Huishouden

03-11-2011 13:06 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Sinds dat ik op mezelf woon, samen met mijn vriend, heb ik gemerkt dat ik af en toe moeite heb om na het werk nog boodschappen, koken en het huishouden (zoals stofzuigen, strijken, stoffen etc) te moeten doen. Dit gebeurd dan ook grotendeels bij mij in het weekend.

Bij andere mensen lijkt het altijd van het leiendakje te gaan en daarom vroeg ik me of hoe andere dit allemaal met elkaar combineren.

Misschien dat jullie nog tips hebben?
werken jullie beiden fulltime?
Ik heb een tip! Een schoonmaakster. Ik ga nu het huis ontvluchten voor ze komt

Twee weken geleden voor het eerst geweest en wat een heerlijkheid zeg!!

Daarvoor deden we 's avonds wat en heel veel in het weekend. Ik de boodschappen en man ging dan in razend tempo door het huis. En wassen wassen wassen draaien in het weekend. Ik ben echt blij dat we nu ietsje meer speling hebben.
quote:_flower_ schreef op 03 november 2011 @ 13:08:

werken jullie beiden fulltime?Ja op het moment wel ja.
Hadden wij in het begin ook, en geloof me als je beide fulltime werkt heb je daar ook veel minder tijd voor en ik denk dat veel stellen hier last van hebben.

Wij hebben er voor gekozen een sch.maakster te nemen, scheelt echt! Misschien ook een idee?

Zij pakt bij ons de grote taken aan, badkamer, ramen, stofzuigen en dweilen, afstoffen.
quote:Mariette112 schreef op 03 november 2011 @ 13:10:

[...]

Ja op het moment wel ja.Een schoonmaker is misschien een goed idee.
quote:kaetje schreef op 03 november 2011 @ 13:09:

Ik heb een tip! Een schoonmaakster. Ik ga nu het huis ontvluchten voor ze komt

Twee weken geleden voor het eerst geweest en wat een heerlijkheid zeg!!

Daarvoor deden we 's avonds wat en heel veel in het weekend. Ik de boodschappen en man ging dan in razend tempo door het huis. En wassen wassen wassen draaien in het weekend. Ik ben echt blij dat we nu ietsje meer speling hebben.

Haha daar hebben we inderdaad ook over zitten denken, maar we wonen op een appartementje en dus is de ruimte niet al te groot. We schamen ons er een beetje voor dat we het niet bij kunnen houden.

Heb er zelf over zitten te denken om een halve dag minder te gaan werken. Zodat ik meer aan het huishouden kan doen.

Ik vraag me gewoon af of ik iets verkeerd doe of niet effeciënt genoeg. Dus graag zou ik horen hoe andere mensen dit oplossen.

Maar aan je reactie te zien, ben ik niet de enigste met dit probleem..
Schoonmaker/-sterquote:Mariette112 schreef op 03 november 2011 @ 13:06:

Sinds dat ik op mezelf woon, samen met mijn vriend, heb ik gemerkt dat ik af en toe moeite heb om na het werk nog boodschappen, koken en het huishouden (zoals stofzuigen, strijken, stoffen etc) te moeten doen. Dit gebeurd dan ook grotendeels bij mij in het weekend.

Huishouden gebeurt bij ons echt in het weekend. Soms eens een wasjeophangen door de weeks of ff wat troep opruimen maar verder echt niets.

En waarom het bij andere mensen wel lijkt te lukken?

Omdat die een uur lopen te rennen en te vliegen voor jij op bezoek komt en omdat dan alleen het deel is opgeruimd wat jij ziet
Als je het kan betalen neem een schoonmaakster! Het is echt zalig om in een schoongemaakt huis thuis te komen.

Als je steeds als je thuis op de bank zit denkt eigenlijk zou ik dit of dat moeten gaan schoonmaken dan kun je nooit echt ontspannen. Als je een schoonmaakster hebt hoeft dit niet meer want dan kom je thuis in een schoon fris huis.

Wil of kan je geen schoonmaakster nemen schakel dan zo snel mogelijk je vriend in bij de huishoudelijke taken. Nu klinkt het alsof alle huishoudelijke taken op jou neerkomen. Jouw vriend komt dit natuurlijk wel goed uit want waarom zou hij rotklusjes gaan doen als het niet hoeft. Eenmaal gewend aan niet te hoeven helpen zal hij niet snel meer veranderen.

Hou jezelf voor ogen dat het bij anderen ook niet altijd van een leien dakje gaat. Die gaan ook nog snel even door het huis heen als ze weten dat er visite komt en anderen eten ook wel eens een afhaalmaaltijd.
Ow en hoe 'moet' het volgens jou?

Hoevaak stofzuigen, strijken enz enz?
Toen wij nog allebei fulltime werkten hadden we een soort schoonmaakschema aan een kastje hangen. Ik heb dat ooit gemaakt, omdat ik er zelf heel onrustig van werd, omdat ik niet genoeg tijd had om het allemaal tegelijk te doen en het niet meer overzag. Met dat schema deden we elke avond iets en daardoor kwam het helemaal goed.
..
quote:Vlinder1 schreef op 03 november 2011 @ 13:14:

Hadden wij in het begin ook, en geloof me als je beide fulltime werkt heb je daar ook veel minder tijd voor en ik denk dat veel stellen hier last van hebben.

Wij hebben er voor gekozen een sch.maakster te nemen, scheelt echt! Misschien ook een idee?

Zij pakt bij ons de grote taken aan, badkamer, ramen, stofzuigen en dweilen, afstoffen.

Nou dan zijn wij tenminste niet de enige..

Als ik vragen mag, hoelang is ze er ongeveer mee bezig en hoeveel kost het ongeveer?

Mijn excuses als ik nu te brutaal ben.
Schoonmaken van een kleine ruimte zal denk ik ook maar hooguit een dagdeel per week aan tijd kosten.

De was zou je 's ochtend kunnen inzetten en 's avond kunnen ophangen om te drogen. Of in het weekend tussendoor. (de was vind ik zelf nooit zo vervelend om te doen).

Grote boodschappen eens per week kost misschien ook maar 1 uur tijd denk ik. En dan tussendoor op de weg naar huis vanuit het werk de versproducten kopen.
Bij ons komt al jaren iemand die één keer per week 'het grote werk' aanpakt. Tussendoor zelf nog even de stofzuiger of een swiffer pakken, een snelle doek door de wasbakken en klaar.

Verder staan er leuke tips op http://www.stofzuigerzen.nl/

Succes
Met alle respect.

Als je met zijn tweetjes een huishouden hebt en ook beiden overdag werkt. Hoe groots zijn de huishoudelijke taken dan?

Echt een bende kan je huis neem ik aan niet worden( zeker als je gelijk de dingen die je gebruikt opruimd)

Dus die ondankbare taak valt voor een groot deel weg.

Dan is een klein uurtje met zijn tweetjes op een avond toch ruim voldoende om taken als stofzuigen, stoffen, was draaien en was opruimen toch voldoende?

De gotere klussen, zoals de keuken goed uitsoppen en de badkamer poetsen,auto wassen, boodschappen doen kunnen dan gezamelijk op de zaterdag.

Of denk ik nu zo simpel?
quote:Maja82 schreef op 03 november 2011 @ 13:20:

Schoonmaker/-ster

[...]

Huishouden gebeurt bij ons echt in het weekend. Soms eens een wasjeophangen door de weeks of ff wat troep opruimen maar verder echt niets.

Omdat die een uur lopen te rennen en te vliegen voor jij op bezoek komt en omdat dan alleen het deel is opgeruimd wat jij ziet

Dat herken ik inderdaad wel, als er iemand op bezoek komt, maken we snel voor het zicht schoon.

Maar ik vind het vervelend om in een vies huis thuis te komen.
quote:iry schreef op 03 november 2011 @ 13:25:

Met alle respect.

Als je met zijn tweetjes een huishouden hebt en ook beiden overdag werkt. Hoe groots zijn de huishoudelijke taken dan?

Echt een bende kan je huis neem ik aan niet worden( zeker als je gelijk de dingen die je gebruikt opruimd)

Dus die ondankbare taak valt voor een groot deel weg.

Dan is een klein uurtje met zijn tweetjes op een avond toch ruim voldoende om taken als stofzuigen, stoffen, was draaien en was opruimen toch voldoende?

De gotere klussen, zoals de keuken goed uitsoppen en de badkamer poetsen,auto wassen, boodschappen doen kunnen dan gezamelijk op de zaterdag.

Of denk ik nu zo simpel?

Nee hoor, ik vind dat niet zo simpel gedacht. Ik kan me er ook over verbazen dat stellen zonder kinderen geen tijd hebben om het huishouden te doen...hoe vies wordt het nou?

Ik woon alleen, werk 36 uur per week en heb een kat die er soms een zooitje van maakt. En toch is mijn huis schoon. Inderdaad, doordeweeks ff een wasje draaien, keertje stofzuigen en in het weekend wat uitgebreider. Maar dan ben ik echt niet een hele dag bezig hoor.

En ramen zemen, keukenkastjes of badkamer tegels....daar moet ik maar net zin in hebben. Doe ik echt niet standaard 1 keer per maand..
quote:Maja82 schreef op 03 november 2011 @ 13:20:

Schoonmaker/-ster

[...]

Omdat die een uur lopen te rennen en te vliegen voor jij op bezoek komt en omdat dan alleen het deel is opgeruimd wat jij ziet Dit ja!
quote:sugarmiss schreef op 03 november 2011 @ 13:21:

Als je het kan betalen neem een schoonmaakster! Het is echt zalig om in een schoongemaakt huis thuis te komen.

Als je steeds als je thuis op de bank zit denkt eigenlijk zou ik dit of dat moeten gaan schoonmaken dan kun je nooit echt ontspannen. Als je een schoonmaakster hebt hoeft dit niet meer want dan kom je thuis in een schoon fris huis.

Wil of kan je geen schoonmaakster nemen schakel dan zo snel mogelijk je vriend in bij de huishoudelijke taken. Nu klinkt het alsof alle huishoudelijke taken op jou neerkomen. Jouw vriend komt dit natuurlijk wel goed uit want waarom zou hij rotklusjes gaan doen als het niet hoeft. Eenmaal gewend aan niet te hoeven helpen zal hij niet snel meer veranderen.

Hou jezelf voor ogen dat het bij anderen ook niet altijd van een leien dakje gaat. Die gaan ook nog snel even door het huis heen als ze weten dat er visite komt en anderen eten ook wel eens een afhaalmaaltijd.Tja.. naar mijn mening komt er wel meer op mij neer qua huishouden dan op hem. Maar meningen zijn gekleurd en misschien ervaart hij het anders. Daarbij doe ik het ook mezelf aan, als ik hem vraag te stofzuigen doet hij dat wel, maar wanneer het hem uit komt. En vaak duurt mij dat te lang :P. En dan doe ik het zelf wel.
Inderdaad een schoonmaakster.

Ik heb een paar weken geleden besloten daar ook naar op zoek te gaan. Ook ik schaamde me een soort dat het me niet lukt. Ben alleen en heb maar een klein huis (appartement), maar ook 3 katten, een fulltime baan en studeer er ook nog naast. Schoonmaken gebeurt inderdaad op het zicht voordat er iemand langskomt en daar baal ik van. En ik ben dan wel(naast de katten) de enige die het huis vies maakt, maar ik draai ook alleen voor alle huishoudelijke klussen. Ik ga dus een schoonmaakster zoeken die in eerste instantie eens in de 2 weken orde op zaken komt stellen ;)
quote:Maja82 schreef op 03 november 2011 @ 13:21:

Ow en hoe 'moet' het volgens jou?

Hoevaak stofzuigen, strijken enz enz?

Heb twee katten, dus eigenlijk moet er elke dag gestofzuigd worden, en eigenlijk moet er ook gedweild worden. Natuurlijk moet ook de afwas gedaan. We hebben een glazentafel dus die moet ook schoon gemaakt worden. Onze kitten vindt het af en toe leuk om daarover heen te lopen.

De kattenbakken moeten ook elke dag even gedaan worden.

En natuurlijk om de dag een strijkje ofzo.. en natuurlijk gewassen worden, maar dat levert niet zo'n probleem op. Dat is gewoon een kwestie van in de wasmachine gooien en aanzetten. Het grote onderhoud is meer voor in het weekend. Bed verschonen, badkamer schoonmaken, ramen wassen etc..

Hoe doen andere dit dan?
quote:Bella1 schreef op 03 november 2011 @ 13:30:

[...]

Nee hoor, ik vind dat niet zo simpel gedacht. Ik kan me er ook over verbazen dat stellen zonder kinderen geen tijd hebben om het huishouden te doen...hoe vies wordt het nou?

Ik woon alleen, werk 36 uur per week en heb een kat die er soms een zooitje van maakt. En toch is mijn huis schoon. Inderdaad, doordeweeks ff een wasje draaien, keertje stofzuigen en in het weekend wat uitgebreider. Maar dan ben ik echt niet een hele dag bezig hoor.

En ramen zemen, keukenkastjes of badkamer tegels....daar moet ik maar net zin in hebben. Doe ik echt niet standaard 1 keer per maand..

Al zou je iedere maand samen een zaterdag besteden aan de grote klussen zoals grote beurten aan badkamer en keuken, , goed de hoeken en de gaatjes van je huis.

Dan heb je alle andere weekenden nog over als je door de weeks even samen de routine aanpakt.

Waar loop je tegenaan?

Moeilijk je tijd in delen wellicht? weinig structuur?

Misschien daar eens goed naar kijken?
Kattenbakken schep ik s ochtends voordat ik naar mijn werk ga. Elke dag stofzuigen? Daar kom ik echt niet aan toe. 1x per week maximaal. Wassen doe ok tussendoor. Ophangen 's avonds en dan zo recht mogelijk zodat ik niet hoef te strijken.

Badkamer gebeurt bijna nooit. Keuken tijdens/ na het koken. Dweilen: af en toe.

Nou ja, daarom wil ik dus een schoonmaakster.

In het weekend ben ik ook veel weg (of aan de studie) dus dan komt er ook vaak niet veel van het huishouden terecht.
In het weekend.

In de avond hooguit een was of stofzuigen. Vaat doet de vaatwasser, en even een lapje over het fornuis na het koken. De belangrijkste tip die ik je kan geven is vooral: bijhouden!

Als je de boel kan bijhouden, is het in het weekend een stuk minder werk als je de dingen 'groot' aanpakt.
Ik ga meestal als ik thuiskom meteen even snel een rondje stofzuigen. Grote dingen (badkamer, toilet, hele huis dweilen, boven stofzuigen, bed verschonen, was) doe ik in het weekend; even een paar uurtjes boos maken op zaterdagochtend en het is ook alweer klaar.

Meestal kook ik een heleboel gerechten op zondagavond en gooi het in de vriezer; rest van de week dus ontdooien en in de oven schuiven. Meteen na het avondeten afwassen en een beetje de keuken - die door de weeks dus nooit echt vies wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven