Poffertjes
woensdag 16 november 2011 om 21:23
Hoi allemaal,
heeft iemand voor mij het succesrecept voor poffertjes? Ik woon op dit moment niet in Nederland en heb al enkele recepten van internet geprobeerd met tot nu toe als enige resultaat dat ik de mix door de gootsteen kon spoelen...
bedankt! (ook namens 2 jongetjes die alleen het woord poffertjes in het nederlands kunnen zeggen )
heeft iemand voor mij het succesrecept voor poffertjes? Ik woon op dit moment niet in Nederland en heb al enkele recepten van internet geprobeerd met tot nu toe als enige resultaat dat ik de mix door de gootsteen kon spoelen...
bedankt! (ook namens 2 jongetjes die alleen het woord poffertjes in het nederlands kunnen zeggen )
woensdag 16 november 2011 om 21:29
http://www.poffertjesathome.com/product ... category=6
Kun je niets bestellen?
Kun je niets bestellen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 16 november 2011 om 21:51
voor de poffertjes
100 gram meel
100 gram boekweitmeel
400 ml lauwwarme melk of water
1 ei
1 theelepels (5 gram) gedroogde gist of 20 gram verse gist
0,5 theelepel zout
50 gram gesmolten boter
1 eetlepel stroop
voor op de poffertjes
poedersuiker
boterkrullen
eventueel wat stroop
Bij gebruik van verse gist: los de gist op in een beetje melk. Gedroogde gist kun je direct door het meel mengen.
Doe het zout in een beslagkom. Zeef het meel in de beslagkom, en maak een uitholling in het midden; giet daar het melk/gistmengsel of strooi er de gedroogde gist in.
Roer vanuit het centrum beetje bij beetje alle melk erbij. Voeg op het einde ook het ei, boter en de stroop toe. Zorg dat alles goed gemengd is en zonder klonten.
Dek de beslagkom af met een schone theedoek en laat het mengsel 45 minuten op een warme plek rusten.
Zet de pan op hoog vuur laat hem gloeiend heet worden. Vet daarna de pan in met wat boter of ander vloeibaar vet, dit gaat makkelijk met een kwastje. Giet dan een klein beetje beslag (tot ongeveer driekwart vol) in ieder rondje.
Draai het vuur nu middenhoog en bak de poffertjes totdat de bovenkant van het poffertje nog niet volledig gestold is in het midden. Ze laten dan makkelijk uit de pan los. Draai ze om en wacht totdat de andere kant ook goudbruin is.
Leg ze op een bordje en strooi poedersuiker over de poffertjes totdat ze volledig met een laagje suiker bedekt zijn, leg er een krul boter bovenop en giet eventueel kruislings wat stroop over de poffertjes.
Direct serveren met een vorkje.
100 gram meel
100 gram boekweitmeel
400 ml lauwwarme melk of water
1 ei
1 theelepels (5 gram) gedroogde gist of 20 gram verse gist
0,5 theelepel zout
50 gram gesmolten boter
1 eetlepel stroop
voor op de poffertjes
poedersuiker
boterkrullen
eventueel wat stroop
Bij gebruik van verse gist: los de gist op in een beetje melk. Gedroogde gist kun je direct door het meel mengen.
Doe het zout in een beslagkom. Zeef het meel in de beslagkom, en maak een uitholling in het midden; giet daar het melk/gistmengsel of strooi er de gedroogde gist in.
Roer vanuit het centrum beetje bij beetje alle melk erbij. Voeg op het einde ook het ei, boter en de stroop toe. Zorg dat alles goed gemengd is en zonder klonten.
Dek de beslagkom af met een schone theedoek en laat het mengsel 45 minuten op een warme plek rusten.
Zet de pan op hoog vuur laat hem gloeiend heet worden. Vet daarna de pan in met wat boter of ander vloeibaar vet, dit gaat makkelijk met een kwastje. Giet dan een klein beetje beslag (tot ongeveer driekwart vol) in ieder rondje.
Draai het vuur nu middenhoog en bak de poffertjes totdat de bovenkant van het poffertje nog niet volledig gestold is in het midden. Ze laten dan makkelijk uit de pan los. Draai ze om en wacht totdat de andere kant ook goudbruin is.
Leg ze op een bordje en strooi poedersuiker over de poffertjes totdat ze volledig met een laagje suiker bedekt zijn, leg er een krul boter bovenop en giet eventueel kruislings wat stroop over de poffertjes.
Direct serveren met een vorkje.
woensdag 16 november 2011 om 21:56
woensdag 16 november 2011 om 22:04
quote:dubiootje schreef op 16 november 2011 @ 21:27:
Wat schattig! Mijn dochter zei heel lang koffertjes
Aan een recept kan ik je helaas niet helpen. Ik gebruik het Koopmansrecept Die van mij ook!!
Wat schattig! Mijn dochter zei heel lang koffertjes
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 16 november 2011 om 22:04
Daar gaan we,
- 100gr bloem
- 100gr boekweitmeel
- zout
- 10gr gist
- 4dl lauwe melk
- boter
- poedersuiker
Bloem, meel en zout mengen.
De gist met een scheutje melk tot een papje aanmaken.
In het bloemmengsel een kuiltje maken.
Hierin het gistpapje met een deel van de melk gieten.
Beide van het midden uit roerende er doorheen mengen tot een dik beslag.
Dit gladkloppen en verdunnen met de overige melk.
Beslag afgedekt met een deksel of vochtige doek op een lauwwarme plaats gedurende plm. een uur te rijzen zetten bijvoorbeeld in de buurt van de kachek of in een teiltje met vrij warm water.
Elk kuiltje van de poffertjespan met boter bestrijken en voor 3/4 vullen met beslag en de poffertjes snel aan de onderzijde bruin bakken, met een vork keren en ook de andere zijde snel bruin bakken.
Opdienen met met een klont boter en rijkelijk bestoven met poedersuiker.
- 100gr bloem
- 100gr boekweitmeel
- zout
- 10gr gist
- 4dl lauwe melk
- boter
- poedersuiker
Bloem, meel en zout mengen.
De gist met een scheutje melk tot een papje aanmaken.
In het bloemmengsel een kuiltje maken.
Hierin het gistpapje met een deel van de melk gieten.
Beide van het midden uit roerende er doorheen mengen tot een dik beslag.
Dit gladkloppen en verdunnen met de overige melk.
Beslag afgedekt met een deksel of vochtige doek op een lauwwarme plaats gedurende plm. een uur te rijzen zetten bijvoorbeeld in de buurt van de kachek of in een teiltje met vrij warm water.
Elk kuiltje van de poffertjespan met boter bestrijken en voor 3/4 vullen met beslag en de poffertjes snel aan de onderzijde bruin bakken, met een vork keren en ook de andere zijde snel bruin bakken.
Opdienen met met een klont boter en rijkelijk bestoven met poedersuiker.
woensdag 16 november 2011 om 22:14
Ik doe altijd:
600 gram bloem met
1 liter lauwe melk en
2 eieren en
1 zakje gedroogde gist (7 gram of 1,5 eetlepel) en
2 eetlepels suiker mengen tot een klontvrij beslag. Daarna
2 theelepels zout erdoor mengen en het geheel een uur laten rijzen.
Bakken in vloeibare boter of zonnebloemolie.
Serveren met roomboter en poedersuiker.
600 gram bloem met
1 liter lauwe melk en
2 eieren en
1 zakje gedroogde gist (7 gram of 1,5 eetlepel) en
2 eetlepels suiker mengen tot een klontvrij beslag. Daarna
2 theelepels zout erdoor mengen en het geheel een uur laten rijzen.
Bakken in vloeibare boter of zonnebloemolie.
Serveren met roomboter en poedersuiker.
woensdag 16 november 2011 om 23:30
donderdag 17 november 2011 om 02:38
Ik doe het zo:
- 200 gram bloem
- 3,5 dl melk
- 8 gram droge gist (volgens mijn recept, maar ik gebruik zeker het dubbele, want ik woon op 2.000 meter boven zeeniveau)
- snufje zout
Kuiltje in het bloem maken, melk lauwwarm maken en dat met het gist in het kuiltje doen en laten gisten.
Al roerend er een glad beslag van maken en dan ongeveer een uur op een warme plek laten rijzen (afgedekt met een vochtige doek).
Dan de koekenpan warm maken en met soeplepels beslag pakken en kort aan beide kanten lichtbruin bakken.
- 200 gram bloem
- 3,5 dl melk
- 8 gram droge gist (volgens mijn recept, maar ik gebruik zeker het dubbele, want ik woon op 2.000 meter boven zeeniveau)
- snufje zout
Kuiltje in het bloem maken, melk lauwwarm maken en dat met het gist in het kuiltje doen en laten gisten.
Al roerend er een glad beslag van maken en dan ongeveer een uur op een warme plek laten rijzen (afgedekt met een vochtige doek).
Dan de koekenpan warm maken en met soeplepels beslag pakken en kort aan beide kanten lichtbruin bakken.
donderdag 17 november 2011 om 14:33
vrijdag 18 november 2011 om 10:43
Ohh wat krijg ik nu zin in poffertjes
helaas woon ik ook in het buitenland. 
Kan je zo'n poffertjespan gewoon in NL bij gangbare winkels (zoals AH, HEMA enz) kopen ? Of moet je daarvoor echt naar speciaalzaken ? En zo'n poffertjespan, kan die ook op vitro-ceramische kookplaten ? En hoe groot is die pan ? Net zo als een "gewone" pan ?
Misschien wel leuk om de volgende keer als ik in NL ben, zo'n pan meetenemen... Ik wil mijn dochter (nu 18 maanden) wel graag NLse dingen laten proeven later
Kan je zo'n poffertjespan gewoon in NL bij gangbare winkels (zoals AH, HEMA enz) kopen ? Of moet je daarvoor echt naar speciaalzaken ? En zo'n poffertjespan, kan die ook op vitro-ceramische kookplaten ? En hoe groot is die pan ? Net zo als een "gewone" pan ?
Misschien wel leuk om de volgende keer als ik in NL ben, zo'n pan meetenemen... Ik wil mijn dochter (nu 18 maanden) wel graag NLse dingen laten proeven later