Geld & Recht alle pijlers

(oud)nederlander wil terug, maar ziek/hulpbehoevend

27-11-2011 15:53 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn familielid is op zijn 20e verhuisd naar curacao, maar wil nu terug naar nl.

Ik schat ik dat dit moeilijk gaat worden. Hij is nu 60+, weinig eigen geld, hulpbehoevend ivm progressieve ziekte.

Hij is in nl geboren, heeft nu antilliaans paspoort. Getrouwd met een curacaose, maar zij blijft daar.

Qua geestestoestand vind ik hem ook hard achteruitgaan. Normaal gaat het aanvragen van een nieuw nl-schap vrij makkelijk bij oud-nederlands heb ik begrepen, maar deze man is hulpbehoevend en zal meteen de zorg in moeten.

Volgens ons (de familie) zit hij in curacao beter, maar hij is op zn zachtjes gezegd eigenwijs en heeft al 2x ineens met zn koffer op de stoep gestaan bij een familielid in nl. Maar logeren bij familie hier is echt geen optie, hij is te zwaar hulpbehoevend.

Wie weet of dat een terugkeer voor hem toch te realiseren is?

groeten en alvast bedankt

Loco
Die progressieve ziekte, is daar in NL een patientenvereniging van/voor? Die kunnen je misschien wat informatie geven over de zorg en van daaruit zou je informatie in kunnen winnen bij zorgverleners/instanties waar je familielid terecht zou kunnen of zou moeten kunnen wegens zijn ziekte.
Waarvan wil hij gaan leven? Heeft hij een goed pensioen? Want als hij al die tijd niet in Nederland heeft gewoond krijgt hij geen AOW.
quote:Joyce48 schreef op 27 november 2011 @ 16:00:

Waarvan wil hij gaan leven? Heeft hij een goed pensioen? Want als hij al die tijd niet in Nederland heeft gewoond krijgt hij geen AOW.Maar we hebben het hier over Curacao, geldt dat dan ook?
Ja, dat geldt ook voor Curacao. Om voor de volledige AOW opbouw in aanmerking te komen moet je van je 15e tot je 65ste in Nederland hebben gewoond.
@chartreuse hij heeft ms, dus daar is wel een vereniging van. Maar stap 1 is denk ik het nl schap terugkrijgen, vermoed ik.

@joyce hij is in nl nog niet pensioen gerechtigd, in curacao wel. Hij krijgt ongeveer 700 naf per maand. In nl heeft hij maar kort gewerkt hij zal hooguit een paar 10tjes aow krijgen.
Als je geen aow hebt opgebouwd krijg je een pensioen aangevuld tot bijstandsniveau. Als hij in een zorginstelling gaat verblijven heeft hij amper kosten (onderdak eten gas licht etc wordt door instelling betaald. Wel is hij een eigen bijdrage verschuldigd, maar die is niet al te hoog i.v.m. laag inkomen. Grootse probleem is verblijfsvergunning; op basis waarvan komt hij naar NL?
Bel de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Vraag of opteren voor de NL nationaliteit mogelijk is. In sommige gevallen kan dat vanuit het land van verblijf worden geregeld.
Kan ook wel eens probleem worden met de zorgverzekering. Weet niet hoe dat met curacao werkt.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Melden bij de gemeente waar hij t laatst gewoond heeft en die verwijsthem hoogstwaarschijnlijk naar de centrumgemeente die de opvang doet voor dak en thuislozen. Vaak in Zeer schrijende gevallen bueden ze hulp ondanks dat hij hier niet meer woont. Vanuit daar indicatie aanvragen zodat er zorg ingezet kan worden. Niet
Je hebt toch geen verblijfsvergunning nodig wanneer je in Nederland bent geboren?
Dat zijn Antilliaanse guldens? Dat komt dan ongeveer op ¤ 300,-- per maand. Daar valt in Nederland niet van te leven, zeker niet als je hulpbehoevend bent. De zorg in NL wordt uitgekleed en onbetaalbaar, dank zij dit kabinet dat flink bezuinigt juist bij de mensen die het het hardst nodig hebben .....

En zijn Antilliaanse vrouw kan dan toch ook aanspraak maken op een deel van dat pensioen. Kortom: hij kan toch echt beter daar blijven, Nederlanderschap of niet.
quote:AlbusInAlbis schreef op 27 november 2011 @ 16:20:

Je hebt toch geen verblijfsvergunning nodig wanneer je in Nederland bent geboren?Wel als je Nederlanderschap hebt opgegeven voor een andere nationaliteit.
Maar hij heeft toch al de nederlandse nationaliteit neem ik aan. Nederlands Paspoort verlengen of aanvragen dan. Dan moet je wel een inschrijadres (gba) hebben
Verzekeren gaat een probleem worden.

Met een progressieve ziekte zal een verzekeringsmaatschappij je niet snel willen.

Of je moet heel veel betalen.

Wat is de reden van terugkomst naar NL?
Zelfs als je als je nederlander een tijd weg bent geweest en in die tijd geen zorgverzekering had, gaat het heel veel geld kosten. Je hebt niet overal recht op dan.
quote:hipslala schreef op 27 november 2011 @ 16:24:

Verzekeren gaat een probleem worden.

Met een progressieve ziekte zal een verzekeringsmaatschappij je niet snel willen.

Of je moet heel veel betalen. Basisverzekering mag je niet voor geweigerd worden hoor, en er mag ook geen hoger tarief tegenover staan.
http://www.svb.nl/int/nl/ ... remigratie/terug_naar_nl/

Iets om even goed te lezen, het is inderdaad niet zo makkelijk. Maar het kan wel.
@Hipsala: heimwee/bij zn eigen familie willen zijn.

@een_man: hij heeft daar een PP-kaart, dat is een soort gratis basisverzekering voor mensen die onder het bestaansminimum zitten qua inkomen.

@joyce: zij krijgt een zelfde bedrag. Het is trouwens geen pensioen, maar een soort aow. Tja, vertel het maar eens aan m dat daar blijven beter is.. dat wil er bij hem echt niet in. Vandaar dat we toch naar mogelijkheden zoeken.

@albusinalbis: curacaose nationaliteit is géén nl nationaliteit. Was het maar waar, dan was het een stuk makkelijker geweest
Err zijn voorzieningen waar je geen gratis recht op hebt. Voor elk jaar weg geldt een maand.
Ik proef een beetje dat hij naar Nederland wil ivm de ziekte die hij heeft, klopt dat? Heeft hij verwachtingen tav de zorgverlening of mogelijkheden die er in Nederland zouden zijn?
@eefje, dank ik ga dat eens lezen
@fairy: nee dat is het niet, hij heeft daar al een plek in een soort verzorgingstehuis maar daar wil hij niet heen. Maar zn vrouw kan hem ook niet goed genoeg verzorgen, ook omdat hij nog in de ontkenningsfase zit.

Het is echt een soort heimwee
quote:eefje1980 schreef op 27 november 2011 @ 16:33:

http://www.svb.nl/int/nl/ ... remigratie/terug_naar_nl/

Iets om even goed te lezen, het is inderdaad niet zo makkelijk. Maar het kan wel.TO's familielid voldoet niet aan die voorwaarden, dat staat onder het kopje 'Het land waar u vandaan komt'. Tenminste, zo lees ik het.
Mijn batterij is bijna op (internet mobiel) dus als ik een tijd niet reageer dan komt dat daardoor (ben nu niet thuis)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven