excelvraag. Gemiddelde berekenen.

24-11-2011 19:17 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lijst waar 250 personen op staan. Ze staan sinds een bepaalde datum op deze lijst, tot heden. Bijvoorbeeld van 13-04-2007 tot en met 23-11-2011. Die datum is bij iedereen verschillend. Nu wil ik een gemiddeld aantal maanden op de lijst berekenen van al die mensen bij elkaar.

Ik ga ervan uit dat er een manier is om dit in excel voor elkaar te krijgen, maar het lukt me niet. Weet iemand hoe dit moet?
Door de dagen te nemen (van elkaar aftrekken) en dan het gemiddelde berekenen.
eh, oke. Maar dat hoeft toch niet per regel?
Ik weet niet hoe je het met maanden moet doen, maar met dagen doe je dat als volgt:

eerste kolom staan alle data

tweede kolom toets je =VANDAAG()

derde kolom doe je dan kolom 2 - kolom 1.

En deze formules in de twee kolommen trek je over de hele kolommen naar beneden.

En daarna laat je excel het gemiddelde van kolom 3 berekenen.

Dit is dan het gemiddelde in dagen. Wil je het gemiddelde in maanden kun je het getal delen door 30.4, maar dat is dan maar ongeveer het gemiddelde aantal maanden, niet precies.
quote:krokusje schreef op 24 november 2011 @ 19:27:

eh, oke. Maar dat hoeft toch niet per regel?Vraag het anders aan Hans.
quote:krokusje schreef op 24 november 2011 @ 19:27:

eh, oke. Maar dat hoeft toch niet per regel?Je toetst die formules in op 1 regel. Dan selecteer je de cellen waar je die formules in hebt getoetst. Als je dan met je muis op de rechteronderhoek gaat staan wordt de cursor een zwart kruisje. Als je deze ingedrukt houdt, en de muis naar beneden beweegt worden deze overgenomen in de onderliggende cellen, en past excel de regelnummers van de referentiecellen automatisch aan.
http://support.microsoft.com/kb/214094/nl

Volgens mij staat het hier stap voor stap uitgelegd.
ik ga het proberen. Bedankt!
Manlief zegt selecteer met je muis alle getallen en kijk rechts onderin daar staat automatisch wat het gemiddelde is. Anders met de volgende formule: = gemiddelde (alle getallen selecteren en dan haakje sluiten)
quote:gember999 schreef op 24 november 2011 @ 19:30:

Ik weet niet hoe je het met maanden moet doen, maar met dagen doe je dat als volgt:

eerste kolom staan alle data

tweede kolom toets je =VANDAAG()

derde kolom doe je dan kolom 2 - kolom 1.

En deze formules in de twee kolommen trek je over de hele kolommen naar beneden.

En daarna laat je excel het gemiddelde van kolom 3 berekenen.

Dit is dan het gemiddelde in dagen. Wil je het gemiddelde in maanden kun je het getal delen door 30.4, maar dat is dan maar ongeveer het gemiddelde aantal maanden, niet precies.

Bij het berekenen van het gemiddelde in kolom 3 krijg ik een datum.

Bij het selecteren van alle data (laatste tip) krijg ik rechtsonderin helemaal niets in beeld.
@borderwalk, ze hebben het alleen over een vergelijk met een datum in de toekomst. Niet een vergelijk met het verleden.
Volgens mij moet je die van "Nagaan hoeveel dagen, maanden en jaren er zijn tussen twee datums" hebben.
quote:borderwalk schreef op 24 november 2011 @ 20:02:

Volgens mij moet je die van "Nagaan hoeveel dagen, maanden en jaren er zijn tussen twee datums" hebben.die deed ik, maar dan krijg ik allemaal van die sterretjes (eh, niet sterretjes maar die anderen, hoe heet dat nou). Zal het nog eens proberen.
idd, daarmee bereken je het aantal dagen naar een datum in de toekomst. Ik moet weten hoeveel dagen tussen nu en een datum in het verleden zit.
Ik snap het niet je kiest toch zelf de twee data waar je het verschil tussen wil berekenen?
wacht, ik kijk niet goed. Zie nu de volgende staan. Alleen ik heb 2 data naast elkaar staan en niet onder elkaar.
quote:borderwalk schreef op 24 november 2011 @ 20:11:

Ik snap het niet je kiest toch zelf de twee data waar je het verschil tussen wil berekenen?Ik keek naar die berekening van het aantal dagen van nu naar een datum in de toekomst. Wanneer ik die formule invul voor mijn lijst, dan krijg ik dus die tekentjes waarvan ik de naam niet meer weet, omdat het een negatief getal is.
quote:krokusje schreef op 24 november 2011 @ 20:11:

wacht, ik kijk niet goed. Zie nu de volgende staan. Alleen ik heb 2 data naast elkaar staan en niet onder elkaar.Dat maakt niets uit, die andere datum zou overal kunnen staan. Je moet alleen die formule goed aanpassen.
Is het al gelukt? Anders werkt deze formule wel:

=(JAAR(A4)-JAAR(A3))*12+MAAND(A4)-MAAND(A3)

Deze kun je ook gebruiken als ze naast elkaar staan in je lijst en je krijgt alleen de maanden, niet de jaren en dagen.
Wat ik bij Excel problemen trouwens doe is het eerst op 4 of 6 snel ingevulde cellen op een ander blad uitproberen, dan heb ik voor mijn gevoel beter inzicht als het niet lukt.
lastig dat jullie niet helemaal over mijn schouder meekijken, want ik doe iets fout. Krijg bij de tip van Maryn weer een datum
zal het idd eens op een apart tabblad proberen.
Wat staat er bij je celeigenschappen in de cel waar je de uitkomst wilt hebben?

Staat die niet per ongeluk op datum?
En als je van de laatst verkregen datum de cel eigenschappen verandert naar getal? Dan moet je een cijfer krijgen..
Krokus, herkent excel twee tabellen met data wel als data?

Bijv als je de celeigenschappen van de weergave van de datum veranderd naar 14 mrt 01 veranderen de data dan mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven