Geld & Recht alle pijlers

Inkomen en uitgaven gezin, en sparen?

03-11-2011 09:29 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er al veel topics over zijn, maar die gaan vaak specifiek over boodschappen-budget of over de hypotheek.

Wij hebben vanaf eind dit jaar een iets duurder huis dan we tot nu toe hadden en hebben natuurlijk alle financien op een rijtje gezet. Nu ben ik zo benieuwd hoe anderen het doen en of men ons 'streven' haalbaar vindt, met die ervaringen.

Wij (twee volw. en twee onderbouw-basisschoolkinderen) hebben 3600 netto inkomen, 900 euro hypotheek, en nog eens zo'n 900 euro aan.. "gas licht verzekeringen abonnementen auto contributies, etct etc", kortom alle zaken die tot de vaste posten behoren

We willen eigenlijk 500 euro per maand blijven sparen, zoals we tot nu toe gedaan hebben.

Dat betekent dat we zo'n 1300 per maand overhouden voor boodschappen, kleren en leuke dingen. (vakantiegeld heb ik niet meegerekend, dat is nog extra)

We schatten in dat dit goed moet kunnen.

Andere gezinnen met die ervaring? Realistisch?
400-500 aan kleding is zo op hoor.

Mijn zoontjes(6 en 3) pastten beiden niet meer in hun winterkleding van vorig jaar.

De goedkoopste h&m jeans kost al 20 euro, ze hebben er allebei minstens 5 nodig=200 euro aan jeans

Alletwee nog een dure&goedkope reserve winterjas = 200 euro

2 paar winterschoenen=100 euro

En dan hebben ze nog geen truien/vesten/shirts/overhemden.

Ze zijn nu wel even klaar met dure uitgaven,tops zijn niet zo duur..

Mijn man draagt voor zijn werk casualkleding,maar wel van een merk als mexx,esprit,g-star etc.

Ik koop zeker voor 100 euro per maand nieuwe kleding van de H&M.
Ja maar dan ben je de rest van de winter toch klaar Sandy? Dus dat is één maand 500 euro, en dan vijf maanden bijna niks.. of ben ik nou gek?
maak ff een overzicht in excel dan weet je alles...begrijp je vraag niet zo goed
Bacho. Dat het op de lange termijn minder waard wordt weet ik. Voor nu speelt het nog niet.

We komen nu in een situatie dat we vermogens belasting moeten betalen. De kosten wegen nog niet op tegen de rente. Er staat een groot gedeelte vast tegen 5,6 procent. Dat is veel in deze tijd. Net geluk gehad.

Dat is ook de volgende vraag en geheel of tropic (zo noemen ze dat toch) Wat doe je met veel spaargeld? Extra aflossen heeft nu ook nog geen zin. Onze hypotheek is al laag. Misschien in de toekomst wel als de regering zo doorgaat. Ik ben al her en der aan het informeren en allemaal zeggen ze. Op de spaarrekening laten staan.
Hoi

ik heb dan geen gezin en woon alleen maar ik schat in dat dat ruim moet lukken.

Ik ben echt een spaarmiep dus ik zou meer gaan sparen. Bijv 500 euro per maand naar een rekening waar je verder vanaf blijft en nog eens 300/400 naar een spaarrekening waar je geld vanaf kan halen als jullie iets leuks gaan doen (of voor cadeautjes ed).

Ik merk dat wanneer geld op mijn lopende rekening blijft staan het sneller op is aan..... tja aan niet noemenswaardige dingen (lees: dinegn die ik niet 1,2,3 kan opnoemen na een maand). en als ik het speciaal weer terugboek van een andere rekening dan is het meestal voor iets groters/ meer doordachter iets.

Groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:rococo schreef op 03 november 2011 @ 12:43:

Ja maar dan ben je de rest van de winter toch klaar Sandy? Dus dat is één maand 500 euro, en dan vijf maanden bijna niks.. of ben ik nou gek?

ja precies.

En 2 winterjassen??

De winter duurt 3-4 maanden dus dan ben je nog steeds maar iets van 150 euro per maand kwijt.

En zelf nog voor 100 euro kleding bij de H&M kopen? Daar kun je zeker 2 of 3 kledingstukken voor krijgen. Je kast zal wel uitpuilen.

Ik koop trouwens ook wel eens gewoon spijkerbroeken voor de kinderen bij de kringloop. Vaak nog heel mooi en maar 2 euro.

En ook voor mezelf kijk ik vaak voor tweedehands...Laatst nog 3 prachtige colbertjes en een rok voor samen 20 euro.
weggehaald, privé
quote:rococo schreef op 03 november 2011 @ 12:43:

Afgelopen maand was het inderdaad veel:500 euro,de rest van het seizoen tot aan het voorjaar krijgen ze hooguit 2 shirts/truien van 10 euro per kind per maand, dus ja niet elke maand voor 500 euro.

Maar dan heeft mijn oudste weer nieuwe voetbalkleding of schoenen nodig, of mijn man bestelt in 1x voor 300 euro bij esprit.

Ik neem alles wat ik leuk vind (niet wat ik nodig heb)mee uit de h&M,zeker 50 euro per week.

.

Gemiddeld komen we toch echt aan een 400 euro per maand met het hele gezin.
[quote]Starshine schreef op 03 november 2011 @ 13:52:

[...]

ja precies.

En 2 winterjassen??

De winter duurt 3-4 maanden dus dan ben je nog steeds maar iets van 150 euro per maand kwijt.

En zelf nog voor 100 euro kleding bij de H&M kopen? Daar kun je zeker 2 of 3 kledingstukken voor krijgen. Je kast zal wel uitpuilen.

Mijn oudste die overblijft&naar de bso gaat heeft echt 2 jassen nodig,

zijn jas moet heel vaak gewassen worden.

En ja mijn kast is overvol,maar we verdienen samen 4000 euro netto per maand, sparen genoeg en kunnen het makkelijk betalen.

Ieder zijn hobby,wij hebben weer geen dure gadgets.
Ik vind 2 winterjassen voor een kind ook geen overbodige luxe, dat ding moet wel iets vaker gewassen worden dan mijn eigen jas.
quote:germanwings schreef op 03 november 2011 @ 18:28:

Ik vind 2 winterjassen voor een kind ook geen overbodige luxe, dat ding moet wel iets vaker gewassen worden dan mijn eigen jas.

Precies,weet niet hoe meisjes zich gedragen,maar mijn jongens voetballen&rollen over het schoolplein.

Ze hebben trouwens allebei een nieuwe v&d jas van 50 euro,en allebei een 2e hands van marktplaats van 20 euro als reserve jas.
De mijne is een meisje, maar vorige winter werd wel ongeveer om de dag een jas onder gespuugd....

verwacht dat dat nu wel minder is maar een bak water is niet veilig, daar graait ze gewoon meteen in of ze gaat in een plas met water staan stampen en laat zich in de plas vallen.
quote:hipslala schreef op 03 november 2011 @ 10:03:

Wat heeft TO eraan om te weten dat anderen het met minder moeten doen?

Dat relativeert haar angst dat het niet mogelijk is.

Een bedrag overhouden waar hele gezinnen van rond moet komen is voldoende om goed van te leven en sparen. Eigenlijk vind ik de vraag zelfs brutaal als je het in dat licht bekijkt.
Jullie hebben lage vaste lasten zeg. Zit daar alles bij=

Wij verdienen samen zo´n 4400 euro, onze netto hypotheeklast is 850 euro.

Onze vaste lasten zijn rond de 2600 euro per maand. Exact bijgehouden in een kasboek. Daar zit bijv bij± 149 euro aan gemeentelijke heffingen. Gas en electra voor 160 euro, verzekeringen, contributies voor sportschool en voetbalverenging want dit zijn maandelijkse terugkerende kosten en bijv opvangkosten voor onze twee kinderen zijn rond de 450 euro waar we overigens nog wel wat van terugkrijgen..

Boodschappen zitten elke maand rond de 500 euro.

850 en 2600 en 500 is samen 3950. Daar moeten we nog van sparen eigenlijk en leuke dingen van doen dus best krap....
Strijdbaar, ik vroeg me hetzelfde af. Vaste lasten hier zijn bijna 2900 euro (bruto). En we hebben niet eens een enorme hypotheek. Dure posten: zorgverzekering, kdv, benzine. En idd al die andere dingen. 4200 netto komt er binnen, met wat extra opzij voor huis- en aotokosten hebben wij ook niet gék veel over per maand. Ik klaag niet, maar ik begrijp niet hoe mensen aan de lage lasten komen.
misschien is het een topicje waardig= Sorry mijn vraagtekenteken doet het niet. Voor het einde van jaar zeggen wij al dingen op. We doen bijv mee aan 2 loterijen, hebben een extra aavullende ziektekostenverz, terwijl we allevier goed gezond zijn, en er gaat automatisch iets af aan goede doelen wat ik ook belangrijk vind maar toch.... het gaat rap er doorheen hier! Ik bedacht me dat ik de autokosten en benzine er niet eens bijgerekend heb. Zo zwart op wit schrik ik er best even van. .
Het ligt erg aan hoe je vaste lasten opgebouwd zijn denk ik. Wij hebben een redelijkhoge bruto hypotheek (950,-), verzekeringen, pensioenvoorziening, studieschuld, gemeentelijke belastingen enz. Totaal 1900,-. Maar wij hebben geen eigen auto (wel een lease-auto) en de ziektekostenverzekering (collectief vanuit werkgever) is ook al verrekend voordt we het salaris gestort krijgen. En ik werk weinig uur en vanuit hus, dus geen kdv/bso-kosten.
@ strijdbaar: probeer eens om de shift en control toets tegelijk in te drukken, dan heb je weer een ?
Ik heb toevallig vandaag ook alles op een rijtje gezet. En ik schrik er ook echt van. Vrienden van ons hebben een zelfde hypotheek en een vergelijkbare auto. Twee kinderen. Maar ze hebben de helft van wat er bij ons binnenkomt. En ze sparen 500 euro per maand. Ik begrijp dat echt niet, iedereen heeft toch belastingen, energie, verzekeringen enzo? Idd misschien topic-waardig!
Hier komt maandelijks ongeveer 4300 euro binnen. En gaat er 2700 euro eruit aan vaste lasten (hypotheek, g/w/l, verzekering, ziektekosten, kinderopvang, auto, sport, persoonlijke verzorging,boodschappen etc etc )

De rest dus proberen we te sparen.
Kijk, daar wringt de schoen: incl boodschappen, verzorging en extras gaat er bij ons per maand 3500 euro uit (netto). En daar zitten geen dure kleding, etentjes, winterjassen of schoenen bij. Ik hoef niet te besparen, maar vraag me altijd af of wij iets fout doen...
quote:hoedje schreef op 03 november 2011 @ 22:11:

@ strijdbaar: probeer eens om de shift en control toets tegelijk in te drukken, dan heb je weer een ? Of onderin je scherm NL te veranderen naar Eng.
ik heb mijn auto weg moeten doen om financiele redenen en ik kan nu nog sparen met mijn uitkering wat rond het minimum loon zit....tis maar net wat voor levenstijl je hanteert
en ook ik heb een koophuis etc
quote:strijdbaar schreef op 03 november 2011 @ 22:09:

misschien is het een topicje waardig= Sorry mijn vraagtekenteken doet het niet. Voor het einde van jaar zeggen wij al dingen op. We doen bijv mee aan 2 loterijen, hebben een extra aavullende ziektekostenverz, terwijl we allevier goed gezond zijn, en er gaat automatisch iets af aan goede doelen wat ik ook belangrijk vind maar toch.... het gaat rap er doorheen hier! Ik bedacht me dat ik de autokosten en benzine er niet eens bijgerekend heb. Zo zwart op wit schrik ik er best even van. .

Daar zou ik niet zo snel op besparen. Je weet immers nooit wat er kan gebeuren. Je kunt jarenlang nauwelijks gebruik maken van de zorg en dan ineens zorg nodig hebben.

Met jullie inkomen zou je hier zeker niet op moeten besparen.

Allee, jullie zouden ook zélf voor onverwachte ziektekosten kunnen sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven