Kosten verdelen
donderdag 24 november 2011 om 16:03
Begin volgend jaar gaan mijn vriend en ik samenwonen in mijn huurhuis. Ik wil me goed voorbereiden hoe we de kosten van levensonderhoud gaan verdelen.Nu zijn onze inkomsten ongeveer gelijk. Mijn vriend moet zijn huis nog verkopen, wat niet meevalt. Ik woon nu samen met mijn 2 kinderen van 16 en 13 jaar en ontvang naast mijn salaris ook kindgebonden budget, wat straks komt te vervallen. Hij heeft 1 kind van 12 die bij zijn moeder woont en die na dit schooljaar ook bij ons wil wonen. Hij betaalt dan geen alimentatie meer en krijgt kinderbijslag voor hem. En zullen zijn inkomsten stijgen. Ik heb een eigen auto en hij 1 van de zaak ( dus geen kosten meer).
Ik heb een behoorlijk spaarpot , uit de verkoop van het huis van mijn overleden man en mij ( de vader van de kinderen). De zoon van mijn man zal om het weekend naar zijn moeder gaan Het verschil in inkomsten zal bij het samenwonen 400,00 euro zijn.
Hoe is eea het meest eerlijk te verdelen?? Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb een behoorlijk spaarpot , uit de verkoop van het huis van mijn overleden man en mij ( de vader van de kinderen). De zoon van mijn man zal om het weekend naar zijn moeder gaan Het verschil in inkomsten zal bij het samenwonen 400,00 euro zijn.
Hoe is eea het meest eerlijk te verdelen?? Alvast bedankt voor het meedenken.
vrijdag 25 november 2011 om 12:23
quote:jerima schreef op 24 november 2011 @ 17:47:
Ik denk dat we uit de verdeling van de vaste lasten wel uitkomen. Alleen dat spaargeld?? Wil het inderdaad gebruiken voor rijlessen en evt studies van mijn zonen, maar als mijn stiefzoontje zover is?? Zou zijn vader dat moeten betalen, maar die heeft nu totaal geen spaargeld...................
Dit is nu precies waarom je een samenlevingscontract (met eventueel testament) moet opstellen.
Het wordt meerdere malen genoemd zonder bevestiging van jou, dus nogmaals: Dat ga je toch wel doen lijkt me??
Ik denk dat we uit de verdeling van de vaste lasten wel uitkomen. Alleen dat spaargeld?? Wil het inderdaad gebruiken voor rijlessen en evt studies van mijn zonen, maar als mijn stiefzoontje zover is?? Zou zijn vader dat moeten betalen, maar die heeft nu totaal geen spaargeld...................
Dit is nu precies waarom je een samenlevingscontract (met eventueel testament) moet opstellen.
Het wordt meerdere malen genoemd zonder bevestiging van jou, dus nogmaals: Dat ga je toch wel doen lijkt me??
vrijdag 25 november 2011 om 17:19
Uiteraard gaan we naar de notaris voor een samenlevingscontract. We hebben met de 3 jongens de toekomst besproken. De voor- en de nadelen en mocht het overhoopt toch mis gaan. Gelukkig zijn ze alledrie erg positief. Mijn vriend ( die nu al heel vaak bij ons is) kan goed met mijn kinderen omgaan. En mijn jongste en het kind van mijn vriend, zijn al elkaars beste vriend geworden. Ik zie voorals nog geen problemen op dat vlak.
zaterdag 26 november 2011 om 23:30
quote:jerima schreef op 25 november 2011 @ 17:19:
Uiteraard gaan we naar de notaris voor een samenlevingscontract. We hebben met de 3 jongens de toekomst besproken. De voor- en de nadelen en mocht het overhoopt toch mis gaan. Gelukkig zijn ze alledrie erg positief. Mijn vriend ( die nu al heel vaak bij ons is) kan goed met mijn kinderen omgaan. En mijn jongste en het kind van mijn vriend, zijn al elkaars beste vriend geworden. Ik zie voorals nog geen problemen op dat vlak.
Heel verstandig om naar de notaris te gaan, als het goed
blijft gaan zit het je niet in de weg en mocht het toch fout
gaan heb je er profijt van.
Dat spaargeld, ¤85.000,- zou ik zelf blijven beheren, dan kan
je over een paar jaar altijd nog zelf bepalen of je er iets
gezamelijks van doet of het aan je eigen kinderen besteed.
Heel verstandig om naar de notaris te gaan, als het goed
blijft gaan zit het je niet in de weg en mocht het toch fout
gaan heb je er profijt van.
Dat spaargeld, ¤85.000,- zou ik zelf blijven beheren, dan kan
je over een paar jaar altijd nog zelf bepalen of je er iets
gezamelijks van doet of het aan je eigen kinderen besteed.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.