Geld & Recht alle pijlers

Kosten verdelen

24-11-2011 16:03 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin volgend jaar gaan mijn vriend en ik samenwonen in mijn huurhuis. Ik wil me goed voorbereiden hoe we de kosten van levensonderhoud gaan verdelen.Nu zijn onze inkomsten ongeveer gelijk. Mijn vriend moet zijn huis nog verkopen, wat niet meevalt. Ik woon nu samen met mijn 2 kinderen van 16 en 13 jaar en ontvang naast mijn salaris ook kindgebonden budget, wat straks komt te vervallen. Hij heeft 1 kind van 12 die bij zijn moeder woont en die na dit schooljaar ook bij ons wil wonen. Hij betaalt dan geen alimentatie meer en krijgt kinderbijslag voor hem. En zullen zijn inkomsten stijgen. Ik heb een eigen auto en hij 1 van de zaak ( dus geen kosten meer).

Ik heb een behoorlijk spaarpot , uit de verkoop van het huis van mijn overleden man en mij ( de vader van de kinderen). De zoon van mijn man zal om het weekend naar zijn moeder gaan Het verschil in inkomsten zal bij het samenwonen 400,00 euro zijn.

Hoe is eea het meest eerlijk te verdelen?? Alvast bedankt voor het meedenken.
Je verschil in inkomen is 400 per maand, en dus moet je beslissen samen over wat je eerlijk vindt: evenveel bijdragen of evenveel overhouden.

Jij hebt een kind meer, maar je kindgebondenbudget vervalt straks omdat hij bij jou intrekt dus 'door hem' ben je duurder uit. Lijkt me dat je die inkomstendaling samen opvangt en dat die misschien wel weg te strepen is tegen een kind meer hebben.

Spaargeld en (eventuele) schulden zou ik absoluut nog gescheiden houden.
O en vooral samen om de tafel gaan zitten en het goed bespreken en afspreken.
Ok, ik heb daar geen ervaring mee... dan is de verdeling 3/5e 2/5 misschien wel een idee om voor te stellen. Aan de andere kant, als je echt een gezin samen wil gaan vormen, dan zou dit voor mij ook wel scheef voelen. Dan zou ik het t liefst zo zien dat we sámen 3 kinderen hebben en ik zou het dan ook niet erg vinden om deels voor het kind van mijn vriend te betalen...
Of wat ik me ook net bedenk: open een gezamenlijke rekening en stort daar allebei op wat je nu ook maandelijks aan vaste lasten kwijt bent (dus huur, g/w/l, eten, verzekeringen, alles). Daarvan de nieuwe gezamenlijke vaste lasten betalen.

Geheid ga je daarvan geld overhouden, want samenwonen is goedkoper dan ieder apart. Van wat er iedere maand over schiet begin je samen te sparen.
Ik neem aan dat de vaste lasten van TO toch ook omlaag gaan omdat man een deel (helft?) van huur/gas/water/licht betaald? En ze daar dan minder aan kwijt is? (Al gaat het verbruik wel omhoog).

Ik zou wel een samenlevingscontract opstellen, daarin kun je dan ook opnemen dat je het spaargeld er bijv. buiten houdt.

Vind ik helemaal niet raar, mss heb je dat wel apart gehouden om ooit de studie van je kinderen van te betalen?
quote:elninjoo schreef op 24 november 2011 @ 17:16:

1 persoon zijn zeker 2 wasmachines extra per week (kleding, handdoeken, beddengoed)

7 douchebeurten extra

extra voedsel/drinken

zou dat qua kosten niet onderschatten

overigens spaargeld natuurlijk niet op één hoop gooien, wat van jou is blijft van jou en wat van hem is blijft van hemwow twee wasmachines per week aanschaffen, dat word een dure grap ;)
Common sense is not so common.
Voltaire
Ik denk dat we uit de verdeling van de vaste lasten wel uitkomen. Alleen dat spaargeld?? Wil het inderdaad gebruiken voor rijlessen en evt studies van mijn zonen, maar als mijn stiefzoontje zover is?? Zou zijn vader dat moeten betalen, maar die heeft nu totaal geen spaargeld...................
Dat duurt toch nog 6 jaar voordat je stiefzoon 18 is,

kan zijn vader nu mooi beginnen met sparen
Ik zou het spaargeld dat je al hebt apart houden. Eventueel samen opnieuw gaan sparen. Het spaargeld dat van jouw is blijft dan van jouw ook als het misloopt met de relatie. Spaargeld op een en/of rekening is namelijk van beiden. Dat kan lastig zijn bij het mislopen van de relatie maar ook bij (je mag het niet hopen) overlijden. Zorg dat er niemand aanspraak kan maken op jouw geld die er geen recht op heeft. Nu niet, later ook niet.

Stel:

- Jouw geld op en/of rekening

- Jouw vriend overlijdt, dan is zoon van vriend erfgenaam van een deel van jouw geld.

Vraag je echt af of dat is wat je nu wilt, maar ook nog zou willen als zoon 18+ is en de relatie tussen jullie niet blijkt te zijn wat je er van verwacht had.

Als je ieder je geld in eigen beheer houdt kun je alles samen betalen, of niet als je dat niet wilt.
quote:jerima schreef op 24 november 2011 @ 17:47:

Ik denk dat we uit de verdeling van de vaste lasten wel uitkomen. Alleen dat spaargeld?? Wil het inderdaad gebruiken voor rijlessen en evt studies van mijn zonen, maar als mijn stiefzoontje zover is?? Zou zijn vader dat moeten betalen, maar die heeft nu totaal geen spaargeld...................

Zeker als hij niet evenredig veel geld inbrengt, aparte rekeningen houden!!!

Open gewoon 'n gezamenlijke rekening waarop jullie geld storten voor de vaste lasten en hou de rest gescheiden. Zou wat zijn als hij van jouw geld zijn hobby's zou gaan bekostigen. Daar spaart ie zelf maar voor!
Ik zou ook geen gezamenlijke spaarrekening openen, alleen 'n vaste lasten rekening.
En je spaargeld is ook nog voor een deel van je overleden man, ik kan me voorstellen dat je dit hier buiten wilt houden... dit zal je nieuwe vriend vast ook begrijpen.
Ik zou het spaargeld zeker apart houden. Jullie zoons zullen zich later ook realiseren dat ze andere vaders hebben ook al zijn jullie nu 1 gezin, helaas komt deze ongelijkheid daar ook bij kijken.

Daarnaast zou je nu voor alle kinderen kunnen sparen, waarbij je voor kind van vriend meer spaart. Dan kun je deze ongelijkheid ergens nog wat recht trekken.

Je kunt dingen nou eenmaal niet altijd eerlijk doen. En dit kun je ook op geen enkele manier eerlijk doen. Dus kies een manier en vertel goed waarom er verschil is.
Ik zou inderdaad het 50/50 gaan doen, maar je spaargeld wel apart houden. Wat je zegt, dat is van jou en wil je voor een deel bewaren voor je kinderen later. Je kunt ook dat op een rekening laten staan, en dan beide een eigen rekening houden (waar je salaris enzo op binnenkort) en dan een gemeenschappelijke openen waar je beide evenveel op stort voor boodschappen, huur, gwl, belastingen, etc. Mocht na een tijdje blijken dat hij of jij veel meer overhoudt per maand, kun je altijd nog andere afspraken maken.
quote:Daarnaast zou je nu voor alle kinderen kunnen sparen, waarbij je voor kind van vriend meer spaart. Dan kun je deze ongelijkheid ergens nog wat recht trekken.Vind niet dat TO voor het kind van d'r vriend moet sparen. Hoe kom je erbij??? Dat moeten vriend en z'n ex doen. Als TO d'r kinderen hun rijbewijs en studie kan betalen, wil dat niet zeggen dat ze dat ook voor zijn kind moet doen. Dat is helemaal zijn verantwoording. Net zoals hij niet verplicht is iets bij te dragen voor haar kinderen. Je bent zelf bepaalde verplichtingen aangegaan (TO met 2 kids, haar vriend met eentje) dus daar moeten ze zelf hun eigen verantwoordelijkheid voor nemen.
spaargeld apart houden en ieder 50 % inleggen, dat hij dan meer overhoudt is logisch, hij verdiend ook meer. Jouw kosten gaan omlaag want je deelt de huur, gwl en het eten, jij hebt 1 kind meer, dus daar betaalt hij sec gezien ook aan mee.
ik zou het spaargeld in 3 porties verdelen, en de portie van beide kinderen in een soort lijfrente omzetten.
wij slapen nooit.
Als je kinderen geld hebben geerfd zou ik dat voor hen gewoon op 'n aparte rekening zetten met 'n vaste looptijd, zodat het nog wat extra rente opbrengt. En op hun 18e vrij laten komen zodat je er dan hun rijbewijs van kan betalen en studie.
Stel dat er in totaal na aftrek van alle vaste lasten ¤ 600 per maand overblijft, dan zou jij ¤ 250 kunnen krijgen als 'zakgeld' en je vriend ¤ 350, waarvan hij ¤ 100 per maand weg zet op een spaarrekening voor zijn kind.

Jouw spaargeld zou ik niet verdelen en gewoon voor jou en je kinderen laten.
Ik zou voorlopig nog helemaal niet gaan samenwonen. Jouw kinderen hebben een leeftijd waarop dit behoorlijk lastig zou kunnen worden.

Een kind dat bij zijn vader gaat wonen zal ook zijn eigen rugzakje meenemen. Hij zal niet voor niks bij zijn paps komen wonen.

Waarom niet nog een paar jaar latten?
We hebben het over geld en jouw briljante conclusie is dat ze helemaal niet samen moet wonen vanwege de leeftijden van de kinderen ?
Vaak gaan samengestelde gezinnen kapot, dus zo'n gek idee is het niet om te blijven latten zolang de kinderen nog thuis wonen. En waarom wil vriend opeens ook zijn kind in laten wonen? Probeer eerst 'ns een jaartje met vriend alleen als je toch persé wil samenwonen, dat lijkt me al verandering genoeg voor jouw kinderen.
Ik zou er samen gewoon voor gaan.

en weer opnieuw beginnen.

1 gezamelijke rekening voor vaste lasten en boodschappen

2 spaarrekeningen 1 voor hem en 1 voor jouw

2 eigen rekeningen voor extra's

Voor de kinderen hoef je niet apart nog te sparen.

Het eigen vermogen wat jullie al hebben, jij van de vader van jouw kinderen. zou ik inderdaad vast zetten. open depositos's of spaarrekeningen voor de kinderen. Waar je hun studiekosten of rijlessen van kunt betalen.En wat je mee kunt geven als ze uit huis gaan. en voor jouw eentje. Voor een aanvulling voor je pensioen of zo

Laat de lonen en andere aanvullingen binnen komen op de gezamelijke rekening. Bereken de vaste lasten en boodschappen ruim. Spaar automatisch naar de spaarrekeningen. Blijft er nog over boek je dat over naar de rekeningen voor vrij te besteden. Dat is het voordeel van internet bankieren. Je kunt zelf elke maand de boel verdelen.

Ik zou nooit gaan roepen, jij hebt een kind meer dan ik etc.

jullie hebben voor elkaar gekozen inclusief de rugzak(kinderen) en maak er een fijne toekomst van.

De spaarrekeningen gebruik je dan voor de gezamelijke vakantie en aanschaf auto 50/50. Mocht het dan toch mis gaan heb je allebij een eigen deel wat is overgebleven van jullie relatie. Jullie hebben alles toch goed voor elkaar. dus ik ga er van uit dat dat niet zal gebeuren.

Het eigen vermogen is vrij hoog. dus ga eens naar een bank. Zij weten hoe je het het beste kunt aanpakken voor de toekomst. Je wilt niet dat het geld van hun overleden vader in rook opgaat. Dat kan ik me heel goed voor stellen. Succes met alles.
quote:viva_ronja schreef op 25 november 2011 @ 08:43:

We hebben het over geld en jouw briljante conclusie is dat ze helemaal niet samen moet wonen vanwege de leeftijden van de kinderen ?

Nee, mijn briljante conclusie is dat ik altijd van mening ben dat kinderen eerst komen.

Voor het nieuw-inwonende kind zal het ook niet makkelijk gaan. (understatement)Bij zijn moeder weg en direct in een compleet nieuw gezin komen is ook niet niks.

Verder zijn haar eigen kinderen volop in de puberteit, iets dat al genoeg spanningen meebrengt.

Waarom op de spits drijven hun situatie zo dramatisch te veranderen.
quote:elninjoo schreef op 25 november 2011 @ 08:51:

Vaak gaan samengestelde gezinnen kapot, dus zo'n gek idee is het niet om te blijven latten zolang de kinderen nog thuis wonen. En waarom wil vriend opeens ook zijn kind in laten wonen? Probeer eerst 'ns een jaartje met vriend alleen als je toch persé wil samenwonen, dat lijkt me al verandering genoeg voor jouw kinderen.Voor de rest eens een keer eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven