Geld & Recht alle pijlers

studiefinanciering uitwonend

27-11-2011 18:59 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, ik lees al een aantal maanden mee op viva maar heb nog niet het antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ik ben 18 en studeer, doordeweeks 'woon' ik bij mijn neef (Hij woont op zichzelf). Hij is een aantal jaren ouder en heeft een fulltime baan, doordat ik een erg drukke studie volg heb ik niet heel veel tijd om te werken en kan dus niet erg veel bijdragen. Hier hebben we afspraken over gemaakt en ik doe het grootste deel van het huishouden.

Ik wil nu mijn studiefinanciering uitwonend gaan aanvragen omdat ik mij zo een stuk onafhanklijker kan opstellen. Maar nu heb ik op internet gezien dat de belastingdienst bij mijn neef ook kan aankloppen omdat hij dan niet meer alleen woont. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Dat klopt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wat bedoel je precies met de belastingdienst kan ook bij je neef aankloppen?

Als jij bij je neef woont, en ingeschreven staat op zijn adres dan kun je uitwonende stufi aanvragen. De gemeentelijke lasten zullen omhoog gaan omdat er met meer personen op één adres gewoond wordt. Mocht hij toeslagen ontvangen (huur/zorg) dan zou het daar ook invloed op kunnen hebben afhankelijk van de constructie van samenwonen.
Er zijn nu eenmaal regels over uitwonende studiefinanciering omdat er heel veel mensen misbruik van maken. Ik ontving van de week ook een brief van DUO/IB-groep dat ze hier strenger op gaan controleren en tegen gaan optreden. Daar ben ik heel blij om. Ik betaal namelijk nu indirect voor de studiefinanciering voor anderen die er totaal geen recht op hebben.

Dat jij bij je neef woont, daar heeft DUO geen boodschap aan. Tenzij jij een huurcontract hebt bij hem, huur afdraagt en dat de gemeente op de hoogte is van zijn verhuur aan jou.
Ten eerste bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik heb inderdaad dezelfde brief ontvangen van DUO, ik wil geen misbruik maken van de uitwonende beurs, alleen mijn steentje bijdragen, ik betaal een kleine vergoeding aan hem voor boodschappen, water, verwarming, gas etc.. Maar het zit allemaal dus net iets ingewikkelder dan ik had gedacht...

Met de belasting doelde ik inderdaad op de gemeentelijke lasten etc.
Wat de rest zegt. De gemeentelijke/waterschapslasten zullen omhoog gaan als jij op dat adres ingeschreven staat. En dat is een vereiste voor DUO om een uitwonendenbeurs te verstrekken. Bovendien wordt jouw neef ook je toeslagpartner voor de belastingdienst (huur/zorgtoeslag). Heb ik net even opgezocht op de site.
Ik wilde je niet persoonlijk aanvallen Marilyn, wilde alleen aangeven dat er een reden is dat die dingen niet zo makkelijk gaan. Ik begrijp goed dat jij je steentje bijdraagt en je hebt geluk dat je bij hem kunt logeren, maar die regels zijn er dus niet voor niets. Ik ben hier nogal fel in omdat vriendinnen van me dit geintje ook een keer wilde uithalen. Zij werden boos toen ik zei dat ik hen net zo goed die stufi kon overmaken omdat ik het dan toch ging betalen .

Als ik jou was zou ik of gaan uitkijken naar een kamer (maar dan is je stufi waarschijnlijk lager dan de lasten die er extra bijkomen in vergelijking met nu) of toch proberen meer te gaan werken. Ik werk ook flink naast een drukke studie, het is echt te doen.
Ik was er namelijk al bang voor dat het gezien zou worden als misbruik wat absoluut niet het geval is, vandaar zo mijn reactie. Nee ik snap dat die regels er niet voor niks zijn, daarom wil ik zeker weten of ik het uberhaupt aan kan vragen om de gevolgen te voorkomen.
quote:achnein schreef op 27 november 2011 @ 19:13:

Bovendien wordt jouw neef ook je toeslagpartner voor de belastingdienst (huur/zorgtoeslag). Heb ik net even opgezocht op de site.

Welnee, je wordt alleen toeslagpartner als je een gezamenlijke huishouding voert. Ik denk dat je prima kan aanvoeren dat als iemand een student bij hem in laat wonen, hij daarmee geen gezamenlijke huishouding voert.

Als voorbeeld; alle studenten in een studentenhuis zijn ook niet elkaars toeslagpartner.
quote:pinks schreef op 27 november 2011 @ 19:27:

[...]

Welnee, je wordt alleen toeslagpartner als je een gezamenlijke huishouding voert. Ik denk dat je prima kan aanvoeren dat als iemand een student bij hem in laat wonen, hij daarmee geen gezamenlijke huishouding voert.

Als voorbeeld; alle studenten in een studentenhuis zijn ook niet elkaars toeslagpartner.

Ik vraag het me af. De definitie van de Belastingdienst is nl. dit:

U hebt een gezamenlijke huishouding met uw huisgenoot als u allebei uw hoofdverblijf in dezelfde woning hebt en u voor elkaar zorgt. U deelt bijvoorbeeld de kosten van de huishouding en doet allebei huishoudelijke taken.

TO geeft aan dat ze financieel niet veel bij kan dragen, maar dat ze dat compenseert door meer huishoudelijke taken te doen.
quote:achnein schreef op 27 november 2011 @ 19:39:

[...]

Ik vraag het me af. De definitie van de Belastingdienst is nl. dit:

U hebt een gezamenlijke huishouding met uw huisgenoot als u allebei uw hoofdverblijf in dezelfde woning hebt en u voor elkaar zorgt. U deelt bijvoorbeeld de kosten van de huishouding en doet allebei huishoudelijke taken.

TO geeft aan dat ze financieel niet veel bij kan dragen, maar dat ze dat compenseert door meer huishoudelijke taken te doen.

Maar dan zou iedereen in een studentenhuis toch fiscaal/toeslagpartner zijn? Iedereen neemt deel aan het schoonmaakrooster. Ik kan me niet voorstellen dat als huisgenoten samenwonen gezien wordt als eengezamelijke huishouding.

Mijn huisgenoot en ik zijn in ieder geval geen fiscaal partners, gelukkig niet ... mijn financiën gaan mijn huisgenoot absoluuut niet aan.
Een studentenhuis heeft toch een bepaald bestemmingsplan (of hoe je dat noemt?) het is een geregistreerde woonsituatie en daarom moet je ook een contact laten zien bij de gemeente als je je inschrijft. Dat is toch heel iets anders dan bij iemand inwonen?
Als Neef en TO een huurcontract opstellen dan zijn ze geen ficale partners. ALs je als huisgenoten allebei een apart contract hebt met een huisbaas, dan ook niet. Als neef echter ook huurt, dan kan het zomaar niet toegestaan zijn dat hij een kamer onderverhuurt. En als ie huurtoeslag krijgt, kan dat ook komen te vervallen als jij je bij m inschrijft.
quote:ster89 schreef op 27 november 2011 @ 20:10:

Een studentenhuis heeft toch een bepaald bestemmingsplan (of hoe je dat noemt?) het is een geregistreerde woonsituatie en daarom moet je ook een contact laten zien bij de gemeente als je je inschrijft. Dat is toch heel iets anders dan bij iemand inwonen?

Een huur of koopcontract moet je altijd meebrengen als je je inschrijft. Een studentenhuis heeft natuurlijk een woonbestemming, maar er wordt niet apart bijgehouden in het GBA of een pand een studentenhuis is of niet. Het hoe en waarom van het huren gaat een gemeente niet aan, de gemeente houdt alleen bij wie er feitelijk wonen.

In mijn geval hebben mijn huisgenoot en ik één huurcontract met de huisbaas, de gemeente weet dan natuurlijk niet of we huisgenoten zijn, een relatie hebben of wat voor situatie dan ook. We voeren geen gezamelijke financiën, maar wel een 'gezamelijke huishouding' in die zin dat we om de beurt de badkamer poetsen e.d. Het zou wel bizar zijn dat we dan op belastinggebied partners zouden zijn, terwijl de financiën 100% gescheiden zijn. Het gaat mijn huisgenoot toch niet aan hoeveel en waarmee ik mijn geld verdien?
Exact heavenorhell, ik heb ook samengewoond met een huisgenoot. Voor de buitenwereld was op papier echt nergens aan te zien dat we huisgenoten waren, en geen geliefden bijvoorbeeld. En natuurlijk hadden we een verdeling van 'jij schrobt de keuken en ik poets de douche'.

Maar géén toeslagpartners voor de belastingdienst, gewoon nee ingevuld.

Voor huisgenoten is het echt niet de bedoeling toeslagpartner te worden.

TO, als je alles helemaal officieel wilt doen dan moet je jezelf zelfs inschrijven bij je neef. Je bent namelijk verplicht daar ingeschreven te staan waar je je hoofdverblijf hebt, en als je doordeweek altijd daar bent, dan is dat dus daar.
Zorg toeslag en / of huur toeslag komt je neef niet mee ingevaar. Studie financiering wordt nl niet mee geteld als inkomen. Wel wat al verteld is, gemeente lasten gaan omhoog omdat je neef van een 1 persoons huishouden naar 2 gaat.
quote:ster89 schreef op 27 november 2011 @ 19:16:

Ik wilde je niet persoonlijk aanvallen Marilyn, wilde alleen aangeven dat er een reden is dat die dingen niet zo makkelijk gaan. Ik begrijp goed dat jij je steentje bijdraagt en je hebt geluk dat je bij hem kunt logeren, maar die regels zijn er dus niet voor niets. Ik ben hier nogal fel in omdat vriendinnen van me dit geintje ook een keer wilde uithalen. Zij werden boos toen ik zei dat ik hen net zo goed die stufi kon overmaken omdat ik het dan toch ging betalen .

uuuuuuuhm jij betaald de stufi indirect? hoe dan?? als student betaal je bijna niks aan belasting en daar komt dat geld vandaan. Jij zult later maar belasting moeten betalen zeg! Dat wordt echt een verschrikking voor jou. Al die mensen in de politiek die er misbruik van maken...

Als ik jou was zou ik of gaan uitkijken naar een kamer (maar dan is je stufi waarschijnlijk lager dan de lasten die er extra bijkomen in vergelijking met nu) of toch proberen meer te gaan werken. Ik werk ook flink naast een drukke studie, het is echt te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven