Geld & Recht alle pijlers

bijstand ex-partner

14-11-2011 23:33 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond dames,

Aangezien er hier een hoop deskundigen zijn, wil ik deze vraag graag aan jullie voorleggen. Ivm herkenbaarheid weinig details, mocht het nodig zijn, dan hoor ik het wel.

Man heeft ex-partner, twee kinderen en co-ouderschap. Hij betaalt haar kinderalimentatie voor de één, ontvangt kinderalimentatie voor de ander (officieel woont de één bij ons en de ander bij moeder, in praktijk beiden 50/50).

Ex-partner gaat nu de bijstand in. In hoeverre is de mogelijkheid dat de gemeente bij ons komt aankloppen hiervoor? Op het net vind ik alleen terug dat dat kan bij partneralimentatie, maar daar is hier geen sprake van.

Ik hoop dat jullie meer informatie hebben.

Alvast bedankt!
Zijn je man en zijn ex getrouwd geweest?
Ja, even uit mijn hoofd bijna tien jaar. Ze zijn inmiddels een jaar of zes gescheiden.

Wij zijn overigens niet getrouwd.
Vanuit de bijstand kan zij geen alimentatie voor het ene kind meer betalen.

En partneralimentatie zal ws door de gemeente ingehouden worden op haar uitkering. Dan moet zij zelf zorgen dat haar ex man dat gaat betalen, maar vaak helpt de gemeente erbij. Lukt dat niet dan verhaalt de gemeente een door hen vastgesteld bedrag aan partneralimentatie rechtstreeks bij ex-man.
quote:isabon schreef op 14 november 2011 @ 23:54:

Vanuit de bijstand kan zij geen alimentatie voor het ene kind meer betalen.

En partneralimentatie zal ws door de gemeente ingehouden worden op haar uitkering. Dan moet zij zelf zorgen dat haar ex man dat gaat betalen, maar vaak helpt de gemeente erbij. Lukt dat niet dan verhaalt de gemeente een door hen vastgesteld bedrag aan partneralimentatie rechtstreeks bij ex-man.Daar was ik al bang voor. Telt mijn inkomen dan ook mee? en aan welk bedrag moet je dan ongeveer denken (ook al weet ik dat dit heel erg situatiegebonden is)?
Jouw inkomen telt mee in de zin dat de draagkracht van je vriend hoger wordt omdat hij kosten kan delen.

Een bedrag is echt niet zo te zeggen. Gemeenten hanteren de normbedragen van de Tremarapporten. Misschien is dat online ergens te berekenen. (ff googlen erop)
Dankjewel.

Tegen beter weten in hoopte ik op ander nieuws.

quote:FullHouse schreef op 14 november 2011 @ 23:33:

Ex-partner gaat nu de bijstand in. In hoeverre is de mogelijkheid dat de gemeente bij ons komt aankloppen hiervoor? Op het net vind ik alleen terug dat dat kan bij partneralimentatie, maar daar is hier geen sprake van.

Ik hoop dat jullie meer informatie hebben.

Alvast bedankt!

Hier hetzelfde verhaal, ex partner in bijstand dus een

aanslag van ¤165,- per maand voor mijn dochter en

geen partneralimentatie.

Heb toen bij de wetswinkel laten uitzoeken hoe het zit.

De regels verschillen per gemeente sommige gemeentes

verhalen niet op ex partners, sommige laten de partner via

een advocaat alimentatie vragen en korten dit op de bijstand,

in mijn geval betaal ik aan de gemeente en die verstrekt

ex bijstand.

Bij co parentschap zal je vermoedelijk 50% gaan betalen

van het vastgestelde bedrag.

De gemeente waar ik aan betaal hanteert de Trema normen.

Overigens kan ik bij mijn belastingaangifte de betaalde

bedragen weer opvoeren.

Verder vind ik het redelijk dat ik bijdraag aan de kosten

van mijn dochter, vind het niet eerlijk dit allemaal op

de gemeenschap af te wentelen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Mijn excuses, totaal verkeerd gelezen, nu ik je OP teruglees. Ik ben niet erg thuis in personen en familierecht, maar dacht dat ik een vergelijkbare casus bij mijn vrijwilligerswerk had gehad. Dit is dus niet het geval, om bovenstaande reden is het beter dat ik geen advies geef zonder het nagezocht te hebben. Als niemand reageert die deze info zo paraat heeft, zal ik het uitzoeken.
@hollebollegijs: bijdragen in de zorg van de kinderen vind ik logisch en natuurlijk volstrekt geen probleem, bijdragen in de zorg van de ex-partner ligt wel heel anders (om het netjes te zeggen).
Wij betalen een deel van de uitkering voor ex. Helaas. De gemeente kan het deel van de uitkering wat is bedoeld voor het onderhoud van de kinderen op de vader verhalen. Hoeveel dat is ligt aan de draagkracht.

Ik heb er ooit een topic over geopend, met als titel Terugvordering en Verhaal, zo anderhalf jaar geleden. Ex zit nu nog in de bijstand. Het is nu eenmaal wettelijk geregeld zo, maar het zorgt niet voor betere verstandhoudingen kan ik je vertellen. Zeker als je via het kind zaken terughoort (in haar onschuld) over waarom mama niet solliciteert of waarom ze niet is aangenomen.

Je krijgt het gevoel aan haar uitkering mee te betalen, wat niet zo is. Je betaalt mee aan de onderhoud van je kind. Naast de alimentatie.
Oh, en de draagkrachtmeting vond ik heel heftig. Zelfs de spaarrekening van onze gezamenlijke dochter moesten we opgeven. Voelde zo naar. Mijn inkomen werd ook meegenomen in de berekening, eigenlijk alles, de belastingteruggave, bezittingen, alles. Maar ook werd er rekening gehouden met alle vaste lasten, waaronder de hoge kosten voor onze kinderopvang. Dat dan weer wel. Maar goed, ik zou die 150 euro per maand veel liever aan iets anders besteden.
quote:Quacker schreef op 15 november 2011 @ 06:30:

Maar goed, ik zou die 150 euro per maand veel liever aan iets anders besteden.

¤150,- is nog bescheiden ik moet alleen ¤165,- ophoesten.

Het wrange is dat mijn ex uit een andere relatie ook een kind

heeft die OOK moet betalen alleen is de vogel gevlogen richting

Luxemburg.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Tja als je niet wil mee betalen aan de opvoeding moet je of geen kinderen op de wereld zetten of een partner zonder kids kiezen, doe je dat niet dan moet je ook niet zeuren!
Beste Ronnie, dit ligt iets anders. Nu betaal je dubbelop omdat de ex in kwestie niet werkt. Dat is anders. Maar je hebt gelijk als je hier niets mee te maken wilt hebben je geen partner met kinderen moet uitkiezen. Maar ja, de liefde laat zich soms niet dwingen .
Hollebollegijs, alles naar draagkracht. Wel heel vervelend voor jou, dat is zeker. Bij ons zal er netto onder de streep dan toch minder overblijven.
quote:Quacker schreef op 15 november 2011 @ 11:21:

Hollebollegijs, alles naar draagkracht. Wel heel vervelend voor jou, dat is zeker. Bij ons zal er netto onder de streep dan toch minder overblijven.

Je hebt gelijk en die ¤15,- is ook geen groot verschil.

Toch vind ik het wel redelijk, ik verwek een kind, ex en ik

gaan uit elkaar en dan kan ik niet van "jullie" als belasting

betaler verwachten er voor te betalen.

Overigens maakt het niets uit of ex bijstand heeft of niet.

¤165,- zou ik ook aan alimentatie betaald hebben is mij

voorgerekend.

quote:Quacker schreef op 15 november 2011 @ 11:20:

. Maar ja, de liefde laat zich soms niet dwingen .

Mmmmm helemaal waar toch denk ik dat wat meer calculerende

mannen / vrouwen dit in een vroeg stadium afhouden.
Wij hoefden dit pas te betalen toen ex haar relatie uitging en ze in de bijstand terecht kwam. Mijn man en ex zijn nooit getrouwd geweest. Er is dus geen sprake van PA in ons geval. Zodra zij niet meer in de bijstand zit hoeven wij dit ook niet meer te betalen.

Ik begrijp wat je zegt over redelijk, is ook zo. Maar het proeft vrij zuur, zeker als je weet dat ze allang werk had kunnen hebben, maar dit liever niet aanpakt omdat ze haar andere kind niet naar de opvang wil brengen. Zijn overigens haar eigen woorden. Dat dit kan is ook de gemeente te verwijten, zij zitten er dan toch niet voldoende bovenop.
quote:hollebollegijs schreef op 15 november 2011 @ 10:20:

[...]

¤150,- is nog bescheiden ik moet alleen ¤165,- ophoesten.

Het wrange is dat mijn ex uit een andere relatie ook een kind

heeft die OOK moet betalen alleen is de vogel gevlogen richting

Luxemburg.De vader van mijn (inmiddels volwassen) kinderen heeft nooit een cent voor zijn kids mee betaald aan de opvoeding behalve 1 keer 25 piek voor een bril die jongste nodig had , ja ja en dat wilde zelf ook graag de kinderen he.
quote:ronniemitchel schreef op 15 november 2011 @ 12:41:

[...]

De vader van mijn (inmiddels volwassen) kinderen heeft nooit een cent voor zijn kids mee betaald aan de opvoeding behalve 1 keer 25 piek voor een bril die jongste nodig had , ja ja en dat wilde zelf ook graag de kinderen he.

Jeetje wat een lul

Kwam hij daarmee weg?

Ik betaalde vrijwillig tot de gemeente het vaststelde.

Ik heb een kind op de wereld gezet en dat schept verplichtingen.

Nu betaal ik die ¤165,- aan de gemeente en draag in natura

een en ander bij apk (auto) jassen, schoenen, dierenartskosten

van mijn ex hond.

Maaaaaar heb ook een wereldex, betrekt me in alles, ouderavonden, nodigt me uit voor sinterklaas en oud & nieuw.

Een keer ruilen in de omgangsregeling, nooit een probleem.

Dan moet je wel een mega pis-lul zijn wil je haar niet helpen

met een afgekeurde auto die ze ook gebruikt om MIJN dochter

naar zwemles te brengen.
Betaal je ook alimentatie, hollebollegijs, of hebben jullie co ouderschap? Excuses als ik niet goed gelezen heb!
quote:Quacker schreef op 15 november 2011 @ 14:39:

Betaal je ook alimentatie, hollebollegijs, of hebben jullie co ouderschap? Excuses als ik niet goed gelezen heb!

Nee geen co ouderschap die ¤165,- is alimentatie ik mag

het rechtstreeks aan haar storten en dan vult de gemeente

het aan tot bijstandniveau of ik stort het naar de gemeente

die dan haar uitkering overmaakt.

Omdat ze een vast bedrag in de maand eenvoudiger vind

hebben we gekozen voor het laatste.

Als ze werk vind ga ik uiteraard weer naar haar overmaken.
Dat is dan een verschil, wij betalen die 150 euro náást de alimentatie. Overigens wordt die ook gekort op haar uitkering voor zover ik weet.
quote:hollebollegijs schreef op 15 november 2011 @ 13:26:

[...]

Jeetje wat een lul

Kwam hij daarmee weg?

Ik betaalde vrijwillig tot de gemeente het vaststelde.

Ik heb een kind op de wereld gezet en dat schept verplichtingen.

Nu betaal ik die ¤165,- aan de gemeente en draag in natura

een en ander bij apk (auto) jassen, schoenen, dierenartskosten

van mijn ex hond.

Maaaaaar heb ook een wereldex, betrekt me in alles, ouderavonden, nodigt me uit voor sinterklaas en oud & nieuw.

Een keer ruilen in de omgangsregeling, nooit een probleem.

Dan moet je wel een mega pis-lul zijn wil je haar niet helpen

met een afgekeurde auto die ze ook gebruikt om MIJN dochter

naar zwemles te brengen.ja hoor daar kwam hij mee weg, sterker nog de kinderen hadden nette kleding en kleding bijv spijkerbroeken waar je in de zomer de pijpen van afknipt en waar ze lekker mee buiten konden rouw douwen, en wat flikte hij, hij drukte de nette kleding mooi achterover ,hij heeft zelfs geprobeerd om een lening helemaal door mij te laten betalen terwijl ik met de kinderen net aan de bijstandsniveau zat, toen ik mijn lief tegen kwam heb ik dankzij zijn vader een goede advocaat kunnen vinden en hem met die advocaat voor de keus gesteld, of jaren (want hij moest nog een aardig aantal jaren voor de kids betalen) alementatie voor de kids betalen of de lening hij mij probeerde door de strot te duwen, god wat was ie kwaad, hij heeft die lening betaald,en maar zeggen dat ie van zijn kids houd, ja ja daarom wilde hij ze ook te kort doen.
quote:Quacker schreef op 15 november 2011 @ 15:26:

Dat is dan een verschil, wij betalen die 150 euro náást de alimentatie. Overigens wordt die ook gekort op haar uitkering voor zover ik weet.

Oke wat betaal je dan totaal?

Dan betaal je inderdaad meer dan ik.

Ik betaal ¤165,- aan de gemeente en die betaald haar

uitkering als ze weer gaat werken betaal ik dus aan

haar.

Ik heb het me door de gemeente laten uitleggen, die ¤165,-

zijn haar inkomsten en die vullen ze aan tot bijstandniveau

dat is geloof ik ¤1160,- ex allerlei toeslagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven