Werk & Studie alle pijlers

Auto van de zaak

06-11-2011 20:33 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik heb een vraag over hoe jullie dit zouden aanpakken.

Een paar maanden geleden ben ik van werkgever veranderd omdat ik het echt niet naar mijn zin had bij mijn toemalige werkgever. Het salaris daar was redelijk, geen extra´s op een auto van de zaak na.

Tijdens het gesprek bij mijn huidige werkgever gaf ik mijn arbeidsvoorwaarden pakket door aan de controller en personeelsadviseur. Toen werd uitdrukkelijk gezegd dat ik geen auto zou krijgen omdat dit niet bij de functie (financieel analist) hoorde. Qua salaris ging ik er wel iets op vooruit.

Nu 2 maanden verder ben ik onder andere belast met het analyseren van de kosten voor de leasevloot. Wat blijkt? Bijna iedereen heeft een auto van de zaak! Inclusief functies (personeelszaken, facilities, marketing) die dit niet (net als mijn functie) nodig hebben. Ik voel me dus behoorlijk genaaid aangezien een auto voor mij handig is gezien de locatie en iedereen in het managementteam (behalve ik) een mooie auto van de zaak rijdt.

Hoe zouden jullie dit aankaarten? Ik heb bewijs dat het krom is maar kan/mag dit niet als bewijsmateriaal gebruiken.
Ik denk eigenlijk dat het allemaal weinig uitmaakt.

Werkgever gaf expliciet aan dat er geen auto bij de functie hoort. Het was dus geen vergissing.

Dan zou je dus nog naar de beweegredenen kunnen vragen. Eerlijk gezegd vind ik dat net op het randje. Die beweegredenen vervolgens in twijfel trekken zou ik heel brutaal vinden voor een nieuwkomer.

Maar goed, dat ben ik.
quote:Captain_Obvious schreef op 06 november 2011 @ 21:05:

Kaatje, ik heb inderdaad een leaseauto ook voor woon-werk, omdat ik op verschillende projecten kan worden gezet. Maar ik mocht kiezen tussen km declareren, ov-kaart of leaseauto.

En dat was van tevoren allemaal duidelijk.

En waarschijnlijk hebben al jouw collega's het recht om gebruik te maken van een lease auto, ook als ze even geen klus hebben.

Ik zie mijn leaseauto (en met name de mogelijkheid tot het privegebruik daarvan) gewoon als een niet-geldelijk beloning voor de arbeid die ik verricht. Als mijn werkgever mij vraagt om mijn leaseauto in te leveren dan zal ik hem dus vragen wat hij daarvoor terug gaat doen voor mij.

Ik gok eigenlijk dat Aizen dit niet op deze manier heeft uit onderhandeld en er nu van baalt dat hij dat niet heeft gedaan omdat zijn collega's beter hebben onderhandeld. Dat is inderdaad zuur, maar hij heeft het contract wel getekend, het feit dat zijn collega's beter hebben onderhandeld, betekent niet dat Aizen nu toch maar een lease auto moet krijgen.
Inderdaad Kaatje
Ik denk dat je dan niet hard genoeg hebt onderhandeld?
Nee, heeft niets met prestige te maken en vanwege de bijtelling zou ik al helemaal geen BMW kiezen.

Het gaat meer om de ongelijke toepassing van het beleid. Het handboek arbeidsvoorwaarden is breed en op meerdere punten vrij interpreteerbaar.

Ik weet vanwege de informatie dat de directie mag lunchen op de kosten van de zaak. Zou ik daar om vragen? Nee, dat is eenduidig toegepast en ik ben geen directielid.
@aizen

Een werkgever is niet verplicht om voor elke werknemer onder alle omstandigheden hetzelfde beleid toe te passen. En een werkgever is ook vrij om beleidsregels flexibel op te stellen en toe te passen.
quote:Turkooiss schreef op 06 november 2011 @ 21:12:

Ik denk dat je dan niet hard genoeg hebt onderhandeld?Vertel jij mij eens over hoe je onderhandelt over iets waar duidelijk gezegd wordt dat het géén onderdeel van de arbeidsvoorwaarden daar zijn.
Op zichzelf bijzonder dat je het verlies van de leasebak niet gecompenseerd wilde zien door andere componenten. En persoonlijk vind ik het voor een bedrijfseconoom ook wel opmerkelijk dat je je met een kulargument hebt laten wegzetten. Wel of geen leasebak heeft vrij weinig met beleid te maken en vrij veel met verdeling van de totale loonkosten over verschillende componenten.

Maar goed, dat je je nu genaaid voelt snap ik dan wel. (wat een ass controller in het MT moet snap ik trouwens dan weer niet )

Alleen, om antwoord te geven op je vraag: ik zou het niet aankaarten, aangezien ik geen handtekening had gezet onder een overeenkomst waarover ik niet tevreden ben. En lease of loon maakt me niets uit, zolang het onder de streep maar goed zit.

Ik ben wel benieuwd hoe je het gaat aanpakken
quote:nummerzoveel schreef op 06 november 2011 @ 21:21:

@aizen

Een werkgever is niet verplicht om voor elke werknemer onder alle omstandigheden hetzelfde beleid toe te passen. En een werkgever is ook vrij om beleidsregels flexibel op te stellen en toe te passen.Ok, dat kan ik enigzins begrijpen. Tja...dan is er geen mogelijkheid om dit aan te kaarten. Zuur is wel dat er zelfs secretaresses zijn die wel een auto hebben tegenover een WO'er die er geen heeft. Secretaresses zijn ook belangrijk maar ik benoem hen nu in een lagere rangorde wat betreft waarde voor een bedrijf.
Jeetje wat afgunstig! Je had gewoon beter moeten onderhandelen. Jammer dan...
quote:aizen schreef op 06 november 2011 @ 21:20:

Nee, heeft niets met prestige te maken en vanwege de bijtelling zou ik al helemaal geen BMW kiezen.

Het gaat meer om de ongelijke toepassing van het beleid. Het handboek arbeidsvoorwaarden is breed en op meerdere punten vrij interpreteerbaar.

Ik weet vanwege de informatie dat de directie mag lunchen op de kosten van de zaak. Zou ik daar om vragen? Nee, dat is eenduidig toegepast en ik ben geen directielid.

Over het algemeen is het belangrijkste artikel in het handboek arbeidsvoorwaarden (of hoe het dan ook genoemd wordt) het beding waarin staat dat het de directie vrij staat om af te wijken van de bepalingen in het handboek arbeidsvoorwaarden.

Het feit dat het niet in de arbeidsvoorwaarden staat dat je mag lunchen op kosten van de zaak betekent niet dat je daar niet over had kunnen onderhandelen.
quote:ritmeester schreef op 06 november 2011 @ 21:23:

Op zichzelf bijzonder dat je het verlies van de leasebak niet gecompenseerd wilde zien door andere componenten. En persoonlijk vind ik het voor een bedrijfseconoom ook wel opmerkelijk dat je je met een kulargument hebt laten wegzetten. Wel of geen leasebak heeft vrij weinig met beleid te maken en vrij veel met verdeling van de totale loonkosten over verschillende componenten.

Maar goed, dat je je nu genaaid voelt snap ik dan wel. (wat een ass controller in het MT moet snap ik trouwens dan weer niet )

Alleen, om antwoord te geven op je vraag: ik zou het niet aankaarten, aangezien ik geen handtekening had gezet onder een overeenkomst waarover ik niet tevreden ben. En lease of loon maakt me niets uit, zolang het onder de streep maar goed zit.

Ik ben wel benieuwd hoe je het gaat aanpakken

Bij de vorige werkgever wilde ik niet blijven. Daar zat geen toekomst. Blijven zou me niet goed doen.

Assistent controller in het MT? Het bedrijf heeft een matrixstructuur. De meeste managers zijn niet sterk in de interpretatie en vertaling van cijfers. Aangezien dit een integraal onderdeel is van een bedrijf managen lijkt een controller handig bij dergelijke beslissingen.

Over de rest ben ik tevreden. Ik vind het alleen zuur dat ze me iets hebben voorgeschoteld voor de deur wat achter de deur anders blijkt te zijn.
@aizen

Er is een periode een flink tekort geweest aan goede secretaresses. Dat betekende dat een werkgever flink zijn best moest doen als hij een goede binnen wilde halen. En dus werd een lease-auto in de strijd gegooid.

Je moet niet vergeten dat de economische tijden de afgelopen paar jaar drastisch veranderd zijn. Dat betekent dat veel bedrijven soberder met arbeidsvoorwaarden omspringen. Dat kunnen ze ook, want er zijn meer professionals die om werk zitten te springen en bereid zijn om met minder genoegen te nemen. Dat betekent echter niet dat ze onder bestaande afspraken met zittende medewerkers uit kunnen komen.
quote:Captain_Obvious schreef op 06 november 2011 @ 21:29:

Jeetje wat afgunstig! Je had gewoon beter moeten onderhandelen. Jammer dan...Bedankt voor het advies. Volgende keer beter.
quote:aizen schreef op 06 november 2011 @ 21:27:

[...]

Ok, dat kan ik enigzins begrijpen. Tja...dan is er geen mogelijkheid om dit aan te kaarten. Zuur is wel dat er zelfs secretaresses zijn die wel een auto hebben tegenover een WO'er die er geen heeft. Secretaresses zijn ook belangrijk maar ik benoem hen nu in een lagere rangorde wat betreft waarde voor een bedrijf.

Je begeeft je op glad ijs

Daarnaast vergelijk je opleiding (WO) met een functie (secretaresse). Ook een secretaresse kan een WO-opleiding hebben en een mbo-er kan een auto van de zaak hebben (monteurs bijvoorbeeld). Je vergelijkt appels met peren.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 06 november 2011 @ 21:29:

[...]

Over het algemeen is het belangrijkste artikel in het handboek arbeidsvoorwaarden (of hoe het dan ook genoemd wordt) het beding waarin staat dat het de directie vrij staat om af te wijken van de bepalingen in het handboek arbeidsvoorwaarden.

Het feit dat het niet in de arbeidsvoorwaarden staat dat je mag lunchen op kosten van de zaak betekent niet dat je daar niet over had kunnen onderhandelen.Dat vind ik echt interessante en nuttig info. Bedankt. Onthou ik voor de volgende wg.
Hoezo zou het anders zijn achter de deur?

Het wordt lastig om contracten van zittende medewerkers aan te passen denk ik.

Wel kun je nieuwe medewerkers binnenhalen met de versoberde regeling. Dat lijkt zuur als jij de eerste bent.
Aizen

Rommel gewoon wat met de cijfers joh...

Grapje hoor.

Het is de manier waarop het gegaan is, dat het achteraf gewoon niet zo netjes maakt qua onderhandeling.
quote:Mariska76 schreef op 06 november 2011 @ 21:33:

[...]

Je begeeft je op glad ijs

Daarnaast vergelijk je opleiding (WO) met een functie (secretaresse). Ook een secretaresse kan een WO-opleiding hebben en een mbo-er kan een auto van de zaak hebben (monteurs bijvoorbeeld). Je vergelijkt appels met peren.Touché!
Met 'beter onderhandelen' kom je er tegenwoordig alleen als je ook daadwerkelijk iets extra's te bieden hebt. Op deze arbeidsmarkt zijn er voor jou minstens 10 andere kandidaten.
quote:aizen schreef op 06 november 2011 @ 21:31:

[...]

Bij de vorige werkgever wilde ik niet blijven. Daar zat geen toekomst. Blijven zou me niet goed doen.zei iemand dat je daar moest blijven?

Het punt is dat jij een salaris had van loon+lease+x en nu heb je een iets hoger loon en geen lease. Tenzij x fors hoger is, heb je dus gewoon een lagere beloning geaccepteerd.

quote:Assistent controller in het MT? Het bedrijf heeft een matrixstructuur. De meeste managers zijn niet sterk in de interpretatie en vertaling van cijfers. Aangezien dit een integraal onderdeel is van een bedrijf managen lijkt een controller handig bij dergelijke beslissingen.dank je, ben blij dat je me de basis beginselen van de inrichting van de financiele functie in een matrixorganisatie wil uitleggen.quote:Over de rest ben ik tevreden. Ik vind het alleen zuur dat ze me iets hebben voorgeschoteld voor de deur wat achter de deur anders blijkt te zijn.En ik zie enige humor in het feit dat iemand met de rol om financiele niwits te onderstunen zelf zoveel moeite lijkt te hebben met de financiele interpretatie van de eigen arbeidsvoorwaarden.
quote:aizen schreef op 06 november 2011 @ 21:34:

[...]

Touché!En dat voor een secretaresse
quote:nummerzoveel schreef op 06 november 2011 @ 21:31:

@aizen

Er is een periode een flink tekort geweest aan goede secretaresses. Dat betekende dat een werkgever flink zijn best moest doen als hij een goede binnen wilde halen. En dus werd een lease-auto in de strijd gegooid.

Je moet niet vergeten dat de economische tijden de afgelopen paar jaar drastisch veranderd zijn. Dat betekent dat veel bedrijven soberder met arbeidsvoorwaarden omspringen. Dat kunnen ze ook, want er zijn meer professionals die om werk zitten te springen en bereid zijn om met minder genoegen te nemen. Dat betekent echter niet dat ze onder bestaande afspraken met zittende medewerkers uit kunnen komen.

Wat je zegt herken ik wel bij een vriendin van me. Die had inderdaad een paar jaar geleden een auto en die heeft ze nu helaas niet meer. Een goede secretaresse is goud waard.

Omdat het bedrijf finacieel gezond is (ook door de crisis) had ik niet verwacht dat ze zo zouden handelen.
quote:nummerzoveel schreef op 06 november 2011 @ 21:36:

Met 'beter onderhandelen' kom je er tegenwoordig alleen als je ook daadwerkelijk iets extra's te bieden hebt. Op deze arbeidsmarkt zijn er voor jou minstens 10 andere kandidaten.Niet altijd! De markt voor ass controlers is niet geweldig, maar niet iedere functie is makkelijk te vervullen
Maar het bedrijf heeft toch niks raars gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven