Werk & Studie alle pijlers

n gedeelte van mijn contract afkopen??

25-11-2011 09:39 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo beste mensen,

Wie kan mij advies geven over het volgende:

Op dit moment heb ik een contract (voor onbepaalde tijd) van 32 uur per week. i.v.m. met de geboorte van mijn dochters neem ik nu al twee jaar enkele uren per week ouderschapsverlof op (op dit moment 11 uur per week). Vanaf januari 2012 ben ik genoodzaakt om een dag extra te gaan werken i.v.m. ziekte van mij man en de daarbij horende consequenties. Omdat mijn mij volgend jaar wordt geopereerd en een lang herstel te wachten staat komt dit er slecht uit omdat mijn man niet voor de kinderen kan zorgen de dagen dat ik werkzaam ben. Kinderopvang is geen optie voor die extra uren omdat dit gewoon veel te duur wordt en ik mijn doel voorbij schiet om extra te gaan werken (de bedoeling is om meer geld over te houden).

Waar het om gaat is dat mij werkgever (ik werk bij een stichting) niet blij is dat ik volgend jaar extra ga werken omdat er eigenlijk bijna geen werk is om te doen i.v.m. de bezuiningen vanaf volgend jaar. Mijn manager had gehoopt dat ik weer 2 dagen zou komen werken en ik straks misschien mijn contract terug wil laten zetten naar 16 uur (bijv.).

Ik heb natuurlijk aangegeven dat zolang ik recht heb op ouderschapsverlof ik dit ook zo laat staan. Nou had ik het idee om mijn werkgever een voorstel te doen om mij contract gedeeltlijk af te kopen. Ik laat dus mijn contract omzetten naar 20 uur en dat ze mij voor die 16 uur een financiele compesatie geven. Het is nl. de verwachtig dat er vanaf 2013 nog meer mensen uitmoeten en dat dit er wellicht toch van moet komen. Mij zou het echter er goed uitkomen als dit vanaf 2012 al is. De vraag: kan ik dit voorstellen? Moet ik dit eerst bij de OR doen en dan bij PZ of hoe werkt dit?

Graag advies!
Jij wilt dus zelf minder gaan werken maar hoopt hier een afkoopsom van je werkgever voor te krijgen? Of begrijp ik het verkeerd?
Wat een vreemde redenatie! Jij wilt minder werken, maar je baas moet je wel compenseren voor die keuze?
Ik zou niks doen, je hebt een contract voor 32 uur.
Je wilt graag meer geld, maar er niet meer voor werken?

Tja je kan het je baas vragen maar ik geef je niet veel kans.
quote:mooiedromen schreef op 25 november 2011 @ 09:51:

Jij wilt dus zelf minder gaan werken maar hoopt hier een afkoopsom van je werkgever voor te krijgen? Of begrijp ik het verkeerd?

Er is voor mij niet genoeg werk voor 32 uur, ze zijn wel verplicht om mij aan het werk te houden maar ze moet moeten nu nog iets gaan zoeken om mij die extra uren te laten doen. In het laatste gesprek met PZ werd al gezegd, dat er in 2013 moet worden gekeken of er dan nog budget voor is en anders wordt gekeken naar een financieel plan.

En ja dan komt het mij beter nu uit dan in 2013.
Misschien bedoelden ze met een financieel plan deeltijdontslag? Een stichting is geen commercieel bedrijf met afkoopsommen toch zeker?
Je kunt natuurlijk vanalles voorstellen en dat moet dan via je leidinggevende en PZ. De OR houdt zich niet bezig met individuele gevallen.

Ik vind het een vreemde constructie die je bedacht hebt en ik denk dat deze ook niet gunstig voor jou is. (en ik denk niet dat je werkgever jou financieel gaat compenseren als het je eigen voorstel is). Je hebt een contract voor onbepaalde tijd, als er mensen ontslagen worden om economische redenen heb je recht op WW, is natuurlijk niet het geval bij ontslag/urenvermindering op eigen verzoek. Je hebt ook geen rechten meer om wel totaal aantal contracturen te gaan werken (bijv. als je kinderen naar school gaan etc) en bouw je minder pensioenrechten op.

Is er geen mogelijkheid om met je werkgever afspraken te maken over zorgverlof i.v.m. ziekte van je man, zijn er andere opties voor kinderopvang (bijv. met andere moeders).
quote:Mugske schreef op 25 november 2011 @ 10:03:

Je kunt natuurlijk vanalles voorstellen en dat moet dan via je leidinggevende en PZ. De OR houdt zich niet bezig met individuele gevallen.

Ik vind het een vreemde constructie die je bedacht hebt en ik denk dat deze ook niet gunstig voor jou is. (en ik denk niet dat je werkgever jou financieel gaat compenseren als het je eigen voorstel is). Je hebt een contract voor onbepaalde tijd, als er mensen ontslagen worden om economische redenen heb je recht op WW, is natuurlijk niet het geval bij ontslag/urenvermindering op eigen verzoek. Je hebt ook geen rechten meer om wel totaal aantal contracturen te gaan werken (bijv. als je kinderen naar school gaan etc) en bouw je minder pensioenrechten op.

Is er geen mogelijkheid om met je werkgever afspraken te maken over zorgverlof i.v.m. ziekte van je man, zijn er andere opties voor kinderopvang (bijv. met andere moeders).

Tja raar constructie misschien wel. Ik merk dat ik er veel over pieker en soms ga je dan misschien hele rare dingen denken haha.

Het is wel zo dat ik als mijn ouderschapsverlofuren op zijn en mijn man weer gewoon aan het werk is, ik mijn contract alsnog laat omzetten omdat ik gewoon niet meer als 24 uur wil werken. Ook pension bouw ik nu op over de uren dat ik werk niet over de 32 uur.

Het zorgverlof is een goed advies, daar zal ik mezelf eens in gaan verdiepen.

Bedankt!
Een contract door je baas laten afkopen?

Ik denk dat als je dat bij PZ voorstelt dat je niet heel ver komt, als het met het bedrijf slechter gaat ( minder werk) kunnen ze zonder heel veel moeite jou een voorstel doen om in dienst te blijven met minder uren of je gaat er helemaal uit.

Als je tegen de zin van je baas toch 32 uur blijft werken hebben ze zo een heel rijtje met rotklusjes gevonden die ze jou in de maag splitsen en doe je die niet .. ja dan is daar ===> het gat van de deur dan is het werkweigering.

Denk vooral niet dat je onmisbaar bent, als ze nu al werk voor je moeten zoeken is dat ( voor mij ) een teken aan de wand.

Als je tegenwoordig werk hebt moet je het met 2 (liefst 4) handen vasthouden, voor jou staan er 10 anderen in de rij.
quote:polleke1979 schreef op 25 november 2011 @ 10:10:

[...]

Ook pension bouw ik nu op over de uren dat ik werk niet over de 32 uur.

Het zorgverlof is een goed advies, daar zal ik mezelf eens in gaan verdiepen.

Bedankt!In de regeling van mijn werkgever staat dat je tijdens ouderschapsverlof ook pensioen opbouwt (deels door werknemer betaald). dus vandaar dat ik dit noemde, weet niet of dit specifiek van mijn werkgever is.
Ik geef je weinig kans dat een bedrijf in crisis gaat betalen voor iets wat ze gratis kunnen krijgen.
quote:polleke1979 schreef op 25 november 2011 @ 10:10:

[...]

Het is wel zo dat ik als mijn ouderschapsverlofuren op zijn en mijn man weer gewoon aan het werk is, ik mijn contract alsnog laat omzetten omdat ik gewoon niet meer als 24 uur wil werken. Dus je wilt geld hebben voor iets wat je toch al gaat doen? Laat even weten als het gelukt is, altijd handig om te weten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dus je werkt nu 32-11 is 21 uur en krijgt voor 32 betaald, middels je ouderschpasverlof.

Je wilt nu 21-16=5 uur MINDER gaan werken, en wilt dat jouw baas jou hiervoor gaat betalen. Jouw baas heeft je al gevraagd of je uren in wilt leveren, want er is onvvoldoende werk.

Ik zou je voorstel maar even vioor me houden als ik jou was. Ik denk dat ze het heel goed aan kunnen grijpen om toch een urenvermindering af te dwingen. Er is nl geen werk en jij hebt dan aangegeven dat je minder wilt werken.

Ik zou op zoek gaan naar een andere oplossing voor kinderopvang, misschien met buren, gastouders, opa's en oma's of een rouleersysteem met andere ouders.

Ik zou kijken wat voor zorgverlof ik kon opnemen voor zorg voor je man.

En als laatste optie zou ik toch naar opvang kijken voor de kinderen.

Verder schrijf je dat jij meer moet werken, omdat je man ziek thuis komt. Dat begrijp ik niet. Is je man zelfstandig ondernemer? Heeft hij geen inkomsten als hij niet werkt? Is hij onverzekerd? Is hij al zolang ziek dat hij straks de WW in gaat? Dus ontslagen wordt?

Als je opvang voor je kinderen kunt regelen, is er dan iemand die voor je man zorgt, of wordt hij ergens opgenomen om te revalideren? In dat geval zou ik in jouw plaats gewoon mijn 32 gaan maken. Inclusief alle rotklussen en gezochte taken. En misschien zelfs gaan solliciteren. Want jouw baan lijkt geen zekerheid te bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven