Wonen in Zweden

29-11-2011 22:29 64 berichten
Mijn fantastische man heeft een nieuw plan; verhuizen naar Zweden.

Hij kan daar een baan krijgen, er is kwa zijn soort autosport meer te beleven en het landschap spreekt hem enorm aan. Net als de huizenprijzen, de ruimte en de mensen. Mijn man werkt al deels in Zweden en is dus bekend met de cultuur en het land.

Ik ben een doodgewone huisvrouw met een part-time baan, we hebben een dochter van 3,5 die 2 talen spreekt en het liefst ook nog een cursus PeuterFrans zou volgen. Mijn persoonlijke interesses liggen vooral bij de dierenhouderij.

Ik heb een schijthekel aan regen, en eigenlijk ook aan kou, maar natte kou vind ik afschuwelijk. Ik ben graag in de natuur en alleen zijn vind ik geen ramp, ik kan mijzelf goed redden.

Manlief schetst het leven in Zweden als een leven met ruimte voor mijn paarden (misschien nog wel meer paarden!) rust en natuur. Een fijner leven voor dochterlief. Volgens hem zou ik er makkelijk een "soort van" manege kunnen beginnen en tochten voor Nederlanders of anders-soortig toeristenpaardrijvolk kunnen organiseren.

Ikzelf ben totaal ijskoud wat Roze Wolken betreft en zie dus voornamelijk Bruine Beren op de weg. Wat moet ik zo ver weg zonder mijn kleine vriendenkring? Leuk dat hij er werk heeft, maar wie zegt dat er geen paardenmanegetoestandoverschot is, ik eenzame jaren tegemoet ga in een Het Midden der Nergens, wachtend tot hij uitgewerkt is. Dochterlief ver weg van vrienden, opa's, oma's, familie. Daarbij ben ik iemand die erg, zeg maar HEEL ERG, gesteld is op haar Thuisbasis met vertrouwde dingen en een duidelijk ritme. Ik wil graag een avonturier zijn en red me ook heel goed in het buitenland enzo, maar mijn eigen bedje slaapt gewoon het lekkerst.

Dus.

Wie is er naar Scandinavië verhuisd en kan bevestigen dat het er net zo geweldig is als Man beweert?

Hij is vrij serieus want zit ieder vrij uurtje naar huizen in Zweden te speuren en hij heeft het er de hele tijd over.

Het liefst had ik een paar miljoen en realiseerde ik hier, veilig in Nederland, mijn dromen. Maar dat dát niet gaat gebeuren is inmiddels wel duidelijk dus wil ik eens wat aan dat gedroom gaan doen, dan moet ik inderdaad misschien gaan denken aan emigreren.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie gelegenheid Nastik! Maar je moet wel willen uiteraard.

Bespreek de mogelijkheden eens, wat je wel of niet wil, en kijk eens of je er met je man aan uit kan komen. En ik denk dat de tip al eens gegeven is: ga er eens op vakantie. Ervaar de mensen, de dorpjes en de afstanden. Het is wel een heel mooi, schitterend land met zoveel natuur!

Bedenk je voor nu even dit: je hoeft nog niet te gaan, emigreren doe je niet van een op de andere dag. Er is zoveel tijd tussen het bedenken en uiteindelijk gaan.

*Als ik zou kunnen emigreren... *zucht* had ik allang in Engeland gezeten!*
Hoi Nastik,

Het verhuizen van de hele handel lijkt me inderdaad een kleine ramp. Misschien moet jij eens proberen voor te stellen of je wilt gaan en hoe je het zou vinden als je doet alsof de verhuizing vanzelf zou gaan. En moet je man eens, naast huizen, de hele ratteplan over emigreren met paarden en vaccinaties etc gaan lezen. Dan komen jullie misschien wat dichter bij elkaar met de plannen
Ik zou er eerst eens op vakantie gaan, in de zomer én in de winter. En misschien moet je man eens beginnen met een talencursus, ik hoor heel verschillende dingen over hoe moeilijk of makkelijk dat te leren is.

Ik vind het enigszins impulsief overkomen dat hij wil emigreren naar een land waar jij nog nooit geweest bent. Maar als hij serieus is moet hij stapjes nemen en jou de kans geven mee te lopen.
De helft van het jaar is Zweden mooi volgens mijn nicht. De tweede helft van het jaar is het somber en nat en koud. Ik kreeg toevallig vanmiddag een mail van haar. Op dit moment komt om half 9 de zon op en om 3 is de zon weer vertrokken. Zondag heeft ze de eerste sneeuw gehad. Ze woont en werkt in Vasteras (beetje boven Stockholm)

Ze woont er nu twee jaar, maar heeft het echt gehad met Zweden. Over een half jaar komt ze weer terug. Als je van de natuur hou ed is het een prachtig land, maar als je gewoon lekker wil leven moet je niet naar Zweden denk ik of je moet echt een natuurfreak zijn.

Ze vind de mensen daar ook somberder in het algemeen. In de twee jaar dat ze er zit hebben al 2 mensen in haar omgeving zelfmoord gepleegd.Dat schijnt daar relatief ook vaak voor te komen. Ik zou persoonlijk liever richting Frankrijk of Spanje gaan.
quote:johand schreef op 30 november 2011 @ 22:19:

Ze woont er nu twee jaar, maar heeft het echt gehad met Zweden. Over een half jaar komt ze weer terug. Als je van de natuur hou ed is het een prachtig land, maar als je gewoon lekker wil leven moet je niet naar Zweden denk ik of je moet echt een natuurfreak zijn.

Ze vind de mensen daar ook somberder in het algemeen. In de twee jaar dat ze er zit hebben al 2 mensen in haar omgeving zelfmoord gepleegd.Dat schijnt daar relatief ook vaak voor te komen. Ik zou persoonlijk liever richting Frankrijk of Spanje gaan.Dat zegt Zweed ook, dat bij hun alcoholisme veel vaker voorkomt (of misschien verstoppen Nederlanders het beter ) en inderdaad zelfdoding meer voorkomt, hetzelfde met depressies.
Ik moet er zelf niet aan denken om naar Zweden te verhuizen, alleen het klimaat al en de afzondering, eenzaamheid. Daar moet je echt tegenkunnen. Ik heb wel al in verschillende landen gewoond en ik kan in het algemeen stellen....weet waar je aan begint! Zoals je jezelf omschrijft, ben je misschien iets te "kneuterig" om je boeltje en beesten op te pakken en op avontuur te gaan in het buitenland. Dan wordt je daar misschien doodongelukkig, omdat je je eigen "bedje" en dingetjes mist. Niet iedereen is uit het juiste hout gesneden om in het buitenland te wonen, of zelfs maar 200km verderop in NL. Ga er sowieso een paar weken heen in de winter, één weekje in de zomer geeft sowieso geen realistisch beeld. En, mocht je het serieus overwegen, begin dan al NU de taal te leren! Tenslotte zou ik het e.e.a. ook zwaar laten afhangen van hoe makkelijk het voor jullie zou zijn om weer terug te keren naar Nederland mocht het niet goed gaan. Kan je man hier dan weer snel werk krijgen? Je dochter zou ik mij niet te veel zorgen om maken, jongen kinderen zijn erg flexibel en vinden het allemaal wel prima zolang papa en mama er óók zijn.
Het klopt dat er vaker depressies en zelfdodingen voorkomen in Scandinavië; niet alleen in Zweden, maar ook in Noorwegen en Finland. En dan met name in het noorden van deze landen. Dat heeft te maken met de korte dagen in de winter. Daarom moet je zeker een keer in de winter daarnaar toe voor je definitief besluit om er te gaan wonen!

Overigens, hkgirl: die afzondering en eenzaamheid waar jij het over hebt: het ligt er natuurlijk helemaal aan waar je zit in Zweden. Als je in een grote stad woont hoef je daar echt niet afgezonderd of eenzaam te zijn hoor.
.
Het zal wel erg per persoon verschillen, maar je hoeft echt geen natuurfreak te zijn hoor als je in Zweden wil wonen Ik ben dat namelijk niet en heb het super naar mijn zin! Inderdaad schijnt in het noorden (waar dan ook bijna geen mensen wonen, het merendeel woont in het zuiden) vaak zelfdoding en alcoholisme voor te komen (depressie vast ook), maar waar wij wonen (net onder Stockholm) is het toch echt net NL hoor. Alleen is het dan, vind ik, stukken relaxter wonen dan in NL. Geen gedoe met drukte op de weg, niet zoveel mensen bovenop elkaar en veel minder bemoeizucht. Maar ik denk dat het gewoon erg persoonlijk is of je daarvan houdt.

De taal leren zou ik niet in NL doen, dat gaat erg langzaam. Als je hier een SFI cursus doet dan heb je als Nederlander het Zweeds vrij snel onder de knie.
En, waar ik nog niemand over hoor, maak eens een realistische berekening van je toekomstige financiele situatie. 't Is leuk om te denken dat je daar een groot huis met grond en nog meer beesten kunt hebben, maar is dat wel realistisch? Je zult op 1 inkomen leven (maar dat doe je nu ook, toch?) en de huizen in Zweden zullen ongetwijfeld goedkoper zijn dan hier, maar hoe zit het met het inkomen van je man? Met belastingen, verzekeringen? Kan je man sowieso wel een huis kopen als-ie daar net koud aankomt en nog maar net een baan heeft, kun je in Zweden uberhaupt een hypotheek krijgen als je zelf niet een smak geld meeneemt? Of gaan jullie huren?

Die emigratie zelf gaat natuurlijk, zeker met de beesten, ook klauwen met geld kosten.

't Is nooit leuk om over geldzaken na te denken als je een leuk plan hebt (dat geldt vooral voor je man natuurlijk, jij vindt het nog niet eens echt leuk ) maar het lijkt me wel heel belangrijk. Zeker omdat jij aangeeft dat de enige reden om te emigreren voor jou de ruimte en de beesten zijn. Als je er dan daar achter moet komen dat je het allemaal eigenlijk niet kunt betalen, is dat natuurlijk een ramp...
En? Is het plan om naar Zweden te emigreren doorgegaan? Ik kwam toevallig op dit (oude)topic terecht en ben wel benieuwd!
oooh, oud topic, never mind.
Ik dacht wie weet komt ze nog terug...
Ben ook benieuwd of het bij een droom is gebleven of dat ze inmiddels alweer een half jaar en Zweden woont en de taal goed spreekt. Ik gok op het eerste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven