Geld & Recht alle pijlers

Inkomen en uitgaven gezin, en sparen?

03-11-2011 09:29 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er al veel topics over zijn, maar die gaan vaak specifiek over boodschappen-budget of over de hypotheek.

Wij hebben vanaf eind dit jaar een iets duurder huis dan we tot nu toe hadden en hebben natuurlijk alle financien op een rijtje gezet. Nu ben ik zo benieuwd hoe anderen het doen en of men ons 'streven' haalbaar vindt, met die ervaringen.

Wij (twee volw. en twee onderbouw-basisschoolkinderen) hebben 3600 netto inkomen, 900 euro hypotheek, en nog eens zo'n 900 euro aan.. "gas licht verzekeringen abonnementen auto contributies, etct etc", kortom alle zaken die tot de vaste posten behoren

We willen eigenlijk 500 euro per maand blijven sparen, zoals we tot nu toe gedaan hebben.

Dat betekent dat we zo'n 1300 per maand overhouden voor boodschappen, kleren en leuke dingen. (vakantiegeld heb ik niet meegerekend, dat is nog extra)

We schatten in dat dit goed moet kunnen.

Andere gezinnen met die ervaring? Realistisch?
Lijkt mij geen enkel probleem. Zelfde gezinssamenstelling en vergelijkbare vaste lasten (totaal rond de 1900,-), inkomen zo'n 1000 euro minder. Dus we hebben zo'n 700,- euro per maand na de vaste lasten, daarvan sparen we 150,- en de rest zo'n 550,- is voor de boodschappen, kleding, uitstapjes enz.
Wat denk je zelf 1300 per maand hou je dus over, sommige moeten daar van leven, dus gaat alles nog van af.

Dus ja moet wel kunnen.

Ik zou dus meer dan die 500 gaan sparen. 1000 is zelfs reeel.

Dan heb je 800 per maand over.
Ik heb voor mijzelf bijna 900 euro exclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering en boodschappen dus ik zou het niet redden.....
1300 is een perfect bedrag.

1000 sparen en van 800 leven is volgens mij niet een aanrader. 400/500 ben je denk ik aan boodschappen kwijt. 300/400 kleedgeld en voor leuke dingen vind ik niet riant voor 4 personen.
quote:hipslala schreef op 03 november 2011 @ 09:38:

1300 is een perfect bedrag.

1000 sparen en van 800 leven is volgens mij niet een aanrader. 400/500 ben je denk ik aan boodschappen kwijt. 300/400 kleedgeld en voor leuke dingen vind ik niet riant voor 4 personen.

Hoeft ook niet maandelijks natuurlijk.

Ik heb makkelijk praten hoor, want wij houden een stuk meer over dan TO en ik probeer 1000,- te sparen maar dus lukt lang niet altijd.

Wel betalen wij dingen zoals een wasmachine of iets gewoon van ons inkomen en niet van ons spaargeld en daar zit het hem in, dan lukt sparen gewoon een stuk minder die maand, dus uiteindelijk hebben we het gewoon van ons spaargeld betaald
300 a 400 euro per maand aan kleding?????
1800 te besteden en 500sparen

1.300,- euro aan boodschappen kleding e.d. vind ik zeer riant,

wij zelf hebben ongeveer vergelijk baar gezin 2volwassenen 2 in basis onderwijs.

Ik denk dat wij dan zo;n 750 sparen en wat er per maand overblijft ook nog sparen ik denk dat wij per maand 1000 zullen sparen :P

en hebben ongeveer 400euro per maand boodschappen en zouden dan 900 euro te besteden hebben WOW nee denk dat wij met 500-600 gemiddeld echt compleet klaar zijn met boodschappen kleding en alle andere dingen(nu hebben wij totaal geen merken smaak en hoevend e dinen niet duur te zijn dat scheeld misschien
Wow, ik zou het maar al te graag willen hebben. Daar kan ik en boodschappen voor doen en ons alle 3 (man, dochter van 1 en ik) voor in het nieuw steken en dan ook vast nog een weekend weg.

Bovenstaande is echt niet zuur bedoeld hoor. En ik snap echt wel dat als je niet anders gewend bent, je moeite hebt met lager zitten.
1300 euro over voor boodschappen en extra's? wij moeten het van stukken minder doen.
Wij hebben per maand op de huishoudelijke/gezamenlijke rekening 500 euro over voor boodschappen, extra's en sparen.

Kleding, hobby's, benzine, extra's etc. gaat van onze eigen rekeningen, niet van de gezamenlijke.

We zijn met 2 volwassenen
Lijkt mij zeer riant! ook hier moeten we het met een stuk minder doen. maar als je lekker kan sparen, zou ik het gewoon doen. Houd een poosje bij hoeveel je nu eigenlijk per maand aan boodschappen ed kwijt bent en als je minder kwijt bent, dan zou je dat extra bedrag ook nog aan de kant kunnen zetten als een variabel spaarpotje.
Volgens mij moet dat makkelijk kunnen.

Hier een wisselend maar goed inkomen. Erg variabel. We gaan even uit van het meest zonnige.

inkomen 4300,-

vaste lasten 1550,- hypotheek hiervan bruto is 668,- incl verzekeringen.

600,- voor boodschappen

250,- voor onvoorzien. b.v. factuur garage etc. belasting aanslag deze maand 166,- euro

ik rond dit af op totaal. 2500,-

over 1800,- waarvan sparen 1500,- incl de kinderen elke maand 50,- p.p.

De 300,- gaat naar een andere rekening en daarvan koop ik kleding, betaal alle kinderkosten en sinterklaas- verjaardagsuitgaven en dagjes uit.

We zijn met een gezin en hebben drie jongens van 6-11-12 jr en een hond.
Wat heerlijk dat je zoveel kan sparen! Echt riant.
Wat heeft TO eraan om te weten dat anderen het met minder moeten doen?
Het is zeker makkelijk te doen... Ik zou willen ruilen...
quote:hipslala schreef op 03 november 2011 @ 10:03:

Wat heeft TO eraan om te weten dat anderen het met minder moeten doen?Ze vraagt of dat goed te doen is, ja dus als heel veel gezinnen het met (veel) minder doen dan kan het dus prima. Vraag of TO het kan kun je toch nooit beantwoorden dat hangt af van of je in staat bent je uitgaven aan je inkomsten aan te passen.
quote:stukje_cake schreef op 03 november 2011 @ 09:47:

Wow, ik zou het maar al te graag willen hebben. Daar kan ik en boodschappen voor doen en ons alle 3 (man, dochter van 1 en ik) voor in het nieuw steken en dan ook vast nog een weekend weg.

Bovenstaande is echt niet zuur bedoeld hoor. En ik snap echt wel dat als je niet anders gewend bent, je moeite hebt met lager zitten.

misschien kom ik nu heel zuur en jaloers over, maar kan zo'n TO dan zelf niet bedenken dat 1300 euro vrij besteedbaar bedrag gewoon luxe is?

Okay, je doet boodschappen; ook luxe, voor 500 euro per maand. Dan hou je nog 800 euro over voor de rest. Je koopt wat kleding, laat zeggen 100-150 euro, want je hoeft niet elke maand je kast opnieuw te vullen. Je gaat eens uit eten met z'n tweeën, 100 euro.

Je doet een uitje, 150 euro. je koopt een cadeautje voor een jarige, 50 euro.

En wat moet je dan nog meer doen?

Dan heb je nog (800-450) 350 euro over. Ik zou van gekkigheid niet weten wat ik er mee moest doen.

Maar goed, ik ben een jaloerse trut.

@ Hipsala, TO heeft er in dermate iets aan om te weten dat anderen het met minder moeten doen, zodat ze zich realiseert dat het makkelijk uit kan dus.
Heel makkelijk te doen lijkt mij.

Ruilen? Nee grapje.

Ik zou die 500 euro automatisch over laten gaan naar een spaar. En dan net voor het moment dat alle salarissen weer gestort worden, je rekening op 0 zetten, door wat er over is ook door te boeken naar je spaar.

Dan spaar je de ene maand 500, en de andere maand misschien wel 900. Maar je hebt in ieder geval de zekerheid dat er 500 op je spaar komt elke maand.

(Hier 2 salarissen, bijelkaar 2300 netto, 1500 vaste lasten, 300 sparen, 500 om van de eten, kleren, cadeau's, af en toe tanken, 2 kinderen, 1 nog in de luiers)
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Het is echt ook wel eens anders geweest. Vroeger heb ik het slecht gehad en voor mij is sparen heel belangrijk om me vrij te voelen. Ik heb persoonlijk mee mogen maken hoe geld zorgen een gezin kapot kunnen maken. Bij mijn man leeft dat minder.Bij hem brand het meer. Soms open ik dan een deposito om wat vast te zetten. In overleg natuurlijk. En zo is het ongemerkt toch gegroeit. Ik heb de afgelopen 2 jaar er echt ons best voor gedaan. Ook omdat het inkomen erg wisselend is en ik niet heb gewerkt. Nu is het inkomen stabieler doordat ik sinds kort een vaste baan heb.
Dat lijkt me een ruim bedrag om alles van te betalen.
Ik zou zo weinig mogelijk sparen maar het geld uitgeven aan duurzame spullen zoals mooie inrichting, mooie auto's enz. Spaargeld wordt steeds minder waard; in feite spaar je voor de banken.
quote:Starshine schreef op 03 november 2011 @ 10:10:

[...]

misschien kom ik nu heel zuur en jaloers over, maar kan zo'n TO dan zelf niet bedenken dat 1300 euro vrij besteedbaar bedrag gewoon luxe is?

.....

Maar goed, ik ben een jaloerse trut.

Ik zie dat niet als zuur en jaloers, ik dacht exact hetzelfde.

Sterker nog, als dit Fok.nl was geweest, was de eerste reactie:

'Verkapt ik-wil-graag-laten-weten-dat-ik-veel-geld-heb topic!!' ;)

Maar goed, misschien weet ze het echt niet, je besteedt vaak naar wat er binnenkomt.
Inderdaad. En dan ga je dus niet (altijd) uit eten voor ¤ 100 met z'n tweëen; je gaat meer dan 1 keer per jaar op vakantie -en komt dan bij lange na niet uit met het vakantiegeld-; etc etc

Dus de opmerking dat je van gekkigheid niet zou weten wat er mee toe doen, gaat in mijn ogen op in de eerste paar maanden dat je een hoger inkomen hebt; maar na een tijdje is ook dat 'normaal'.
quote:Pauline65 schreef op 03 november 2011 @ 10:20:

Inderdaad. En dan ga je dus niet (altijd) uit eten voor ¤ 100 met z'n tweëen; je gaat meer dan 1 keer per jaar op vakantie -en komt dan bij lange na niet uit met het vakantiegeld-; etc etc

Dus de opmerking dat je van gekkigheid niet zou weten wat er mee toe doen, gaat in mijn ogen op in de eerste paar maanden dat je een hoger inkomen hebt; maar na een tijdje is ook dat 'normaal'.Precies! Ik weet nog de eerste keer dat ik een 'volwassen' loon kreeg. Ik was RIJK!! :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven