Geld & Recht alle pijlers

Kosten verdelen

24-11-2011 16:03 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin volgend jaar gaan mijn vriend en ik samenwonen in mijn huurhuis. Ik wil me goed voorbereiden hoe we de kosten van levensonderhoud gaan verdelen.Nu zijn onze inkomsten ongeveer gelijk. Mijn vriend moet zijn huis nog verkopen, wat niet meevalt. Ik woon nu samen met mijn 2 kinderen van 16 en 13 jaar en ontvang naast mijn salaris ook kindgebonden budget, wat straks komt te vervallen. Hij heeft 1 kind van 12 die bij zijn moeder woont en die na dit schooljaar ook bij ons wil wonen. Hij betaalt dan geen alimentatie meer en krijgt kinderbijslag voor hem. En zullen zijn inkomsten stijgen. Ik heb een eigen auto en hij 1 van de zaak ( dus geen kosten meer).

Ik heb een behoorlijk spaarpot , uit de verkoop van het huis van mijn overleden man en mij ( de vader van de kinderen). De zoon van mijn man zal om het weekend naar zijn moeder gaan Het verschil in inkomsten zal bij het samenwonen 400,00 euro zijn.

Hoe is eea het meest eerlijk te verdelen?? Alvast bedankt voor het meedenken.
Persoonlijk zou ik het 50/50 doen, omdat je nou eenmaal 100% voor elkaar gaat en ervoor kiest om samen iets op te bouwen.
Common sense is not so common.
Voltaire
In een samenlevingscontract staat meestal standaard dat de kosten naar evenredigheid van inkomen worden verdeeld.

Ik neem aan dat je wel een samenlevingscontract laat opstellen, heb je al een concept doorgelezen?
quote:Sjors1988 schreef op 24 november 2011 @ 16:09:

Persoonlijk zou ik het 50/50 doen, omdat je nou eenmaal 100% voor elkaar gaat en ervoor kiest om samen iets op te bouwen.Zou je hem de helft van je spaargeld geven dan?
Wij hebben samen alles op een hoop gegooid. Dus 1 rekening waar we alles van doen. Maar goed, als je 3 kinderen in huis hebt is dat wel een ander verhaal. Maar goed, ik zou het in dit geval dus zo doen dat je beiden exact evenveel overhoud per maand.
Voltaire
quote:Mlle_j schreef op 24 november 2011 @ 16:14:

[...]

Zou je hem de helft van je spaargeld geven dan?Nee maar spaargeld is toch SPAARgeld? Dat laat je toch op de bank/in je spaarvarken/oude sok?
Voltaire
Als je beide ongeveer hetzelfde inkomen hebt zou ik het 50/50 doen. Als er een groot gat zit tussen de inkomens, dan zou ik even rekenen zodat beide hetzelfde bedrag overhouden na aftrek van alle vaste lasten. Zo doen wij het ook, mijn man verdiend veel meer dan ik maar beide houden we na alle vaste lasten en sparen hetzelfde bedrag over per persoon. Dat is toch het eerlijkst lijkt mij. En dat samenlevingscontract zou ik ook zeker wel doen!
ik zou 50/50 doen, hij heeft meer inkomen, jij hebt een kind meer. Dit lijkt me de handigste oplossing zonder hele berekeningen te gaan doen.

Met die berekeningen wordt het misschien 53/47 met 53 voor jou ofzo.
altijd lastig hoor...hij moet dus zijn maandelijke inkomen dat meer is wel delen..maar het 'meer' in spaargeld niet delen? en moet zij meer bijdragen omdat zij 2 kinderen heeft en hij 'maar' 1 kind?

eerlijk is een begrip dat hierbij niet van toepassing is...

als je allebei kunt rondkomen van je geld zou ik het zo laten...zo niet...laat hem dan iets meer betalen...

Gaat hij zijn huis nog onderverhuren of niet? zonde om tijden lang dubbele kosten te hebben...
Wij zijn (mijn man en ik) rustig begonnen.

Eerst een gezamenlijke rekening waar we allebei maandelijks een evenredig deel van de huishoudkosten op stortten.

Toen we gingen trouwen hebben we alles op 1 rekening laten binnenkomen en alles daarvan betaald.

En nu we ook nog een huis samen gekocht hebben hebben we helemaal geen eigen dingen meer qua geld.

Ik zou niet gelijk alles bij elkaar doen, jouw spaargeld erbij betrekken en voor zijn kind betalen. Dit heeft niets met wel of niet houden van te maken. Maar bijvoorbeeld ook met zijn ex. Of met het feit dat je nu wel hoopt, maar nog niet weet, of deze relatie wel eeuwig duurt. Zoiets mag best een beetje groeien, denk ik.
Ik zou de totale vaste lasten berekenen, dan delen door het aantal personen en dan zien hoeveel van jou of zijn salaris betaald moet worden.
Ik zou vooral ook afspreken om over een maand of 3 eens te kijken of jullie op deze manier goed uitkomen en beiden tevreden zijn met de afspraken.
Alvast bedankt voor het meedenken. Ik wil best van mijn inkomen meer bijdragen in de gezamelijke huishouding. Ik heb tenslotte een kind meer, maar zal dan minder overhouden . Maar de kosten van de kinderen?? Kleding, schoolkosten etc ?? Ook van de gezamelijke rekening of iedere voor zijn eigen kind(eren) betalen?? Maar het delen van mijn spaargeld ( 85000 euro) vind ik moeilijk. Ik vind dat dit meer mijn kinderen toekomt ( is ook van hun overleden vader)
Een lijstje op de koelkast met alle aankopen die beiden gedaan hebben voor het huishouden.Met een envellopje er naast met alle bonnetjes. (Heb ik serieus wel eens gezien bij mensen!)
@Jerima, ik begrijp niet zo goed waarom je je spaargeld moet gebruiken.. Kun je dit toelichten?
Voltaire
quote:Sjors1988 schreef op 24 november 2011 @ 16:09:

Persoonlijk zou ik het 50/50 doen, omdat je nou eenmaal 100% voor elkaar gaat en ervoor kiest om samen iets op te bouwen.Zou ik zeker in het begin niet doen. Kan altijd later nog. Zou je vriend aanraden om de eerste paar maanden ook nog zijn eigen huis aan te houden. Mocht het toch niet bevallen, kan hij terug zonder al te veel problemen.
Jullie hebben voor elkaar gekozen, dat geldt voor allebei en met jullie kinderen. Dat zou voor mij betekenen alle vaste lasten en andere uitgaven zoals boodschappen enzo verdelen.

Jullie hoeven dan toch niet aan jou spaargeld te zitten? En ik snap best dat je dat geld voor je eigen kinderen gaat gebruiken als het deels van jouw overleden man is geweest.

Heel veel succes met alles.
Never give up hope.
ik bedoelde met 50/50 jullie vaste lasten neit je spaargeld. Dat zou ik zeker voorlopig niet 50/50 doen.

Als de inkomens niet te veel verschillen zou ik de vaste lasten delen. dan houd jij minder over, maar in verhouding zou eht wel ongeveer moeten kloppen.
quote:Leergierig schreef op 24 november 2011 @ 16:51:

[...]

Zou ik zeker in het begin niet doen. Kan altijd later nog. Zou je vriend aanraden om de eerste paar maanden ook nog zijn eigen huis aan te houden. Mocht het toch niet bevallen, kan hij terug zonder al te veel problemen.Ik heb dit later nog even genuanceerd, dus allebei evenveel overhouden per maand, zodat TO er niet op achteruit gaat mocht het niet werken samen..
Voltaire
Jij brengt 2 inwonende kinderen mee waardoor gas/water/licht veel hoger zullen zijn dan wanneer je er maar met 2 personen zou wonen. Dus jij hoort eigenlijk meer te betalen.
Hij heeft ook een inwonend kind he, EN.

Ik snap het niet zo goed.. je wilt toch SAMEN wonen? Met de kinderen? Dus dan kan je toch het zo regelen dat jullie allebei per maand evenveel overhouden? Of, als jij je daar bezwaard door voelt, iets meer inleggen zodat jouw ''extra'' kind ook gedekt is qua kosten?

Ik zou dit met mijn partner bespreken. Wie weet heeft hij de ideale oplossing.
Voltaire
Ah, ik had gelezen dat het kind van hem bij de moeder woonde, maar die trekt dus ook in. Nu ja, dan is het 3/5 voor TO en 2/5 voor haar vriend.
Je spaargeld lekker voor je eigen kinderen houden, zoals je van plan was. Dat is ook nog het geld van hun vader, dus het is logisch dat je het voor hen wilt gebruiken!

Verder denk ik niet dat 1 kind nou zoveel extra kosten wat betreft energie met zich meebrengt? Als jullie evenveel verdienen zou ik de kosten ook evenredig verdelen.
1 persoon zijn zeker 2 wasmachines extra per week (kleding, handdoeken, beddengoed)

7 douchebeurten extra

extra voedsel/drinken

zou dat qua kosten niet onderschatten

overigens spaargeld natuurlijk niet op één hoop gooien, wat van jou is blijft van jou en wat van hem is blijft van hem
Ik zou een ruime begroting maken van alle kosten in een maand (huur, verzekeringen, boodschappen, auto, belasting, enzovoort) en dan kijken hoe jullie samen dat bedrag ophoesten. Hierbij zoveel mogelijk uitgaan van gezamenlijkheid omdat jullie straks een samengesteld gezin vormen, niet twee losse ouders met elk eigen kinderen en allebei nog wat eigen geld hebben waar je lekker mee kunt doen wat je wilt. Verder eigen spaargeld nog even ongemoeid laten, wel starten met een gezamenlijke spaarrekening voor bijvoorbeeld vakanties en onvoorziene uitgaves.

En ik zou zeker geen ingewikkelde berekeningen toepassen zoals elninjoo hierboven voorstelt, je gaat toch ook niet afmeten wie de meeste boterhammen eet, het langst onder de douche staat of de meeste kilometers met de auto rijdt. Dikke onzin natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven