Wonen in Zweden

29-11-2011 22:29 64 berichten
Mijn fantastische man heeft een nieuw plan; verhuizen naar Zweden.

Hij kan daar een baan krijgen, er is kwa zijn soort autosport meer te beleven en het landschap spreekt hem enorm aan. Net als de huizenprijzen, de ruimte en de mensen. Mijn man werkt al deels in Zweden en is dus bekend met de cultuur en het land.

Ik ben een doodgewone huisvrouw met een part-time baan, we hebben een dochter van 3,5 die 2 talen spreekt en het liefst ook nog een cursus PeuterFrans zou volgen. Mijn persoonlijke interesses liggen vooral bij de dierenhouderij.

Ik heb een schijthekel aan regen, en eigenlijk ook aan kou, maar natte kou vind ik afschuwelijk. Ik ben graag in de natuur en alleen zijn vind ik geen ramp, ik kan mijzelf goed redden.

Manlief schetst het leven in Zweden als een leven met ruimte voor mijn paarden (misschien nog wel meer paarden!) rust en natuur. Een fijner leven voor dochterlief. Volgens hem zou ik er makkelijk een "soort van" manege kunnen beginnen en tochten voor Nederlanders of anders-soortig toeristenpaardrijvolk kunnen organiseren.

Ikzelf ben totaal ijskoud wat Roze Wolken betreft en zie dus voornamelijk Bruine Beren op de weg. Wat moet ik zo ver weg zonder mijn kleine vriendenkring? Leuk dat hij er werk heeft, maar wie zegt dat er geen paardenmanegetoestandoverschot is, ik eenzame jaren tegemoet ga in een Het Midden der Nergens, wachtend tot hij uitgewerkt is. Dochterlief ver weg van vrienden, opa's, oma's, familie. Daarbij ben ik iemand die erg, zeg maar HEEL ERG, gesteld is op haar Thuisbasis met vertrouwde dingen en een duidelijk ritme. Ik wil graag een avonturier zijn en red me ook heel goed in het buitenland enzo, maar mijn eigen bedje slaapt gewoon het lekkerst.

Dus.

Wie is er naar Scandinavië verhuisd en kan bevestigen dat het er net zo geweldig is als Man beweert?

Hij is vrij serieus want zit ieder vrij uurtje naar huizen in Zweden te speuren en hij heeft het er de hele tijd over.

Het liefst had ik een paar miljoen en realiseerde ik hier, veilig in Nederland, mijn dromen. Maar dat dát niet gaat gebeuren is inmiddels wel duidelijk dus wil ik eens wat aan dat gedroom gaan doen, dan moet ik inderdaad misschien gaan denken aan emigreren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nastik schreef op 29 november 2011 @ 22:59:

[...]

Jep. Moet ik ook doen.

Hoe staan de Zweden t.o.v. honden als huisdieren? Ik heb een Stafford/Pitbull hondenopvang. Wat als ze mijn "specifiek ras" haten, dan ga ik echt niet. Ik kan moeilijk mijn hele beestenboel hier aan zijn lot overlaten.

wat ben je toch een scheet als het op je beesten aankomt!

Maar nu Zweden...pfff ik weet het niet hoor

persoonlijk denk ik dat ik Nederland echt heel erg zou gaan missen

Een jaar, prima

Twee jaar, ook leuk

Maar alle schepen verbranden en gaan...nee..dat zou ik niet kunnen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Svea schreef op 29 november 2011 @ 23:04:

Ik zou inderdaad niet zomaar naar Zweden gaan, tenzij je student oid bent en zin hebt in avontuur

Ze zijn wel erg dol op honden hier moet ik zeggen. Ik heb het idee dat er meer honden als huisdier gehouden worden dan katten.

En dan nog niet de honden meegeteld die je traint om klusjes te doen (trekken van hout enzo) haha.

Zweed klaagt er ook over dat het qua werkgelegenheid in Zweden minder is dan in Nederland, maar goed als je man een baan daar kan krijgen is dat voor jullie niet van toepassing.
-
.
quote:Svea schreef op 29 november 2011 @ 23:04:

Ik zou inderdaad niet zomaar naar Zweden gaan, tenzij je student oid bent en zin hebt in avontuur

Ze zijn wel erg dol op honden hier moet ik zeggen. Ik heb het idee dat er meer honden als huisdier gehouden worden dan katten.

Ik denk dat dát ook een beetje het probleem is. Ik heb een tijdje in Parijs gewoond, maar toen was ik nog jong. Je liet de boel wat makkelijker achter.

Het wordt zo'n onderneming, zeker tov mijn dochter moet ik dingen wel heel zeker weten voor ik haar in het avontuur stort.

Daarnaast merk ik dat ik sinds het iets ouder worden, moeite heb met aanpassen en de dingen waar ik aan gehecht ben, of gewend, achter te laten. Ik heb een tuin vol koele konijnen en hokken, jaren werk zit erin. De honden die allemaal hun verhaal hebben en hier gewend zijn. Een bejaard paard waarvan ik zeker weet dat hij de reis en verhuizing niet gaat trekken.

Ik ben echt een schijterd wat dat betreft. Ik hou van mijn huisje, mijn vaste winkeltjes, de mensen om me heen, de omgeving hier.

Maar het zal nooit MEER worden dan het huurhuis in een achterstandswijk. En mijn Paardenhouderijdroom gaat in NL nooit uitkomen omdat ik hier nooit de ruimte zal kunnen kopen zonder een berg geluk.
quote:Summerdance schreef op 29 november 2011 @ 23:09:

[...]

wat ben je toch een scheet als het op je beesten aankomt!

Maar nu Zweden...pfff ik weet het niet hoor

persoonlijk denk ik dat ik Nederland echt heel erg zou gaan missen

Een jaar, prima

Twee jaar, ook leuk

Maar alle schepen verbranden en gaan...nee..dat zou ik niet kunnen

Jaa, Nassie & De Beessies.

Ik vind Nederland ook echt koel, je hebt zoveel vrijheden en alles is zo lekker klein en bereikbaar.

Maar Man ziet de economische crisis somber in, en vind dat het snel bergafwaarts gaat met de mentaliteit van NL.
quote:Svea schreef op 29 november 2011 @ 22:51:

Zweden vind ik idd open tot op zeker hoogte, maar niet te vergelijken met Nederlanders hoor. En dat heeft dan weer voor- en nadelen

Ik las deze nog eens en moest er wel mee lachen. In het begin toen Zweed naar Nederland kwam heeft ie weleens gevraagd : "why do Dutch people always seem to be happy?"

We waren inderdaad in de omgang stukken vriendelijker...als je iemand aanstoot sorry zeggen, glimlachen enzo. Deze zomer ging hij terug 2 weken en kreeg dan ook gelijk te horen: "Swedish people are sooo rude!"
Jouw man is wel wat voortvarend als jij er nog nooit bent geweest!

Klinkt dan eerder als wat dagdromerij.

Je moet echt een keer gaan, anders weet je niet waar je het over hebt.

Qua reisafstand met Nederland is het zuiden natuurlijk het handigste, maar omdat de natuur jou aanspreekt, moet je ook zeker kijken of je het daar ook mooi vindt. Qua beestenboel moet het wel goed gaan denk ik.

Ik ben jaren elke zomer naar Zweden op vakantie geweest, maar dan vooral het noorden. Fantastische herinneringen aan. Ik denk niet dat ik er kan wonen, maar velen gingen jou voor dus ga gewoon kijken.

Oja, die afstanden daar wen je in no time aan, dus maak je daar niet te druk over. Wij reden op een gegeven moment, net als de plaatselijke jeugd, makkelijk 100 km voor een hamburger. In het hoge noorden kijkt daar niemand van op.
Precies zoals je het zegt, Nastik, het wordt een hele onderneming! Zeker als je zo eens opschrijft dat je een hele kolonie dieren hebt waar je voor zorgt. Ik weet niet of ik het dan gekund/gedaan zou hebben. Wij zijn hierheen gegaan met 2 kinderen en dat vond ik al een onderneming Daarnaast hadden we al vrienden en bekenden in de plek waar we naartoe gingen verhuizen en hadden we ook al eerder een tijd daar gewoond, dan is het het toch makkelijker. Wij wilden het echt allebei heel graag, we wilden gewoon niet in NL blijven met het gevoel van "hadden we maar..." en we hebben er nog steeds geen spijt van. Vaak vragen mensen aan ons, hoe lang blijven jullie hier wonen. Dan zeg ik altijd, zolang als dat we het naar ons zin hebben. Het gevoel dat je ook redelijk makkelijk weer terug kan verhuizen (al is dat natuurlijk ook weer een hele stap, maar toch, het voelt als goed te doen zeg maar) dat is ook wel erg fijn. Maar de komende jaren blijven we hier wel gok ik zo. Ik mis eigenlijk alleen mijn ouders en een aantal goeie vriendinnen en dat is wel te hebben moet ik zeggen. Ik ga ook regelmatig weer naar NL voor een bezoekje.

Ik zou, zoals ik al zei, eerst eens gaan kijken in Zweden, dan krijg je een idee. Daarnaast zou je moeten bekijken hoe graag je je droom zou willen realiseren en of je denkt dat het het waard is om je leventje in NL er voor in te ruilen. Ik kan het je niet zeggen .. al zou ik het graag voor je doen
Ik zou zo vertrekken, maar eerder naar Finland dan naar Zweden. Ik vind qua cultuur Finland véél meer vergelijkbaar met Nederland dan Zweden. Zweden zijn toch minder open en tolerant, maar aan de andere kant toch wat over-geëmancipeerd, té doorgeslagen vrouwvriendelijk. Finnen zijn zorgzaam, véél zorgzamer dan Nederlandse mannen maar zien er nog wel uit als man en ik heb het idee dat het rollenpatroon toch wat eerlijker verdeeld is.

Qua cultuur vind ik Finland zelfs dichter bij Nederland liggen dan bijvoorbeeld Duitsland. En het land zelf is ook prachtig. Wel minder toeristisch, dus als je in die branche aan de slag wil met je dieren, dan moet je zelf zorgen dat er toeristen komen. Zweden is veel meer gericht op het toerisme.
quote:Nastik schreef op 29 november 2011 @ 23:16:

[...]

Jaa, Nassie & De Beessies.

Ik vind Nederland ook echt koel, je hebt zoveel vrijheden en alles is zo lekker klein en bereikbaar.

Maar Man ziet de economische crisis somber in, en vind dat het snel bergafwaarts gaat met de mentaliteit van NL.

Even bijgelezen. Ik vind persoonlijk de sfeer, de mentaliteit van de mensen in Zweden véél erger dan in Nederland.

Zelfs vergeleken met Hollanders zijn Zweden gewoon onvriendelijke lompe boeren. En ook in Zweden zijn de onderbuikgevoelens aan het toenemen, net als in Nederland. Het is natuurlijk wel zo dat je daar in Zweden minder last van hebt, omdat je gewoon wat minder op elkaars lip zit.
Ik ben geen Finlanddeskundige, maar de inwoners komen op mij juist gesloten en niet zo sociaal over. Dit baseer ik op mijn eigen vakantie in 2004 en verhalen van een oud-collega uit Finland.
Ja dat klopt, dat hoor ik van veel mensen, maar ik heb dat absoluut nooit zo ervaren. Dat ligt misschien overigens ook aan de regio waar je naar toe gaat, in het noorden en westen schijnen ze wat stugger te zijn dan in het oosten en zuiden. Maar ik heb juist in de tijd dat ik in Helsinki studeerde, heel makkelijk contact gelegd met Finnen, veel makkelijker dan met andere internationale studenten, bij de buurtsuper werd ik vriendelijk begroet en het is zo ontzettend veilig, het is bijna absurd (niemand zette zijn fiets op slot voor mijn studentenflat.... en hij stond er altijd nog de volgende ochtend!)

De vorige keer dat ik in Finland was ben ik rechtstreeks doorgegaan naar Zweden en merkte toen duidelijk het verschil. Maar dat was in een stralende zomer. Ik zit morgen weer in Helsinki, wie weet heeft de donkere winter ook invloed op het humeur ...
Even algemeen: waar je ook heen gaat, en hoe mooi/leuk/bijzonder/fijn/warm of koud het landschap of de natuur er ook zijn, ik denk dat je vooral een klik moet hebben met de mensen. Wat ook automatisch inhoudt dat je héél erg goed de taal moet spreken.

Maar omdat TO er nog nooit geweest is lijkt een vakantie van een week in de zomer en een week in de winter mij wel slim
Vooral de winter is belangrijk. In de zomer is het super mooi en zonnig en warm en ik kan je prachtige foto's laten zien, recht uit de film, groene velden, heuvels, roodgeverfde schuren, runenstenen in de zon, maar de winters zijn voor veel mensen ontzettend zwaar.
Ik heb een minuut of 10 geleden nog naar Zweden gemaild!

Mijn zwager (broer van mijn man) is daar 6 jaar geleden (na zijn scheiding) gaan wonen. In Malmo om precies te zijn.

Hij is er ondertussen getrouwd met de liefste meid uit Zweden (geboren in Lapland) en in de loop van de tijd zijn 2 kinderen (van de 3) uit zijn vorige huwelijk bij hun komen wonen.

Ze zijn allemaal gek op op het land en Malmo zelf.

Mijn zwager heeft al zijn hele leven lopen roepen dat hij ergens anders dan in Nederland wilde wonen en dat is dus Zweden geworden.

Hij heeft ook eerst vakanties doorgebracht bij kennissen om te kijken of het land hem beviel.

Ik denk dat jij dat ook eerst moet doen zoals veel meiden al zeggen.

Succes met je beslissing!
Jaloers!!
Hallo!

Ik zag dit topic en wil toch even reageren. Ik ben dan wel niet naar Zweden verhuisd, maar naar Canada. Ik woon in the middle of nowhere ( ja echt ) in een plaatsje in Alberta, vlakbij de Rocky Mountains.

De verhuizing was nogal een onderneming, ( wij hebben ook huisdieren en paardjes ) maar nu we hier zijn bevalt het goed. Tuurlijk missen we NL weleens, vooral omdat alles daar zo lekker dichtbij is. Hier moet ik toch wel een stukje rijden voordat ik in een grote stad ben.

Ik werk hier fulltime met paarden en dat is heerlijk, in NL had ik het niet kunnen doen. En de natuur is overweldigend, ook al werken we hier nu en wordt het leven normaal, maar als ik in de tuin loop en kijk over het meer en er zwemmen bevers voorbij, of er lopen Moose in de verte, en hertjes overal, en beren langs de weg, en de Rockies op de achtergrond vind ik het machtig mooi!

Ik zou zeggen, ga eerst eens in Zweden kijken, kijk en voel of je jezelf en je gezin er ziet wonen. Gaan jullie voor altijd of voor een tijdelijke periode? Ook nogal een verschil natuurlijk!

Succes
Zweden is een prachtig mooi land en de mensen kwamen op mij heel vriendelijk over. Het grootste nadeel van zomertijd in Zweden vind ik de insecten. Ben helemaal lek gestoken. Weet niet of dat een typisch zomerding is daar, maar het lijkt me niet prettig voor jullie en de dieren.
http://www.emigreren-naar-zweden.com/

Laat je man hier ook eens lezen ipv alleen maar leuk naar huizen te zoeken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://zweden.placement.nl/

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zo lenny1983, wat gaaf zeg! Ik ben echt wel een beetje jaloers eigenlijk haha, het lijkt mij zo gaaf om in Canada te wonen, vooral om de natuur, zo mooi!
@TO, Ik denk dat het eraan ligt wáár in Zweden je naar toe verhuisd. Aan de Zuid-West kust (van Malmö tot Göteborg) is het te doen, dankzij het gematigde klimaat. In de zomer is het net zo warm/2 graden warmer dan in NLD dankzij de warme golfstroom. Verder naar boven zijn de winters lang. Stockholm is een mooie stad.

Naar een grote stad verder naar boven (ook al is het maar 9 uur licht per dag in de winter in Stockholm) is te doen. Maar in de middle of nowhere, zelfs in het zuid-westen, lijkt me niet prettig.

Ben zelf jaren op vakantie (minstens 3 weken) in Zweden geweest, en op sommige afgelegen plekken, werd ik gek van de rust. Terwijl ik geen stadsmens ben.

Malmö is inderdaad crimineler dan Göteborg, zoals iemand al noemt. En veel meer (Afrikaanse) immigranten dan overige steden. En qua mensen is mijn ervaring; ze zijn stugger dan Nederlanders, maar als je ze eenmaal kent/als ze je vertrouwen dan zijn ze anders, losser en vriendelijker.

Tot slot zijn een aantal dingen beter dan hier waaronder kinderopvang (geregeld door de staat) o.a. omdat vrouwen worden gestimuleerd om te werken; meer dan 50% in het parlement is vrouw.

Het stuk is al langer geworen dan ik wou. ik ga slapen, en kom morgen wel even weer kijken op dit topic
Een vriendin is jaren geleden met man en kindjes naar Zweden verhuisd. Ze gingen al jaren op vakantie naar Zweden en waren helemaal gek van het land. Ze hadden zichzelf een jaar gegeven om te wennen, daarna zouden ze beslissen of ze definitief zouden blijven of niet. Een jaar later hadden ze maar van 1 ding spijt; dat ze de beslissing om te emigreren niet veel eeerder hadden genomen. Ze wonen er nog steeds en hebben het nog steeds naar hun zin.

Wij zelf hebben vage plannen om misschien ooit, in de verre toekomst, naar Noorwegen te emigreren. Ik wil dan wel daar echt kunnen leven en werken, dus ik heb mezelf de voorwaarde gesteld dat ik dan toch wel eerst goed Noors wil leren spreken. Vandaar dat ik nu bezig ben met een cursus Noors. De taal spreken lijkt me wel van belang als je ergens echt wilt kunnen inburgeren.
Thanks voor alle reacties!

Ik ga in ieder geval zodra de paarden weer op het land staan en geen dagelijkse verzorging nodig hebben, een week in een huis in Zweden zitten met gezin en alle honden en konijnen. Ervaren hoe iedereen zich voelt.

Als mens verwacht ik het heel mooi te vinden, maar ik vind het minstens zo belangrijk dat ik hier geen vlo achter hoef te laten, bij wijze van spreken. Ik ben bang dat manlief te licht denkt over de wijze waarop je een compleet Ouwehand verhuisd.
Het heeft niet direct iets met Zweden te maken, maar je konijnen voor een week meeslepen naar het buitenland? Ik zou het niet doen, dat levert alleen maar gigantische stress op voor die beesten, wat in erge vorm zelfs fataal kan zijn. En dat is dan nog afgezien van het feit dat ze waarschijnlijk gechipt moeten worden en/of misschien wel weken in quarantaine moeten doorbrengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven