Dagboek van een sloddervos

08-11-2011 13:55 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een rasechte sloddervos. Het huishouden is niet mijn ding. Ik vind het zelf niet zo'n probleem, maar vind het niet fijn om mensen te ontvangen in de rotzooi. Vandaar dat ik tegen heug en meug in alles zoveel mogelijk bij hou. Ik werk drie dagen in de week, dus heb twee dagen over. Toch ga ik liever wat leuks met mijn kinderen doen, dan dat ik de stofzuiger pak.

Als ik bij anderen binnen kom verbaas ik me over de netheid. Alles lijkt te glimmen en staat recht, ookal hebben ze kleine kinderen.

Hoeveel kasten ik ook aanschaf, alles raakt vol. Zelfs als ik zakken met troep weg gooi blijft mijn huis voller raken.

Ik heb geen snuisterijen hoewel ik hier wel van hou. Dit omdat het toch kapot/stoffig/scheef gaat.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Zijn er nog tips voor sloddervossen? Zijn er misschien van die ijverige types die hun geheim willen blootgeven?
Vaak is het zo dat een opgeruimd huis al 'schoner' lijkt.

Huishouden hoort er nou eenmaal bij. Doe iedere dag iets ipv op laten lopen tot je ineens alles moet doen.
ja ik ook gewoon elke dag een half uur of een kwartier

het sleutelwoord is bijhouden en dingen achter je opruimen steeds

Laat het niet te ver oplopen

Makkelijk gezegd ...
weggooien weggooien weggooien .....toen wij ons huis gingen verkopen en het ont-rommelt moest worden...hebben we zooooveel troep weggedaan...nooit meer gemist...

ben zelf kind van een rasechte sloddervos en ik durfde geen kinderen mee naar huis te nemen omdat ik me rotschaamde voor de troep thuis...dat zou toch voldoende reden moeten zijn om je huis toonbaar te hebben (toonbaar, niet spik en span)

en dan heb ik het écht over troep...waarschijnlijk zo 3 wassen aan vieze kleding, 3 vaatwassers vol vaat...3 vuilniszakken vol troep (echt vuilnis..zoals lege verpakkingen etc.) bij ons was het echt erg...dat wil ik mijn zoon niet aandoen...

idd bijhouden...grote kisten voor speelgoed kids. Dichte kasten lijkt een stuk opgeruimder...dan open kasten
--
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:dtje83 schreef op 08 november 2011 @ 13:55:

Ik ben een rasechte sloddervos. Het huishouden is niet mijn ding. Ik vind het zelf niet zo'n probleem, maar vind het niet fijn om mensen te ontvangen in de rotzooi. Vandaar dat ik tegen heug en meug in alles zoveel mogelijk bij hou. Ik werk drie dagen in de week, dus heb twee dagen over. Toch ga ik liever wat leuks met mijn kinderen doen, dan dat ik de stofzuiger pak.

Als ik bij anderen binnen kom verbaas ik me over de netheid. Alles lijkt te glimmen en staat recht, ookal hebben ze kleine kinderen.

Hoeveel kasten ik ook aanschaf, alles raakt vol. Zelfs als ik zakken met troep weg gooi blijft mijn huis voller raken.

Ik heb geen snuisterijen hoewel ik hier wel van hou. Dit omdat het toch kapot/stoffig/scheef gaat.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Zijn er nog tips voor sloddervossen? Zijn er misschien van die ijverige types die hun geheim willen blootgeven?
ja check, ik herken alles.

Ik ben al geen ster in het huishouden, maar met drie sloddervossen van mannen in huis is er helemaal niet tegen op te werken.

Ik droom wel eens van een net appartementje voor mij alleen, dan hoef ik alleen maar de troep van mezelf op te ruimen, heerlijk.
Ik ben netjes. Net geboren vermoed ik, en opruimwoede is aangewakkerd door een slordige grote familie waardoor ik me altijd ROT schaamde voor alle troep die wij verzamelden. Ik heb eigenlijk vooral weinig spullen en genoeg opbergruimte. Dat is bij mij de truuk
quote:Starshine schreef op 08 november 2011 @ 14:12:

ja check, ik herken alles.

Ik ben al geen ster in het huishouden, maar met drie sloddervossen van mannen in huis is er helemaal niet tegen op te werken.

Ik droom wel eens van een net appartementje voor mij alleen, dan hoef ik alleen maar de troep van mezelf op te ruimen, heerlijk.
Ja hoor, sloddervos meldt zich!

Ik heb overigens geen last van rommel (papieren en dergelijke), zolang keuken en badkamer maar schoon zijn.

Mijn man daarentegen heeft WEL last van rommel, en gooit dus regelmatig alle paperassen van mij bureau ergens in een kast waar ik ze nooit meer terugvind. Ik geloof niet dat mijn man ooit in zijn leven een toilet heeft gepoetst. Wij hebben dus vrij tegenstrijdige belangen in huis.

Voordeel is dat de taakverdeling ook makkelijk is, hij houdt de woonkamer aan kant en ik doe keuken en sanitair.

Wat me wel altijd verbaast, is dat mijn man wel al zijn kleren laat vallen op de plaats waar hij ze uit trekt. Als ik niet regelmatig zou wassen, zou die kleding volgens mij ook onbeperkt blijven liggen. Daar snap ik niets van.

Maar ik ben dus geen ster-huisvrouw, verre van. Ik probeer het wel bij te houden, maar dat betekent voor mij 2 x in de week een paar uurtjes eraan besteden. meer wordt het niet, vrees ik.
Dat opruimen, dat herken ik goed! Als je de plek hebt om je spullen te bewaren, moet je beginnen met inrichten. Dat scheelt echt zóveel! Schoonmaken is voor mij geen punt, dat gaat prima en vind ik niet erg, maar dat opruimen is zo moeilijk. Nu ik meer ruimte heb is het makkelijk opruimen, alleen voor mijn kleding zoek ik nog steeds dé oplossing om dat opgeruimd te houden... Na een ochtend 'ik weet niet wat aan te trekken' is in de slaapkamer de bom ontploft en nee, dat wordt niet diezelfde dag opgeruimd... :( Het gaat met vallen en opstaan...
ik vind netheid en orde een relatief begrip. Mijn schoonfamilie vindt het bijvoorbeeld bij ons "griezelig netjes", terwijl sommige vrienden van ons het "een rommeltje" vinden. Het heeft ook te maken met je beleving van gezelligheid. Ik vind bijvoorbeeld een volle boekenkast, foro's schilderijken, en kinderspeelgoed erg "gezellig" staan, anderen vinden het gauw rommelig. Ik houd dan weer niet van die steriele inrichtingen, waar niets persoonlijks te zien is.

Wij laten het in de loop van de dag gewoon los, maar dan 's avonds als dochter in bed ligt ruimen we altijd eerst op en geven we alles een plekje (in die volle boekenkast, of in de bakken met speelgoed. Ik ga verder niet schoonmaken, daar komt de hulp voor, één keer per week.
Ik woon samen met een sloddervos en een peuter die graag al zijn speelgoed te voorschijn trekt.

Soms kan ik wel janken van de zooi in mijn huis, ik kan er namelijk echt niet tegen dat ik steeds belangrijke spullen kwijt ben.

Opruimen is bij ons vechten tegen de bierkaai, al ga ik binnenkort een dag vrij nemen als zoon op het KDV is zodat ik eens flink kan opruimen

Voor mij is een opgeruimd huis een opgeruimd hoofd, ik kan dus echt niet tegen die chaos.
Hier nog een.

Ik ben wel veel netter geworden sinds ik een kind heb. Alles heeft zijn eigen plek. Dingen die ik niet gebruik heb ik weggegooid of op zolder opgeborgen.

Veel manden neergezet, dat staat netter dan losse stapels bijvoorbeeld. Voor losse troepjes heb ik een salontafel met twee hele grote manden. Daarin liggen afstandsbedieningen, de laptop, tijdschriften etc.

Ik probeer 's avonds de rommeltjes weg te ruimen en dat scheelt enorm.

Mijn zwakke plek is de was. Ik kom er maar niet doorheen, altijd zijn de bakken vol.
Mijn tips: het boek 'Een opgeruimd leven met ADHD' en een schoonmaakster voor 2 uur per week.
Ons huis is altijd opgeruimd (ben echt een opruimer en alles heeft een vaste plek, vriend is een beetje een sloddervos). Bij mij is het schoonmaken een drama...Dus heb geen spik en span schoongemaakt huis. En nu al helemaal niet meer wegens ziekte van ons hulp
Heel herkenbaar verhaal van T.O. Ik zou willen dat ik een iets betere schoonmaakster zou zijn. Af en toe doe ik echt mijn best en dan lijkt het aan kant ( als je geen kast onverwacht opentrekt) en dan neem ik me voor om het zo te houden ( en dan die kasten ook nog eens uit te zoeken) maar binnen een dag of 2 ziet het er weer uit alsof er een bom ontploft is. Ik vind het met name lastig om iets in het huishouden te doen als ik alleen met de kinderen ben.

Ik lees mee voor heel veel goede tips.
quote:zwartezwanen schreef op 08 november 2011 @ 14:24:

Ja hoor, sloddervos meldt zich!

Ik heb overigens geen last van rommel (papieren en dergelijke), zolang keuken en badkamer maar schoon zijn.

Mijn man daarentegen heeft WEL last van rommel, en gooit dus regelmatig alle paperassen van mij bureau ergens in een kast waar ik ze nooit meer terugvind. Ik geloof niet dat mijn man ooit in zijn leven een toilet heeft gepoetst. Wij hebben dus vrij tegenstrijdige belangen in huis.

Voordeel is dat de taakverdeling ook makkelijk is, hij houdt de woonkamer aan kant en ik doe keuken en sanitair.

Wat me wel altijd verbaast, is dat mijn man wel al zijn kleren laat vallen op de plaats waar hij ze uit trekt. Als ik niet regelmatig zou wassen, zou die kleding volgens mij ook onbeperkt blijven liggen. Daar snap ik niets van.

.Mijn god ja! hoe irritant is dat! mijn vriend is net zo en ik krijgt het er echt niet om in even naar de wasmand te lopen. hij ziet het gewoon niet liggen!
Oh wat fijn ; HERKENNING!!!

Ik ben wel veel netter geworden sind ik kinderen heb maar het blijft hier chaotisch.

Ik kan er ook zo tegen op kijken.

Eigenlijk vind ik schoonmaken niet zo erg maar opruimen , blegh.

Nu woon ik met 3 niet zo opgeruimde heren en denk ik wel eens als ik nu alleen zou wonen zou het best netjes zijn.

Als ik iets opgeruimd zou hebben , blijft het tenminste op die plek liggen
hier precies hetzelfde. Het gaat wel beter sinds ik kinderen heb. Maar ik heb ook bijvoorbeeld een eigen werkkamer in huis en dat is écht een chaos... Maar daar mag het

Ik Haat opruimen, en ik Haat schoonmaken. Ik doe het wel omdat ik het écht veel fijner vind in een schoon en net huis maar dat gaat wel met enorme tegenzin.

Ik probeer ook niet te veel spullen in huis te halen ter voorkoming dat ik daar weer een plek voor moet gaan zoeken wat ik gewoon niet goed kan. Ik ben ook altijd heel erg vreselijk verbaasd over de netheid en ook vaak leegheid van veel huizen van familie/vrienden.

Ik ben blij dat er bij mijn dochter tenminste één kind in de klas zit waar de chaos nog groter is als bij mij. Dus het kan echt nog erger.

Mijn kinderen hoeven absoluut niet in een huis te leven met verschillende volle vuilniszakken om zich heen en ik doe ook netjes een paar x per dag de afwas (geen vaatwasser) Dus ze lopen er geen trauma van op. Maar ik heb het zelf echt moeilijk met die constante druk van moeten opruimen en schoonmaken.

Ik woon in een heel erg multi-culti buurt en als ik bij bulgaren/marokkanen/turken thuis kom dan schaam ik me altijd helemaaaaal kapot, die doen volgens mij niet anders als poetsen en hebben het heel hoog staan. Als hun kinderen bij mij komen spelen ben ik altijd als de dood dat het één keer en nooit weer is als de ouders ze bij mij op komen halen. Maar goed, ik ben zoals ik ben en heel veel veranderen eraan kan ik niet. Ik ben al best trots dat ik het nu redelijk op orde heb.
Ook hier herkenning

Ik vraag mij wel eens af wat de oorzaak hiervan is. Het lijkt bij anderen zo vanzelfsprekend dat het altijd netjes en opgeruimd is. En toch lees ik altijd veel herkenning bij dit soort topics.

Vroeger thuis was het altijd netjes en schoon en nu nog bij mijn ouders. Mijn moeder zegt er ook een hekel aan te hebben, maar ze doet het 'gewoon'... Dit klinkt zo simpel, maar blijkbaar is het niet zo eenvoudig?? Waarom??
Mijn truc is een man die netjes is en van opruimen houd. Anders zou het hier ook 1 chaos zijn vrees ik. Ben overigens niet vies, dus doekje over het aanrecht doe ik altijd.

Truc 2 is een schoonmaakster. Die betaal je om schoon te maken en niet om op te ruimen, dus ben gedwongen om op te ruimen voor ze komt zodat ze kan schoonmaken.

truc 3 voor alles 1 vaste plek hebben zodat je weet waar alles moet.

truc 4 niet alles hoeft nu. Wij hebben bijvoorbeeld een la waar we alle post in stoppen die we moeten bewaren. Deze ruimen we pas op als hij vol is.

truc 5 je huis is geen representatie van je karakter of je geestelijke gesteldheid. Dat van dat opgeruimde hoofd heeft mijn moeder me ook altijd aangepraat om me op te laten ruimen, wat een onzin. Je voelt je dan alleen maar ellendiger als het voor je gevoel weeeeer niet lukt.
bij mij werkt ( geen kinderen geen man ): opruimen wat je gebruikt. en dat doe ik ook. Ik was ooit sloddervos kampioen en nu heb ik een opgeruimd netjes huis. Hoe je kinderen en partners hierin moet trainen weet ik niet
Hier ook één!

Dat met alle spullen die een plek moeten hebben lijkt een goed idee, maar het wil niet echt lukken hier. Ik had het bijna voor elkaar, en toen kwam nieuweman er bij in wonen en nam meer spullen mee dan kasten. We zijn nu drie jaar verder, hebben kasten aangeschaft, veel weggegooid, maar nog steeds hebben niet al onze spullen een plek

Ik laat m'n kleren trouwens ook wel vallen waar ik ze uittrek, maar da's aan mijn kant van het bed dus daar heeft niemand last van.
Eh ja, mijn huis is dus altijd netjes.

Niet altijd blinkend schoon, maar wel opgeruimd.

Ik heb geen kinderen, dus ik weet dat het voor mij een stuk makkelijker is om het zo te houden.

Hier heeft alles een vaste plek, en aan het einde van de dag besteed ik 3 minuutjes met alles wat van zijn plek geraakt s weer terug te leggen.

De beste tip die ik ooit gehad heb (van mijn moeder natuurlijk ) is een schaal neerzetten op je eettafel of het aanrecht ofzo, waar je alle dingetjes als sleutels, mobiele telefoons, portomonaies en zonnebrillen ingooit.

Die dingetjes hebben een neiging tot zwerven.

Nu alleen mijn hond nog leren niet aaaaal haar speelgoed uit de bak te halen en door het hele huis te verspreiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven