dakloos, en dan?

31-10-2011 14:37 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik wonen momenteel in een antikraak woning. Toen we erin trokken werd ons verteld dat we er waarschijnlijk wel meer dan een jaar konden wonen, maar blijkbaar niet: we moeten er binnen een week uit. En ja dat kunnen ze maken, want in het contract staat maar 2 weken opzegtermijn, en die brief zien we nu pas omdat we er afgelopen paar dagen niet waren. We zijn nu als een gek aan het kijken voor een woning, maar op korte termijn gaat dat m niet worden. Overal moet een hele papierwinkel voor worden ingevuld, van alles en nog wat aangevraagd en dat duurt allemaal wel ff. Geen uitzonderingen mogelijk. Wat moeten we nou?
We trekken nu bij mijn schoonouders in, maar dat is verre van ideaal: een 3kamer appartement wat echt heeeel klein is. Al onze spullen moeten in de opslag, want daar is geen ruimte voor, en de kinderen kunnen in het weekend niet meer komen slapen bij hun vader want daar is al helemaal geen ruimte voor. We staan allebei te kort ingeschreven voor een sociale huurwoning (1,5 en 3 jaar) en vrije sector gaat ook heel erg lastig: mijn vriend is zelfstandig ondernemer, en dan vragen ze altijd een balans van de afgelopen 3 jaar ofzo. De vorige 2 jaren ging het heel erg slecht met zijn bedrijf, dus op basis daarvan komen we voor vrijwel geen enkele vrije sector woning in aanmerking. Sinds een paar maanden gaat het nu weer goed, maar daar hebben ze geen boodschap aan. Per maand hark ik zo'n 1000 euro aan stufi binnen (bijlenen en alles) maar officieel geld dat niet als inkomen bij die organisaties, waardoor we al helemaal niet aan de inkomensgrens komen. Omdat het dus lang zo slecht met zijn bedrijf konden we ook niet als een gek sparen zodat we nu een dure woning kunnen huren, en sowieso gaat het nog niet zo goed dat we een woning van meer dan 1000 euro p/m kunnen huren (wat ongeveer het minimum is voor een woning met 3+ slaapkamers wat nodig is ivm de kinderen). En ja, we hadden echt wel eerder bedacht dat we een vaste woning nodig hadden, maar omdat dat dus zo lastig is is dat tot nu toe nog niet gelukt...
Waar woonde(n) je / jullie voor je in de antikraakwoning woonden dan?

Vooral als ik je laatste post lees, had je kunnen bedenken dat je een uitdaging zou hebben als je er ineens uit zou moeten (wat een reeele kans was, gezien de opzegtermijn van maar 2 weken)...
Kun je niet wederom antie-kraak gaan wonen.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je inderdaad niet even een woning vind die betaalbaar is. Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik als ik je post lees je nogal zielig overkomt terwijl je dit dus van tevoren al had kunnen inzien. en 1000 euro stuffie incl bijlenen. Niet om het een of ander maar dan moet je wel erg veel bijlenen om tot dit bedrag te komen.Na je studie moet je hier dus nog een groot deel van gaan aflossen, dus schuld!, dit kan dus ook aardig in de papieren lopen als ik het zo bekijk. Weet je wel zeker dat je het uberhaupt financieel aankan om samen te wonen.
Hoe lang wonen jullie al samen?

Zitten zijn schoonouders wel op jullie samen te wachten; is dat niet veel te zwaar voor hen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jullie hebben wél voldoende inkomsten? Dan rest jullie het huren van een particuliere woning. Onder normale omstandigheden is dat iets wat je beter mijdt, maar goed, desperate times call for desperate measures! Zie het als een tijdelijk iets...
Ik snap niet dat jullie in deze situatie gekozen hebben voor antikraak...

Particulier huren moet toch geen probleem zijn? Nog nooit meegemaakt dat je bij zo'n instantie je inkomen van de afgelopen 3 jaar moet tonen. En voor ¤700 heb je in de gemiddelde stad wel een tweekamerappartement. Ja dat is duur. Maar je hebt nu niet zoveel te willen denk ik.

Heb je al contact gehad met de antikraak stichting of je bij hun op korte termijn iets anders kunt huren?
Als ik jou zo lees vraag ik mij af of het financieel verstandig is om samen te wonen. Maar dat is hier niet de discussie.

Een vakantiewoning, is dat geen oplossing? Misschien wat klein, maar je kunt niet alles wensen. Een 3 kamerappartement kunnen jullie nu niet betalen.

Een eigen bedrijf is leuk, heb ook een eigen bedrijf, maar als di tniet voldoende inkomsten genereerd zal ik toch echt weer in loobdienst moeten ipv voort te ploeteren.
quote:Dahlia74 schreef op 31 oktober 2011 @ 15:40:

Als ik jou zo lees vraag ik mij af of het financieel verstandig is om samen te wonen. Maar dat is hier niet de discussie.

.Helamaal mee eens. Maar waarom zou dit niet de discussie kunnen zijn, als we daar TO mee van een financiele ondergang kunnen redden. Dat lenen bij de IB-groep is ook niet gratis en voor niets natuurlijk. Daarmee kan ze dan wel een woning huren maar het blijft geleend geld wat gewoon terug moet natuurlijk
quote:esmeexx schreef op 31 oktober 2011 @ 15:15:

We trekken nu bij mijn schoonouders in, maar dat is verre van ideaal: een 3kamer appartement wat echt heeeel klein is. Al onze spullen moeten in de opslag, want daar is geen ruimte voor, en de kinderen kunnen in het weekend niet meer komen slapen bij hun vader want daar is al helemaal geen ruimte voor. We staan allebei te kort ingeschreven voor een sociale huurwoning (1,5 en 3 jaar) en vrije sector gaat ook heel erg lastig: mijn vriend is zelfstandig ondernemer, en dan vragen ze altijd een balans van de afgelopen 3 jaar ofzo. De vorige 2 jaren ging het heel erg slecht met zijn bedrijf, dus op basis daarvan komen we voor vrijwel geen enkele vrije sector woning in aanmerking. Sinds een paar maanden gaat het nu weer goed, maar daar hebben ze geen boodschap aan. Per maand hark ik zo'n 1000 euro aan stufi binnen (bijlenen en alles) maar officieel geld dat niet als inkomen bij die organisaties, waardoor we al helemaal niet aan de inkomensgrens komen. Omdat het dus lang zo slecht met zijn bedrijf konden we ook niet als een gek sparen zodat we nu een dure woning kunnen huren, en sowieso gaat het nog niet zo goed dat we een woning van meer dan 1000 euro p/m kunnen huren (wat ongeveer het minimum is voor een woning met 3+ slaapkamers wat nodig is ivm de kinderen). En ja, we hadden echt wel eerder bedacht dat we een vaste woning nodig hadden, maar omdat dat dus zo lastig is is dat tot nu toe nog niet gelukt...

Dit wisten jullie toch al voordat jullie antikraak gingen wonen. Je moet bij antikraak altijd een plan B hebben. En natuurlijk vervelend met de kinderen maar voor de time being dan maar gewoon dagjes met ze wat doen en niet slapen.

En je vriend zou moeten kijken of zijn bedrijf wel winstgevend kan gaan worden. Anders misschien deels een vaste baan zoeken zodat jullie in aanmerking komen voor woningen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Waarom ga jij niet naar je eigen ouderes, Esmee, in ieder geval de weekenden dat je vriend zijn kinderen heeft?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik begrijp overigens niet dat de kinderen niet kunnen komen in het weekend als jullie bij jullie schoondouders wonen. Dat is gewoon een kwestie van inschikken. De kinderen kunnen toch niet de dupe worden van jullie problemen? Die zijn al gedupeerd door de scheiding. Het voorstel van BGB is een oplossing.

Bij IBG maximaal lenen is niet verstandig indien niet noodzakelijk. Is het voor studie dan is het noodzakelijk, is het om samenwonen te kunnen financieren dan lijkt mij dat niet de juiste optie. Dat blijft je nog jarenlang achtervolgen. Werk je ook?
Ik zou proberen een 2 of 3 kamer appartement te krijgen. Dat is altijd nog beter dan bij (schoon)ouders. De kinderen van je vriend kunnen dan iig gewoon langskomen, al hebben ze dat niet meteen een eigen kamer.
Het is zoals het is
Op marktplaats staan ook vel woningen, vaak ook onderhuur etc, maar wel een kans om binnenkorte tijd iets te vinden.

succes!
Vaak kan je bij dat zelfde bedrijf waar je nu anti kraak huurt wel iets anders huren. (ook anti kraak)
Je wil een huis met 3plus slaapkamers huren vanwege de kinderen, maar dat lukt niet dus is de noodoptie je schoonouders. Zou ik niet blij mee zijn als schoonouders. Hoeveel kinderen komen er logeren in het weekend? Je kunt in een kleinere flat toch stapelbedden neerzetten en dan de bank uitklappen?
Wacht even, bij anti kraakwoningen mogen geen kinderen mee.

Studie financiering is ook geen inkomsten .( wel voor jou als studie , maar het is geen werk inkomsten)
Daarom mag je dus niet antikraak huren met kinderen... Als de wiedeweerga iets goedkoops particulier huren, en van daar verder zoeken.

Is misschien klein en krap, maar minder krap dan bij je schoonouders intrekken toch? Of anders het samenwonen stop zetten en minstens jij een kamer zoeken. Vind het nogal wat om je schoonouders met een heel (samengesteld) gezin op te zadelen, en als er geen ruimte genoeg is zou ik eerder zeggen: wel de kleinkinderen en niet de vriendin. Hoe hard dat misschien ook klinkt.
quote:redband schreef op 31 oktober 2011 @ 16:19:

Wacht even, bij anti kraakwoningen mogen geen kinderen mee.Ze wonen nu ook anti-kraak. Waarschijnlijk mogen weekendkinderen wel of hebben TO en vriend hen niet opgegeven.
En natuurlijk snel werk zoeken. Volgens mij laten particuliere verhuurders soms wel stufi meetellen hoor; er zijn toch ook zat studenten die een flat/woning delen?
quote:redband schreef op 31 oktober 2011 @ 16:19:

Wacht even, bij anti kraakwoningen mogen geen kinderen mee.

Studie financiering is ook geen inkomsten .( wel voor jou als studie , maar het is geen werk inkomsten)

Maar die kinderen wonen toch niet bij hun, de vader van de kinderen (haar vriend) heeft een bezoekregeling met de kinderen.

Verder TO ik zou als eerste weer even bij de antikraak vragen of ze op korte termijn een nieuwe stek hebben in de omgeving waar jullie woonden. Daarnaast bij andere antikraak informeren, en bij woningstichtingen, zij hebben soms voor de korte verhuur sloopwoningen in de verhuur. Bellen is altijd sneller dan via internet oid zoeken.

Verder ook even in je eigen netwerk informeren, misschien gaan er studenten naar t buitenland op stage en kun je hun studio gebruiken oid.
Ik zou zo zeggen, je wilt onafhankelijk wonen, wees dan blij met alles wat je kan huren.
Een recreatiehuisje zou misschien ene optie kunnen zijn. Daar mag je niet permanent wonen, maar ik geloof toch wel een half jaar. Ik weet echter niet of je genoeg hebt aan een half jaar.
Mijn vriend kwam een jaar geleden op straat te staan en is toen antikraak gaan wonen bij gebrek aan wat beters. Paar maanden later hebben mijn ouders mij eruit gegooid en ben ik er noodgedwongen bij komen wonen. Antikraak deden we echt niet voor de fun, of voor de lage huur, maar puur omdat we niks konden vinden. En nu kunnen we nog steeds niks vinden. In plaats van dat jullie allemaal lopen zeiken over dat we dit aan hadden kunnen zien komen: denk liever mee. Ik weet ook wel dat we dit aan hadden kunnen zien komen, maar beter een anti kraak woning dan geen woning dachten wij zo. We staan al ingeschreven bij alle woning corporaties/makelaars hier in de buurt, maar geen van allen heeft woningen in het aanbod waar wij voor in aanmerking komen. Dus: what's next? Marktplaats was een heel goede tip, iemand nog meer van dat soort ideeën?
Kijk eens bij Carex, is ook anti-kraak. Of moet je daar uit?
Jullie werken allebei niet ofzo?

En misschien helpt het verder te kijken: ik weet niet waar jullie wonen, maar in de Randstad bv is meer schaarste aan woningen dan in andere plaatsen in dit land.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven