Huishouden

03-11-2011 13:06 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Sinds dat ik op mezelf woon, samen met mijn vriend, heb ik gemerkt dat ik af en toe moeite heb om na het werk nog boodschappen, koken en het huishouden (zoals stofzuigen, strijken, stoffen etc) te moeten doen. Dit gebeurd dan ook grotendeels bij mij in het weekend.

Bij andere mensen lijkt het altijd van het leiendakje te gaan en daarom vroeg ik me of hoe andere dit allemaal met elkaar combineren.

Misschien dat jullie nog tips hebben?
quote:Mariette112 schreef op 03 november 2011 @ 13:36:

[...]

Heb twee katten, dus eigenlijk moet er elke dag gestofzuigd worden, en eigenlijk moet er ook gedweild worden. Natuurlijk moet ook de afwas gedaan. We hebben een glazentafel dus die moet ook schoon gemaakt worden. Onze kitten vindt het af en toe leuk om daarover heen te lopen.

De kattenbakken moeten ook elke dag even gedaan worden.

En natuurlijk om de dag een strijkje ofzo.. en natuurlijk gewassen worden, maar dat levert niet zo'n probleem op. Dat is gewoon een kwestie van in de wasmachine gooien en aanzetten. Het grote onderhoud is meer voor in het weekend. Bed verschonen, badkamer schoonmaken, ramen wassen etc..

Hoe doen andere dit dan?

Volgens mij moet je je standaard eens aanpassen.

Stofzuigen in de woonkamer snap ik (deels) met zoveel katten.

Bij ons (beide fulltime alleen wat hamsters als huisdier) grofweg:

ieder weekend:

stofzuigen, wasdraaien, wc en keuken poetsen

per 2 weken:

bed, dweilen, badkamer, administratie opruimen, afstoffen

per 3 maanden oid:

ramen wassen

dagelijks (is de bedoeling, meestal 1x per 2 dagen):

vaatwasser in en uit pakken

doekje over het fornuis

vegen rond hamsterkooi

als nodig:

strijken (als ik wat aan wil wat gestreken moet worden dus)

alles wat hier niet staat.
Gebruik gemaksproducten zoals ze bedoelt zijn. Dus koop wc doekjes om bv dagelijks zo'n doekje over de bril en de pot te halen. Zet een leuk doosje of kastje op het toilet zodat je het bij de hand hebt en het doekje spoel je na gebruik door. Dat zelfde kan je doen in de badkamer. Dan ben je dus 1x per dag 2 minuten langer op het toilet of de badkamer. Voordat je de deur uitgaat een beetje bleek in de pot.

Neem na het douchen gelijk de deur af met een trekker dat scheel veel aanslag en gepoets na een week.

Ruim losse rommel gelijk weer op en doe ook steeds kleine afwasjes als je geen machine hebt.

Haal na het afwassen een doekje over kastjes en aanrecht indien nodig.

Als je geen vloerbedekking hebt kan je tussendoor een swiffer of vloerdoekje over de vloer halen. Doekje gooi je weg dus geen geklooi met emmers en dweilen.

Deze producten zijn iets duurder maar het geld wel waard. Ik kocht ze bij Aldi, Lidl of Action.

Zoek een interieurverzorgster voor het grote werk; halve dag per week moet dan voldoende zijn.

Zo hebben wij altijd een keurig huis.
quote:iry schreef op 03 november 2011 @ 13:25:

Met alle respect.

Als je met zijn tweetjes een huishouden hebt en ook beiden overdag werkt. Hoe groots zijn de huishoudelijke taken dan?

Echt een bende kan je huis neem ik aan niet worden( zeker als je gelijk de dingen die je gebruikt opruimd)

Dus die ondankbare taak valt voor een groot deel weg.

Dan is een klein uurtje met zijn tweetjes op een avond toch ruim voldoende om taken als stofzuigen, stoffen, was draaien en was opruimen toch voldoende?

De gotere klussen, zoals de keuken goed uitsoppen en de badkamer poetsen,auto wassen, boodschappen doen kunnen dan gezamelijk op de zaterdag.

Of denk ik nu zo simpel?

We moeten inderdaad leren om dingen die afgewassen dienen te worden meteen in de vaatwasser te zetten. Maar opzich valt dat nog wel mee.. Zoveel is dat niet, aangezien we wel altijd na het avondeten de vaatwasser inruimen.

Het opruimen valt inderdaad niet mee. Het stofzuigen is wel een persoonlijk probleem van mij, omdat we een tapijt hebben liggen en twee katten.. en die haren gaan in het tapijt zitten.. en dus kan ik daar wel een paar uur mee zoet zijn, om al die haren er weer uit te krijgen. Maar mijn vriend is er inderdaad zo mee klaar en dan ziet het er ook netjes uit.

Een groot probleem is van mij de strijk. Ik heb een hekel aan strijken.. Maar dat hoopt zich snel op. Ik strijk bijna alles, behalve de handdoeken en ondergoed. Wat strijken jullie allemaal? Heb namelijk gehoord dat sommige mensen niet strijken, of alleen blousen ofzo..

De autowassen is inderdaad misschien meer iets voor het weekend. Dat is wel een goed idee. En tja.. de boodschappen doe ik nu elke dag, maar was het ook van plan om de grote dingen in het weekend te doen.
quote:reizigster2004 schreef op 03 november 2011 @ 13:21:

Toen wij nog allebei fulltime werkten hadden we een soort schoonmaakschema aan een kastje hangen. Ik heb dat ooit gemaakt, omdat ik er zelf heel onrustig van werd, omdat ik niet genoeg tijd had om het allemaal tegelijk te doen en het niet meer overzag. Met dat schema deden we elke avond iets en daardoor kwam het helemaal goed.

Dat is een goed idee.. zal het volgende week eens uitproberen.

Hoe hadden jullie dat schema'tje ingedeeld?
Een paar uur stofzuigen?!?! Investeer dan in een goeie stofzuiger, ik heb er een waar speciaal bij stond dat ie krachtig was voor dierenharen, en dat is inderdaad waar.

Een paar uur stofzuigen lijkt me echt niet te hoeven. (of heb je een woonkamer ter grootte van een balzaal?)
quote:iry schreef op 03 november 2011 @ 13:38:

[...]

Al zou je iedere maand samen een zaterdag besteden aan de grote klussen zoals grote beurten aan badkamer en keuken, , goed de hoeken en de gaatjes van je huis.

Dan heb je alle andere weekenden nog over als je door de weeks even samen de routine aanpakt.

Waar loop je tegenaan?

Moeilijk je tijd in delen wellicht? weinig structuur?

Misschien daar eens goed naar kijken?Ik snap de reactie ff niet.....? Ik "klaag" niet hoor, ik verbaas me juist net als jij dat stellen geen tijd hebben voor het huishouden
Niet teveel "moeten" van jezelf en proberen elke dag iets te doen, dan stapelt 't zich niet op. Toen ik fulltime werkte gingen we vaak 's avonds een kwartiertje samen aan de slag, en dan kwamen we echt al een heel eind. We vinden het belangrijk dat ons huis 'bezoekersproof' is, maar het hoeft hier geen toonzaal te zijn.
Ik stijk linnen broeken (da's alleen in de zomer) en overhemden van mij en hem als ik/ hij ze nodig heeft.

Soms als ik een bui heb doe ik het beddengoed enzo.

Stijkplank bij tv, hersendood programma aan en t is zo klaar.
Ik doe de was (wassen en strijken) door de week in de avonduren (tijdens tv kijken), boodschappen in de pauze of 's avonds, grote dingen als badkamer schoonmaken komt aan de beurt als ik een vrije dag heb. Stofzuigen en afstoffen doet mijn vriend in het weekend en het toilet e.d. doe ik in het weekend.

We werken ft, ik denk dat het bij velen die ft zo gaat. Ik heb 's avonds ook nog tijd om te sporten of naar vrienden te gaan en in het weekend ook.

Boodschappen doe ik liever niet op zaterdag, dat is een ramp, dan offer ik daar graag een avondje (uur, dus geen hele avond) voor op.
quote:Maja82 schreef op 03 november 2011 @ 13:44:

[...]

Volgens mij moet je je standaard eens aanpassen.

Stofzuigen in de woonkamer snap ik (deels) met zoveel katten.

Bij ons (beide fulltime alleen wat hamsters als huisdier) grofweg:

ieder weekend:

stofzuigen, wasdraaien, wc en keuken poetsen

per 2 weken:

bed, dweilen, badkamer, administratie opruimen, afstoffen

per 3 maanden oid:

ramen wassen

dagelijks (is de bedoeling, meestal 1x per 2 dagen):

vaatwasser in en uit pakken

doekje over het fornuis

vegen rond hamsterkooi

als nodig:

strijken (als ik wat aan wil wat gestreken moet worden dus)

alles wat hier niet staat.Ok, dus doordeweeks wat minder willen? Kan het eens proberen. Zal voor mezelf een keer op een rijtje zetten wat ECHT moet.. En dan een prioriteitenlijstje maken. Misschien helpt dat wel..
Boodschappen doe ik op weg naar huis.
quote:Mariette112 schreef op 03 november 2011 @ 13:18:

Heb er zelf over zitten te denken om een halve dag minder te gaan werken. Zodat ik meer aan het huishouden kan doen.

Zonde joh, niet doen, tenzij je het huishouden doen heel erg leuk vindt...

In principe kost een schoonmaakster minder dan wat jij verdient met dat dagdeel werken.

Bij mij doet de schoonmaakster eens per week alles stoffen en stofzuigen, en ze doet de badkamer en het toilet. Klusjes als ramen lappen (binnenzijde) ed doet ze wanneer het zo uitkomt.

Wassen en strijken doe ik dus zelf, alleen in het weekend, 2-3 wasmachines voor 2 personen. Ik strijk alleen bovenkleding, geen dekbedhoezen en dat soort onzin.
Een groot probleem is van mij de strijk. Ik heb een hekel aan strijken.. Maar dat hoopt zich snel op. Ik strijk bijna alles, behalve de handdoeken en ondergoed. Wat strijken jullie allemaal? Heb namelijk gehoord dat sommige mensen niet strijken, of alleen blousen ofzo..

Ik heb een strijkplank en een strijkijzer, en als ik die 3 keer per jaar gebruik, is het veel hahahaha

Ik strijk dus bijna nooit, ik heb 1 zomerbroek die ik wel moet strijken omdat ie van linnen is. Maar verder....
Strijken doe ik al helemaal nooit, tenzij 't echt niet anders kan (eens per jaar hooguit)
quote:Mariette112 schreef op 03 november 2011 @ 13:45:

[...]

....

En tja.. de boodschappen doe ik nu elke dag, maar was het ook van plan om de grote dingen in het weekend te doen.

Ik strijk hooguit 1 a 2 keer per jaar. Ik heb geen blouses en mijn vriend welgeteld 1 overhemd. Dingen die gestreken worden zijn bijv. kleding voor ene bruiloft, meer niet!

Boodschappen doen we ook 1 keer per week. Soms tussendoor even naar de supermarkt als ik iets vergeten ben maar dat komt amper voor!
quote:morrissey schreef op 03 november 2011 @ 13:45:

Gebruik gemaksproducten zoals ze bedoelt zijn. Dus koop wc doekjes om bv dagelijks zo'n doekje over de bril en de pot te halen. Zet een leuk doosje of kastje op het toilet zodat je het bij de hand hebt en het doekje spoel je na gebruik door. Dat zelfde kan je doen in de badkamer. Dan ben je dus 1x per dag 2 minuten langer op het toilet of de badkamer. Voordat je de deur uitgaat een beetje bleek in de pot.

Neem na het douchen gelijk de deur af met een trekker dat scheel veel aanslag en gepoets na een week.

Ruim losse rommel gelijk weer op en doe ook steeds kleine afwasjes als je geen machine hebt.

Haal na het afwassen een doekje over kastjes en aanrecht indien nodig.

Als je geen vloerbedekking hebt kan je tussendoor een swiffer of vloerdoekje over de vloer halen. Doekje gooi je weg dus geen geklooi met emmers en dweilen.

Deze producten zijn iets duurder maar het geld wel waard. Ik kocht ze bij Aldi, Lidl of Action.

Zoek een interieurverzorgster voor het grote werk; halve dag per week moet dan voldoende zijn.

Zo hebben wij altijd een keurig huis.

Kan eens kijken, heb nog wel een swiffer staan, kan dat wel proberen ipv dweilen.

Mijn vriend doet altijd de wc, die ziet er ook altijd goed uit. Kan niet anders zeggen. Maar kan hem inderdaad wel die tip geven.

Die trekker is inderdaad een goed idee.. scheelt weer iets .

Bedankt voor de tips.. zo kom ik nog eens ergens.
quote:pinks schreef op 03 november 2011 @ 13:48:

Een paar uur stofzuigen?!?! Investeer dan in een goeie stofzuiger, ik heb er een waar speciaal bij stond dat ie krachtig was voor dierenharen, en dat is inderdaad waar.

Een paar uur stofzuigen lijkt me echt niet te hoeven. (of heb je een woonkamer ter grootte van een balzaal?)

Haha nee.. maar dat is een persoonlijk probleem van mij.. Als ik stofzuig haal ik die voet eraf en dan zit ik met mijn neus zowat op het tapijt. Zie dan onderhand elke haar zitten en dat irriteert me zo.

Terwijl als ik die stofzuiger er snel overheen haal en erbij ga staan, zie je geen haren.. Maar als ik echt goed ga kijken, dan zie ik ze wel..

Dus misschien moet ik wat dat betreft niet te precies zijn.
quote:vaintje schreef op 03 november 2011 @ 13:51:

[...]

Zonde joh, niet doen, tenzij je het huishouden doen heel erg leuk vindt...

In principe kost een schoonmaakster minder dan wat jij verdient met dat dagdeel werken.

Bij mij doet de schoonmaakster eens per week alles stoffen en stofzuigen, en ze doet de badkamer en het toilet. Klusjes als ramen lappen (binnenzijde) ed doet ze wanneer het zo uitkomt.

Wassen en strijken doe ik dus zelf, alleen in het weekend, 2-3 wasmachines voor 2 personen. Ik strijk alleen bovenkleding, geen dekbedhoezen en dat soort onzin.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zou echt geen halve dag minder werken om schoon te maken. Mijn werk vind ik geweldig. Schoonmaken niet... Anders was ik wel schoonmaakster geworden.

2 mensen die meer dan fulltime werken. 2 katten en 1 hond en 1 vogel. Schoonmaakster doet woonkamer, keuken, badkamer, toilet. De ene week boven, andere week ramen etc. Ze is 2,5 uur bezig per week. Uiteraard maken wij de keuken schoon na het koken, de oven indien nodig. Wassen en strijken doen we wel zelf. Wassen is nooit een probleem. Het opvouwen en strijken soms wel, maar vaak ben ik daar 1-1,5 uur per week bezig. Vaak 's avonds eventjes en het is zo weg. Onze vloer kun je niet dweilen, maar als we een andere vloer zouden hebben, zou die wel vaker schoongemaakt moeten worden. Ik las ergens al een swiffer. Ideaal voor een gladde vloer!
quote:Bella1 schreef op 03 november 2011 @ 13:48:

[...]

Ik snap de reactie ff niet.....? Ik "klaag" niet hoor, ik verbaas me juist net als jij dat stellen geen tijd hebben voor het huishouden

Nee was voor To bedoelt!!

Ik gebruikte je post als een uitgangspunt
En van te voren plannen wat je op welke dag wil eten (rekening houdend met of je nog moet sporten enzo) en soms voor 2 dagen koken.
Strijken is voor het grootste deel overbodig. Ik strijk overhemden, blouses en zomerbroeken. De rest vouw ik op, gewone broeken en jasjes gaan naar de stomerij. Toen ik full time werkte had ik eens per week hulp. Door een half uurtje eerder op te staan kun je alvast e.e.a. voorbereiden voor het avondeten, afhankelijk van wat je eet natuurlijk. Je kunt alvast een paar aardappelen schillen en groenten (geen bladgroenten) schoonmaken, die moet je dan in de koelkast zetten om het verlies aan voedingswaarde te beperken. Niet nog een keer wassen voor je ze opzet. Kook zo nu en dan voor twee keer, vries de helft in. Als je geen huisdieren hebt hoef je niet iedere dag te stofzuigen. Ik mag aannemen dat je vriend meehelpt? Hij zou in het weekeinde de boodschappen kunnen doen, samen boodschappen doen is tijdverspilling. Als de één boodschappen doet kan de ander in die tijd stofzuigen.
verba volant, scripta manent.
quote:iry schreef op 03 november 2011 @ 13:25:

Met alle respect.

Als je met zijn tweetjes een huishouden hebt en ook beiden overdag werkt. Hoe groots zijn de huishoudelijke taken dan?

Echt een bende kan je huis neem ik aan niet worden( zeker als je gelijk de dingen die je gebruikt opruimd)

Dus die ondankbare taak valt voor een groot deel weg.

Dan is een klein uurtje met zijn tweetjes op een avond toch ruim voldoende om taken als stofzuigen, stoffen, was draaien en was opruimen toch voldoende?

De gotere klussen, zoals de keuken goed uitsoppen en de badkamer poetsen,auto wassen, boodschappen doen kunnen dan gezamelijk op de zaterdag.

Of denk ik nu zo simpel?

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat je hier als stel zonder kinderen moeite mee hebt. Doordeweeks wordt er nauwelijks iets vies, een keertje een wc schoonmaken 's avonds, stofzuigen en een wasje draaien is toch niet zo'n ramp? En dan in het weekend wat extra's doen, je bent nog met zijn tweeën ook. Ik heb 2 kinderen waarvan eentje pas 2 is en dus echt alles vies maakt, ik werk 34 uur per week (kinderen zijn dan bij ons thuis met oppas, dus het huis blijft niet schoon), heb een huis van 300 m2 en ik doe het huishouden en de kinderen vrijwel helemaal in mijn eentje. Niet dat ik mezelf nou zo goed vind, maar als dat al lukt, hoe moeilijk kan het dan zijn om als werkend stel zonder kinderen je huis bij te houden?

Je hebt er moeite mee om 's avonds iets te doen, maar eigenlijk heb je dus gewoon geen zin. Dus wat je kan doen, is:

1. jezelf een schop onder je kont geven

2. een schoonmaakster zoeken

3. 36 uur gaan werken zodat je elke 2 weken een dag vrij hebt en je helemaal los kan gaan in het huishouden.
En zoals Morrissey schreef, gebruik gemaksproducten in plaats van een emmer met een sopje en een vies doekje.
verba volant, scripta manent.
Strijk is ook mijn grootste probleem.

En ik maak ook te veel door de was te lang in de wasmachine te laten zitten.

Soms een aantal uren en dat is killing natuurlijk.

Maakt meer strijk dan dat je het er direct uit haalt, ook direct uit de droger enzo/ Beter ophangen.
Investeer in een goeie stofzuiger: http://www.miele.nl/apps/ ... nt&menuid=2&submenuid=1_1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven