(Mislukte) erwtensoep vraag.

13-11-2011 14:25 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erwtensoep aan het maken volgens dit recept:

Hollandse erwtensoep

Nu heb ik alles keurig volgens recept gedaan, maar in de plaats van een mooie dikke gebonden erwtensoep heb ik meer een erwtenbouillon

Ik heb de soep nu al een stuk langer laten doorkoken dan voorgeschreven en alle spliterwten zijn inmiddels 'opgelost'.

Is deze soep nog te redden en vooral; hoe dan?

Nog langer laten koken? Meer erwten toevoegen?
The time is now
Erwtensoep wordt sowieso een stuk dikker (en lekkerder) als je hem een nachtje laat staan.
volgens mij veel te veel water.

Wat staat er op het pak van de spliterwten? Ik meen, uit mijn hoofd dan. dat een pak spliterwten genoeg is voor 1,5 liter.
@Fullhouse, ja dakanie. Of we moeten vanavond friet eten.

@Friezinnetje, *pakt pak erbij* er staat zelfs op 1 pak erwten op 1 liter . Volgens het recept is het dus 300 gr. op anderhalve liter. Hmmmm.
The time is now
dubbel
The time is now
op internet staat nog een tip: doe er blokjes aardappel bij of een blik doperwten (zonder vocht) bij, om te dunne erwtensoep dikker te maken
dan ligt het daar dus aan, Banba.

En erwtensoep en snert is ook nog een verschil he
Zal ik de rest van het pak erwten erbij in mikken? Of kookt de al bestaande soep dan veel te lang door?
The time is now
Manlief zegt dat je er een paar gekookte aardappels bij kunt doen, waarschijnlijk wordt ie dan wel iets dikker.
Ja ok, maar op het plaatje bij het recept staat echt dikke soep, dus geen bouillonnetje:

The time is now
Snert kookt niet te lang door, maar mss kun je het restant van de erwten beter in apart gaan koken in een klein beetje water, en dat dan nog bij de rest doen. Er dan goed om denken, dat het niet aankookt.

Ik ga deze week op het werk snert maken, maar dan een liter of 15
Heb je je spliterwten wel een nachtje laten wellen voor je ze ging gebruiken? Anders een tip voor de volgende keer

En op 500 gram erwten een liter water nemen. Wordt het te dik kun je er altijd nog water bij doen.
Ik heb een gigalekker recept voor ouderwetse dikke erwtensoep Als je interesse hebt post ik hem, laat maar weten!
Ik zou de erwten die je nog in huis hebt koken in een ander pannetje. Dan na ongeveer een uur de staafmixer erdoor en dan bij je soep doen tot je deze goe vind. De rest kun je invriezen voor een volgende keer.

Als je de nog niet gekookte erwten nu bij de soep doet dan wordt denk ik de rest van je soep veel te lang gekookt en dus te gaar.
Spliterwten hoef je niet een nacht te laten wellen hoor.
Nee ik heb ze niet een nacht laten wellen. Ik heb de soep nu uitgezet en de rest van de erwten in een apart pannetje gedaan. Ben beniewd.

@sosofie: Heel graag hoor, als de soep zo gaat smaken als hij er nu uitziet, wil ik graag de volgende keer een ander recept proberen
The time is now
Maar van dat wellen wordt de soep wel 100x lekkerder... Wel wellen dus.
@ sosofie; ben benieuwd naar je recept!
Te weinig erwten denk ik. Zit er genoeg

Knolselderij in? En aardappelen?
@bacchus: geen aardappels, wel knolselderij.
The time is now
quote:Banba schreef op 13 november 2011 @ 14:33:

Zal ik de rest van het pak erwten erbij in mikken? Of kookt de al bestaande soep dan veel te lang door?Neuh gewoon erbij mikken en twee aardappelen erdoor
*Gaat aardappels schillen*
The time is now
Ok, de aardappels staan nu ook op.
The time is now
Ik heb gezocht, ben het recept kwijt. Zodra ik het heb gevonden post ik het!
Heel graag sofie!
The time is now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven