuws wil (want de drang om af en toe iets 'nieuws' te hebben ook al is iets anders nog niet aan vervanging toe ken ik wel): leen eens een keer iets van een vriendin, koop het goedkoop tweedehands en gooi iets wat je al hebt weg!

En lees eens rond op deze sites:

http://mnmlist.com/avoid-new/ (Engels)

http://minimaliste.nl/2011/10/minimalisme/ (Nederlands)

www.missminimalist.com (Engels)
Ik herken het als iets van vroeger maar waar ik nou geen last meer van heb. Toen ik nog studeerde en weinig geld had, kocht ik veel meer onzindingen dan tegenwoordig nu ik nooit krap bij kas zit. Ik dank het einde van mijn inpulsaankoopzucht aan het fenomeen webwinkelen. Ik kom zelden of nooit meer in een winkelstraat maar daarentegen kijk ik zeker 1 keer per week via bijv flavourites wat er nou weer allemaal voor leuke winkels zijn. Ik gooi ook heel vaak vanalles in mijn virtuele mandje, ervaar dezelfde 'kooprush' als vroeger maar tegen de tijd dat het op betalen aankomt is die rush weer voorbij en ga ik weer naar nu.nl (of vivaforum); en toch heb ik dan een voldaan shopgevoel zonder een cent te hebben uitgegeven.

Een andere reden waarom ik nauwelijks nog spullen koop is minder leuk; ik heb een paar jaar geleden na overlijden mijn ouderlijk huis moeten leegruimen en ik realiseerde me toen hoe erg het is dat je hele leven rommeltjes kopen en niet kunnen weggooien uiteindelijk betekent dat je kinderen je hele godsganse hebben en houden in een vuilcontainer moeten donderen. Sindsdien is me de lust tot kopen en bewaren ook vergaan :(
quote:Ikbenanoniem schreef op 30 oktober 2011 @ 13:13:

[...]

Dan was het gewoon niet voorbestemd, Lucifer. Dan hebben de goden me zeker behoed voor een miskoop
Haha, leuke (herkenbare) verhalen allemaal! Bedankt!

Het is niet dat ik het niet kan missen, maar ik vind het zonde (en wat het milieu betreft las ik hierboven ook een goed punt!) omdat het vaak ongebruikt ligt te verstoffen, of al snel wordt weggedaan.

Ik denk dat ik een hoger bedrag op m'n spaarrekening ga zetten, en dan per week of per maand een bepaald bedrag ga pinnen. Goede tips! (Voor boodschappen doe ik dat al, werkt goed!)
Verhoog het bedrag dat je naar je spaarrekening overmaakt.
Ik schrijf ook zoveel mogelijk weg en laat een euro of 60 ofzo staan voor 'zinloze dingetjes'. Soms hou ik over, heel enkele keer moet ik iets terugsluizen van mn spaarrekening omdat ik perse nieuwe laarzen ofzo wil die duurder zijn. Maar dat laatste voelt als stelen van mezelf, ik wil niet van mn spaarrekening leven, dus dat komt zelden voor ivm kutgevoel :P

Maar ik herken het wel. Heerlijk nagellakjes kopen voor niks bij Kruidvat en in een rommelbak een pot creme voor een euro kopen, heerlijk :D
Ik heb een 24-uurs regel voor mezelf ingesteld: over al mn aankopen slaap ik (minstens) een nachtje.

En ik bepaal best strak mn budget, en daar blijf ik dan gewoon binnen. Op is op, en weggeschreven naar een spaarrekening geldt als 'op', of ik moet echt gaan sparen voor een bepaald doel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven