Geld & Recht alle pijlers

Tijdelijk wonen in buitenland, hier ingeschreven blijven?

23-11-2011 11:42 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een kloontje aangemaakt Mijn vriend kan waarschijnlijk een paar jaar in het buitenland (Europa) gaan werken. Ik wil natuurlijk met hem mee. Ik heb een wajong uitkering maar heb toestemming om mee te gaan omdat het tijdelijk is (een paar jaar).

Ik heb gebeld met het UWV en zij vertelden me dat het aan mij is of ik me uitschrijf hier of niet, het heeft geen invloed op de uitkering die ik gewoon blijf ontvangen. Maar ik zit zit vooral met de zorgverzekering die hier zo vreselijk duur is. Het makkelijkst is om me weer bij mijn ouders in te schrijven ivm regeldingen en het is allemaal toch tijdelijk maar ben je dan verplicht om ook een nederlandse zorgverzekering te houden?

Als ik me uitschrijf uit nederland ben ik ook mijn bankrekening enzo kwijt zeker?
Je weet dat je bij een verblijf in het buitenland je recht op aow procentueel minder wordt? ( niet dat daar nu nog zoveel te halen valt maar toch,... Ook moet je er bij een uitschrijving in nederland er rekening mee houden dat als je weer terugkeert en je bijvoorbeeld wilt trouwen je moet aantonen dat je in je afwezigheid niet in de echt verbonden bent? Hetzelfde geldt bij de erkenning van de vader van de ongeboren vrucht bij zwangerschap (indien niet getrouwd,..) dit kan flink in de papieren lopen.
Ik heb me destijds uitgeschreven in NL en ingeschreven in Italie. Daarna kon ik pas een zorgverzekering en huisarts hier regelen. Bankrekening heb ik nog in NL (naast mijn Italiaanse) en gekoppeld aan het adres van mijn ouders.

AOW verlies kun je je tegen verzekeren, maar dat loont niet echt i.v.m. inflatie.

Oh ja, schrijf je pas uit in NL als je ingeschreven bent in het andere land. Hier in Italie duurde de complete inschrijving mij namelijk een half jaar. En als je dan nergens ingeschreven staat heb je pas echt een probleem. Dan besta je gewoon niet officieel gezien.

Qua rijbewijs, als je die kwijtraakt in de periode dat je niet in NL staat ingeschreven, kan je geen nieuwe aanvragen. Laat je rijbewijs dan ook tenminste registreren.
quote:italiagirl schreef op 24 november 2011 @ 12:47:

Ik heb me destijds uitgeschreven in NL en ingeschreven in Italie. Daarna kon ik pas een zorgverzekering en huisarts hier regelen. Bankrekening heb ik nog in NL (naast mijn Italiaanse) en gekoppeld aan het adres van mijn ouders.

AOW verlies kun je je tegen verzekeren, maar dat loont niet echt i.v.m. inflatie.

Oh ja, schrijf je pas uit in NL als je ingeschreven bent in het andere land. Hier in Italie duurde de complete inschrijving mij namelijk een half jaar. En als je dan nergens ingeschreven staat heb je pas echt een probleem. Dan besta je gewoon niet officieel gezien.

Daarom is het ook verstandig langs de NLse ambassade in het betreffende land te gaan. En dat je zonder uitschrijvingsbewijs uit NL, je in kunt schrijven in een ander land is nieuw voor mij.

Qua rijbewijs, als je die kwijtraakt in de periode dat je niet in NL staat ingeschreven, kan je geen nieuwe aanvragen. Laat je rijbewijs dan ook tenminste registreren.
quote:kloontje1974 schreef op 23 november 2011 @ 11:55:

Wat ook zo is dat ik me dan bij mijn ouders laat inschrijven en ik dus wel de maximale zorgtoeslag kan ontvangen? Dan wordt het alweer wat handiger om misschien toch gewoon hier ingeschreven te blijven staan.Een verzekering in het land waar je woont lijkt me een stuk slimmer dan deze frauduleuze constructie....
quote:italiagirl schreef op 24 november 2011 @ 12:47:

Qua rijbewijs, als je die kwijtraakt in de periode dat je niet in NL staat ingeschreven, kan je geen nieuwe aanvragen. Laat je rijbewijs dan ook tenminste registreren.Wel hoor. Je kunt hem juist niet krijgen als je wel staat ingeschreven (zoals ik...). Als je niet ingeschreven staat, sturen ze m op. Ik moet m ophalen bij mijn gemeente. Geloof me, ik heb dit twintig keer gecheckt want ik zat dus zonder rijbewijs en heb m lokaal nogmaals moeten halen.
quote:Suze02 schreef op 24 november 2011 @ 17:17:

[...]

Een verzekering in het land waar je woont lijkt me een stuk slimmer dan deze frauduleuze constructie....Wat Kloontje zegt kan niet eens, want de Nederlandse verzekeraar verzekert je niet in deze situatie en daar komt de fiscus zeker achter -> terugbetalen plus evt boete.
quote:kloontje1974 schreef op 23 november 2011 @ 11:42:

Ik heb even een kloontje aangemaakt Mijn vriend kan waarschijnlijk een paar jaar in het buitenland (Europa) gaan werken. Ik wil natuurlijk met hem mee. Ik heb een wajong uitkering maar heb toestemming om mee te gaan omdat het tijdelijk is (een paar jaar).

Ik heb gebeld met het UWV en zij vertelden me dat het aan mij is of ik me uitschrijf hier of niet, het heeft geen invloed op de uitkering die ik gewoon blijf ontvangen. Maar ik zit zit vooral met de zorgverzekering die hier zo vreselijk duur is. Het makkelijkst is om me weer bij mijn ouders in te schrijven ivm regeldingen en het is allemaal toch tijdelijk maar ben je dan verplicht om ook een nederlandse zorgverzekering te houden?

Als ik me uitschrijf uit nederland ben ik ook mijn bankrekening enzo kwijt zeker?

Hoi Kloontje... Er waren zóveel reacties, dat ik niet heb meegekregen waar jullie precies naartoe gaan.

Ik woon inmiddels al een hele poos in Italië, maar heb mijzelf niet uitgeschreven in Nederland. Bij het gemeentehuis hebben ze mij verteld dat als je langer dan 8 maanden niet in NL verblijft dat je je wel moet uitschrijven...maar ik ben lekker eigenwijs geweest.

Ik heb mezelf bij mijn ouders ingeschreven i.v.m. ziektekosten verzekering, omdat het in Italië gewoon belachelijk duur is en er heel veel dingen buiten je verzekering vallen.

Zolang jij zelf niet ingeschreven staat in het andere land (bij de gemeente) en geen vaste baan hebt, zou ik me gewoon in NL ingeschreven laten staan... Het is namelijk makkelijker om jezelf uit te schrijven en alle rompslomp eromheen, dan jezelf weer opnieuw in te schrijven met de hele papierhandel eromheen.

Je weet waarschijnlijk wanneer je ongeveer terug komt en niemand van de betrokken instanties (behalve UWV) hoeft te weten wat jou huidige verblijfplaats is.

Stel dat er wat gebeurd in het buitenland, dan ben je gewoon verzekerd alleen zou ik wel even je polis checken of je ook een dekking in het buitenland hebt.

Groetjes, Kim
Kim, wat jij doet mag gewoon niet. Je bent dus niet lekker eigenwijs, je pleegt gewoon fraude.
Kim, je weet dat wat jij doet een misdrijf is?
quote:avonturiers schreef op 24 november 2011 @ 22:34:

[...]

Hoi Kloontje... Er waren zóveel reacties, dat ik niet heb meegekregen waar jullie precies naartoe gaan.

Ik woon inmiddels al een hele poos in Italië, maar heb mijzelf niet uitgeschreven in Nederland. Bij het gemeentehuis hebben ze mij verteld dat als je langer dan 8 maanden niet in NL verblijft dat je je wel moet uitschrijven...maar ik ben lekker eigenwijs geweest.

Ik heb mezelf bij mijn ouders ingeschreven i.v.m. ziektekosten verzekering, omdat het in Italië gewoon belachelijk duur is en er heel veel dingen buiten je verzekering vallen.

Zolang jij zelf niet ingeschreven staat in het andere land (bij de gemeente) en geen vaste baan hebt, zou ik me gewoon in NL ingeschreven laten staan... Het is namelijk makkelijker om jezelf uit te schrijven en alle rompslomp eromheen, dan jezelf weer opnieuw in te schrijven met de hele papierhandel eromheen.

Je weet waarschijnlijk wanneer je ongeveer terug komt en niemand van de betrokken instanties (behalve UWV) hoeft te weten wat jou huidige verblijfplaats is.

Stel dat er wat gebeurd in het buitenland, dan ben je gewoon verzekerd alleen zou ik wel even je polis checken of je ook een dekking in het buitenland hebt.

Groetjes, Kim

Ow daar komen ze vroeg of laat wel achter.

En dan mag je terug gaan betalen en daar word je niet vrolijk van
Dan hoop ik voor je dat je geen ernstig ongeluk krijgt of erg ziek wordt, Kim

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven