Geld & Recht alle pijlers

Inkomen en uitgaven gezin, en sparen?

03-11-2011 09:29 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er al veel topics over zijn, maar die gaan vaak specifiek over boodschappen-budget of over de hypotheek.

Wij hebben vanaf eind dit jaar een iets duurder huis dan we tot nu toe hadden en hebben natuurlijk alle financien op een rijtje gezet. Nu ben ik zo benieuwd hoe anderen het doen en of men ons 'streven' haalbaar vindt, met die ervaringen.

Wij (twee volw. en twee onderbouw-basisschoolkinderen) hebben 3600 netto inkomen, 900 euro hypotheek, en nog eens zo'n 900 euro aan.. "gas licht verzekeringen abonnementen auto contributies, etct etc", kortom alle zaken die tot de vaste posten behoren

We willen eigenlijk 500 euro per maand blijven sparen, zoals we tot nu toe gedaan hebben.

Dat betekent dat we zo'n 1300 per maand overhouden voor boodschappen, kleren en leuke dingen. (vakantiegeld heb ik niet meegerekend, dat is nog extra)

We schatten in dat dit goed moet kunnen.

Andere gezinnen met die ervaring? Realistisch?
quote:lydia123 schreef op 04 november 2011 @ 00:44:

[...]

Daar zou ik niet zo snel op besparen. Je weet immers nooit wat er kan gebeuren. Je kunt jarenlang nauwelijks gebruik maken van de zorg en dan ineens zorg nodig hebben.

Met jullie inkomen zou je hier zeker niet op moeten besparen.

Allee, jullie zouden ook zélf voor onverwachte ziektekosten kunnen sparen.

Zo denk ik er ook over. Ik heb volgens mij nog nooit een aanvullende verzekering gehad. en (even afkloppen) al die jaren ook niet nodig gehad. De enige kosten die ik heb gemaakt afgelopen jaar waren van de tandarts en die valt daar niet onder. Zelfs een tandarts verzekering had daarvoor geen zin.

Ook heb ik sinds het nieuwe zorgverzekeringsstelsel steeds de max eigen risico gehad. Ik zorg dan wel dat als het moet ik snel aan die (nu nog) 670euro kan komen. Dit heb ik dan ook standaard apart op mijn spaarrekening staan.

Zo ben ik de afgelopen 5 jaar (zo lang is het denk ik al zo) al doorgekomen en heb ik dus al heel veel geld bespaard.

Mocht ik morgen onder een auto komen dan heb ik gewoon op veel manieren pech maar daar ga ik zeker qua geld wel uitkomen (wederom afkloppen haha).

Maar ik snap dat iedereen dit voor zichzelf moet afwegen of ze het risico willen/kunnen nemen of niet. het zal wel van een gezins oogpunt anders zijn, ik heb tenslotte alleen maar met mezelf rekening te houden qua geld.

Maar het is zeker wel de moeite waard denk ik om dit eens uit te zoeken!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:strijdbaar schreef op 03 november 2011 @ 21:46:

Jullie hebben lage vaste lasten zeg. Zit daar alles bij=

Wij verdienen samen zo´n 4400 euro, onze netto hypotheeklast is 850 euro.

Onze vaste lasten zijn rond de 2600 euro per maand. Exact bijgehouden in een kasboek. Daar zit bijv bij± 149 euro aan gemeentelijke heffingen. Gas en electra voor 160 euro, verzekeringen, contributies voor sportschool en voetbalverenging want dit zijn maandelijkse terugkerende kosten en bijv opvangkosten voor onze twee kinderen zijn rond de 450 euro waar we overigens nog wel wat van terugkrijgen..

Boodschappen zitten elke maand rond de 500 euro.

850 en 2600 en 500 is samen 3950. Daar moeten we nog van sparen eigenlijk en leuke dingen van doen dus best krap....

Hoi

ja in die 900 zitten: gemeentebelastingen, verzekeringen (auto en opstal en ziektekosten en Wa), abonnementen/contributie, gas en licht (100 want goed geisoleerde tussenwoning en weinig apparaten) internet en telefoon (hebben geen tv) en nog wat goede doelen.

Ik begrijp dan weer echt niet hoe je aan 2600 lós van hypotheek, sparen en boodschappen komt?!

Wij hebben een klein autuo'tje en doen eigenlijk alles op de fiets lage verzekeringen en- dat scheelt een boel denk ik- geen kinderopvang.
Maar even een reactie op alle kleren die jullie kopen: Zolang het kan prima en als het niet meer kan kun je daar een hoop op bezuinigen (tenminste ik neem aan dat de kast van jou en je partner momenteel vol genoeg zijn om een tijdje zonder nieuwe aankopen rond te komen).

Dus stel dat jullie toch krapper komen te zitten volgend jaar heb je al 1 grote kostenpost waarop bezuinigd kan worden!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Momenteel hebben wij in totaal zo'n 2900 aan vaste lasten (inclusief boodschappen/benzine/ extra's), en 2850 aan inkomen (inclusief toeslagen, kinderbijslag, kgb ed).

We komen nu dus elke maand net iets te kort wat we oplossen met ons spaargeld en wat extratjes die we hadden ontvangen van de belastindienst. Ik ben hard aan het solliciteren en hoop dat ik binnenkort wat vind. Ontvang geen uitkering overigens.

Normaal gesproken (met baan) konden we zo'n 300 euro sparen.
pfff, ik word altijd heel onrustig als ik nu weer zoiets lees....

Wij houden maar 800,00 over en daar moeten we alles van doen, boodschappen, sparen, kleding, extra enz. met 2 volwassenen en twee kinderen (3 en 1 jaar oud). Ons inkomen is nu ook wel wat lager dan normaal (mijn man krijgt maar 70%) maar dan nog. Ik zou echt in mijn handjes klappen hoor met zo';n inkomen en wat je daarvan nog overhoud!!
[quote]kersenoogje schreef op 03 november 2011 @ 10:05:
quote:5x5 schreef op 04 november 2011 @ 11:05:

Momenteel hebben wij in totaal zo'n 2900 aan vaste lasten (inclusief boodschappen/benzine/ extra's), en 2850 aan inkomen (inclusief toeslagen, kinderbijslag, kgb ed).

We komen nu dus elke maand net iets te kort wat we oplossen met ons spaargeld en wat extratjes die we hadden ontvangen van de belastindienst. Ik ben hard aan het solliciteren en hoop dat ik binnenkort wat vind. Ontvang geen uitkering overigens.

Normaal gesproken (met baan) konden we zo'n 300 euro sparen.Als het verschil maar 50,- euro is dan kom je toch niet tekort, dan geef je toch gewoon iets minder uit. 20,- euro minder boodschappen, 20,- minder aan extra's en wat vaker de fiets i.p.v de auto en je hebt dat 10tje aan benzine.
quote:diedekind schreef op 03 november 2011 @ 22:47:

Kijk, daar wringt de schoen: incl boodschappen, verzorging en extras gaat er bij ons per maand 3500 euro uit (netto). En daar zitten geen dure kleding, etentjes, winterjassen of schoenen bij. Ik hoef niet te besparen, maar vraag me altijd af of wij iets fout doen...Ja en bij ons zo'n 2550,- en daar zitten dan wel etentjes, winterjassen, schoenen en (geen dure) kleding bij en dagjes uit bij, wnat meer geld is er niet (ja 150,- euro, maar dat is wat ik per maand spaar).
quote:Sunemom schreef op 04 november 2011 @ 11:14:

[...]

Als het verschil maar 50,- euro is dan kom je toch niet tekort, dan geef je toch gewoon iets minder uit. 20,- euro minder boodschappen, 20,- minder aan extra's en wat vaker de fiets i.p.v de auto en je hebt dat 10tje aan benzine.Die 50 euro die we tekort komen is nadat we al bezuinigd hebben op dat soort dingen. Maar ik heb goeie hoop dat ik binnenkort een baan heb.
Ik ben ook wel verbaasd over de hoge vaste lasten van sommige mensen.

Zelf heb ik een tijd geleden heel kritisch gekeken naar die kosten. Verzekeringen heb ik (behoorlijk zelfs) kunnen verlagen door ze over te sluiten, of door minder te verzekeren (ik was dubbel of oververzekerd voor dingen). Zelfde geldt voor abonnementen.

Daarin kun je nog een stapje verder gaan door dit ieder jaar te doen. Vaak is een introductieaanbieding van een blad interessanter dan een jaar verlengen, moet je alleen even op tijd opzeggen.

Ik zie in dit topic dat doorlopende kosten voor bijvoorbeeld abonnementen voor bladen en loterijen en sportclubs onder vaste lasten worden geschaard. Dit zien anderen (waaronder ikzelf) als extra's en dat maakt de vergelijking alweer onzuiver.
Dit is wat wij tot onze vaste lasten rekenen:

Hypotheek

Kinderopvang (bruto)

Gas/licht

Boiler-onderhoudsabonnement

Water

Gemeentelijke heffingen

Inkomstenbelasting

Motorrijtuigenbelasting

Kabelabonnement

Telefoon/Internet

Telefoon (Belkaarten)

Overlijdensrisicoverzekering

Schadeverzekeringen

Ziektekostenverzekering

Abonnement/Contributie

Betaalrekeningen

Goede doelen
De overige uitgaven zijn variabele lasten, omdat die bedragen iedere maand veranderen. Zoals onderhoud van het huis, benzinekosten, boodschappen, autokosten, cadeaus, etentjes, vakantie etc.
quote:5x5 schreef op 04 november 2011 @ 11:47:

[...]

Die 50 euro die we tekort komen is nadat we al bezuinigd hebben op dat soort dingen. Maar ik heb goeie hoop dat ik binnenkort een baan heb.Dat snap ik hoor, maar je hebt het zelf over extra's als die 50,- euro er niet is dan zijn er toch gewoon even geen extra's tot er weer meer inkomen is?
He naski

'inkomstenbelasting' snap ik niet, maar verder schaar ik precies dezelfde dingen als jij onder de vaste lasten. Behalve kinderopvang, maak ik geen gebruik van.

(En die boiler was ik even vergeten, goeie )

En dan kom ik dus bijna 900 euro lager uit dan jij. Dat is toch raar?? Goekopere gemeente en auto wellicht, maar dan nog..

Hebben één krant en één tijdschrift, en alle vier een 'club'.

Maf hoor.
Geef jij soms 500 euro aan goede doelen? Hoe nobel

(is bij mij 20...)
Even uitgezocht waar we ons geld kwijt aan zijn.

Wonen (dus gas, water, licht, gemeentelijke belasting, internet, telefonie en hypotheeklasten) bruto 1421.

Zorg verzekering is 275. Overige verzekeringen 94. Kinderopvang bruto is 552. De boodschappen (inclusief luiers, kattenvoer) is 370. Twee auto's die ons aan belastingen, benzine kosten 289. Kleding reserveren we per maand 140 euro voor. En aan overige zaken (denk aan sporten, poetshulp en mobiel abonnementen) zo'n 235 euro.

Totaal bruto 3376. Van de belasting krijgen we nog wat terug ( zo'n 600 euro voor het huis en kinderopvang)

Dus netto vaste lasten iets meer dan 2700 euro.

Gezin bestaat uit 2 volwassenen, 1 kind en 2 katten.
Strijdbaar, 2600 euro vaste lasten ZONDER hypotheek?

Lijkt me echt sterk.

Wel bizar dat je met 4400 inkomen krap noemt om rond te komen hoor.
Als je bij die 2600 de bruto opvangkosten rekent en bij de 4400 de toeslagen dan lijkt het hoger dan dat het is toch?

Onze bruto opvangkosten zijn ook al 1500 euro per maand, nemen we nog 500 euro sparen aan vaste last en dan komen we er ook al bijna aan
weg
anoniem_54036 wijzigde dit bericht op 11-11-2011 09:42
Reden: prive
% gewijzigd
ik word hier ook vrij onrustig van hoor, toen mijn inkomen buiten mijn wil om drastisch omlaag ging was het voor mij een uitdaging om rond te komen dus boodschappen bij lidl. tv abb. bij kpn voor nog geen tien euro, geen internet maar bij de bieb internetten, niet meer lid worden van een sport school, alle abbonnementen opgezegd, fiets laten maken, kleding kopen bij kringloopwinkels etc.en ik was er nog trots op ook dat ik rond kon komen en ik klaagde nooit....dus ik begrijp alle anderen die hier ook geirriteerd van raken...
als ik je lijst je zo lees kan ik heel wat voor je gaan besparen maarre blijkbaar wil je dat niet....bang om hierdoor vrienden te verliezen etc....er zijn zoveel mensen die lijken het heel goed te hebben met geld en daardoor veel zogenaamde vrienden hebben etc. .geld is in mijn ogen puur een redmiddel en een ruilmiddel meer niet,...tja ik begrijp sommige berichten hier gewoon niet, geluk en gezondheid is nog steeds niet te koop...
hallo, ik heb duizend euro lasten en hou nu twee honderd euro over per maand voor eten, drinken, kleding, kapper en feestjes en partijen...telefoon heb ik prepaid gemaakt etc. ik begrijp het nog steeds niet dat mensen klagen dat ze niet rond kunnen komen...pffff

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven