Geld & Recht alle pijlers

Mediation ervaringen?

16-11-2011 16:23 45 berichten
hallo allemaal,

morgen heb ik eerste afspraak met de mediator en mijn ex over de omgangsregeling voor ons kind en naar ik aanneem ook de gebrekkige communicatie tussen ex en mij. k ben nog nooit bij een mediator geweest. Heb van 1 iemand ervaring gehoord dat de mediator gaat zoeken bij wie het meeste speelruimte is (logisch natuurlijk).

Ik zie er tegenop. Heb er geen zin in enzo, maar weet ook niet zo goed wat ik kan verwachten. Inhoudelijk zijn ex en ik het niet eens met elkaar. Maar los van de inhoud is het natuurlijk de omgang met elkaar en communicatie die het meest storend is. Wat mij betreft komt de inhoud pas aan de beurt als er iets van samen door 1 deur kunnen, is. Kan dat?

Alvast dank.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gezien vraagt de mediator aan beiden wat hun doel voor de mediation is. Bij ons gebeurde dit in individuele gesprekken voorafgaand aan de eigenlijke mediation.

Je kan aangeven dat jullie communicatie voor jou vooropstaat. Ik weet niet of je die voor moet laten gaan op de inhoud. Goede inhoudelijke afspraken kunnen de verstandhouding verbeteren. Al pratende over de inhoud kunnen communicatieproblemen met hulp van de mediator worden aangekaart en opgelost.

Een flexibele en open houding lijkt me het meest constructief.
Ga in therapie!
Hai MarahBloem! Ik werk voor een advocaat-mediator, zelf nog geen sessie bij haar gehad.

:-)

Zij begint meestal met eerst met het stroomlijnen van de communicatie en daarna pas inhoudelijk. Tenminste, daar doet ze wel een poging toe.

Als ik jou was, zou ik het morgen ook zo benoemen tijdens jullie gesprek. Ook dat je ertegen op ziet.
Geen ervaringen mee, maar zou niets meteen ondertekenen, neem de papieren mee naar huis, lees het rustig door, slaap er nachtje over, en maak een vervolg afspraak om verder te onderhandelen.
Dubio: ik heb de afgelopen maanden iets van 13 verschillende voorstellen tot omgang van mijn ex ontvangen. Maar ik snap ook dat een mediator mijn ex niet kan veranderen in een meer standvastig iemand.

Artemis: dank je! Het stokt echt telkens op de communicatie en omgang met elkaar. En dat neemt de zin om mee te werken of me constructief op te stellen zo ongeveer helemaal weg (opeenstapeling van).
Is het trouwens gangbaar om mailwisselingen mee te nemen?
Je moest eens weten wat mensen naar ons kantoor meenemen...

Maar als je daarmee kan aantonen hoe jullie correspondentie nu gaat en wat je veranderd wil zien, zou ik het gewoon doen.
quote:Marahbloem schreef op 16 november 2011 @ 16:36:

Maar hoe gaat dat dan? Werken aan communicatie? Afspraken maken ofzo?

Overigens heeft er een aantal maanden geleden een eerste gesprek plaatsgevonden. Maar in de tussentijd weer het een en ander gebeurd.

Wat hier meestal gebeurt, is dat er wordt afgesproken hoe er gecommuniceerd wordt: per mail, per sms, een doorgeefschriftje. Ook worden afspraken vastgelegd in een convenant of ouderschapsplan.

Er staat meestal een evaluatiemoment in de agenda, voor na een half jaar ofzo.
quote:Artemis schreef op 16 november 2011 @ 16:42:

Oh jee, toch niet de kinderen he...Om deze bloedjes gaat het...

Maar als je daarmee kan aantonen hoe jullie correspondentie nu gaat en wat je veranderd wil zien, zou ik het gewoon doen.

Thanks. Mijn ex gaat creatief met de waarheid om en is zo onhandig om dit per mail te doen. Dat heeft heel het vertrouwen om tot goede afspraken te komen weggehaald.

quote:Marahbloem schreef op 16 november 2011 @ 16:44:

Oh jee, toch niet de kinderen he...

Ik heb hier vaak zat kinderen ge-entertaind hoor. Altijd wat kleurplaten op voorraad.

quote:

Thanks. Mijn ex gaat creatief met de waarheid om en is zo onhandig om dit per mail te doen. Dat heeft heel het vertrouwen om tot goede afspraken te komen weggehaald.

Wat een slimmerd, die ex van jou.

Marahbloem, misschien kun je voor jezelf bedenken wat je dwarszit (waarom werden er steeds nieuwe voorstellen gedaan? Was jij het met die voorstellen eens?). Als je dat weet, dan heb je een uitgangspunt voor de gesprekken. Bv. Je ex is veranderlijk.

Dan kun je kijken hoe je daarmee omgaat: waarom doet hij zo? Wil hij macht over jou houden, weet hij niet wat hij wil, vindt hij het moeilijk in de nieuwe situatie invulling te geven aan het contact met zijn kind, wil hij zich niet vastleggen? Dit kun je voor jezelf bedenken en als je het niet (zeker) weet, kun je dit in een open vraag aan je ex gieten. Bv. hoe zie je de omgang met kind voor je, heb je daar een concrete voorstelling van? Hoe sta je tegenover een duidelijke structurele regeling, vind je dat fijn of heb je liever meer flexibiliteit?

Op basis van zijn antwoorden kun je verder praten. Denk van tevoren na over punten die niet-onderhandelbaar zijn en punten die dat wel zijn. Op die laatste kun je toegeven. Formuleer voor je niet-onderhandelbare punten duidelijke argumenten, bv. kind moet veilig zijn, wat houdt dat in voor jou en waarom vind je dat belangrijk?

Het lijken open deuren, maar toch kunnen de meningen hierover verschillen. Probeer boven alles uit de verwijtensfeer te blijven. Vraag evt. de mediator in te grijpen als jullie die kant op gaan.

Sommige
Ga in therapie!
Hoi Dubiootje, thanks voor je tips!

Ik vond het erg heftig. Poeh. Gelukkig wel een mediator erbij...nu voor de komende 6 weken afspraken gemaakt, dan evalueren en nieuwe afspraken. Gaat vrij moeizaam dus. Maar een kleine stap is gemaakt.
Dat is al heel wat toch? Jullie hebben met hulp gecommuniceerd (zonder ruzie?) en voorlopige afspraken gemaakt. En je leeft nog
Ga in therapie!
Dubiootje:met ruzie....maar inderdaad winst is nu dat er al afspraken staan. En een dag later is relativeren weer wat makkelijker:-).
Mijn ervaring: slecht! Heel slecht, wij zijn er niets mee opgeschoten. Ex bleef liegen. Toen ik feiten op tafel legde die ik wist waardoor het hem duidelijk werd dat ik (en de mediator) zijn leugens doorhad. Werd hij laaiend van woede en vertrok... Dat was het einde!

Als 1 van de partners niet wil, dan houd het op!
quote:koekkie schreef op 18 november 2011 @ 10:57:

Mijn ervaring: slecht! Heel slecht, wij zijn er niets mee opgeschoten. Ex bleef liegen. Toen ik feiten op tafel legde die ik wist waardoor het hem duidelijk werd dat ik (en de mediator) zijn leugens doorhad. Werd hij laaiend van woede en vertrok... Dat was het einde!

Als 1 van de partners niet wil, dan houd het op!Dat klopt, als een niet wil, dan houdt het gewoon op. Zijn jullie er helemaal niet meer uitgekomen of mbv advocaat?
....
Jullie hebben dus nog niets ondertekend en geen OSP bij de rechter ingediend? En jij hebt eenzijdig een alimentatieverzoek bij de rechter ingediend omdat je ex zijn inkomensgegevens niet wilde overleggen?

Was het niet mogelijk zonder die gegevens tot afspraken te komen? Of had je reden om aan te nemen dat je ex niet te goeder trouw was?

Als je deze extra kosten niet in je alimentatieverzoek bij de rechtbank hebt opgenomen, ben je van de goede wil van je ex afhankelijk voor die afspraken. Ik denk dat het wel mogelijk is dit als aanvulling in het OSP op te nemen, maar dit moet je navragen bij je advocaat. De kans dat je ex hieraan meewerkt als jij naar de rechter bent gestapt, is misschien niet zo groot...
Ga in therapie!
Dubio: thanks. OSP heb ik opgestuurd naar ex, paar maanden geleden. Even over gecorrespndeerd maar stokte op de omgang.

Dus nee, nog geen OSP.

Ik heb reden om aan te nemen dat mijn ex (zonder dwang) verplichtingen niet nakomt.
Jullie zitten toch in een mediationtraject, of heb ik dat verkeerd onthouden? Edit: ja dus. Kan de mediator hier niet bij helpen?

Hoezo zou je er later niet op terug kunnen komen? Dat snap ik niet.

Als naleving je zorg is: het LBIO kan je helpen bij de inning als hij niet betaalt mits je een gerechtelijke beschikking hebt.
Ga in therapie!
Mediation gaat alleen om de omgang.

Naleving is idd ook mijn zorg.
Samenwonen en gevolgen voor alimentatie.
Marahbloem, ik wil hier even op reageren. Weet je zeker dat dit zo gaat gebeuren? Als die nieuwe partner co-ouderschap heeft mag ze deze niet zomaar verbreken hoor. Ik zou het eerst afwachten, het kan zomaar zijn dat ex je bang wilt maken. Maar als hij door een huwelijk minder te besteden heeft zal een rechter daar rekening mee houden.
quote:broken1 schreef op 22 januari 2012 @ 16:28:

Marahbloem, ik wil hier even op reageren. Weet je zeker dat dit zo gaat gebeuren? Als die nieuwe partner co-ouderschap heeft mag ze deze niet zomaar verbreken hoor. Ik zou het eerst afwachten, het kan zomaar zijn dat ex je bang wilt maken. Maar als hij door een huwelijk minder te besteden heeft zal een rechter daar rekening mee houden.Het is erg onduidelijk, omdat hij niet in wil gaan op de consequenties.
O gut, dit wordt toch niet de derde vrouw bij wie hij een kind gaat maken

Er is nog niets geregeld. Hoe staat het met de voorlopige afspraken? Worden die uitgevoerd? Ontvang je alimentatie, is er een vaste omgangsregeling? Zo niet, vraag dan voorlopige voorzieningen aan, dan weet je in elk geval waar je nu staat.

Je kan je ex vragen welke gevolgen deze beslissing voor jou en je zoon zal hebben. Als hij niet wil uitweiden, kun je gewoon afwachten of hij nieuwe eisen indient bij de rechter. Ga niet uit van aannames. Zijn vriendin kan haar kinderen wel fulltime bij haar hebben, dat weet je niet. Ik zou het wel even doorgeven aan je advocaat. Je ex krijgt meer draagkracht en zal dus meer alimentatie moeten betalen.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven