Poffertjes

16-11-2011 21:23 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heeft iemand voor mij het succesrecept voor poffertjes? Ik woon op dit moment niet in Nederland en heb al enkele recepten van internet geprobeerd met tot nu toe als enige resultaat dat ik de mix door de gootsteen kon spoelen...

bedankt! (ook namens 2 jongetjes die alleen het woord poffertjes in het nederlands kunnen zeggen )
Wat schattig! Mijn dochter zei heel lang koffertjes Aan een recept kan ik je helaas niet helpen. Ik gebruik het Koopmansrecept
Ga in therapie!
Wordt het beslag al niet goed, dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.poffertjesathome.com/product ... category=6

Kun je niets bestellen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Woon je op grote hoogte? Hoorde van een forumster die in Canada woont dat deegproducten heel anders reageren door de hoogte en dat je dus andere verhoudingen nodig hebt.
Moest ff kijken..... Maar sorry dat ik je niet kan helpen :-)
Ik duik even de zolder op daar ligt het een kookboek van mijn moeder (huwelijksuitzet begin jaren 60). De poffertjes uit mijn jeugd waren prima.
voor de poffertjes

100 gram meel

100 gram boekweitmeel

400 ml lauwwarme melk of water

1 ei

1 theelepels (5 gram) gedroogde gist of 20 gram verse gist

0,5 theelepel zout

50 gram gesmolten boter

1 eetlepel stroop

voor op de poffertjes

poedersuiker

boterkrullen

eventueel wat stroop

Bij gebruik van verse gist: los de gist op in een beetje melk. Gedroogde gist kun je direct door het meel mengen.

Doe het zout in een beslagkom. Zeef het meel in de beslagkom, en maak een uitholling in het midden; giet daar het melk/gistmengsel of strooi er de gedroogde gist in.

Roer vanuit het centrum beetje bij beetje alle melk erbij. Voeg op het einde ook het ei, boter en de stroop toe. Zorg dat alles goed gemengd is en zonder klonten.

Dek de beslagkom af met een schone theedoek en laat het mengsel 45 minuten op een warme plek rusten.

Zet de pan op hoog vuur laat hem gloeiend heet worden. Vet daarna de pan in met wat boter of ander vloeibaar vet, dit gaat makkelijk met een kwastje. Giet dan een klein beetje beslag (tot ongeveer driekwart vol) in ieder rondje.

Draai het vuur nu middenhoog en bak de poffertjes totdat de bovenkant van het poffertje nog niet volledig gestold is in het midden. Ze laten dan makkelijk uit de pan los. Draai ze om en wacht totdat de andere kant ook goudbruin is.

Leg ze op een bordje en strooi poedersuiker over de poffertjes totdat ze volledig met een laagje suiker bedekt zijn, leg er een krul boter bovenop en giet eventueel kruislings wat stroop over de poffertjes.

Direct serveren met een vorkje.
Kwijl van het lezen La India!

Gisteren in pannenkoekenrestaurant hele vieze gehad: Veel te dun en niet gaar in het midden. Bah! Ze brachten wel nieuwe maar die waren niet beter.

Vriend zei nog: Laten we hier eten, wat kun je nog verpesten aan pannenkoeken? Teveel..
quote:dubiootje schreef op 16 november 2011 @ 21:27:

Wat schattig! Mijn dochter zei heel lang koffertjes :) Aan een recept kan ik je helaas niet helpen. Ik gebruik het Koopmansrecept Die van mij ook!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Daar gaan we,

- 100gr bloem

- 100gr boekweitmeel

- zout

- 10gr gist

- 4dl lauwe melk

- boter

- poedersuiker

Bloem, meel en zout mengen.

De gist met een scheutje melk tot een papje aanmaken.

In het bloemmengsel een kuiltje maken.

Hierin het gistpapje met een deel van de melk gieten.

Beide van het midden uit roerende er doorheen mengen tot een dik beslag.

Dit gladkloppen en verdunnen met de overige melk.

Beslag afgedekt met een deksel of vochtige doek op een lauwwarme plaats gedurende plm. een uur te rijzen zetten bijvoorbeeld in de buurt van de kachek of in een teiltje met vrij warm water.

Elk kuiltje van de poffertjespan met boter bestrijken en voor 3/4 vullen met beslag en de poffertjes snel aan de onderzijde bruin bakken, met een vork keren en ook de andere zijde snel bruin bakken.

Opdienen met met een klont boter en rijkelijk bestoven met poedersuiker.
Dat recept van La India klinkt wel errug lekker!

Maar waar haal je boekwijtmeel vandaan? Ligt dat ook gewoon bij de Appie?

Overigens zijn poffertjes extra lekker als je ze serveert met 'n scheutje grand manier.
Oh die van La India klinken ook heel lekker.

Krijg zin in poffertjes nu. Afblussen met een scheut Grand Manier is erg lekker maar minder geschikt voor kleine jongetjes :-)
Boekweitmeel en mosterd :-) bij de biowinkel
Ik doe altijd:

600 gram bloem met

1 liter lauwe melk en

2 eieren en

1 zakje gedroogde gist (7 gram of 1,5 eetlepel) en

2 eetlepels suiker mengen tot een klontvrij beslag. Daarna

2 theelepels zout erdoor mengen en het geheel een uur laten rijzen.

Bakken in vloeibare boter of zonnebloemolie.

Serveren met roomboter en poedersuiker.
Lekkur! Ik neem gewoon zelfrijzend meel, melk en ei maar ook gistbeslag is prima. Boekweit heeft een eigenwijze smaak vind ik. Je moet ervan houden.

Ik vind de kant-en-klaar pakken niet erg goeie poffers geven! Ik weet niet hoe ze dat voor elkaar krijgen. Ook de pannekoekenmix vind ik pet.
Ik doe het zo:

- 200 gram bloem

- 3,5 dl melk

- 8 gram droge gist (volgens mijn recept, maar ik gebruik zeker het dubbele, want ik woon op 2.000 meter boven zeeniveau)

- snufje zout

Kuiltje in het bloem maken, melk lauwwarm maken en dat met het gist in het kuiltje doen en laten gisten.

Al roerend er een glad beslag van maken en dan ongeveer een uur op een warme plek laten rijzen (afgedekt met een vochtige doek).

Dan de koekenpan warm maken en met soeplepels beslag pakken en kort aan beide kanten lichtbruin bakken.
Er gaat niets boven poffertjes van een echte poffertjeskraam. Gewoon een vakantie naar Nederland plannen
Bedankt voor alle reacties! Dat wordt dus echt op zoek naar boekweitmeel en gist, zonder gaat blijkbaar niet lukken. De recepten die ik tot nu toe heb gebruikt zijn zonder gist, dus blijkbaar zit daar toch het verschil in. Ik ga volgende week weer een poging wagen en laat het jullie weten!
Je hebt twee recepten met boekweitmeel gekregen, en twee recepten zonder boekweitmeel. Dan lijkt boekweitmeel me geen vereiste. Gist wel.

Veel succes!
Ohh wat krijg ik nu zin in poffertjes ;) helaas woon ik ook in het buitenland. :(

Kan je zo'n poffertjespan gewoon in NL bij gangbare winkels (zoals AH, HEMA enz) kopen ? Of moet je daarvoor echt naar speciaalzaken ? En zo'n poffertjespan, kan die ook op vitro-ceramische kookplaten ? En hoe groot is die pan ? Net zo als een "gewone" pan ?

Misschien wel leuk om de volgende keer als ik in NL ben, zo'n pan meetenemen... Ik wil mijn dochter (nu 18 maanden) wel graag NLse dingen laten proeven later ;)
Taara, als je geen gist gebruikt, krijg je platte pannekoeken en die rijzen niet. Mét gist krijg je van die lekker dikke pancakes of poffertjes als je een poffertjespan hebt ;) Dat is volgens mij het verschil
beslag van zelfrijzend bakmeel,eieren,melk,vanillesuiker maken gaat ook prima!
Razzmatazz: Poffertjespannen liggen gewoon bij Blokker o.i.d.
Je bedoelt peauffertjes neem ik aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven