Hypnotherapie

30-11-2011 15:17 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Om maar met de deur in huis te vallen:

Ik ben op zoek naar cd's/mp3 met muziek voor hypnotherapie.

Ik heb een ontzettend zwaar en moeilijk leven achter de rug, en ben er onlangs achter gekomen dat ik naar mezelf een masker op heb, en een dikke ook. Ik blijf worstelen met oude gevoelens en emoties, maar kan het niet terug halen. Dit is ontzettend frustrerend, en maakt het proces dat ik ECHT met mezelf opnieuw wil beginnen heel moeilijk.

Nu vertelde mijn vriend gisteren over hypnotherapie, en ik sta er heel erg voor open ( heb al heel veel verschillende therapieën gehad, zonder volledig resultaat.) Ik ben zo ontzettend klaar om de ''waarheid'' te weten, al weet ik dat die pijnlijk is. Ik heb geen depressies of dat soort gelijke psychische klachten

En ik las net dat je thuis dus met geluidsfragmenten zelf kan doen. Nou wil ik dat dus eerst met mijn vriend proberen.

Maar ik weet niet waar ik zou moeten zoeken...

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!
Heb er geen ervaring mee, maar dit lijkt me nou juist iets wat je níet thuis zelf moet gaan proberen. Waarom niet naar een hypnotherapeut?
Is een hypnotherapeut een idee? Die kan je ook meteen begeleiden bij dingen die boven komen.

Ik weet geen voorbeeld van zo'n cd ofzo waar je om vraagt.
Ik zou dat echt niet doen zonder ee professional erbij.

Hypnotherapy is niet zonder gevaren; onder hypnose ben je erg gevoeloig voor suggesties en het zou zomaar kunnen dat onbewust en onbedoeld er herinneringen bij je worden ingeplant die helemaal niet echt zijn, maar ontstaan door interpretaties van je verhaal.

Daarnaast weet je ok niet wat er allemaal precies los gaat komen bij die sessies, en als je daarna echt vastloopt kun je zomaar ineens een aantal weken op een wachtlijst staan voordat je aan de beurt bent om hulp te krijgen bij het verwerken daarvan. En dan ben je mss veel verder van huis dan nu en functioneer je echt niet meer. Bovendien vind ik niet dat je je vriend kunt opzadelen met die verantwoordelijkheid, om jou te begeleiden bij je zelfhypnose en dan te dealen met de gevolgen.

Ik kan me best voorstellen dat het ee stuk aantrekkelijker lijkt om het zelf te doen met behulp van je vried zodat je niet weer je hele verhal hoeft af te stken tegen een vreemde hulpverlener, maar dit zou ik echt niet zelf doen.
Jullie hebben gelijk. Naar een therapeut toegaan is beter. Ik lag het toevallig op wiki, en dacht hee, als ik het eerst uitprobeer scheelt dat mij 90 euro. Want die heb ik niet.

Maar dank je wel voor het advies, ik weet idd niet wat er zal gebeuren als ik het thuis doe, en dat kan fout gaan.

Toch maar sparen dus.
Ik heb bij mijn therapeut ook wel eens hypnotherapiesessies gedaan. Je blijft gewoon wakker maar komt in een staat van diepe ontspanning. Je hoeft er zelf niet bij te praten; je kan wel aangeven waar je aan wil werken zodat de therapeut deze boodschap in de sessie kan verwerken. Zo ging het althans bij mij.

Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? Wil je oude situaties naar boven halen zodat je je emoties van toen kan verwerken? Dat lijkt me zeker geen goed idee om op eigen houtje te doen. De vraag is ook of het wel nodig is. Ik denk dat je een masker ook wel af kan zetten zonder enorm in het verleden te duiken. Het gaat er meer om dat je erachter komt wie je nu bent, wat je behoeftes en verlangens nu zijn. Weet je eigenlijk wel wie je zelf bent zonder dat masker?

Mooi motto trouwens! Ik zou wel een w achter jou zetten
Ga in therapie!
Op internet zijn weleens oproepjes te vinden van mensen die een opleiding in deze richting doen of hebben gedaan, en cliënten zoeken om mee te oefenen. Vaak voor een lager bedrag en met backup van een docent. Sessie bij hypnotherapeut kan soms trouwens ook gedeeltelijk vergoed worden.
Wat ik er mee wil bereiken, ik heb mijzelf en andere heel erg lang voorgelogen, bewust en onbewust. En ik zit er in vast. Ik heb er therapie voor gehad, maar daar kon ik ook niet eerlijk naar mezelf kijken.

Ik denk dat hypnotherapie mij daar dus bij kan helpen, en ik wil zo graag mijn verleden afsluiten. Maar omdat ik niet meer weet wat er is gebeurd blijf ik er mee worstelen. Er is iets mis, maar wat de oorzaak daarvan was, ik weet het niet (meer)

Ik heb lichamelijke klachten, die onbewust? verergerd worden, ik kan geen rust nemen, niet als ik slaap, niet tijdens een goeie film. ik blijf malen en maar malen in mn hoofd. zoeken naar antwoorden, en er dan gestoord van worden dat ik ze niet kan vinden. Ik merk dat ik die antwoorden nodig heb, want sta al 3 jaar stil, en wil nu wel een keer vooruit.

En klopt, het word door mijn zorgverzekeraar vergoed, alleen ik zit in de schuldsanering, en heb nog steeds een oude schuld bij hun staan, ik kan pas in 2013 hopelijk een aanvullend pakket nemen ( voor nog veeeeeel meer andere dingen waar ik het voor nodig heb )

En ik zal eens kijken of ik idd studenten of soortgelijke kan vinden. lang leve google
@dubiootje

Thnxs!

Haha zal het even wijzigen, was me nog niet opgevallen

dankje
Misschien heb je hier iets aan http://www.emdr.nl/

Als je met het verleden aan de slag wil is het belangrijk dat je daarvoor stevig genoeg in je schoenen staat en dat je een therapeut hebt die dat goed genoeg kan herkennen (zoals meerderen hierboven zou ik ook niet zelf aan de slag gaan of met iemand die niet gekwalificeerd is). Via de EMDR vereniging kun je zoeken op erkende therapeuten met EMDR aantekening. Misschien kunnen ze je helpen aan een erkend therapeut die nog in opleiding is voor de EMDR aantekening?
Ik weet niet wat er wel of niet in jouw ziekenfondspakket zit maar vaak wordt het ook gewoon vergoed. Een kwestie van met je verzekering bellen en een verwijsbrief bij je huisarts vragen. Niet zelf gaan klussen, zeker niet als je verleden zwaar is zoals jezelf al aangeeft.
Ik ben het met de voorgaande schrijfsters eens: niet op eigen houtje proberen! Ik heb zelf hypnotherapie gehad en ben inmiddels ook opgeleid om mensen onder hypnose te begeleiden (coaching) Ik ben opgeleid bij de UNLP. Zij zoeken coachees die voor 10 euro begeleid willen worden door een student (deze heeft al een basis diploma!)

Hier kan je info erover vinden: http://www.unlp.nl/coach.html

Sterkte!
Om even aan te sluiten bij Thekla, ga vooral voor 1 januari, vergoedingen voor de GGZ gaan er niet beter op worden!
Dank je wel voor de websites!

Ik zal ze straks eens rustig doorlezen.

En ik heb een basispakket, en dat kan jammer genoeg niet verhoogd worden, ik heb het al helemaal nagekeken, en met een standaard/basis pakket, word daarin niks vergoed.

En nee, ik heb het idee '' zelf proberen '' al laten varen, het zou idd behoorlijk stom zijn als het fout gaat. Aangezien mijn verleden niet niks is.

Dank je wel iedereen voor de reacties!

Ik heb er veel aan
Dat word hopelijk pas januari 2013, aangezien mijn schuld, kan ik mijn pakket jammer genoeg niet verhogen
Soms zijn er ook eerstelijnspsychologen die hypnotherapie erbij doen. Die krijg je voor een groot deel vergoed.
Ik heb trouwens ooit een meditatie cd van rene diekstra gekocht (bol.com). Daar staan ook een paar hypno-oefeningen op. Ik heb die alleen nooit zelf durven doen, dus ik kan je niet zeggen of het iets is.
quote:lovelycomplex schreef op 30 november 2011 @ 15:57:

Wat ik er mee wil bereiken, ik heb mijzelf en andere heel erg lang voorgelogen, bewust en onbewust. En ik zit er in vast. Ik heb er therapie voor gehad, maar daar kon ik ook niet eerlijk naar mezelf kijken.

Waarom niet? En waarom denk je dat je jezelf bij hypnotherapie wel helemaal kan openstellen? Hypnotherapie werkt alleen als je dat kan.

Ik denk dat hypnotherapie mij daar dus bij kan helpen, en ik wil zo graag mijn verleden afsluiten. Maar omdat ik niet meer weet wat er is gebeurd blijf ik er mee worstelen. Er is iets mis, maar wat de oorzaak daarvan was, ik weet het niet (meer)

Je weet dat er iets is gebeurd wat je klachten van nu veroorzaakt, maar weet niet wat? Hoe weet je dan dat dat de oorzaak is? En hoe gaat het je helpen om dat te weten?

Ik heb lichamelijke klachten, die onbewust? verergerd worden, ik kan geen rust nemen, niet als ik slaap, niet tijdens een goeie film. ik blijf malen en maar malen in mn hoofd. zoeken naar antwoorden, en er dan gestoord van worden dat ik ze niet kan vinden. Ik merk dat ik die antwoorden nodig heb, want sta al 3 jaar stil, en wil nu wel een keer vooruit.

Waarom zoek je naar die antwoorden? Je zit in de schuldsanering, is dat niet reden genoeg om te piekeren? Misschien is mindfulness, meditatie of yoga meer iets voor je? Daarbij leer je in het hier en nu te blijven en niet te veel stil te staan bij het verleden of de toekomst.

Hoe sta je er praktisch voor? Wat zijn je toekomstplannen?
Ga in therapie!
Waarom niet? En waarom denk je dat je jezelf bij hypnotherapie wel helemaal kan openstellen? Hypnotherapie werkt alleen als je dat kan.

Ik ben me al ong 2 maanden bewust van de leugen die ik leefde, dat heb ik gisteren uitgesproken, voor het eerst. Voor het allereerst in mijn leven keek ik eerlijk naar mezelf en stelde me open om het op te lossen.

Je weet dat er iets is gebeurd wat je klachten van nu veroorzaakt, maar weet niet wat? Hoe weet je dan dat dat de oorzaak is? En hoe gaat het je helpen om dat te weten?

Ik weet dat ik vanaf mijn 7de 7 jaar ben mishandeld, als peuter seksueel mishandeld/verkracht, en aangerand door mn stiefbroer, ook ben ik nu alles kwijt (ouders, familie), omdat ik dat laatste opbiechte en het niet werd geloofd. Maar ook dingen die ik dus wel wist, maar raar genoeg volledig ben vergeten

Mijn god, als ik het typ klinkt het zo ongeloofwaardig....

Dit alles mocht ik niet weten, en er word nog veel meer achter gehouden, ( heb niet alle papieren toen kunnen lezen).

Ik heb door al die dingen vanaf mijn 7de een ''fantasie'' wereld om mij heen gebouwd, waar de dingen wel goed waren. dit heb ik dus bijna mijn gehele leven gedaan. en probeer er nu uit te komen. Maar weet dus niet hoe. Ik denk dat mijn verleden mij daarbij kan helpen, zo niet iets anders.

Ik heb uit mijn kleine omgeving verteld wat ik van plan ben, en het lijkt iedereen een goed idee, als bewust praten niet werkt, dan maar via het onderbewuste

Ik kan atm niet veel doen omdat ik in de schuldsanering zit, mij is ook dringend geadviseerd het los te laten omdat ik er teveel mee bezig was, en het lag nu niet meer in mijn handen, ik moet aan mijn psychische en lichamelijke conditie denken/werken.

Meditatie vond ik heerlijk trouwens, ik heb een half jaar lang in mijn leven stabiliteit gehad, en kreeg ook de tip meditatie, maar ik kan de rust nu niet meer vinden. veel dingen geprobeerd, bv lekker in een geurbad, kaarjes aan, zacht Enya op de achtergrond, wierook. dat soort dingen, het werkt niet meer...

En mijn toekomstplannen...

Weg uit de stad waar ik nu woon.

Mijn vriend en ik willen naar de andere kant van Nederland, hij omdat hij van de stad houd, en het zou fijn zijn met zn werk ( nu nog stage) en ik omdat ik in mijn eigen stad teveel oud zeer tegen kom. Ik loop steeds familie, broers of andere mensen uit het verleden tegen het lijf.

Dat hoofdstuk is afgesloten, maar het loslaten gaat op deze manier moeilijk.

Dit alles is pas over ong anderhalf jaar. Mijn vriend weet al dat hij daar een baan krijgt, maar dat is pas in juli, en dan is het nog veder zoeken naar een woning. Dus wil ik voordat ik een nieuwe start maak in een nieuwe stad, er beter en sterker voor staan dan nu
Wat heftig, Lovelycomplex. Het lijkt me al een doorbraak op zich dat je eerlijk naar jezelf keek en dat masker afzette. Hoe bedoel je precies dat je het niet "mocht weten"? Over wat voor papieren heb je het?

Ik denk dat je je niet te veel moet voorstellen bij hypnotherapie als "wondermiddel". Althans niet zoals ik het heb ervaren. Sowieso vindt het meeste werk bij alle therapieën tussen de sessies plaats. Het is een bewustwordingsproces. Dat kan niet puur in je onderbewustzijn plaatsvinden. Je bent ook echt niet van de wereld tijdens zo'n sessie, je weet precies wat er gebeurt en kan je alles daarna ook herinneren. Je bevindt je feitelijk in een soort sluimertoestand tussen slaap en wakkere toestand in; die toestand waarin je je je dromen nog kan herinneren

Waar ik het fijn voor vond, was dat ik een aantal onbewust aangeleerde gedachten had die me in het dagelijks leven dwars zaten. Ik was overigens bij een psychotherapeut die ook hypnotherapeut was en af en toe stelde ze voor zo'n sessie te doen. Ik denk dat het juist de combinatie was die zo krachtig was. Maar goed, zo was het voor mij. Ik had ook een erg fijne therapeut met wie ik heel goed kon praten. Zo te horen heb jij niemand gevonden bij wie je je echt vertrouwd voelde. Dan is praten moeilijk, zeker over de dingen die jij hebt meegemaakt.

Wat ik wil zeggen, is dat hypnotherapie wel inwerkt op je onderbewustzijn maar zeker wel bewuste therapie is. Ik denk persoonlijk dat het niet genoeg is om de dingen die jij hebt meegemaakt te verwerken. Ik vraag me ook af hoe jij je gaat openstellen in die therapie... je vond het moeilijk om met een therapeut te praten, hierbij moet je je echt overgeven aan iemand. Anders kun je nooit in die ontspannen toestand komen. Je moet die persoon helemaal vertrouwen.

Ik heb ook een tijdlang dagelijks gemediteerd. Wat mij hielp, was een citaat dat ik ergens las: mediteren hoef je niet te leren, je doet het gewoon. Ik dacht altijd dat het een soort verheven kunst was, de weg tot verlichting en zo. Dat kan het ook zijn, maar ik wilde het gewoon als ontspanningstechniek.

Het hele punt van mediteren is dat je niets hoeft, want alles is goed zoals het is. Je bent in het hier en nu. Dat is erg moeilijk, want onze gedachten dwalen voortdurend af naar het verleden en de toekomst. Dat geeft ook niet, dat is dan gewoon zo (dan stel je dat dus vast ).

Wat mij hielp was een vaste routine van mediteren. Elke avond na het sporten en douchen op dezelfde plek met dezelfde cd met heerlijke ontspannende muziek gaan zitten en door het raam staren naar hetzelfde punt Ik denk trouwens dat de combinatie met sporten voor jou ook erg goed kan zijn. Ik voelde me na die inspanning - ontspanning altijd zalig (hm, ik ga het weer eens doen!).

Ik lees wel over je verhuisplannen, maar niet over wat je wilt. Wel waar je van weg wilt. Maar waar wil je naar toe? Wat wil je bereiken? Wat zijn je dromen, verlangens en doelstellingen? Wat houdt die nieuwe start voor je in?
Ga in therapie!
Nog een reactie, Lovelycomplex?
Ga in therapie!
Joehoe?!
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven