HELP! katten in onze tuin......

06-11-2011 20:05 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

wij hebben een rijhuis met een stadstuin. Tegen het huis een houten terras en tegels en dan gazon met bomen en veel struiken. De andere buren hebben terrassen. Nu zijn er in onze straat zeker 5 katten en die komen allemaal bij ons in de tuin en op het terras. In het zonnetje liggen, op de muur slapen maar ze gebruiken onze tuin ook als toilet. En dat is minder leuk.

Iemand een idee hoe we de katten kunnen weghouden? Niet van die akelige ijzeren pinnen want daar kunnen katten zich behoorlijk aan kwetsen..... We hebben rondom een muur, op sommige plekken anderhalve meter hoog, aan één kant 4 meter hoog.

Oh ja, misschien ook belangrijk: we hebben een grote hond maar die vindt het niet erg dat de katten bij ons in de tuin zitten.

Iemand een idee?

Ik weet het niet meer..........
Op hondencursus gaan om je hond te leren katten uit de tuin te weren .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Lyt schreef op 06 november 2011 @ 20:58:

Koffiedik of cacaodoppen of tijgerpoep (te verkrijgen bij de dierentuin) in de tuin strooien, dan poepen ze er in ieder geval niet meer in (als het goed is).

Tijgerpoep in je tuin om van de kattenpoep af te komen....is dat niet het een vervangen door het ander?

(Ik vraag me wel altijd af wanneer mensen eens gaan klagen over schijtende vogels, egels die drollen op je terras leggen, konijnenkeutels in je grasveld etc, etc.)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik weet niet of ik mosterd ben heb niet alles gelezen, koffiedik strooien.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Geen beter advies dan bovenstaande helaas. Ja toch misschien aluminiumfolie op de schutting bevestigen (als dat zou lukken) houden ze ook niet van.

Vind 't wel helemaal leuk dat je een huis koopt en de schildpad mee overneemt.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Wij hebben er ook last van. Katten in mijn tuin vind ik niet zo erg, maar overal poep vinden vind ik zo vies. Ik heb al eens wat gegoogeld en zie vooral dat alle middeltjes niet werken. Ik heb inmiddels ook begrepen dat katten willen graven. Volgend jaar gaan we onze tuin helemaal aanpakken en dan gaan we daar ook rekening mee houden. Ik wil dan alle grond bedekt hebben met grind. Ik vind het eigenlijk niet mooi, maar ik baal enorm van al die hopen poep in mijn tuin. Ik zit de hele zomer in de stank. Ik hoop dat ik dan een kattenpoep vrije tuin heb.

Hier is zelf een kat namen geen optie, ik houd niet van katten (of huisdieren überhaupt).
Grind? Dan heb je dus een grote kattenbak van je tuin gemaakt

Plantenspuit werkt tegen ongewenste katten.
Juist geen grind doen! Koop stekelige gronbedekkers, dat is het enige wat echt goed helpt.
Daar was ik al bang voor, bedankt voor de tips. Bodembedekkers vind ik ook niet mooi. Baal er flink van. Zit je tegen een lelijke tuin aan te kijken om dat je tuin anders een kattentoilet is.

Plantenspuit en emmers water ken ik ook wel, maar ik denk dat katten we eigenwijs genoeg zijn om dan hun behoefte te komen doen als ik er niet ben.
Die buren met hun katten maken er zich gemakkelijk vanaf.

Dat zij hun katten niet onder controle kunnen houden, wil niet zeggen dat jij er maar voor moet opdraaien.

Ik zou ze dus maandelijks een kleine onkostennota in de bus schuiven voor het opruimen van de stront in jouw tuin. Misschien zijn ze dan gemotiveerd om hun beest in eigen tuin te houden.

Willen ze dat hun beest ook in de vrije natuur rond kan hollen, dan moeten ze er maar mee gaan wandelen. Dat doen hondeneigenaars toch ook. Een kat is een huisdier, dus geen beest dat vrij in de natuur moet kunnen rondlopen. Als je dat zielig vindt, haal er dan geen in huis.

En verder, de schrikdraad lijkt mij de beste oplossing. Gewoon laag voltage.
quote:fiebie schreef op 06 november 2011 @ 20:37:

Zo blijken de meningen nogal te kunnen verschillen. Het lijkt mij voor een kat gewoon niet leuk om altijd maar binnen te zijn zoals jij schrijft. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken om nooit eens buiten te zijn.

Ik ben het wel met je eens dat ze geen last moeten veroorzaken, maar ja, dat geldt natuurlijk ook voor honden of eeuwig twietende vogeltjes in een vogelkooi.Over honden wordt dusdanig continu gezeikt dat ze niks meer mogen en overal aan zo'n kloterig riempje moeten. En geen haan die daar naar kraait! Want dat is dan weer niet zielig.
quote:Dana schreef op 06 november 2011 @ 20:39:

[...]

Ook dat vind ik zielig. Wat heeft zo'n beest nou voor leven, als hij altijd maar in z'n eigen saaie tuintje zit (waar behalve niks uit, dus ook niks in kan). Katten moeten lekker rond kunnen trekken, avonturen beleven, loeren, jagen en wegvluchten - dat is hun aard. Wie met die natuurlijke aard geen rekening wil houden, kan beter een knuffeldier nemen, dat kan tenminste niet wegkwijnen van verveling.

En mijn tip voor TO: inderdaad, een emmer water. En de hond leren de katten te verjagen. Als je een paar keer samen met hem de tuin inrent achter een kat aan, lekker gek doen en herrie maken en hem uitbundig belonen als hij meedoet, dan leert hij dat snel genoeg.Als je op die manier een kat wilt houden, die overal heen moet kunnen zodat die overal rond kan trekken, dan moet je ook niet in de bebouwde kom aan zitten maar buiten wonen op het platteland. Want dan nóg heb je niet het recht andere mensen met jouw huisdier op te zadelen. Als je je tuin te klein vindt voor je kat, dan moet je geen kat nemen maar niet de kat in andermans tuin laten. Daar zitten mensen niet op te wachten. Jij vindt maar dat ze dat dan zelf op moeten lossen om jouw kat bij ze weg te houden. Gewoon van de zotte.
quote:fiebie schreef op 06 november 2011 @ 20:40:

Helemaal met Dana eens. Als katteneigenaar vind ik het prima als andere mensen mijn katten weg jagen. Ook als een hond er achter aan gaat. Zo leert een kat heel snel dat hij daar niet meer moet komen.Onze Bobbes krijgt katten wel eens te pakken en heeft er al een stel doodgebeten. Is dat werkelijk wat je wilt? Ik kan je niet zeggen dat ik er van genoten heb toen ik het zag gebeuren (en een keer was ik er niet bij).
Helaas is mijn hond overleden, anders had je die wel mogen lenen. Die had af en toe wel lekkere trek. En nee, het is dr nooit gelukt.
hoi,

grappig..... ik heb vandaag nog geen kat gezien in de tuin.... :o)

misschien zitten ze ook hier op het forum.

Het blijft natuurlijk een vervelend probleem. Onze tuin is zo'n beetje het kattenwc in de straat.

Ben wel blij dat onze hond geen katten verslindt. Dat zou ik zeker niet leuk vinden maar ik zou het wel appreciëren als hij ze weghield uit de tuin. Onze vorige hond (een airedale) was daar zeer goed in.

En ik wil ook geen ruzie met de buren. Alleen begrijp ik het niet zo goed dat je in een huis met een piepklein terrasje een kat buitenlaat. Dan weet je toch dat zo'n kat naar de tuin van de buren gaat?

Onze achterburen hebben ooit onze bamboe gesnoeid omdat hun kat niet op ons muurtje kon lopen...... daar word ik toch een beetje kwaad van.

Ben nu aan het googlen naar zo'n systeem wat automatisch water spuit. Iemand ervaring?
quote:nephthys schreef op 07 november 2011 @ 11:30:

Die buren met hun katten maken er zich gemakkelijk vanaf.

Dat zij hun katten niet onder controle kunnen houden, wil niet zeggen dat jij er maar voor moet opdraaien.

Ik zou ze dus maandelijks een kleine onkostennota in de bus schuiven voor het opruimen van de stront in jouw tuin. Misschien zijn ze dan gemotiveerd om hun beest in eigen tuin te houden.

Willen ze dat hun beest ook in de vrije natuur rond kan hollen, dan moeten ze er maar mee gaan wandelen. Dat doen hondeneigenaars toch ook. Een kat is een huisdier, dus geen beest dat vrij in de natuur moet kunnen rondlopen. Als je dat zielig vindt, haal er dan geen in huis.

En verder, de schrikdraad lijkt mij de beste oplossing. Gewoon laag voltage.Helemaal eens. Ik zou ook schrikdraad doen, die andere middeltjes helpen niet of nauwelijks. Water helpt alleen als je het beest op heterdaad betrapt, als ze 's nachts je tuin onder schijten is dat sowieso geen optie. Succes!
@iones: tja, ik dacht meer aan wegjagen...... niet dood bijten. Daar had ik nog niet eerder van gehoord, dat honden katten ook echt dood maken.

Lijkt me vreselijk als dat gebeurt. Zowel voor de eigenaar van de kat als voor de eigenaar van de hond.
Ik ben ook katteneigenaar (ook hondeneigenaar trouwens) en mijn kat loopt ook buiten. Omdat ik het zielig vind om hem zijn hele kattenleven binnen te laten zitten. En als ik het kon voorkomen dat hij bij andere mensen zijn behoefte ging doen zou ik het echt doen. Maar laten we realistisch zijn, dat is gewoon niet mogelijk.

Snap dat het vervelend is, maar vogels poepen toch ook in de tuin? Ook niet leuk, niet veel aan te doen helaas.

Wel fijn dat de TO een diervriendelijke optie zoekt? Inderdaad koffiedik of zoiets.
quote:Tinkeldel schreef op 06 november 2011 @ 21:56:

Wij hebben er ook last van. Katten in mijn tuin vind ik niet zo erg, maar overal poep vinden vind ik zo vies. Ik heb al eens wat gegoogeld en zie vooral dat alle middeltjes niet werken. Ik heb inmiddels ook begrepen dat katten willen graven. Volgend jaar gaan we onze tuin helemaal aanpakken en dan gaan we daar ook rekening mee houden. Ik wil dan alle grond bedekt hebben met grind. Ik vind het eigenlijk niet mooi, maar ik baal enorm van al die hopen poep in mijn tuin. Ik zit de hele zomer in de stank. Ik hoop dat ik dan een kattenpoep vrije tuin heb.

Hier is zelf een kat namen geen optie, ik houd niet van katten (of huisdieren überhaupt).

Grind is ook niet zo handig hoor, daar poepen ze ook graag in.

In een kattenbak zit ook niet voor niks een soort grind....
quote:fiebie schreef op 07 november 2011 @ 15:14:

@iones: tja, ik dacht meer aan wegjagen...... niet dood bijten. Daar had ik nog niet eerder van gehoord, dat honden katten ook echt dood maken.

Lijkt me vreselijk als dat gebeurt. Zowel voor de eigenaar van de kat als voor de eigenaar van de hond.

Als ik ooit weer een hond neem, wil ik deze "catproof" maken. D.w.z. eentje die ze niet bijt. MAar die kattenhaat bij Bobbes krijg ik niet meer er uit.

3 weken terug heeft ze nog een kat doodgebeten. HEt was vreselijk. Ik heb me een ongeluk gerend om ze te naderen, de kat verdween onder water in de beek waar ze in was gevlucht en Bobbes achtervolgde haar de beek in. Ik rennen door het hoge gras en schreeuwen, maar als het om katten gaat, is Bobbes niet te houden. De kat zwom naar de kant, waar ik stond en toen durfde bobbes niet meer. Ik heb met een touw (dat als hondenriem moest fungeren) de kat er uit kunnen trekken toen ze na een paar pogingen het met 2 pootjes vastpakte. Dit was een wilde kat want ik kon haar niet zomaar oppakken. Door een jas over haar heen te gooien kon ik haar meenemen en op laten halen door de dierenambulance. Een uur na arriveren in het asiel was ze overleden. Dat vond ik niet leuk.
quote:Ingerd schreef op 07 november 2011 @ 15:21:

Ik ben ook katteneigenaar (ook hondeneigenaar trouwens) en mijn kat loopt ook buiten. Omdat ik het zielig vind om hem zijn hele kattenleven binnen te laten zitten. En als ik het kon voorkomen dat hij bij andere mensen zijn behoefte ging doen zou ik het echt doen. Maar laten we realistisch zijn, dat is gewoon niet mogelijk.

Snap dat het vervelend is, maar vogels poepen toch ook in de tuin? Ook niet leuk, niet veel aan te doen helaas.

Wel fijn dat de TO een diervriendelijke optie zoekt? Inderdaad koffiedik of zoiets.

Ik vind dat helemaal niet onrealistisch. Het is toch hetzelfde als een hond. Daar is het nu eenmaal ingeburgerd dat ze niet los rondlopen, hetzelfde met parkieten en papegaaien. Dus wat maakt een kat zo anders?

Als je een kleine tuin hebt of helemaal niets, dan moet je nu eenmaal niet een huisdier kopen dat ruimte nodig heeft. Ik zou ook graag een hond hebben maar woon momenteel op een klein apartement, dus begin ik er niet aan, want dat zou inderdaad zielig zijn voor het beest. Dus als katteneigenaars hun dier niet binnen willen houden, of in de eigen tuin, ook al veroorzaken ze overduidelijk last, dan vind ik dat gewoon heel egoïstisch.

Ik ken verschillende mensen met binnenkatten, of mensen die hun tuin zo hebben afgezet dat de kat er niet uit weg kan, die katten amuseren zich ook.
amen.
quote:nephthys schreef op 07 november 2011 @ 16:09:

[...]

Ik vind dat helemaal niet onrealistisch. Het is toch hetzelfde als een hond. Daar is het nu eenmaal ingeburgerd dat ze niet los rondlopen, hetzelfde met parkieten en papegaaien. Dus wat maakt een kat zo anders?

Als je een kleine tuin hebt of helemaal niets, dan moet je nu eenmaal niet een huisdier kopen dat ruimte nodig heeft. Ik zou ook graag een hond hebben maar woon momenteel op een klein apartement, dus begin ik er niet aan, want dat zou inderdaad zielig zijn voor het beest. Dus als katteneigenaars hun dier niet binnen willen houden, of in de eigen tuin, ook al veroorzaken ze overduidelijk last, dan vind ik dat gewoon heel egoïstisch.

Ik ken verschillende mensen met binnenkatten, of mensen die hun tuin zo hebben afgezet dat de kat er niet uit weg kan, die katten amuseren zich ook.

Honden en katten hebben totaal verschillende behoeften. Een mens wat nooit buiten is geweest, niet eens weet dat buiten bestaat, zal zich ook amuseren.

Ik woon ook op een appartement zonder tuin en mijn hond heeft het echt niet slechter dan menig hond met een grote tuin, want er wordt veel met hem gewandeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven