Lusteloze kat, naar dierenarts?

25-11-2011 12:38 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maar weer eens een kattentopic....Ik heb even jullie mening nodig.

Ik heb een kater van iets meer dan 1 jaar oud. Normaal gesproken enorm speels en als hij niet slaapt continu in beweging, maar nu is hij is al sinds woensdag enorm saai. Hij speelt niet met speeltjes, niet met de andere kat, eigenlijk ligt hij alleen maar, slapend of gewoon een beetje rond te kijken.

Hij staat alleen af en toe op om van plekje te wisselen, te eten, te drinken of naar de kattenbak te gaan. Verder ziet hij er goed uit, geen vieze ogen, oren of neus.

Het lijkt er dus op dat hij zich niet goed voelt, maar er is verder niks wat daarop wijst. Is dit genoeg om hem mee naar de dierenarts te nemen? Want even in zijn reismand vind hij meestal niet erg fijn (zacht uitgedrukt).

Dus maak ik me terecht zorgen en moet ik idd zo snel mogelijk naar de dierenarts of kan ik het beter nog even aankijken om hem de reis naar de dierenarts te besparen?
Ja, ik zou voor de zekerheid naar de DA gaan. Het gedrag van je kat is plotseling heel anders, een teken dat er iets mis kan zijn. Bij katten kan het erg lang duren voordat ze zich 'ziek' gaan gedragen. Bovendien kun je vandaag vast nog bij je eigen DA terecht, in het weekend betaal je je blauw alleen al aan consultkosten voor de spoedDA.
Naar de dierenarts! Katten laten nauwelijks zien of ze pijn hebben, dit gedrag wijst op ziekte of pijn, ook al zie je het misschien niet aan de buitenkant.

Snel gaan hoor, voor het weekend is (en dus het spoed en duur wordt)
Ja, je hebt ook helemaal gelijk Aspoes, beter een keertje te veel dan een keertje te weinig naar de DA, dan maar even wat stress voor Kater en misschien als overbezorgd afgeschilderd worden
Ja, ik ga zo, om 14.00 uur is het inloopspreekuur.

Ik weet wat weekendtarief is, vorig jaar stond ik met deze zelfde kater, maar toen heel heel erg verkouden op 2e kerstdag bij de DA.
Het is winter..! elke kat is lusteloos, eet veel en beweegt weinig omdat ze zich voorbereiden op de kou.. dieren in het wild houden toch ook een winterslaap... Zo kunnen ze reserves opslaan om hun winter door te komen..
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Succes voor straks dan, hopelijk is het overbezorgdheid!

Laat je nog weten wat er uitkwam?
Het zou ook kunnen duiden op suiker...

Goed dat je even gaat!
quote:louti schreef op 25 november 2011 @ 13:02:

Het is winter..! elke kat is lusteloos, eet veel en beweegt weinig omdat ze zich voorbereiden op de kou.. dieren in het wild houden toch ook een winterslaap... Zo kunnen ze reserves opslaan om hun winter door te komen..

Nou de mijne springen, spelen en stoeien met elkaar nu dat het een lieve lust is; om zichzelf misschien lekker warm te houden? ;)

Maar het is geen dier in het wild, het zijn huisdieren met cv om zich heen en voer wordt aangeleverd, dus als je kat sloom doet en dus ander gedrag vertoond dan anders; naar de da!
Ik laat het weten....Ik hoop echt dat het niks is!
Inderdaad mijn andere kat is hartstikke actief en lijkt erg verbaasd dat deze niet wil spelen. Daardoor zoekt ze nu meer aandacht van mij lijkt wel.
Succes!
Je kunt ook even tempen. 38 graden is een normale temp. voor katten. Als het afwijkt zeker even naar de DA.
We zijn alweer terug, maar niet heel veel wijzer. Hij had inderdaad koorts, 39,8 en wat onstoken tandvlees. De da dacht niet dat de koorts veroorzaakt werd door het ontstoken tandvlees, maar wat daar dan wel de oorzaak van was, wist ze ook niet. Hij heeft nu een spuit antibiotica en koortsremmers gehad. Daar moet hij van opknappen, gaat het nou niet beter binnen een week, dan moet hij weer terugkomen voor een uitgebreider onderzoek.

I
Beterschap!
quote:louti schreef op 25 november 2011 @ 13:02:

Het is winter..! elke kat is lusteloos, eet veel en beweegt weinig omdat ze zich voorbereiden op de kou.. dieren in het wild houden toch ook een winterslaap... Zo kunnen ze reserves opslaan om hun winter door te komen..Dit geldt voor beren e.d., niet voor katachtige roofdieren. Die moeten juist altijd actief zijn.
quote:LadyPhoxy schreef op 25 november 2011 @ 14:49:

We zijn alweer terug, maar niet heel veel wijzer. Hij had inderdaad koorts, 39,8 en wat onstoken tandvlees. De da dacht niet dat de koorts veroorzaakt werd door het ontstoken tandvlees, maar wat daar dan wel de oorzaak van was, wist ze ook niet. Hij heeft nu een spuit antibiotica en koortsremmers gehad. Daar moet hij van opknappen, gaat het nou niet beter binnen een week, dan moet hij weer terugkomen voor een uitgebreider onderzoek.

I

Goed dat je gegaan bent en hopelijk knapt hij snel op.

Wel wat snel ontstoken tandvlees voor zo'n jonge kat, dat hoor je niet vaak. Hopelijk is dat snel weg met de AB-kuur, maar blijf dit wel even checken.
Hmm, klinkt vaag.

Wat voor AB en pijnstillers heeft hij gekregen?

Een week aankijken? Ik zou het toch echt van dag per dag bekijken...

Maar ik ben dan zo'n overbezorgde kattenmoeder, maar daardoor heeft mijn kat het wel gered, als het aan de da lag, kwam ik een week later terug...

Kk ben de dag erna naar een andere da gegaan die me wel serieus nam. Ik zeg niet dat dat nu voor jou geldt; maar ga op je eigen intuïtie af! Beterschap voor je kat!
Hopelijk is het inderdaad alleen dat, niet dat ik je ongerust wil maken, maar zon 9 maanden geleden opende ik een dergelijk topic en bleek het uiteindelijk FIP te zijn :(

Hou het goed in de gaten en beterschap voor je katje
Iris, ja, ik vond het opzich ook best apart, ontstoken tandvlees, maar dat ik ga ik inderdaad vaker checken, als hij dat toe laat. Nu is hij zo mak als een lammetje, maar als hij gezond is, houdt hij niet zo van geprutst aan zijn lijf.

Tzippa, antibiotica was een spuit, omdat het nog al een lastige pillenslikker is en pijnstillers heeft hij niet gehad, wel koortsremmers. Ik kijk even op de factuur, ik zie staan; Convenia 1ml en Novacam kat 5ml

Ik moest dit weekend al wel duidelijk verbetering bij hem zien en dat zie ik nu al. Hij loopt inmiddels wat meer rond. Spelen wil hij nog niet, maar is wel wat actiever.

Liene, ik weet dat nog. 1 van mijn vorige katjes is ook aan FIP overleden en heb ook in jouw topic gereageerd.

De zieke kat is mijn 4e kat. Kat 1 en 2 heb ik in december 2009 uit het asiel gehaald, Kat 1 bleek bij haar sterilisatie tumoren in haar buik te hebben en is 2 maanden daarna overleden, ze was toen 9 maanden oud. Bij Kat 2 is vorig jaar augustus FIP geconstateed en 1 week later was ze dood, slechts 11 maanden oud. Kat 3 kwam in de plaats van Kat 1 en is gelukkig kerngezond. De nu zieke kat is Kat 4 en toen ik merkte dat hij zo lusteloos was, moest ik meteen aan mijn FIP-poes denken.

Ik wilde ook niet al te overbezorgd reageren (wat ik nl wel ben als 1 van mijn katten iets lijkt te mankeren door de ervaringen met Kat 1 en 2) en daarom wilde ik hier even van gedachten wisselen of het niet raar is zo snel, met wat onduidelijke klachten bij de DA te staan.
Novacam is een pijnstiller én een ontstekingsremmer, dus samen met de Convenia(=langdurige AB)-injectie moet dat even genoeg zijn, zeker omdat hij al wat actiever is.
Wat vervelend zeg... hopelijk knapt je kat snel op. Wij hebben het ook een keer gehad. Heel lusteloos en hangerig. Hij bleek ver over de 40 graden koorts te hebben. Ook AB gehad en daarna is hij opgeknapt en verder geen klachten. Wij moesten wel regelmatig zijn temp even meten en sindsdien ligt er in het medicijnenmandje ook een thermometer voor poes.
Dat klinkt positief Tuorrebout, ga er maar vanuit dat de kans dat het iets onschuldigs is veeeeel groter is dan dat hij ook FIP heeft.

Al zie ik zelf de temperatuur opnemen bij de kat niet zo zitten...
Dat kan ik me voorstellen, want dat wordt vaak een gevecht, maar je kunt het vaak aan de oortjes voelen, die moeten niet heet aanvoelen (moet hij niet boven de kachel liggen ) en aan de ogen zien, die moeten helder staan. Dan heeft hij meestal geen koorts. Uiteraard is dit een foefje en moet je altijd naar je DA als je twijfelt.
quote:LadyPhoxy schreef op 25 november 2011 @ 20:32:

Dat klinkt positief Tuorrebout, ga er maar vanuit dat de kans dat het iets onschuldigs is veeeeel groter is dan dat hij ook FIP heeft.

Al zie ik zelf de temperatuur opnemen bij de kat niet zo zitten...

Ik heb het bij onze dikke borre regelmatig gedaan. Even in zijn achterste.... onze kat is niet de grootste knuffelkont, maar dat laat hij wel toe. Gewoon blijven aaien en dan zo'n goedkope thermometer.

Ik kan mij overigens goed voorstellen dat je meteen denkt aan FIP.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven