Sinterklaas een racistisch feest?
donderdag 19 november 2009 om 18:18
Vanmorgen keek ik weer eens sinds tijden op mijn twitterpagina en zag dat Anouk iets had geschreven in de trand van:
Wat achterlijk dat er nog mensen zijn die Sinterklaas vieren, racistisch feest!
Nu weet ik wel dat ze zwanger is, en er staat nu weer een nieuwe sneer:
"for all the haters, no, I'm not short sighted at all. So please fuck off and unfollow me asap. Even better, don't buy my album!!"
De hormonen vliegen om je oren
Maar vinden jullie Sinterklaas ook een racistisch feest? Ik niet.
Ik heb er echt nooit zo tegenaan gekeken.
En ook mijn vroegere Surinaamse buurvrouw absoluut niet, daar heb ik nog wel eens naar gevraagd.
Negerzoenen mocht ook al niet meer, maar waarom mag Blanke vla dan wel? En de Jodenkoeken dan?
Wat achterlijk dat er nog mensen zijn die Sinterklaas vieren, racistisch feest!
Nu weet ik wel dat ze zwanger is, en er staat nu weer een nieuwe sneer:
"for all the haters, no, I'm not short sighted at all. So please fuck off and unfollow me asap. Even better, don't buy my album!!"
De hormonen vliegen om je oren
Maar vinden jullie Sinterklaas ook een racistisch feest? Ik niet.
Ik heb er echt nooit zo tegenaan gekeken.
En ook mijn vroegere Surinaamse buurvrouw absoluut niet, daar heb ik nog wel eens naar gevraagd.
Negerzoenen mocht ook al niet meer, maar waarom mag Blanke vla dan wel? En de Jodenkoeken dan?
dinsdag 8 november 2011 om 00:20
quote:polizi schreef op 08 november 2011 @ 00:18:
[...]
en dus,....in de toekomst een stoomboot verwelkomen met een eenzame Sint op het dek?
en dus,...de knechten laten vervangen door een groep thuiszorgmedewerkers (blanke welteverstaan).
Tja, ik weet niet, hoor......Waarom zo moeilijk doen? Het feest kan gewoon zo blijven hoor, maar dan met Pieten ipv Zwarte Pieten.
[...]
en dus,....in de toekomst een stoomboot verwelkomen met een eenzame Sint op het dek?
en dus,...de knechten laten vervangen door een groep thuiszorgmedewerkers (blanke welteverstaan).
Tja, ik weet niet, hoor......Waarom zo moeilijk doen? Het feest kan gewoon zo blijven hoor, maar dan met Pieten ipv Zwarte Pieten.
dinsdag 8 november 2011 om 00:21
quote:iris1969 schreef op 08 november 2011 @ 00:13:
[...]
Dat vind ik zelf nogal fatalistisch. Soms is het gewoon goed om eens verder te kijken dan je neus lang is juist bij dit soort heilige huisjes.
Nou ik zeg niks over heilig of niet heilig hoor
ik weet dat er rascisme leeft overal ook in NL
Ik probeer er gewoon een andere, wat lichtere kijk er op te hebben...
Het leven is al zwaar genoeg...
[...]
Dat vind ik zelf nogal fatalistisch. Soms is het gewoon goed om eens verder te kijken dan je neus lang is juist bij dit soort heilige huisjes.
Het leven is al zwaar genoeg...
dinsdag 8 november 2011 om 00:21
quote:miss_marvellous schreef op 08 november 2011 @ 00:13:
Ik denk wel dat op een lange termijn het sinterklaasfeest wordt aangepast, in amsterdam draagt de sint ipv van een kruis een abstractie vh wapen van amsterdam (de 3 kruisjes)Sint komt over een paar jaar vast ook nog eens uit de kast.
Ik denk wel dat op een lange termijn het sinterklaasfeest wordt aangepast, in amsterdam draagt de sint ipv van een kruis een abstractie vh wapen van amsterdam (de 3 kruisjes)Sint komt over een paar jaar vast ook nog eens uit de kast.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 8 november 2011 om 00:22
bestaat een stoomboot nog? kan de sint niet met een wat moderner vervoersmiddel naar NL komen? Waarom knechten? hoort dat bij deze tijd? je kan beter zeggen de vrienden van sinterklaas en ja die hoeven niet per se allemaal hetzelfde uit te zien en gekleed te gaan in vreemde pakjes...
maar out of the box denken is moeilijk
maar out of the box denken is moeilijk
dinsdag 8 november 2011 om 00:24
quote:miss_marvellous schreef op 08 november 2011 @ 00:13:
Ik denk wel dat op een lange termijn het sinterklaasfeest wordt aangepast, in amsterdam draagt de sint ipv van een kruis een abstractie vh wapen van amsterdam (de 3 kruisjes)
Geef het tijd inderdaad.
Over honderd jaar heet het 'Sintermens', wordt Sinterklaas ieder jaar afwisselend gespeeld door een man of vrouw en zijn de knechten vervangen door robots.
Komt vanzelf goed allemaal.
Ik denk wel dat op een lange termijn het sinterklaasfeest wordt aangepast, in amsterdam draagt de sint ipv van een kruis een abstractie vh wapen van amsterdam (de 3 kruisjes)
Geef het tijd inderdaad.
Over honderd jaar heet het 'Sintermens', wordt Sinterklaas ieder jaar afwisselend gespeeld door een man of vrouw en zijn de knechten vervangen door robots.
Komt vanzelf goed allemaal.
dinsdag 8 november 2011 om 00:24
quote:zionomi schreef op 08 november 2011 @ 00:21:
[...]
Het leven is al zwaar genoeg...Dat snap ik, maar er eens bij stil staan is geen gek idee vind ik.
[...]
Het leven is al zwaar genoeg...Dat snap ik, maar er eens bij stil staan is geen gek idee vind ik.
dinsdag 8 november 2011 om 00:25
dinsdag 8 november 2011 om 00:25
dinsdag 8 november 2011 om 00:28
Mensen houden van nature niet van veranderingen he..We zijn behoorlijk autistisch..
Het zijn niet de kinderen die het tegenhouden, die interesseert het geen fuck zolang die kado's maar doorkomen toch?
Zo moeilijk is het niet, al die verhalen van mensen die zeggen dat ze zwart zijn door de roet, nou doe dat dan ook, laat ze dan blank zijn met roetstrepen..Meer niet. Geen kroeshaar, geen rode lippen maar gewoon een duidelijke blanke man of vrouw met roet op haar of zijn gezicht..
Het zijn niet de kinderen die het tegenhouden, die interesseert het geen fuck zolang die kado's maar doorkomen toch?
Zo moeilijk is het niet, al die verhalen van mensen die zeggen dat ze zwart zijn door de roet, nou doe dat dan ook, laat ze dan blank zijn met roetstrepen..Meer niet. Geen kroeshaar, geen rode lippen maar gewoon een duidelijke blanke man of vrouw met roet op haar of zijn gezicht..
dinsdag 8 november 2011 om 00:28
dinsdag 8 november 2011 om 00:29
quote:rakim schreef op 08 november 2011 @ 00:28:
Mensen houden van nature niet van veranderingen he..We zijn behoorlijk autistisch..
Zo moeilijk is het niet, al die verhalen van mensen die zeggen dat ze zwart zijn door de roet, nou doe dat dan ook, laat ze dan blank zijn met roetstrepen..Meer niet. Geen kroeshaar, geen rode lippen maar gewoon een duidelijke blanke man of vrouw met roet op haar of zijn gezicht..Precies, zo'n kleine aanpassing en toch schreeuwt men liever moord en brand als je aan dit feest durft te komen.
Zo moeilijk is het niet, al die verhalen van mensen die zeggen dat ze zwart zijn door de roet, nou doe dat dan ook, laat ze dan blank zijn met roetstrepen..Meer niet. Geen kroeshaar, geen rode lippen maar gewoon een duidelijke blanke man of vrouw met roet op haar of zijn gezicht..Precies, zo'n kleine aanpassing en toch schreeuwt men liever moord en brand als je aan dit feest durft te komen.
dinsdag 8 november 2011 om 00:30
quote:iris1969 schreef op 08 november 2011 @ 00:28:
[...]
"Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe". Pak voor je billen dus.
Of je ging mee in de zak terug naar Spanje.
Oohh je bedoelt dat de roe niet meer gebruikt mag worden?
Nee joh.. vroegah is niet 50 jaar. Vroegah is vróeeeegah. Je weet wel, toen racisme in de westerse landen nog op het niveau blanke mensch vs zwart (maar toch verdomd handig) dier was.
[...]
"Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe". Pak voor je billen dus.
Of je ging mee in de zak terug naar Spanje.
Oohh je bedoelt dat de roe niet meer gebruikt mag worden?
Nee joh.. vroegah is niet 50 jaar. Vroegah is vróeeeegah. Je weet wel, toen racisme in de westerse landen nog op het niveau blanke mensch vs zwart (maar toch verdomd handig) dier was.
dinsdag 8 november 2011 om 00:30
quote:rakim schreef op 08 november 2011 @ 00:28:
maar gewoon een duidelijke blanke man of vrouw met roet op haar of zijn gezicht..
Geen neger of chinees erbij met wat roetstrepen om het multiculti te maken?
Vrouwen zijn zelden schoorsteenvegers.
maar gewoon een duidelijke blanke man of vrouw met roet op haar of zijn gezicht..
Geen neger of chinees erbij met wat roetstrepen om het multiculti te maken?
Vrouwen zijn zelden schoorsteenvegers.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 8 november 2011 om 00:31
quote:iris1969 schreef op 08 november 2011 @ 00:20:
Waarom zo moeilijk doen? Het feest kan gewoon zo blijven hoor, maar dan met Pieten ipv Zwarte Pieten.
Nu je het zegt. Waarom heten die Zwarte Pieten 'Piet' eigenlijk?
Dat is discriminerend voor alle mensen die Piet heten. Dat is een minderheid in ons land. Niet veel mensen heten Piet tegenwoordig. Die kunnen zich gekwetst voelen. Als werknemer van SinterKLAAS.
Piet werkt voor Klaas?? Klaas Bruinsma bijvoorbeeld. Hoe moet dit vreselijke SinterKLAAS Bruinsma feest voor die arme Pieter van Vollenhoven wel niet voelen?
Waarom zo moeilijk doen? Het feest kan gewoon zo blijven hoor, maar dan met Pieten ipv Zwarte Pieten.
Nu je het zegt. Waarom heten die Zwarte Pieten 'Piet' eigenlijk?
Dat is discriminerend voor alle mensen die Piet heten. Dat is een minderheid in ons land. Niet veel mensen heten Piet tegenwoordig. Die kunnen zich gekwetst voelen. Als werknemer van SinterKLAAS.
Piet werkt voor Klaas?? Klaas Bruinsma bijvoorbeeld. Hoe moet dit vreselijke SinterKLAAS Bruinsma feest voor die arme Pieter van Vollenhoven wel niet voelen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 november 2011 @ 00:27:
Wordt die man zo ingehaald:
[afbeelding]
Of laten we dat die Pieten ( die we ook Mieten kunnen noemen, liefkozend ) dragen?Een roze string en zo'n taartrandje dragen de pieten mieten, c'est tout.
Leuk hoor, een gayfeest, ik ben voor, daar wordt het een stuk swingender en creatiever van, dat hele Sinterklaasfeest. Wat ik je brom.
Wordt die man zo ingehaald:
[afbeelding]
Of laten we dat die Pieten ( die we ook Mieten kunnen noemen, liefkozend ) dragen?Een roze string en zo'n taartrandje dragen de pieten mieten, c'est tout.
Leuk hoor, een gayfeest, ik ben voor, daar wordt het een stuk swingender en creatiever van, dat hele Sinterklaasfeest. Wat ik je brom.
quote:zionomi schreef op 08 november 2011 @ 00:30:
Is ook goed hoor om erbij stil te staan echt!
Alleen wat help je jezelf ermee?
Misschien ben ik veel te makkelijk hoor kan ook...Tja dit is een discussieforum, dus de wereld veranderen doen we hier niet, maar iets wegwuiven om te verkeerde redenen of in het belachelijke trekken is gewoon dom vind ik.
Is ook goed hoor om erbij stil te staan echt!
Alleen wat help je jezelf ermee?
Misschien ben ik veel te makkelijk hoor kan ook...Tja dit is een discussieforum, dus de wereld veranderen doen we hier niet, maar iets wegwuiven om te verkeerde redenen of in het belachelijke trekken is gewoon dom vind ik.