Werk & Studie alle pijlers

Auto van de zaak

06-11-2011 20:33 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik heb een vraag over hoe jullie dit zouden aanpakken.

Een paar maanden geleden ben ik van werkgever veranderd omdat ik het echt niet naar mijn zin had bij mijn toemalige werkgever. Het salaris daar was redelijk, geen extra´s op een auto van de zaak na.

Tijdens het gesprek bij mijn huidige werkgever gaf ik mijn arbeidsvoorwaarden pakket door aan de controller en personeelsadviseur. Toen werd uitdrukkelijk gezegd dat ik geen auto zou krijgen omdat dit niet bij de functie (financieel analist) hoorde. Qua salaris ging ik er wel iets op vooruit.

Nu 2 maanden verder ben ik onder andere belast met het analyseren van de kosten voor de leasevloot. Wat blijkt? Bijna iedereen heeft een auto van de zaak! Inclusief functies (personeelszaken, facilities, marketing) die dit niet (net als mijn functie) nodig hebben. Ik voel me dus behoorlijk genaaid aangezien een auto voor mij handig is gezien de locatie en iedereen in het managementteam (behalve ik) een mooie auto van de zaak rijdt.

Hoe zouden jullie dit aankaarten? Ik heb bewijs dat het krom is maar kan/mag dit niet als bewijsmateriaal gebruiken.
Je bent toch akkoord gegaan met een mooi salaris en geen leaseauto? Al had de receptioniste er wel eentje, dan nog heb jij afgesproken dat jij er geen eentje krijgt.
Het zou kunnen dat het een nieuw beleid is, maar dat ze bestaande afspraken niet zomaar kunnen wijzigen. Misschien krijg jij een hoger salaris en word je op die manier gecompenseerd.
Heb je een voorganger, en zo ja, had hij/zij een auto vd zaak?
quote:nummerzoveel schreef op 06 november 2011 @ 20:35:

Je bent toch akkoord gegaan met een mooi salaris en geen leaseauto? Al had de receptioniste er wel eentje, dan nog heb jij afgesproken dat jij er geen eentje krijgt.Hij is akkoord gegaan omdat hem het beeld werd geschetst dat er een strikt beleid was aangaande lease-auto's. Dat is toch echt wat anders...
Dat is toch helemaal niet relevant? Ze hebben TO aangenomen met de afspraak dat hij/zij er geen eentje krijgt.
Ik kan wél goed voorstellen dat je je genaaid voelt. Helaas gebeuren dit soort dingen me helaas momenteel té vaak in mijn omgeving. Veel bedrijven moeten bezuinigen en dan gaat de leaseauto er als eerste uit.
Waarom is een auto handig gezien de locatie? Heb je als analist veel zakelijke kilometers te rijden dan?

Als het gaat om woon-werk verkeer is het geen argument natuurlijk. Dan heeft je werkgever gelijk, het hoort niet bij de functie.
Inderdaad. Mij werd verteld dat ik er geen kreeg omdat dit niet bij de functie hoorde.

Het beleid qua lease auto is ook niet transparant. Manier 1 om een auto te krijgen is als de functie deze nodig heeft (sales, monteurs). Manier 2 is als dit in lijn ligt met de marktverwachting (management, directie). Ik ben wel een managementfunctionaris. Ik wil dit aankaarten maar weet niet hoe zonder dat het ondankbaar/confronterend over komt.

@Iwannalive: er is een voorganger en zij heeft wel een auto. De andere die om en bij in dezelfde schaal zitten hebben er ook een. Ik kan exact zien wie welke auto heeft. Het bedrijf is financieel gezond.

@Nummerzoveel: vóórdat je wordt aangenomen ben je zga nooit bekend met het beloningsbeleid. Kom je vaak niet (geheel) te weten als je geen insiders kent.
Overigens, kan het zijn dat de controller wel in het MT zit en de financieel analist niet?

Kan het zijn dat PZ en Markting afspraken buiten de deur hebben? Kan het zijn dat de facilitaire dienst regelmatig klusjes buiten de deur doet (bijv inkopen) of oproepbaar is bij calamiteiten en dus snel naar de zaak moet kunnen komen, ook midden in de nacht als het alarm af gaat oid?
@registreerjenu: het bedrijf is financieel gezond. Tijdens de crisis (en nu nog) zijn er geen mensen ontslagen.

@Helene31: je hebt gelijk, maar het probleem is dat ze het dan consequent moeten toepassen. Gezien de afstand en ligging is het handig.
Vragen staat altijd vrij natuurlijk.

Bedenk alleen wel van tevoren hoe dit gaat overkomen bij je werkgever. Je zult een tijdelijk contract hebben denk ik.
@aizen

Waarom denk je dat jou gevraagd is om uberhaupt een analyse te maken? Kan het niet zijn dat ze juist meer inzicht willen om van die kosten af te komen?
Net als de controller zit ik in het MT. Heb eigenlijk een dubbelfunctie als financieel analist/assistent controller.

Goede nagedacht nummerzoveel. De facilitaire dienst doet geen klussen buiten. Daarvoor huren ze mensen in. Marketing zou kunnen dat ze afspraken buiten hebben maar PZ nodigt mensen uit ipv bezoeken. Ik praat vaak met de mensen daar dus ben daar aardig zeker van.
Waarom vraag je niet gewoon of iemand (pz) je het leasebeleid even wil toelichten? Lijkt me dat je dat vanuit je functie sowieso moer weten.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Wat bijzonder, dat zowel de controller als zijn assistent in het MT zitten. Dat zie je niet vaak.
quote:aizen schreef op 06 november 2011 @ 20:47:

@registreerjenu: het bedrijf is financieel gezond. Tijdens de crisis (en nu nog) zijn er geen mensen ontslagen.

Maar dat wil nog niet zeggen dat een bedrijf niet hoeft te bezuinigen? Ik vind het juist slim om in deze tijd toch op de kosten te letten ook al gaat het goed.
Voor woon-werkverkeer is een auto van de zaak toch helemaal niet gebruikelijk?
quote:@Nummerzoveel: vóórdat je wordt aangenomen ben je zga nooit bekend met het beloningsbeleid. Kom je vaak niet (geheel) te weten als je geen insiders kent.

Je had wel inzage, je wist het salaris, je wist dat er een leaseauto in het secondaire arbeidspakket zat, je wist je aantal vrije dagen en de bijdragen voor het pensioen van jou en werkgeverskant.

Ik neem aan dat je toen je hoorde dat je geen leaseauto zou krijgen je onderhandelt hebt over de gevolgen die dit had voor je beloningspakket.

Of gaat het om het prestige? En vindt je dat je ook met een stoere BMW op kantoor had moeten kunnen komen.
Lullig aizen.

Ze hadden je dan beter vooraf duidelijk kunnen uitleggen dat ze het beleid aan het wijzigen zijn en er daarom op functies geen lease-auto's meer worden gegeven, terwijl dat in het verleden wel gebeurde. Nu had je een andere verwachting. Ik begrijp wel dat dat geen lekker gevoel geeft.

Ik weet niet of je nog in je proeftijd zit, maar afhankelijk van hoe belangrijk je het vindt, zou ik het net voor einde proeftijd of net na je proeftijd op tafel leggen. Zorg wel eerst dat zij erg tevreden zijn met je functioneren.

P.S. als je pas over een halfjaar of zo begint te piepen, ben je te laat. Je kan nu nog echt je verbazing uitspreken.
quote:Captain_Obvious schreef op 06 november 2011 @ 21:00:

Voor woon-werkverkeer is een auto van de zaak toch helemaal niet gebruikelijk?

Dat ligt een beetje aan je branche. Er zijn genoeg branches waarbij in de jaren 90 het een gewoonte is geworden om iedereen altijd van een lease auto te voorzien.

Ik neem trouwens aan dat jij ook een lease auto hebt voor woon werkverkeer. Dat dat bij verschillende werkgevers kan zijn boeit voor de term woon-werkverkeer niet zo veel. Als het gaat om makkelijk op locatie kunnen zijn, ja dan kan ik me voorstellen dat een leaseauto beschikbaar gesteld kan worden, maar daar is dat klantbezoek niet perse een voorwaarde voor.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 06 november 2011 @ 21:00:

[...]

Je had wel inzage, je wist het salaris, je wist dat er een leaseauto in het secondaire arbeidspakket zat, je wist je aantal vrije dagen en de bijdragen voor het pensioen van jou en werkgeverskant.

Ik neem aan dat je toen je hoorde dat je geen leaseauto zou krijgen je onderhandelt hebt over de gevolgen die dit had voor je beloningspakket.

Of gaat het om het prestige? En vindt je dat je ook met een stoere BMW op kantoor had moeten kunnen komen.Dat is toch niet relevant?
quote:Iwannalive schreef op 06 november 2011 @ 21:02:

[...]

Dat is toch niet relevant?Waarom is dat niet relevant?
Kaatje, ik heb inderdaad een leaseauto ook voor woon-werk, omdat ik op verschillende projecten kan worden gezet. Maar ik mocht kiezen tussen km declareren, ov-kaart of leaseauto.

En dat was van tevoren allemaal duidelijk.
Auto van de zaak heeft toch ook vaak met prestige te maken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven