HSP

19-06-2009 11:16 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik blijk HSP te hebben, High Sensitieve Personality, en wanneer ik hierover lees herken ik mezelf inderdaad.

Ik moet nu leren om dit een plek in mijn leven te geven. Heeft iemand tips hoe ik dat moet doen?
quote:krista1980 schreef op 19 juni 2009 @ 11:16:

Ik blijk HSP te hebben, High Sensitieve Personality, en wanneer ik hierover lees herken ik mezelf inderdaad.

Ik moet nu leren om dit een plek in mijn leven te geven. Heeft iemand tips hoe ik dat moet doen?

dit is een oud topic, maar toch

ik weet niet of ik hoogsensitief ben, of ja wie weet eigenlijk wel of het bestaat?

Ik heb er zelf last van dat ik niet altijd met alles mee kan gaan zoals anderen.

De energie en aandachtsverdeling lijkt anders te zijn. Ik kan me daar ook wel op aanpassen (joh , huh niet zo zeuren..) maar ik merk, nu ik dat 2 jr in de gaten hou, dat het aanpassen ook moeite kost.

Want het is dus aanpassen, en niet omdat ik me 'wil aanpassen', of 'niet mezelf kan zijn', of 'op anderen wil lijken', 'me niet druk moet maken over hoe anderen het doen'...

In de normale alledaagse gang van zaken komt het gewoon steeds beetje bij beetje aan de orde.

Ik las bijvoorbeeld over het makkelijk verbanden kunnen leggen, die anderen niet volgen.

Ik heb dat best wel vaak.. Ik ben ook wetenschappelijk opgeleid, en probeer zo ook vaak dan te communiceren, om er structuur aan te geven, aan mijn verhaal, om anderen mij te laten snappen, mijn ideeen, mijn grappen.

Het is dan helemaal niet leuk om in een gezelschap te zitten die je dan niet kunnen volgen..

ANDERE VRIENDEN zoeken, zou je kunnen zeggen, maar neee! ben je gek, waarom zou ik?

En het gaat ook om andere mensen waar je gewoon mee te maken hebt, collega's, of klasgenoten...

Ik let op details.. zonder dat ik het wil. En heel vaak ook helemaal niet, want he, als je veel oppakt, leer je ook wel om je af te sluiten.

Alleen is het niet de bedoeling dat dat teveel gebeurt.

Je kan wel zeggen, ''pech, doe eens niet zo kleinzerig, iedereen heeft wel eens ergens last van".. Maar ook iedereen wil zich begrepen voelen, ja toch? Dus het is dan heel vervelend, als je niet op dezelfde golflengte zit.

Bij mij werd dit ook allemaal pas duidelijker, dat ik hier eens naar moest kijken, toen ik oververmoeid raakte.

Herkenbaar toch, als je moe bent kun je minder hebben ben je prikkelbaarder, licht te fel, niemand zit op straatwerkers te wachten op het moment dat je met een kater in bed ligt!

Maar nu ik vet lang uitgerust heb deze zomer, merk ik het wanneer het terug komt.

Misschien is het voor mij dan ook wel een kwestie van grenzen herkennen, vooral met waar ik mn energie aan besteed.

Ik snap alleen echt niet zo goed waarom er zo flauw overgedaan wordt. Losstaand zitten er hele goeie grappen in het topic! haha, maar wanneer ze aangevuld worden met een oprecht gericht bericht komen ze wel beter aan.

"huh! de wereld is nou eenmaal niet aardig en vriendelijk, wen er maar aan!"

ja daaaag. Dat zeg je toch ook niet tegen jezelf? Of misschien juist wel! haha.

Oh, maar er is wel een verschil in toon, een beetje, in vergelijk met het topic van 2008.

Het is dooddoener na dooddoener.

Ik ga proberen een vergelijking te maken.

Iemand is naar de kapper geweest, maar is niet tevreden.

De kleur past niet bij haar. wat nu?

Dan moet je ook niet meer naar die kapper gaan.

Dan moet je er maar meer geld voor over hebben

Ja, dan heb je niet goed iutgelegd wat je wilde..

Nee het lukt niet echt om een goede vergelijking te maken, maar veel reacties zijn dooddoeners of dingen die er eigenlijk niks mee te maken hebben.

Er wordt gevraagd naar tips en begrip.

Er wordt verweten en belachelijk gemaakt.

En ikvind helemaal niet dat je daar dan maar tegen moet kunnen, ik vind het gewoon heel jammer, want ik zoek nu dus info over HSP en vind vooral veel flauwe reacties.

Het is ook wel een beetje inherent aan een forum, snap ik.

Ik zie trouwens ook geen aura's ofzo, maar ik heb wel mezelf afgesloten herinner ik, toen ik 15 ofzo was (waarom precies weet ik niet meer.. raar he). Ik kijk op mn telefoon VOORDAT er een bericht binnen komt. Dan ga je toch nadenken over toeval ed. maar het is ook bij mensen waar ik haast niet aan denk.

Nu krijg ik volkier bentick massage, om de energie balans weer in orde te krijgen.

Ik wordt namelijk heel snel moe, ik heb gemerkt dat ik ook probeer een balans te creeren als er conflict komt maar dan onderhuids, of mensen elkaar niet aardig vinden,

ik probeer zelf ook vaak te aardig te doen (makkelijke prater vul gaten/stiltes met verve op, om de ander op zn gemak te stellen,.. wil ik ook niet meer doen. kost VET veel energie.

Doet iedereen dat dan? Of waarom doe je dat niet? merk je het? en denk je dan , kook jij maar in je eigen sop gaar?

Wat doe jij dan als je onrustig wordt van iemand (eerder richting kennis) die onrustig is?

Voel jij ook pijn in je hele lijf als je iets ergs ziet? zo'n beetje dat wat je hebt bij liefdesverdriet maar dan korter?

De vuilnisbelt heb ik het bijvoorbeeld ook mee, of omgezaagde bossen.

Of dictator-ship.

Maar dat betekend niet dat ik dus er veel aan denk. Liever niet he.

Maar dagelijks het nieuws volgen, gaat m dus niet worden voor mij.

Daardoor lijk ik dus juist on-sensitief, ik weet vaak pas het laatst van rampen ed.

En merk je ook als iemand iets zegt maar het niet vanuit zijn bot meent?

Een beetje het straat-verkoper idee.

Alleen dan in andere setting. Wat doe je dan als je merkt dat het niet klopt?

Soms WEET je dat iemand iets zegt wat ie niet meent. Waar luister je dan naar? je buik, of de woorden?

Want diegene kiest er wel voor om bewust een andere boodschap te sturen, dus is het de intentie om daaraan te gaan houden.

FKNG lastig. zo af en toe.

Als ik genoeg energie heb is er niks aan het handje, maar daar ebn ik dus steeds sneller doorheen.

En daarom is het lastig! of het nou HSP is of niet
Hoi Krulblad, ik heb je je stukje nog niet helemaal gelezen (en de rest van het topic ook niet), maar ik zag in het eerste deel van je tekst al iets herkenbaars (ik ben trouwens ook een HSP).

"Ik las bijvoorbeeld over het makkelijk verbanden kunnen leggen, die anderen niet volgen."

Héél herkenbaar! En oh, wat een commentaar dat je dan kunt krijgen! Totdat de rest van de groep (familie, collega's, etc.) een uur/dag/week later ook tot die conclusie komt. Maar dan zijn natuurlijk vergeten wat jij al had gezegd en waar zij zo'n commentaar op hadden.

Op de rest kom ik nog een keer terug en zal dan de rest van je tekst lezen, maar vind het in ieder geval wel een leuk onderwerp.
Ga eens lezen over ADD

En misschien is 'het slimme onderbewuste' wel interessant boek voor je.
he molly74

het was inderdaad nogal een lap tekst van mij!

heerlijk om even alles eruit te gooien hahah.

Maja82. Thanks, waarom denk je dat ik dat boek leuk vind, hoe ben jij er aan gekomen?

Ik herken wel wat uit ADD, maar veel ook niet (of niet consequent genoeg)
http://www.google.nl/url? ... g2=LeT4jSjsBiuYKAwwOGQ1XA

Artikel over verschil en overeenkomsten HSP en ADD/PDDNOS

Tekst direct overgenomen uit het onderzoek (titels staan niet in de tekst)

- Over de ontwikkeling van de test

- Neurologisch fysiologische basis

- Verschil in hersenactiviteit

- Cultuurverschil verdwijnt deels onder HSP

- Wat is overprikkeling

- Overeenkomsten ADD p.9

Over de ontwikkeling van de test: (p.4)

Aron en Aron (1997) gaven gestalte aan het concept hoogsensitiviteit naar aanleiding van een zevental onderzoeken dat zij verrichtten. Het eerste onderzoek bestond uit kwalitatieve interviews met individuen, die zichzelf de eigenschap „hoogsensitief‟ toedichtten, om na te gaan wat de basiseigenschappen van hoogsensitiviteit nu daadwerkelijk zijn. Naar aanleiding van deze interviews volgden zes kwantitatieve onderzoeken waarbij Aron en Aron (1997) vragenlijsten hanteerden waarin zij hun respondenten onderzochten op hoogsensitiviteit, emotionaliteit en introversie. Na elke kwantitatieve studie werden bij het volgende onderzoek items vervangen of toegevoegd teneinde een meer betrouwbare vragenlijst te ontwikkelen.

Neurologisch/fysiologische basis. p(5,6)

De fysiologische basis die ten grondslag ligt aan hoogsensitiviteit kan verklaard worden aan de hand van Gray‟s studie naar de relatie tussen gedrag en activiteit in verschillende hersenstructuren, waarbij hij het „Behavioral Inhibition System‟ (BIS) ontdekte.

De functie van dit systeem is om de huidige situatie te vergelijken met wat men verwacht dat er zal gebeuren gebaseerd op eerdere ervaringen, wat tot het tijdelijk vermijden van acties leidt. Volgens Gray zijn individuele verschillen in de sterkte van het BIS, ofwel de zorg waarmee de vergelijking wordt gemaakt, genetisch bepaald. Het BIS kenmerkt zich als een sensitief systeem dat gevoelig is voor straffen en nieuwe situaties en dat sensaties van frustratie en angst oproept (Aron, 2004). Activiteit in het BIS gaat samen met een subjectieve staat waarin een individu reageert op bedreigingen en onzekerheden. Wanneer er een hoog niveau van fysiologische opwinding („arousal‟) wordt bereikt, vermindert de efficiëntie van deze reactie en wordt het individu

extreem waakzaam en richt hij zijn aandacht op zowel relevante als irrelevante stimuli.

Dit houdt dus in dat een individu met een meer actief BIS eerder afgeleid is, minder gefocust is, eerder overweldigd wordt door zelfs lage niveaus van stimulatie en te sensitief is voor negatieve stimuli, waardoor hij geneigd is om onnodig te anticiperen op gevaar (Smolewska, McCabe & Woody, 2006). Volgens Aron en Aron (1997) is de primaire rol van het BIS het verwerken van nieuwe stimuli.

Degenen die hoog scoren op de HSP-schaal kennen ook een sterk functioneren van het BIS. Hieruit leiden de onderzoekers af dat het BIS de neuropsychologische grondslag is die bepalend is voor het feit of iemand de hoogsensitieve persoonlijkheidseigenschap wel of niet bezit.

Verschil in hersenactiviteit p.6

Met het oog op het biologische fundament van hoogsensitiviteit, is het interessant te weten of er ook verschillen in hersenactiviteit aangetoond zijn tussen hoogsensitieve en niet hoogsensitieve personen. In een studie van Jagiellowicz et al. (2010) is onderzocht in hoeverre individuele verschillen in hoogsensitiviteit (gemeten aan de hand van de HSP-schaal) gerelateerd zijn aan reacties in de visuele gebieden van de hersenen op subtiele veranderingen in aangeboden foto‟s. De onderzoekers vonden een significant grotere activiteit in hersengebieden die betrokken zijn bij visuele verwerking van hogere orde (bijvoorbeeld het mediale en bilaterale gebied) en het rechter cerebellum bij individuen die hoog scoorden op hoogsensitiviteit. Hiermee hebben de onderzoekers bewijs weten te leveren voor verschillen in hersenactiviteit tussen hoogsensitieve en niet hoogsensitieve personen.

Cultuurverschil verdwijnt deels onder HSP p.6

Een andere recente studie (Aron et al., 2010) borduurde voort op eerder onderzoek van Hedden et al. (2008) waarin werd ontdekt dat de culturele achtergrond van mensen van invloed is op de activiteit in verschillende hersengebieden tijdens het uitvoeren van perceptuele [zintuigelijke] taken. Aron et al. (2010) wilden nagaan of de persoonlijkheidseigenschap hoogsensitiviteit mogelijk een modererende variabele is voor de culturele verschillen tijdens het uitvoeren van perceptuele taken. Bij een groep van tien westerlingen (Europeanen en Noord-Amerikanen) en tien oosterlingen (Japanners en Chinezen) werd de hersenactiviteit gemeten tijdens het uitvoeren van de taken, alvorens zij getest waren op hoogsensitiviteit. Uit het onderzoek bleek dat de hoogsensitieve participanten weinig culturele verschillen lieten zien en dat de niet hoogsensitieve personen sterke culturele verschillen toonden. Een verklaring die Aron et al. (2010) hiervoor geven is dat individuen met een hoogsensitief temperament de eigenschap bezitten om stimuli op een meer verfijnd en diep niveau te verwerken, waardoor de culturele context van de aangeboden stimuli minder aan de oppervlakte ligt en minder invloed heeft op hun reacties.

wat is overprikkeling p.7

Door overprikkeling kunnen zij geagiteerd raken, kan hun aandacht verslappen en kunnen zij heftige innerlijke en uiterlijke reacties vertonen (Aron, 2009). Deze gedragskenmerken lijken veel overeen te komen met die van stoornissen als ADHD en PDD-NOS (o.a. APA, 2002; Diamond, 2005; Ermer & Dunn, 1998).

Overeenkomsten ADD p.9

Het LiHSK [nederlandse vereniging, red.] is van mening dat wanneer men alle stoornissen analyseert, de conclusie kan worden getrokken dat gedragskenmerken behorend bij ADD hoogstwaarschijnlijk het meest lijken op die van hoogsensitieve kinderen. Van kinderen met ADD kan gezegd worden dat zij erg (prikkel)gevoelig zijn en niet graag op de voorgrond treden. Ze nemen veel informatie uit de directe omgeving in zich op en raken dan snel overprikkeld door alle indrukken die zij opdoen. De prikkelgevoeligheid van kinderen met AD(H)D komt vaak aan de oppervlakte bij prikkels die gepaard gaan met licht, geluid en geuren.

Resultaat onderzoek[b/]p. 18

Op basis van deze gegevens kan opgemaakt worden dat hoogsensitieve kinderen hoger scoren dan niet hoogsensitieve kinderen op de volgende domeinen: ADHD, ADD, PDD-NOS: A, PDD-NOS: B, PDD-NOS: E, PDD-NOS: F en PDD-NOS totaal. Op de domeinen PDD-NOS: C en PDD-NOS: D zijn, met het gehanteerde betrouwbaarheidsinterval van 95%, geen significante verschillen gevonden in de scores van beide groepen.

- einde quotes -

Verder vond ik dit prettig om te lezen:

kijk niet verder dan je neus lang is!

http://estrology.wordpres ... rder-dan-je-neus-lang-is/

5 tips om niet meer overweldigd te voelen

http://estrology.wordpres ... er-overweldigd-te-voelen/

wat zijn energieshoppers?

http://esthersmallegoor-c ... je-eraan-de-5-beste-tips/

http://esthersmallegoor-coaching.nl/
Krulblad, je schrijft echt enorm ongestructureerd terwijl je aangeeft zo enorm aan structuur te hechten. Serieus, ik vind je verhaal erg warrig klinken. Even een vraag (geen veroordeling/ pesterij/ denigrerende bedoelingen erachter zoeken svp): heb jij psychische hulp?
Sorry, dit is echt niet te lezen Krulblad. Je kunt als lezer niet zien wat jóuw tekst is en wat de tekst is van een andere site. Dit is heel verwarrend. Probeer het eens in je eigen woorden te zeggen, want hier heeft niemand iets aan. En HSP'ers al helemaal niet, dit kost teveel energie om te lezen voor de meesten.
Om eerlijk te zijn: Ik was even geïntereseerd, maar het laatste stuk tekst is echt niet door te komen. Ik heb de neiging om af te haken.
quote:cathoilily schreef op 29 oktober 2011 @ 20:56:

Om eerlijk te zijn: Ik was even geïntereseerd, maar het laatste stuk tekst is echt niet door te komen. Ik heb de neiging om af te haken.

ik had er niet bij nagedacht, sorry.

de info was voor mij erg belangrijk.

hopelijk is het zo duidelijker.

@jena81

ik ga vrijdag met de dokter overleggen wat mij zou helpen. ik heb net een nieuwe dokter. mijn oude zei 'winkels kunnen drukke plaatsen zijn, dat kan heel overweldigend werken'.

Ik had het zelf alleen niet over winkels, ik had het erover dat ik zo moe was steeds en me niet goed voelde.

misschien verwachte hij een bep. reactie bij de woorden drukte en winkels.

vraag je dat door de ongestructureerdheid of zag je wat anders?

ik moet toegeven dat ik de vraag zo losstaand idd helemaal niet leuk vind :( maar ik snap het wel.

@molly74

snap ik ook wel. ik voel me ook niet zo heel goed afgelopen week. dan verlies ik overzicht.

ik wilde voornamelijk de info delen. en ik was daarnaast wel boos ook, omdat ik zo lang het gevoel heb gehad dat ik me maar moest aanpassen en ik vond daarom sommige erg directe reacties op verschillende forums op anderen nogal vervelend om te lezen.

De twijfel aan wat er door hoog sensitieven beschreven wordt, terwijl er ook heel vaak gereageerd wordt zonder er wat van te weten.

Dat is natuurlijk allemaal normaal op een forum 'want daar is een forum voor', maar ik vond het erg lastig.
Ik denk ook dat de opmaak een boel doet (in negatieve zin). Iemand die de info kopieert naar word en dan een printje maakt, zal veel minder moeite hebben met lezen.

Forum en lange teksten gaan gewoon niet zo goed samen, soms.

Sterkte iig, Krulblad.
quote:Moonlight82 schreef op 30 oktober 2011 @ 01:27:

Forum en lange teksten gaan gewoon niet zo goed samen, soms.

.

meestal niet....

ik denk dat ik vooral verbaasd was wel de vraag over HSP en ADD en PDDNOS tegen te komen maar niet de info.

Bedankt
Het is heel lastig om zulke dingen van elkaar te scheiden als je je herkent in meerdere 'plaatjes'.

Ik heb dat zelf ook met sommige dingen.

Wil er alleen op het forum niet teveel over zeggen omdat sommige dingen nogal bekritiseerd worden.

Misschien kun je zelf wat boeken halen en wat lezen. Je hoeft niet per se te kunnen aanwijzen wat je hebt en wat niet. Maar wie weet staan er adviezen bij waar je sowieso iets aan hebt.

(winkelen op rustige tijden, dat soort dingen)
quote:Moonlight82 schreef op 30 oktober 2011 @ 01:37:

Het is heel lastig om zulke dingen van elkaar te scheiden als je je herkent in meerdere 'plaatjes'.

Ik heb dat zelf ook met sommige dingen.

Wil er alleen op het forum niet teveel over zeggen omdat sommige dingen nogal bekritiseerd worden.

Misschien kun je zelf wat boeken halen en wat lezen. Je hoeft niet per se te kunnen aanwijzen wat je hebt en wat niet. Maar wie weet staan er adviezen bij waar je sowieso iets aan hebt.

(winkelen op rustige tijden, dat soort dingen)

He, tijdje geleden, maar ja ik denk dat je wel gelijk hebt, dat het niet uitmaakt wat je hebt en wat niet.

Maar ik merk wel dat het heel prettig is om een focus te hebben.

Je eigen uitgangspunt en eigen grenzen zijn dan wel het belangrijkst, ik heb ze toch wel een beetje laten oprekken door de mensen om me heen, omdat ik het niet doorhad.

Nu begrijp ik veel beter hoe het komt dat het zo komt, hehe.

Op tijd gaan slapen, neem je rust, dat soort dingen, dat is altijd belangrijk, maar ik begrijp nu en ervaar nu wel beter wanneer dit voor mij belangrijk is.

Dus dat is wel heel fijn!

De tips over stress, overspannen, structuur enz enz van uit de zelf hulp hoek pasten niet zo bij mij. Net iets te 'hard'.

Ik heb een tijdje gedacht dat ik mss teveel sliep en daarom moe werd, dus naar 8 u gegaan, toen las ik tussen 6 en 8 is voldoende, dus 7 u aangehouden..

Nou ik kan je vertellen dat dat het niet was voor mij.

Je zou kunnen zeggen, je voelt zelf het beste aan wat je nodig hebt, maar doordat ik dacht 'wat als ik denk dat ik meer wil slapen doordat ik te veel slaap, hersenstofjes bla bla, wat als ik nou juist frisser wordt van minder slaap?

Stel dat het zo'n verkeerde ingebouwde reactie is.

Maar nee, dat was niet zo.

Dus het helpt mij wel gelukkig. Het plaatje past en wat daar zo fijn aan is, is dat er ineens ook een hoop beter passende tips naar voren komen.

Heel fijn!

die paar weken terug raakte ik er wel van in de war, alles in mn hoofd zat in de war. Nu heb ik concreter wat orde op zaken kunnen stellen
Een tweetal maanden ben ik er nu ook achter dat ik HSP-er ben. Ik ben al sinds 2000 op zoek naar mezelf. Het niet weten dat ik HSP ben heeft me onder meer een hele goede relatie gekost, een studie, veel zelfvertrouwen, enkele pogingen tot zelfdodingen en een verkeerde diagnose als Asperger. Dat ik er achter ben gekomen is een zegening: voor het eerst in mijn leven begrijp ik waarom mijn verleden zo is als het is en waarom ik me zo voel.

Het is niet gemakkelijk: ik ben na 11 jaar studeren afgestudeerd en ben aan het solliciteren maar weet niet wat voor een baan ik wil doen. Kan financieel maar net mijn hoofd boven water houden. En ik heb geen idee of ik nog ooit een meisje tegenkom: wat mijn grootste wens is.

Ondanks dat het leven verwarrend is, en ik vaak heen en weer geslingerd word tussen gevoelens van mezelf en die van anderen ben ik blij dat ik nu de kans heb om gericht te werken aan mezelf.
Oh en On-topic: wat ik gedaan heb inmiddels is een tweetal workshops volgen over omgaan met hoog sensitiviteit en veel boeken lezen. Momenteel ben ik opzoek naar een maatschappelijk werker die op de HSP erkent als karaktertrek en mi misschien wat verder kan begeleiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven