Recht op privacy?

14-11-2011 15:58 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil jullie mening graag weten over het volgende:

In hoeverre heb je, als moeder van een volwassen zoon (thuiswonend) recht op privacy?

Meer specifiek gaat het over het feit dat de vriendin van zoonlief het hele weekend bij mij is. Hoe aardig ik haar ook vind.... ik merk aan mezelf dat ik er soms wat kriegelig van wordt. Je bent, met een "vreemde" in huis, toch niet helemaal jezelf. Op zondagochtend badder ik graag uitgebreid en rommel graag wat door het huis. Ik sta er niet altijd om te springen om haar tegen te komen.

Mag je aan een volwassen zoon vragen om vriendinnen-bezoek wat minder frequent te laten plaatsvinden? De meningen in mn omgeving zijn nogal verdeeld. Veel moeders van volwassen kinderen redeneren dat dit nu eenmaal het logsiche gevolg is van het feit dat je grote kids thuis hebt wonen.

Ik gun mijn zoon zijn vriendin, maar gun mezelf ook mn vrijheid en privacy.
Zolang hij bij jou woont mag jij de regels bepalen.
Als kinderen volwassen worden, wordt het tijd dat zij een eigen huis gaan zoeken. Tot die tijd bepaal jij de regels en ik vind het helemaal niet raar dat je grenzen stelt aan vriendinnenbezoek.
quote:jo12345 schreef op 14 november 2011 @ 16:01:

Als kinderen volwassen worden, wordt het tijd dat zij een eigen huis gaan zoeken. Tot die tijd bepaal jij de regels en ik vind het helemaal niet raar dat je grenzen stelt aan vriendinnenbezoek.Ze zijn beiden nog niet zover hoor.... de vriendin is 17 en mijn zoon is een paar jaar ouder.
quote:Maja82 schreef op 14 november 2011 @ 16:00:

Zolang hij bij jou woont mag jij de regels bepalen.

Dat dus. En er is natuurlijk 'n verschil tussen de regels verkondigen met 'n boos hoofd en zonder uitleg, en gesprekje aanknopen met zoon waarin je aangeeft waarom je 't bezoek wat wil minderen.

Als je zoon volwassen is, mag je ook volwassen gedrag van 'm verwachten en moet 'n gewoon goed gesprek waarin je begrip vraagt voor jouw kant ook mogelijk zijn.
jullie verwoorden mijn mening. Toch vreemd dat ik van kenissen en vriendinnen vaak een andere toon hoor!

Zo van "je hebt met kinderen nou eenmaal weinig privacy en dat wordt heus niet minder als ze groter worden".
Ikke zou gewoon mijn zondagsritueel aanhouden en als meisje er moeite mee heeft dan komt het vast goed.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hoe vaak is de vriendin van je zoon bij jullie? En is je zoon ook weleens bij haar ouders thuis?
quote:Bergje65 schreef op 14 november 2011 @ 16:02:

[...]

Ze zijn beiden nog niet zover hoor.... de vriendin is 17 en mijn zoon is een paar jaar ouder.

Waarom is zoon (aangenomen dat ie dan een jaar of 20 is) er niet aan toe nog?

Welke privacy verlangt hij van jou?
quote:Fame schreef op 14 november 2011 @ 16:04:

Ikke zou gewoon mijn zondagsritueel aanhouden en als meisje er moeite mee heeft dan komt het vast goed.haha, gewoon in mijn blote togus door de gang lopen...
Een paar jaar ouder dan 17 is een prima leeftijd om het huis uit te gaan.

Je kunt rustig tegen hem zeggen dat het bezoek van de vriendin wel wat minder kan, laten ze dan eens bij haar thuis gaan zitten.

Een goed gesprek moet toch kunnen denk ik zo.

En anders toch maar een eigen huis/kamer gaan zoeken.
quote:Bergje65 schreef op 14 november 2011 @ 16:02:

[...]

Ze zijn beiden nog niet zover hoor.... de vriendin is 17 en mijn zoon is een paar jaar ouder.Hoezo nog niet zover? Als zoon 19 is mooi moment om op zichzelf te gaan wonen toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Bergje65 schreef op 14 november 2011 @ 16:04:

jullie verwoorden mijn mening. Toch vreemd dat ik van kenissen en vriendinnen vaak een andere toon hoor!

Zo van "je hebt met kinderen nou eenmaal weinig privacy en dat wordt heus niet minder als ze groter worden".Ho, dat is dus een uitspraak waar ik dus weer niet achter kan staan.
quote:Bergje65 schreef op 14 november 2011 @ 16:05:

[...]

haha, gewoon in mijn blote togus door de gang lopen...Ja, precies, het is mijn huis! En dan zien ze me maar met m'n onafgeschmickte net uit bed koala-ogen. Dat krijgen ze gratis bij hun logies.
quote:Bergje65 schreef op 14 november 2011 @ 16:05:

[...]

haha, gewoon in mijn blote togus door de gang lopen...Hahaha, misschien hoef je het maar één keer te doen, en dan kijkt ze zelf wel uit of je jou niet tegenkomt
Ik ken dit 'probleem'.. Van mijn eigen ouders . Zij stonden er namelijk ook niet om te springen toen ik nog thuis woonde en mijn (ex)vriend zomaar bleef slapen. Ik overlegde dit dan ook altijd van tevoren en hoewel het een hoop stampij veroorzaakte als ik mijn zin niet kreeg, achteraf begreep ik het altijd wel.

Kan hij niet om de week bij haar thuis logeren?
quote:waranaka schreef op 14 november 2011 @ 16:04:

Hoe vaak is de vriendin van je zoon bij jullie? En is je zoon ook weleens bij haar ouders thuis?

Het hele weekend (vanaf vrijdag) en vaak nog de maandagavond...

Ik werk zelf veel en hard en geniet (genoot) enorm van de vrijdagavond. Lekker thuis, wijntje, dekentje op de bank... lekker in slaap sukkelen als ik daar zin in heb......

Ik voel dat daar een stokje voor wordt gestoken! Niet bewust hoor (het zijn beste brave kids), maar toch.

Mijn zoon slaapt niet bij haar thuis. Haar ouders voelen dat ze ze daar nog niet aan toe zijn!
Ik heb dit weekend nog stiefdochter en dr vriendje hier gehad. Ik heb ze de hele ochtend niet gezien. Ik sta op, ga in pyjama, joggingbroek en ongekamde haren gewoon naar beneden. Wil ik douchen, dan ga ik douchen, ik doe dan alleen wél de deur op slot.

Tegen de tijd dat zij beneden komen, uurtje of 12, ben ik al in de kleren en opgemaakt. Heb een relaxte ochtend gehad. Ze zijn er toch niet.

Komt jouw kind en vriendin dan op dezelfde tijd als jij het bed uit? Zie je ze als jij je eigen koffie/thee en ontbijt staat te maken? Dát zou ik idd ook niet zo heel tof vinden. Of ik er wat van zou zeggen weet ik niet, ik heb de situatie nog niet meegemaakt.
quote:nouschi schreef op 14 november 2011 @ 16:05:

[...]

Hoezo nog niet zover? Als zoon 19 is mooi moment om op zichzelf te gaan wonen toch?Nee joh... is net aan een opleiding begonnen en verdiend mondjes-maat iets bij... geloof me als ik zef dat hij er nog niet aan toe is...
quote:Bergje65 schreef op 14 november 2011 @ 16:08:

[...]

Mijn zoon slaapt niet bij haar thuis. Haar ouders voelen dat ze ze daar nog niet aan toe zijn!

Hahahahahaha!

Sorry hoor!

O, of willen de ouders van het moppie hun privacy nog niet opgeven? En mag ze daarom wel bij jou thuis slapen?

Das goed geregeld van die ouders dan, die kunnen het hele weekend in de kroonluchter gaan hangen want dochter slaapt toch bij jou!

Vind het wel hilarisch!
Bespreek dit eens op een niet-verwijtende toon met je zoon. Gewoon zoals je het hier nu aankaart.

[...]

Ik werk zelf veel en hard en geniet (genoot) enorm van de vrijdagavond. Lekker thuis, wijntje, dekentje op de bank... lekker in slaap sukkelen als ik daar zin in heb......

Ik voel dat daar een stokje voor wordt gestoken! Niet bewust hoor (het zijn beste brave kids), maar toch.

Mijn zoon slaapt niet bij haar thuis. Haar ouders voelen dat ze ze daar nog niet aan toe zijn!Huh? Maar zij mag wel bij jou thuis slapen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

[...]

Dat laatste vind ik echt ongelofelijke onzin.. En daarbij, als zij grenzen kunnen stellen kan jij dat ook. Ik zou me in hun plaats ook wel een beetje opgelaten voelen dat zij de helft van de week bij jou thuis bivakkeert.

Ik zou een goed gesprek met je zoon hebben en uitleggen dat je behoefte hebt aan privacy en duidelijk maken dat het niet met zijn vriendin te maken heeft, maar het nu te veel wordt.
Niet heel goed gelezen. Ze zijn er het hele weekend en ook overdag dus. En op vrijdagavond.

Ik zou gewoon mijn eigen ding doen hoor Bergje. Gewoon je wijntje en je hapje en dekentje meenemen naar de bank, de afstandsbediening pakken en lekker gaan zappen. Jouw huis, jouw tv. Ik zou ook geen wijntje aan vriendinnetje aanbieden. Gewoon je eigen plan maken en uitvoeren.
Hoe kunnen haar ouders dat nu aanvoelen??? Ik vind dat een meisje (of jongen) vanaf een jaar of 15 zelf wel weet of zij/hij er wel aan toe is of niet. Ik heb altijd tegen mijn dochter gezegd: Nooit er aan toegeven omdat een ander dit wil, maar kijken of jij er aan toe bent!

Toen mijn dochter 16 was en voor het eerst een serieuze vriend had, bleef deze na een half jaar ook wel eens slapen. Maar niet ieder weekend hoor. Op zaterdagavond mocht hij wel eens blijven slapen.

Het gekke was dat het bij hém thuis niet mocht...

Zijn vader zei eens (behoorlijk hypocriet): Wat gij buiten de deur doet, hmoet hij zelf weten, maar niet onder mijn dak...nou ja!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven