Boxkind

23-11-2011 17:14 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een boxkind (bijna anderhalf). Kind speelt heerlijk in de box en zit gemiddeld 2-3 uur per dag in de box.

Een vriendin heeft de box de deur uitgedaan toen kind 1 was, omdat kind echt niet meer in de box speelde.

Volgens mijn moeder ligt dat niet aan het kind, maar aan de moeder.

Is dat zo? Kunnen ouders sturen in wel of niet lekker spelen in de box? En sturen in het zichzelf kunnen vermaken?
Nee joh, dat heeft echt niks met de ouders te maken. Het ene kind vindt het heerlijk en het andere kind niks.
Ik denk wel dat er verschil is in kinderen. Sommige kinderen kunnen zichzelf heel goed vermaken en anderen moeten vermaakt worden. En dan heb je kinderen die heel veel energie hebben die ze kwijt willen, kinderen die zich helemaal kunnen richten op een bepaald stuk speelgoed en kinderen die zichzelf snel vervelen. En die factoren maken voornamelijk of een kind het goed kan volhouden in de box of niet. Maar zoals de moeder er mee omgaat is natuurlijk wel van heel veel invloed.
met anderhalf nog2-3 uur per dag in de box? Moet zeggen dat ik dat best veel vindt, Onze kids zaten na hun eerste nooit meer in de box. Niet dat ze het niet leuk vonden, maar buiten de box konden ze net zo goed en leuk spelen als er in, en dat ding stond alleen maar in de weg.
Ik heb twee kinderen die zich nog prima vermaakten in de box, tot ruim 1,5. Maar ik weet niet of het aan de kinderen ligt.

Ik vind het fijn, want dat geeft mij de mogelijkheid om gauw naar boven te lopen en een was erin te doen bijvoorbeeld.

Ik zou ze op die leeftijd nog niet alleen in de kamer durven te laten en meenemen vind ik gedoe.

Maar nogmaals, de kinderen vinden het ook fijn, dat scheelt.
Ozo.
Nou ik heb 3 kinderen, de oudste was een boxkind en bij de andere twee heb ik de box opgeruimd toen ze 1 werden. Die vermaakten zich buiten de box beter dan in de box want als ze daarin zaten was het huilen, huilen, huilen, dan liever geen box meer hoor, was ook iedere keer blij als het weg was, weer meer plek in huis.
Ik vind 2-3 uur in de box op 1,5 jarige leeftijd ook vrij veel moet ik zeggen. Rond die leeftijd stond hij bij ons ook niet meer in de kamer en voor die tijd ging zoon er alleen in als ik even naar de wc moest, naar boven moest om iets te pakken oid. Maar echt niet meer om te spelen.

Mijn mening is dat kindjes gewoon lekker de wereld (huiskamer) moeten kunnen ontdekken op een veilige manier en niet "opgesloten" moeten zitten in een klein houten hokje met tralies.

En tuurlijk kunnen ouders daarin sturen, jij zet dat kind er toch in?
Oh echt? Vinden jullie dat veel? 2-3 uur?

Dochter gaat 's ochtends na het ontbijt in de box en dan ga ik beneden stofzuigen, stoffen, opruimen enz. Als ze ongeveer anderhalf uur erin heeft gezeten, gaan we de honden uitlaten. Daarna speelt ze in de woonkamer tot we gaan eten.

Na het middagslaapje gaat ze in de box om wat te eten, drinken en te spelen. Na een uur, anderhalf uur gaan we de honden weer uitlaten en na het uitlaten gaat ze weer lekker spelen in de woonkamer.

Na het avondeten speelt ze nog lekker in de woonkamer.
quote:En tuurlijk kunnen ouders daarin sturen, jij zet dat kind er toch in?

Die van mij (bijna anderhalf) klimt er via de leuning van de bank zelf in

Tot zijn eerste verjaardag vond hij het niks, en we waren al tijden van plan hem op te doeken en er een tafeltje voor in de plaats te zetten, maar dat tafeltje moesten we nog kopen. En toen ontdekte hij de box

Meer dan tien minuten achter elkaar zit hij er nooit in.
quote:Ska schreef op 23 november 2011 @ 17:19:

Nou ik heb 3 kinderen, de oudste was een boxkind en bij de andere twee heb ik de box opgeruimd toen ze 1 werden. Die vermaakten zich buiten de box beter dan in de box want als ze daarin zaten was het huilen, huilen, huilen, dan liever geen box meer hoor, was ook iedere keer blij als het weg was, weer meer plek in huis.

Als ik merk dat dochter niet in de box wil, dan gaat ze eruit.

Van mij mag de box er ook uit, maar volgens mij vindt dochter het heel fijn om in te spelen.
Gedeeltelijk kun je daar als ouder wel invloed op hebben denk ik. Ik zet Ko regelmatig in de box en ga dan lekker even een broodje eten of forummen of tv kijken. Mijn man is op zijn vrije dag veel meer met hem bezig. Op de grond spelen, fietsen, wandelen, naast de box zitten als hij in de box staat etc. Als ik Ko in de box zet gaat dat 4 van de 5 keer prima. Als mijn man hem in de box zet begint hij bijna altijd te huilen en te jammeren en wil hij er niet in. Mijn man pakt hem er dan ook vrij snel weer uit om weer lekker op de grond te spelen dus Ko weet ook wel dat jammeren zin heeft. Slim kind dus
Je doet het prima hoor Kara. Mijn zoon was ook een boxkind en vermaakte zich prima in dat ding. Hij heeft genoeg gelegenheid gehad om de wereld te ontdekken, maar als ik dingen in huis moest doen, vond ik het een uitkomst en lekker veilig.
Mijn moeder zegt dat ik het zelf als kind fijn vond in de box. Ik voelde me niet opgesloten maar juist afgesloten voor de rest van de wereld. Mijn broer kon niet aan mijn speelgoed komen. Ik zat lekker op mijn eigen veilige plekje en kon ook uren in de box zitten. Juist als er veel andere mensen waren vond ik het fijn om me terug te trekken in de box en vanachter de "tralies" naar de mensen te kijken.
zodra zoon kon tijgeren wilde hij de hele wereld (woonkamer) ontdekken en nu hij anderhalf is en ondertussen loopt...wil hij echt overal kijken en rondlopen..die zou ik dus echt niet in de box kunnen stoppen...geloof dat het heel erg kind afhankelijk is...en zoals bij alles heb je daar als ouder wel invloed op...maar van mij mag hij de hele wereld (huiskamer) ontdekken hoor...en als hij het vergiet te pakken krijgt en de woonkamer er mee door sjort...was ik m wel weer af...geen probleem.
Mijn oudste dochter was er destijds met een jaar wel op uitgekeken en gebruikte ik het alleen om haar even veilig weg te zetten. Mijn jongste dochter vond het tot een maand of 18 heel fijn, een plekje voor haar zelf. Ik zette haar er ook vaak in als de oudste ook rondliep. Ze had er echt behoefte aan.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Dat wat jij beschrijft Kaetje, herken ik wel bij mijn dochter.

Soms is de woonkamer ook teveel voor haar. Dan weet ze eigenlijk niet zo goed wat ze wil doen, waar ze mee wil spelen en vermaakt ze zich eigenlijk minder goed dan met wat speelgoed in de box.

Als er andere mensen zijn, dan wil ze wel heel graag rondlopen en wat rondkeutelen.
Vind ik ook hoor Gelukkigmeisje maar ik laat Ko expres in de box nu omdat ik over een maand zo'n beetje weer ga bevallen. Hij kan kruipen en tegen die tijd misschien lopen maar kan gevaren nog niet inschatten en als hij de keuken in loopt kan hij aan de knoppen van het gas draaien. "Nee" begint hij te begrijpen maar hoe lang het duurt voor hij ook echt snapt dat hij dan ook moet ophouden met wat hij aan het doen is weet ik niet. Straks zit ik met een baby en wil ik Ko dus nog graag even in de box kunnen zetten voor de veiligheid. En voor mijn eigen gemak, dat geef ik ook eerlijk toe
quote:kaetje schreef op 23 november 2011 @ 17:30:

Gedeeltelijk kun je daar als ouder wel invloed op hebben denk ik. Ik zet Ko regelmatig in de box en ga dan lekker even een broodje eten of forummen of tv kijken. Mijn man is op zijn vrije dag veel meer met hem bezig. Op de grond spelen, fietsen, wandelen, naast de box zitten als hij in de box staat etc. Als ik Ko in de box zet gaat dat 4 van de 5 keer prima. Als mijn man hem in de box zet begint hij bijna altijd te huilen en te jammeren en wil hij er niet in. Mijn man pakt hem er dan ook vrij snel weer uit om weer lekker op de grond te spelen dus Ko weet ook wel dat jammeren zin heeft. Slim kind dus Als ik dit lees, dan heeft mijn moeder dus toch gelijk!
wat voor speelgoed hebben jullie kids dan in de box? die van speelt vooral met grote dingen als loopauto, wheelybug..groot spiraal-ding met kralen erin...bezem..dingen die niet in de box passen...

of lezen ze veel boekjes en duplo/primo ofzo?
Ik kijk even in de box: wat knuffeltjes, een auto, wat boekjes, een theepot (die is leuk!!!) met een kopje erbij, wat baby-lego.

Vanavond halen we dit er weer uit en leggen we er wat anders in.
Ko speelt wel met wat duplo in de box en met een soort ding dat aan de rand van de box hangt. Met poppetjes/diertjes van plastic, stapelbekertjes en houten bekertjes, lepeltjes en bordjes. Een treintje waar ontzettend veel lawaai uit komt als je op de vele knopjes drukt. Een beer en andere knuffeltjes, een boekje, een bal, een lege fles. Aan de zijkant van de box (buitenkant) hangen 2 zakken met speelgoed. De ene is heel diep en daar kan hij niets mee maar als de andere zak vol zit kan hij daar dingetjes uit pakken en weer in doen. Dat is ook altijd leuk.
Ik denk niet dat je daar veel invloed op kunt uitoefenen. Bij mijn zoontje ging het in fases, als heel kleine baby vond hij de box erg leuk en later heeft hij er ook nog wel een tijdje ingezeten, we hebben 'm toen weggedaan toen hij 15 maanden was en we gingen verhuizen. Mijn dochtertje heeft de box echt nooit leuk gevonden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat als ik heel, heel consequent (dus je moeder heeft ook een beetje gelijk, haha)bij de andere twee zou zijn geweest, ze ook wel langer in de box zouden hebben kunnen blijven zitten (wow, veel werkwoorden) maar ik vond het huilen niet leuk en buiten de box waren ze rustig zelfstandig aan het spelen dus voor mij had de box geen meerwaarde meer.
Oh jee, lees al verholen verwijten "nog steeds in box?".

Klinkt als de moedermaffia.

Het lijkt mij heel praktisch als het kind in de box zit. Want dat geeft de moeder de ruimte om eens andere dingen te doen dan continu op haar kind te moeten letten dat het niet iets kapot maakt of zichzelf bezeert. Het lijkt mij een goede oplossing.
Ik vind het ook als een verwijt klinken dat het aan de moeder ligt. Iedereen moet gewoon doen wat het beste bij het kind past en bij (de rust van) de moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven