Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hoi MDF,

Gadver wat ongelooflijk balen voor je. Het zit je zeker niet mee. Ik vind het wel heel knap dat je ondanks alle tegenslagen toch zo verschikkelijk graag door wilt gaan.

Ik had verder nog een vraagje, ik ben samen met een studiegenootje begonnen met deze klinische rekenles voorbereiden en nu stond me bij dat jij ergens had geschreven dat je nog wel wat links en titels van boeken had. Zou je me die willen mailen oid? (mail: grootschoot aapje hotmail.com). Alvast bedankt.

Ja dit betekend dat ik weer helemaal in de running ben. Volgende week woensdag begint mn stage en dinsdag heb ik nog 2 tentamens.

Heb er weer zoveel zin in. Maar ik laat jullie weer alles horen, groetjes, Scheepje
Hoi dames,

Voor we afzakken naar de 2de pagina... Vandaag tentamens gehad. Waren niet heel meoilijk. Moet wel eerlijk zeggen dat ik van beide tentamens vragen had liggen van een vorige keer en dat deze erg sterk op elkaar leken. Goede kans dus.

Verder morgen is 'the big day'. Dan begin ik weer met stage. heb er veel zin in. Ik laat van me horen.

Veel groeten, Scheepje
Hoi Scheepje,

Ik heb je een mailtje gestuurd, hopelijk heb je er wat aan!

Vanuit hier wens ik je veel stageplezier en succes toe.

@Iedereen,

Weer een korte update van mijn kant. Vorige week is mijn afstudeergroepje samengesteld, heel divers groepje, 5 meiden, ben heel benieuwd. Wat we precies voor opdracht gaan doen is nog niet duidelijk. Dat wordt pas eind van deze maand bekend gemaakt, ivm loten enzo. het project gaat tot begin juli duren en dan begint de zomervakantie.

Mijn samenwoon-plannen zijn door de tegenvallende stage wel iets veranderd. Maar hoe dan ook, dit jaar gaan we samenwonen! Ik ben zooooooo gelukkig met mijn vriend. Hij steunt me echt door dik en dun. Ik denk ook wel es dat ik het allang zou hebben opgegeven als hij er niet was.

En verder ben ik erg blij dat dat achterlijke carnaval hier weer voorbij is en alles weer normaal wordt. Ja, ik ben geboren, getogen en nog steeds woonachtig in brabo-land en ik heb een hekel aan carnaval. Ik probeer het altijd te ontvluchten, vaak met goed resultaat. Zo ook dit jaar. Heb alleen gisteren een vleugje ervan in mijn neus gehad en dat was meer dan genoeg!

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi dames,

Nou ik heb woensdag mijn eerste stagedag weer gehad sinds heel lang voor mijn gevoel. Maar goed het was weer leuk. Het zijn alleen korte dagen, 7 uurs diensten. Nou ja maakt ook niet uit, kom ik niet helemaal gebroken thuis. Morgen ga ik dag 2 doen. Ik denk dat ik er voor deze periode mijn leerdoelen wel kan halen. Het is er iig gezellig en ik heb het gevoel dat ik hier wel geaccepteerd wordt. Vanuit mijn oude voltijd klasje loopt er ook een meisje stage aldaar, dat is wel gezellig.

Nou ja verder heb ik volgende week op school een gesprek met mijn coach over mijn pop plan. Ach dat zal wel loslopen geloof ik.

En ik heb net alvast een mailtje gestuurd naar de organisatie waar ik afgelopen zomer ook vrijwilligers werk heb gedaan dat ik deze zomer graag terugkom. Heb ik ook wel weer zin in.

Nou ja werk ze allemaal en tot horens. Veel groeten, Scheepje
Na een afwezigheid van drie weken zal ik maar weer eens wat van me laten horen. Ik heb mijn periode op interne inmiddels afgesloten, daarna een weekje school en daarna heerlijk een weekje vakantie en dan ook echt vakantie zonder dat ik iets voor school moest doen.

En nu ben ik afgelopen maandag op mijn nieuwe afdeling begonnen, hartchirurgie. Is wel even heel erg wennen, er wordt hier gewerkt met een klinisch pad en dat is toch wel anders.

Ben erg benieuwd of ik het leuk ga vinden, eerste indruk van de afdeling en collega's is goed, maar ben benieuwd of het werken met een klinisch pad wat voor mij is.

Eerste twee weken ben ik boventallig en daarna krijg ik eigen patienten, daar kijk ik nu al naar uit, heb af en toe niks te doen, omdat het vrij rustig is op de afdeling. Maar goed eerste drie dagen zijn bevallen, nu lekker twee dagen vrij (nu helaas wel vor school werken) en dan mag ik gelijk van het weekend al aan de slag.

Heb inmiddels ook het eerste halfjaar op school afgesloten en tot nu alleen maar voldoendes teruggekregen, er moet nog een tentamen nagekeken worden en dan heb ik hopelijk alles gehaald.

Dus het gaat lekker hier!

Hoe is het met de anderen, ook weer druk bezig?

Groetjes Discovery
Hoi Allemaal,

Nou ik heb nu effe een weekje vrij. Geen school, effe niks aan mijn hoofd en dat is eigenlijk best lekker. Ik was er echt aan toe. Ik kan echt de hele dag slapen.

Voor ons afstudeerproject kunnen we nog niet verder. We moeten wachten totdat school volgende week bekend gaat maken wie welke opdracht heeft enzo. Tot die tijd heb ik 2 ochtenden dat ik op school moet zijn ivm toetsen afnemen. Ik mag dan 1e en 2e jaars beoordelen of ze een handeling goed uitvoeren. Dit zijn handelingen als; oordruppels, oogdruppels, medicatieoplossen, im spuiten, sc spuiten, bloedglucosewaarde bepalen. Dit is echt leuk om te doen, bovendien ook leerzaam en school betaalt mijn uren Verder weinig nieuws van hier.

@ scheepje, Hoe gaat het op je stage?

@Discovery, Hoe is het op hartchirurgie? en wat bedoel je met een klinisch pad? Wat goed dat je alleen maar goede resultaten hebt gehaald.

@ de rest, hoe is het met jullie?

Groetjes MDF
Hoi MDF,

Lekker he zo'n weekje vrij dat je niets hoeft, ik heb daar ook echt van genoten vorige week, alleen maar uitslapen en lekker niks doen, i.i.g. alleen maar leuke dingen. Viel daarom weer erg tegen om afgelopen maandag de wekker te horen gaan om 5:50.

Maar goed een klinisch pad, houdt in dat er volgens een protocol wordt gewerkt. Patient komt 1 dag binnen voor OK, dat is stap 1, daaronder staan een aantal activiteiten die gedaan moeten worden. Stap 2 is dag van OK, als de patient volgens het boekje gaat doorloopt hij 5 stappen en gaat dan i.p weer maximaal 5 dagen na OK terug naar het eigen ziekenhuizen. We krijgen veel patienten van ziekenhuizen waar deze operatie niet wordt uitgevoerd, wat betekend dat patienten uit heel het land kan krijgen.

Elke stap heeft dus een lijst van activiteiten die de verpleegkundigen moeten doen en eind van de dienst moeten aftekenen. Dat is dan ook je rapportage, alleen als dingen heel erg afwijken beschrijf je dit op een variantieblad. Dus je schrijft geen dagelijkse rapportage, je hoeft niet zelf een verpleegplan te schrijven(dat is eigenlijk het klinisch pad). Dus het is wel een andere manier van werken.

En als patienten heel erg afwijken van het klinisch pad of langer liggen dan normaal, dan wordt het klinisch pad niet meer gevolgd, maar wordt er gewoon rapportage geschreven en een verpleegplan geschreven.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.

Fijne laatste dag nog van je vakantie en succes met de toetsen afnemen volgende week. Ben benieuwd wat je afstudeeropdracht wordt.

Groetjes Discovery
Hoi dames,

Hier in het hoge Noorden gaat het goed. Ben begonnen op stage wat me goed bevalt. Het is wel wennen om te zorgen voor 5 bewoners die een werkelijke leeftijd hebben erggens tussen de 39 en 82 maar een gedrag vertonen van iemand die niet ouder is dan 2 tot 4 jsaar oud. Het meot ook wennen dat de meeste bewoners eigenlijk niet spreken. Maar het is wel leuk. Het team of eigenlijk de mensen die ik gezien heb lijken vriendelijk en vinden het leuk dat er weer eens een stagiaire is. Ik voel me welkom iig.

En vandaag kreeg ik mijn cijfers van mijn 2 tentamens terug, anatomie/fysiologie en voeding. Een 9 en een 7.3. Heel fijn heel fijn.

Op school vandaag had ik mijn POP gesprek, ik haat het echt om precies te moeten opschrijven wat ik op welke manier en met welke intensie ga doen deze periode. Sommige dingen hebben dan in mijn hoofd wel al een vorm waarom zal ik het dan nog moeten opschrijven. Maar goed, het was bijna goed, moet nog een paar dingen structureren en meer uitwerken en dan klaar. Wel raar want met een vak ben ik al druk bezig en diep aan het uitwerken (ja MDF de klinische rekenles...).

Maar goed ik ga het vandaag niet te laat maken, morgen weer om 6 u in de auto voor weer een dagje stage.

Veel groeten en tot horens, Scheepje
Effe hijsen!
Hoi dames,

Alles goed met jullie? Met mij in VGZ land wel. Had vandaag een drukke dag. Tijd voor een uitleg.

Op onze buurafdeling moest een bewoner met veel pijn aan de voet naar de dokter. En er werd bijvoorbaat al bedacht dat er daarna waarschijnlijk voor foto's naar het AKZ gegaan zou moeten worden. Er moest dus maar een extra iemand mee. Omdat het een bewoner met een gebruiksaanwijzings was werd er besloten dat dat mijn stage begeleidster zou worden.

Daar zat ik dan geheel in mijn eentje in week 3. Gelukkig waren bijna alle bewoners naar dagbesteding. Vlak voor de lunch kwam iemand van de receptie met een telefoontje van mijn stagebegeleidster dat het wel eens langer zou kunnen duren. Of ik de lunch zou redden? De medicatie zou dan wel daarna komen. OK dat was niet helemaal mijn idee van weer stagelopen. Maar goed wat doe je eraan. Dus ik heb gelunchd met de bewoners, het is gelukt, ik ben niet in de stress geschoten en alles is heel gebleven. MAAR ik kon sommige bewoners aan het eind van de lunch wel achter het behang plakken!!! Gelukkig kwam mijn stagebegeleidster weer gauw terug.

Wat hadden jullie gedaan in deze situatie? Hadden jullie hetzelfde gedaan? Wat hadden jullei anders gedaan?

De groetnis, Scheepje
Ha dames,

@ scheepje: fijn dat je stage zo goed bevalt, en dat heb je toch maar ff goed gedaan met die lunch. Lijkt me wel vervelend voor jou en idd niet helemaal hoe het moet maar je was er wel al toe in staat om dat zelf op te vangen, knap!

@ disco: Klinkt apart de klinisch pad. Dus eigenlijk gewoon volledig geprotocolleerd werken met standaard verpleegplan/protocol? Zit er wel genoeg uitdaging in? (nou ja hartchirurgie klinkt al uitdagend genoeg natuurlijk maar kun je er voor jezelf genoeg uithalen buiten die standaard plannen?)

@ MDF: het klinkt alsof je de juiste keuze hebt gemaakt, en toch dit jaar lekker samenwonen met je vriend!! Ik vind het een aanrader! Succes met je afstuderproject.

Ik laat ook maar weer es wat van mij horen. Doe ik niet meer zo vaak maar ik heb ook niet meer veel te delen over toetsen, stages, afstuderen etc.

Soms mis ik het student zijn ook wel hoor maar aan de andere kant is het ook wel fijn om echt te werken en thuis niet meer hele verslagen te hoeven schrijven. Ik merk ook dat ik het fijn vind dat ik nu gewoon geld verdien.

Ben ook weer op zoek naar een nieuwe baan geloof ik, hou jullie op de hoogte!
Hallo allemaal,

Jeetje Scheepje, je werd us gelijk al in het diepe gegooid zo net in je stage. Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan als jij hoor, maarja wat kan je anders. De beslissing was al genomen, en ja dan loopt het ook nog eens uit je kan dan moeilijk van de stagebegeleidster gaan eisen dat ze moet komen.

Ik zou het wel aangeven tijdens een gesprek, dat je ondanks dat het goed ging je wel vond dat je een beetje in het diepe werd gegooid. Als je het niet aangeeft kunnen ze ook geen rekening met je houden, en misschien wordt het dan volgende keer ook met je overlegd.

Wel fijn dat je het naar je zin hebt. Ben wel benieuwd wat voor werkzaamheden je allemaal moet doen. (of heb je dat al eens vertelt, want dan ga ik teruglezen).

Je hebt gelijk hoor Soulie, ben ook bang dat ik het saai ga vinden het klinisch pad. Gelukkig heb je nog wel eens leenbedden van long of cardio, voor de afwisseling zeg maar. Als iemand volgens plan gaat hoef je eigenlijk maar heel weinig te doen, zelfs ADL-zorg zie je weinig. Tuurlijk is het hartstikke mooi voor de patienten dat ze zo snel weer goed gaan, maar ben zeker bang dat ik de verdieping ga missen uiteindelijk.

Hoewel het hart wel weer hartstikke interessant is, dus daar ga ik me behoorlijk in verdiepen, hetzelfde geld voor medicatie.

Gelukkig is het wel een heel leuk team, en heb ik de afgelopen zes dagen wel heel lekker gewerkt en veel uitgelegd gekregen. Wat betreft begeleiden van leerlingen/stagiaires is het heel goed geregeld op de afdeling.

Maar jij op zoek naar een nieuwe baan, je maakt me wel heel nieuwsgierig hoor. Weer een andere richting op? Hou ons maar op de hoogte.

MDF al meer duidelijkheid gekregen over je afstuderen?

En alle anderen die waren begonnen met meeschrijven hoe is het met jullie?

Groetjes Discovery
Hoi Allemaal,

Hier weer een update van mijn kant.

We hebben onze opdracht binnen, maar moeten nog even geduld hebben voor we daadwerkelijk aan de slag kunnnen/mogen. De opdracht is onderzoeken in hoeverre het haalbaar is om een poliklinisch MDO op te gaan zetten en waarom het er tot nog toe niet is gekomen. Dan moeten we gaan kijken welke oplossing het meest geschikt is voor de opdrachtgever. Gezien de tijd die er voor het project staat, denk ik niet dat we alles kunnen doen. Het implementeren ervan zou mogelijk teveel zijn. Maar dat moeten we dus overleggen met docent en opdrachtgever.

Ik weet niet in hoeverre ik jullie precies mag vertellen hoe en wat, dus meer details kan ik (nog) niet geven. Ons product wordt nl eigendom van de opdrachtgever en wij krijgen er de rechten over.

Komende week hebben we een gesprek met onze begeleidend docent. We hebben haar gisteren al even heel kort gesproken. Ze lijkt me erg aardig en ik denk ook dat ze een goede steun zal zijn tijdens dit project.

De week daarna hebben we een overlegmoment met onze opdrachtgever. Daarmee is gisteren een afspraak gemaakt. Pas nadat we haar gesproken hebben en dus weten wat de opdrachtgever nou precies wil, kunnen we echt iets gaan doen. Tot die tijd is het nog even lekker rustig...

@ Scheepje,

jeetje wat hebben ze jou laten zwemmen door je alleen te laten met die bewoners!!

@Soulie,

Goed om te horen dat het goed met je gaat! Wat voor nieuwe baan zou je willen? En waarom wil je een nieuwe baan?

@Discovery,

Hopelijk lukt het je om die verdieping te vinden, ondanks het klinisch pad wat die patiënten doorlopen. En ik hoop niet dat je het saai gaat vinden! Succes iig.

Fijn weekend allemaal!

Groetjes MDF
Hoi allemaal,

Ik had al een topic aangemaakt met wie er bekend is met de studie HBO-V Duaal. Nu las ik dat daar hier ook over wordt gesproken..dus kom lekker binnenvallen!!

Ik wil heel graag in september de duale variant HBO-V gaan doen in Rotterdam of Den Haag. Ik ben eigenlijk na de HAVO gaan werken, terwijl de zorg me altijd heel erg trok! Vandaar dus de stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld voor de duale opleiding.

Ben heel benieuwd hoe de mensen, die de duale variant volgen de studie ervaren.

Ik ga vanavond even op mijn gemakje alles doorlezen...

Groetjes, Anne
Hoi Anne,

Ik doe dus de duale variant, zoals je waarschijnlijk al in je eigen geopende topic had gelezen en het bevalt mij echt heel goed.

Ik heb al een andere opleiding gedaan en ben daarna ook gaan werken, maar na drie jaar werken had ik nog steeds het gevoel deze opleiding te wilen doen, dus ben ik gaan solliciteren en gelijk aangenomen.

Het is een leuke manier van leren, omdat je gelijk in de praktijk bezig bent.

In welke richting wil jij de opleiding doen, psychiatrie of algemeen ziekenhuis, ik doe het in de laatstgenoemde richting en zit inmiddels halverwege mijn tweede jaar.

Als je er aan denkt het te willen doen, zou ik wel binnenkort gaan informeren bij de ziekenhuizen, omdat je namelijk moet solliciteren voor een opleidingsplek en als je nu wordt aangenomen zou je denk ik in september aan je opleiding kunnen beginnen. Dat is tenminste bij ons zo, maar ik denk dat dat bij meerdere duale opleidingen zo. Je moet eerst zijn aangenomen in een zorginstelling en dan kan je je inschrijven voor school. Op de site van de hogeschool kan je als het goed is zien met welke zorginstellingen ze samen werken. (misschien wist je dit allemaal al, dan moet je het als overbodige info zien).

Succes met je beslissing en als je vragen hebt stel ze, iedereen (toch?) is hier bereid om vragen te beantwoorden.

Groetjes Discovery
Hoi dames,

Hier weer een berichtje vanuit Fryslan... alles goed met mij. Heb geen blijvende schade overgehouden aan het in het diepe geworpen te worden. Het beviel me eigenlijk wel. Ik had afgelopen vrijdag mijn planningsgesprek om met mijn stagebegeleidster door te nemen wat ik wanneer wilde gaan doen en wat ik daar nog voor nodig heb (onderwerpen ed). Dat gesprek ging heel lekker. Kreeg ook nog erg positieve feedback van haar. Ze gaf wel eerlijk toe dat ze wel moest uitkijken niet te veel aan mij te vragen maar dat ik daar zelf ook op moest letten omdat ik wel stagiaire blijf. Ik mag dus gewoon aangeven dat ik mee wil kijken om te zien hoe zij dingen aanpakt ipv het zelf te gaan doen. Heb wel ook met haar afgesproken dat ik vanaf halverwege maart 3 dagen per week kom omdat ik het zelf 2 dagen wel heel weinig vind. Je bouwt dan ook helemaal geen contact met deze bewoners op, daar is het niveau te laag voor. Zij gaf aan dat het dan leuk zou zijn als sdat een weekend dag kon zijn omdat je dan met 2 bent en nog eens een leuk dagje weg kan met de bewoners. Dat vind ik wel ok omdat mijn man in de lente en zomer maanden ipv maadag op zaterdags moet werken. Dus dat geeft dan ook niet.

Algemene conclusie is nog steeds dat ik het wel heb getroffen met deze stageplek.

Veel groetjes, Scheepje
Hoi allemaal,

Hier dan ook maar een update van mijn kant !

heb mijn vorige plp goed afgesloten (maag/long afdeling) en klinische les was ok (ging over inhalatiemedicatie). Toets op school ook gehaald. Mag tot de categorie 'wonderen' horen, want die toets was echt vaaaaaaaaaaaag. Op school zijn de eerstejaars verplicht nederlands te volgen en met een voldoende af te sluiten en wat krijg jij voor tentamen? Juist, een tentamen barstensvol met spelfoutlen, interpunctiefoutlen en barstenskromme zinnen omdat ze perse in een ontkennende stelling nog een ontkenning willen verwerken........................natuurlijk !

vorige week weekje school. begonnen met nieuw cluster en nieuw onderwerp. centraal staat kwaliteit (en daarmee de rol van ontwerper). nou, ben benieuwd.

en dan deze week begonnen op nieuwe afdeling. vandaag eerste dagje en weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Heb het idee dat ik heel erg verstand op 0 moet zetten over alles wat ik handig en makkelijk vond op mijn vorige afdeling en dan nu weer alles opnieuw moet leren (dan eigenlijk vooral alle dingen eromheen.....je zorg blijft natuurlijk wel redelijk hetzelfde).

anne, ben nu 3ejaars hbo-v student. heb eerst ook wat anders gestudeerd en 3 jaar gewerkt alvorens dit te gaan doen.

heb jij al kunnen solliciteren? je moet namelijk even goed per instelling bekijken of ze je al voor het eerste jaar aannemen, in het eerste jaar (met als voorwaarde dat jij je propedeuse binnen het gestelde jaar haalt) of zelfs in je tweede jaar (dat is nu in 'mijn' ziekenhuis het geval, vanwege verandering van onderwijssysteem en de studenten na mij hebben een 2 jaar durende differentiatie...ik ga me er maar niet in verdiepen, dan snap ik er helemaal niets meer van). wel belangrijk dus om te weten, want dat heeft ook gevolgen voor de vergoeding van je opleiding. ik heb bijv. het eerste jaar zelf moeten betalen omdat ik pas halverwege mijn eerste jaar kon solliciteren. bij mij in de regio zijn er dan ook nog maar weinig ziekenhuizen die je voor het eerste jaar aannemen, dit in verband met mensen die toch besluiten over te stappen naar voltijd of stoppen. ze hebben dan wel in je geïnvesteerd en kunnen dus fluiten naar hun geld....

verder weinig nieuws. ga weer even proberen wat vaker hier te komen !

~Danseresje
Hoi Danseresje,

Leuk weer wat van je te lezen.

Vroeg me alleen af of jij nou ook duaal doet?

En op wat voor afdeling zit je nu, welk specialisme, omdat je niet helemaal weet wat je er van moet denken?

Dat wennnen herken ik wel. Je bent gewend om op een bepaalde manier te werken omdat ze het daar zo deden en dan werk je nu op een andere afdeling met andere mensen en daar gebeurt het net weer anders. Kan je je weer aanpassen.

I.i.g veel succes op je nieuwe afdeling en gefeliciteerd met je voldoende!
Hoi Discovery,

ben duaal student ja. ik zit nu op orthopedie. op zich zijn de ziektebeelden heel logisch, het is meer de werkwijze waar ik aan moet wennen en weet ook niet of dit nou een specialisme zou zijn waar ik 'later' terecht zou willen komen....

hoeveelste jaars ben jij nu? (jij doet ook duaal toch?).

Gr,

~Danseresje
Ik ben tweedejaars.

Aha orthopedie, lijkt mij ook niet helemaal mijn ding.

Jij werkt waarschijnlijk ook veel met een klinisch pad (protoculair)? Dat doe ik

ook, maar dus niet op orthopedie.

Orthopedie zullen vast ook wel veel jonge mensen zijn of valt dat wel mee?

Gelukkig heb je een hoop specialismen en op zich is het niet zo erg dat je er een aantal helemaal niks vind. Alleen is dan het nadeel dat je duaal doet en je gewoon te horen krijgt wat je volgende afdeling wordt en je niet zelf mag kiezen. Ten minste zo is het bij ons, alleen het laatste jaar, omdat je daar een jaar zit, mag je je voorkeur aangeven.
Hoi Discovery,

heb niet het idee dat er gewerkt wordt met een klinisch pad......maar joh, ik zit er net 2 dagen....dus ja....moet nog veel ontdekken.

bij ons wordt je idd ook geplaatst en voor je laatste jaar mag je voorkeur aangeven. volgens mij kan je wel van je planning afwijken, want heb begrepen dat er bij ons een van de weinige jongens naar gynaecologie zou gaan, en die heeft geruild, want hij zag dat niet zo zitten lol!

hoe zit het bij jou? kon jij al voor je eerste jaar solliciteren, of tijdens je eerste jaar en wanneer ben jij klinisch gegaan? hebben jullie ook nog een externe stage?

~Danseresje
Ik heb eerst moeten solliciteren en zodra ik was aangenomen kon ik me pas inschrijven op school.

Ik krijg ook al alles vanaf het eerste jaar vergoed. Het eerste jaar hebben wij wel alleen maar school gehad, aan het eind van het eerste jaar hadden we tien weken stage.

In het derde jaar moeten we een externe stage van 6 weken lopen in de psychiatrie, verder hebben we geen externe stages.

Al zit je er twee dagen, dan nog zou je het klinisch pad wel tegen moeten komen volgens mij, dus waarschijnlijk gebruiken jullie het niet.

Hoeveelste jaar zat jij ook al weer? Derde toch?

Waar zou je je laatste jaar willen doen of wat wil je in de toekomst?

En jullie ook een externe stage gehad?
Hoi Discovery,

Ok, dat verschilt dus heel erg per instelling, zie ook mijn berichtje aan anne.

het eerste jaar hadden wij ook alleen maar school met daarin een oriëntatiestage van 3 weken (is nu allemaal veranderd hoor!). Het tweede jaar was eerst 10 weken school, daarna externe stage van 10 weken en toen aan de slag (februari was dat dus) in je instelling. ben dus nu op de kop af een jaar aan het werk als leerling.

externe stage is dan bij ons in een ander soort instelling dan je duale instelling. heb zelf bij thuiszorg stage gelopen. heel weinig zijn maar ingedeeld bij de psych en velen bij verpleeg- en verzorgingshuizen.

ben nu idd 3ejaars. laatste jaar sta ik ingedeeld voor kinderafdeling (weet nog niet welke, wij hebben er een aantal). speelt ook nog wat anders, maar daar wil ik nog niet teveel over uitwijden, omdat die kans maar heeeeeeel klein is, maar zodra daar meer over bekend is, dan vertel ik het wel.

zoals ik het nu zie, zou ik straks als gediplomeerde graag mijn kinderaantekening willen halen en op een kinderafdeling gaan werken. echter, misschien vind ik het helemaal niet leuk!

Wat zou jij graag willen als je afgestudeerd bent?

groetjes

~Danseresje
Dus nog anderhalfjaar en dan ben je klaar.

Mocht je wel voorkeur aangeven voor je laatste, dat mogen wij dus wel.

We mogen ook op de kinderafdeling, maar daar moet speciaal voor worden gesolliciteerd en je moet al een aantal dingen in het derde jaar hebben afgerond, zoals leerlingenbegeleiding en oudste van dienst kunnen zijn(hou je je bezig met de planning volgens mij). Op de kinder begin je dan weer een beetje van onder af aan en mag je niet alles meer alleen doen.

Ook mogen we volgens mij het laatste jaar op de kraam, maar dat moet je wel aangeven, in het derde jaar mag je daar dan een aantal dagen komen om te kijken of het wat is.

Wat ik precies na mijn opleiding wil weet ik nog niet. Hoewel ik heb een keer een documentaire op tv gezien over de neonatologie en vond dat wel heel leuk, dus dt spreekt me wel aan, wil nog tijdens de opleiding proberen of ik daar een aantal dagen mag rondkijken.

Maar wat het precie gaat worden weet ik nog niet, maar heb nog wel even de tijd om daar over na te denken.

En een specialisatie mag je vaak toch pas doen wanneer je een aantal jaren ervaring heb?

En de anderen wat zijn jullie plannen als jullie klaar zijn met de opleiding, al een gevoel dat je een bepaalde richting op wilt of werkelijk nog geen idee???

Groetjes Discovery
Discovery,

Bij ons mag je je voorkeur aangeven voor je diff. Hierbij kan je kiezen uit Kind, Kraam, Intensievere Klinische zorgvrager, Psych of Chronisch ziek (die deelkwalificaties zoals 506 enz.)

Voor kind is het vaak wel dat er geloot moet worden omdat er teveel aanmeldingen zijn, maar vaak komt iedereen wel een beetje waar hij/zij wil. dat leerlingenbegeleiding doen wij als onderdeel van plp-opdracht om je een beetje te vormen in die rollen. heb vorige plp de rol van regisseur en coach afgesloten en heb nu de rol van ontwerper en beroepsbeoefenaar. Volgend jaar gaat het dan allemaal voor het 'echie' door middel van de proeve van bekwaamheid per rol enzo.

als je bij ons difft op de kinder, dan mag je, mits er plek is en jij interesse hebt, volgens mij aangesteld worden en hoef je nog maar een half jaar voor te werken voordat je met je kinderaantekening mag beginnen. (als je geen interne leerling bent, maar stagiaire of als je er niet difft volgens mij ook, dan moet je gewoon een jaar voorwerken voordat je met de opleiding mag beginnen). voor vele andere specialisaties vragen ze vaak idd praktijkervaring voordat je daaraan kan beginnen (zoals ic bijv.)

hoe zit dat bij anderen? (zowel dualers als niet dualers, bollers als bbl'ers?) ben wel benieuwd!

Groetjes,

~Danseresje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven