Schuld bij Wehkamp
vrijdag 25 november 2011 om 19:05
Ik heb nu een schuld bij Wehkamp van 990 euro. Ik ben al een tijdje gestopt met dingen kopen omdat ik niet boven de 1000 euro wil komen. Maandelijks moet ik minimaal 20 euro aflossen.
Dit jaar ben ik begonnen met een studie en ik ben daar maximaal gaan lenen om mijn schuld bij Wehkamp snel af te lossen. Bij DUO (IB-groep) is er weinig rente en je mag er lang over doen om af te lossen na je studie. Daarom leek dit me het beste.
Toch zit er ik een beetje mee, straks lukt het helemaal niet met mijn studie en zit ik met die schuld. Ook denk ik dat het moeilijk gaat worden om te stoppen met lenen als Wehkamp afgelost is. Als je het eenmaal gewend bent..
Ik heb ook twee bijbaantjes, maar daar verdien ik net genoeg mee om een beetje van te kunnen leven. Ik wil ook niet teveel gaan werken en daarmee riskeren dat mijn studie achteruit gaat.
Wat vinden jullie hiervan? Wat is het beste om te doen?
Dit jaar ben ik begonnen met een studie en ik ben daar maximaal gaan lenen om mijn schuld bij Wehkamp snel af te lossen. Bij DUO (IB-groep) is er weinig rente en je mag er lang over doen om af te lossen na je studie. Daarom leek dit me het beste.
Toch zit er ik een beetje mee, straks lukt het helemaal niet met mijn studie en zit ik met die schuld. Ook denk ik dat het moeilijk gaat worden om te stoppen met lenen als Wehkamp afgelost is. Als je het eenmaal gewend bent..
Ik heb ook twee bijbaantjes, maar daar verdien ik net genoeg mee om een beetje van te kunnen leven. Ik wil ook niet teveel gaan werken en daarmee riskeren dat mijn studie achteruit gaat.
Wat vinden jullie hiervan? Wat is het beste om te doen?

vrijdag 25 november 2011 om 19:17
quote:dsn610 schreef op 25 november 2011 @ 19:05:
Toch zit er ik een beetje mee, straks lukt het helemaal niet met mijn studie en zit ik met die schuld. Ook denk ik dat het moeilijk gaat worden om te stoppen met lenen als Wehkamp afgelost is. Als je het eenmaal gewend bent..Waarom zou dit moeilijk zijn? Als je nu alles wat je extra leent bij Wehkamp aflost heb je nu toch niets extra te besteden? Of doe je ook andere dingen met het geld dat je extra leent?
Toch zit er ik een beetje mee, straks lukt het helemaal niet met mijn studie en zit ik met die schuld. Ook denk ik dat het moeilijk gaat worden om te stoppen met lenen als Wehkamp afgelost is. Als je het eenmaal gewend bent..Waarom zou dit moeilijk zijn? Als je nu alles wat je extra leent bij Wehkamp aflost heb je nu toch niets extra te besteden? Of doe je ook andere dingen met het geld dat je extra leent?
vrijdag 25 november 2011 om 19:19
quote:Turkooiss schreef op 25 november 2011 @ 19:12:
Lenen om een schuld af te lossen? Niet echt slim. Zou keihard werken om die schuld af te lossen en daarnaast keihard studeren om niet achter te lopen.
In dit geval is het zinvoller om die lening onder te brengen bij een geldverstrekker die weinig rente rekent.
Wehkamp rekent op dit moment 15% rente op jaarbasis, en in totaal moet je ongeveer 1500 euro betalen voor een schuld van 1000 euro.
Ook al zou je bij de IB-groep tegen 5% lenen, dan ben je nog aanzienlijk goedkoper uit.
Daarna is het zinvol om zo snel mogelijk de lening bij IB-groep af te lossen.
Lenen om een schuld af te lossen? Niet echt slim. Zou keihard werken om die schuld af te lossen en daarnaast keihard studeren om niet achter te lopen.
In dit geval is het zinvoller om die lening onder te brengen bij een geldverstrekker die weinig rente rekent.
Wehkamp rekent op dit moment 15% rente op jaarbasis, en in totaal moet je ongeveer 1500 euro betalen voor een schuld van 1000 euro.
Ook al zou je bij de IB-groep tegen 5% lenen, dan ben je nog aanzienlijk goedkoper uit.
Daarna is het zinvol om zo snel mogelijk de lening bij IB-groep af te lossen.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
vrijdag 25 november 2011 om 19:19
vrijdag 25 november 2011 om 19:20
quote:dsn610 schreef op vrijdag 25 november 2011 19:16 Ik had het bericht net te laat aangepast, ik bezorg post en laat honden uit als bijbaantjes. Zodat ik mijn tijd een beetje zelf kan inplannen en genoeg tijd voor mijn studie over houd.
Misschien moet je dan iets gaan zoeken wat wel genoeg oplevert om de boel te bekostigen.
Ik werkte tijdens mijn fulltime studie 'gewoon' 24u pw, en verdiende met mijn net-niet-minimumloon voldoende om geen leningen af te hoeven sluiten bij de wehkamp.
Ik kan me voorstellen dat honden uitlaten niet veel oplevert...
Misschien moet je dan iets gaan zoeken wat wel genoeg oplevert om de boel te bekostigen.
Ik werkte tijdens mijn fulltime studie 'gewoon' 24u pw, en verdiende met mijn net-niet-minimumloon voldoende om geen leningen af te hoeven sluiten bij de wehkamp.
Ik kan me voorstellen dat honden uitlaten niet veel oplevert...
vrijdag 25 november 2011 om 19:23
quote:jojanneke66 schreef op 25 november 2011 @ 19:19:
[...]
Daarna is het zinvol om zo snel mogelijk de lening bij IB-groep af te lossen.Voor zover ik weet rekent Wehkamp momenteel 16% rente en DUO dit studiejaar maar 1,5% rente.
[...]
Daarna is het zinvol om zo snel mogelijk de lening bij IB-groep af te lossen.Voor zover ik weet rekent Wehkamp momenteel 16% rente en DUO dit studiejaar maar 1,5% rente.

vrijdag 25 november 2011 om 19:28
Je weet hoe lang je moet betalen als je 20 euro per maand gaat betalen? Of heb je daar nog niet over nagedacht? 1000 euro gedeeld door 20 euro per maand is 50 (!!!) maanden. Dat is 4 jaar! En dan reken ik niet eens de rente mee. Al met al ga je zeker 5 of 6 jaar betalen als je die 1000 euro niet zo snel mogelijk betaalt. Ik zou dus zeggen: je baantjes blijven doen (misschien tijdelijk wat meer uren?), een maandje (of 2) brood eten met af en toe een gebakken ei, niet op stap, niet op vakantie en verder geen geld uitgeven. En dan ben je er in een maand of 2 vanaf. En dan niet meer op krediet kopen bij de Wehkamp! Binnenkort is het ook kerstvakantie, kan je nog wat uurtjes meer draaien op je werk.

vrijdag 25 november 2011 om 19:29
quote:dsn610 schreef op 25 november 2011 @ 19:23:
[...]
Voor zover ik weet rekent Wehkamp momenteel 16% rente en DUO dit studiejaar maar 1,5% rente.Maar je zegt zelf dat je nu al denkt dat je die lening bij DUO niet op gaat zeggen als hij eenmaal loopt. Dus ik denk weet zeker dat jij bij de wehkamp zelfs met die absurd hoge rente goedkoper uit gaat zijn. Het geld dat je van DUO leent ga je toch uitgeven aan stappen/vakantie/minder werken/duurdere boodschappen etc. dus dat gaat ook gewoon op.
[...]
Voor zover ik weet rekent Wehkamp momenteel 16% rente en DUO dit studiejaar maar 1,5% rente.Maar je zegt zelf dat je nu al denkt dat je die lening bij DUO niet op gaat zeggen als hij eenmaal loopt. Dus ik denk weet zeker dat jij bij de wehkamp zelfs met die absurd hoge rente goedkoper uit gaat zijn. Het geld dat je van DUO leent ga je toch uitgeven aan stappen/vakantie/minder werken/duurdere boodschappen etc. dus dat gaat ook gewoon op.
vrijdag 25 november 2011 om 19:30
quote:dsn610 schreef op 25 november 2011 @ 19:23:
[...]
Voor zover ik weet rekent Wehkamp momenteel 16% rente en DUO dit studiejaar maar 1,5% rente.
Nou, tel uit je winst.
Ik zal eens kijken of ik uit kan rekenen hoeveel euro dat in totaal scheelt
[...]
Voor zover ik weet rekent Wehkamp momenteel 16% rente en DUO dit studiejaar maar 1,5% rente.
Nou, tel uit je winst.
Ik zal eens kijken of ik uit kan rekenen hoeveel euro dat in totaal scheelt
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

vrijdag 25 november 2011 om 19:32

vrijdag 25 november 2011 om 19:34
Post rondbrengen en honden uitlaten. Dat zijn twee banen die veel tijd kosten en weinig opleveren.
Als je studeert kun je makkelijk veel uren werken.
Zelfs al doe je HBO en heb je veel les.
De horeca verdient beter.
En de spullen die je hebt gekocht kun je misschien via Marktplaats weer verkopen.
Zo kun je sneller je schuld aflossen.
Als je studeert kun je makkelijk veel uren werken.
Zelfs al doe je HBO en heb je veel les.
De horeca verdient beter.
En de spullen die je hebt gekocht kun je misschien via Marktplaats weer verkopen.
Zo kun je sneller je schuld aflossen.

vrijdag 25 november 2011 om 19:34
Schuld bij wehkamp en duo, maar wel op zomervakantie willen? Ergens gaat er hier iets niet goed volgens mij. Als je schulden hebt zal je de leuke dingen moeten laten, en daar valt dus zomervakantie onder! Los die schuld bij wehkamp zo snel mogelijk af, ook al gaat dit ten koste van de leuke dingen. Die kan je nu gewoon niet betalen. Of heb je voor de zomervakantie ook ergens een lening afgesloten?

vrijdag 25 november 2011 om 19:42

vrijdag 25 november 2011 om 19:42
quote:dsn610 schreef op 25 november 2011 @ 19:34:
Ik denk dat ik hem wel ga opzeggen, die lening bij DUO, anders word het inderdaad nog erger als dat het nu al is.
Ik denk het ook
Ik heb zelf een schuld bij DUO en toen ik nog studeerde dacht ik dat ik het makkelijk terug kon betalen. Ik ben afgestudeerd, heb een goede baan en kan het ook betalen. Maar 180 euro per maand 15 jaar lang is veel geld, ook als je een goede baan hebt. Voor ons is het bijna een half huis. Of een 2e auto. Of een jaarlijkse luxe wintersportvakantie. Of een leuk gevulde spaarrekening. Als je gaat lenen bekijk dan heel heel goed hoe veel je moet gaan betalen. En inkomensafhankelijk aflossen lijkt misschien heel mooi maar je moet echt waardeloos weinig verdienen om dan minder te betalen dan het vastgestelde maandbedrag.
Ik denk dat ik hem wel ga opzeggen, die lening bij DUO, anders word het inderdaad nog erger als dat het nu al is.
Ik denk het ook
Ik heb zelf een schuld bij DUO en toen ik nog studeerde dacht ik dat ik het makkelijk terug kon betalen. Ik ben afgestudeerd, heb een goede baan en kan het ook betalen. Maar 180 euro per maand 15 jaar lang is veel geld, ook als je een goede baan hebt. Voor ons is het bijna een half huis. Of een 2e auto. Of een jaarlijkse luxe wintersportvakantie. Of een leuk gevulde spaarrekening. Als je gaat lenen bekijk dan heel heel goed hoe veel je moet gaan betalen. En inkomensafhankelijk aflossen lijkt misschien heel mooi maar je moet echt waardeloos weinig verdienen om dan minder te betalen dan het vastgestelde maandbedrag.