Geld & Recht alle pijlers

Omzetten gemeenschap v. goederen naar HV?

01-12-2011 18:44 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik willen een onderneming gaan starten. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben een koophuis wat staat op man's naam.

Nu zijn we ons wat aan het orienteren en inlezen, en op internet kom ik tegen dat het mogelijk is dat een huwelijk in GvG omgezet kan worden naar HV. Ik lees dat je daarvoor een verzoek moet indienen bij de rechtbank, maar ik kwam op één site tegen dat dit per 1-1-'12 niet meer nodig zou zijn, dan zou je dus rechtstreeks naar de notaris kunnen. Ik kwam dit echter pas tegen op hit # 381 of zoiets. Weet iemand mij te vertellen of dit inderdaad zo is?? Dat zou toch weer advocaat kosten schelen lijkt me.

Ik neem aan dat we er goed aan zouden doen dat dan om te laten zetten en een EZ op mijn naam zetten, of zie ik dat verkeerd dan?

Alvast bedankt!
Realiseer wel dat mocht je man ooit willen scheiden jij in het slechtste geval op straat staat en geen aanspraak kunt maken op (een deel) van het huis maar wel in je eentje verantwoordelijk bent voor alle schulden van de onderneming.

Als je voor deze optie kiest zorg er dan ook voor dat jij diegene bent die de beslissingen t.a.v. het bedrijf neemt.
Dat is inderdaad ook heel goed om daar rekening mee te houden, bedankt voor de tip!
Weet niet of je een lening of hypotheek moet nemen om je onderneming te starten in dat geval kan de bank eisen om je huwelijkse voorwaarden (als je die al in orde gemaakt zou hebben) weer op te heffen, de banken willen nl. geen risico's op dit moment. Misschien dat je dan beter een BV op kunt richten.
Ben je al bij de kvk geweest voor meer informatie?
quote:19juni schreef op 01 december 2011 @ 18:44:

Mijn man en ik willen een onderneming gaan starten. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben een koophuis wat staat op man's naam.

Mijn eerste reactie is: dit zou ik veranderen vóórdat je overgaat op HV. Nu maakt het namelijk niet uit op wiens naam het huis staat, vanwege de GvG, maar onder huwelijkse voorwaarden is het inderdaad ineens zijn huis.
Inderdaad, eerst zorgen dat het huis op beide namen staat.

En zoiezo moet je naar de notaris voor huwelijksvoorwaarden opmaken, deze dient dan het verzoek in bij de Rechtbank.

Advocaat is niet nodig.
Ga gewoon eens langs bij de notaris voor een oriënterend gesprek. Word je veel wijzer van, en je kunt dan ook nadenken over hoe je je zaken geregeld wilt zien in de huwelijkse voorwaarden.

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar 1 januari is het over een maand, en je kunt beter nu rustig de tijd nemen om je zaken goed te regelen en er goed over na te denken. Dan maakt die ene maand toch ook niet uit? In het meest vervelende geval wijzigt er niks, en moet je na de jaarwisseling alsnog naar de rechtbank.
Ga ook langs bij een goede belastingadviseur. Deze kan je vertellen dat je de HV goed moet naleven. Als je wel HV hebt, pand op 1 naam, onderneming op naam 2, en aan de woning wordt nog steeds door 2 bijgedragen door bijv betalingen voor de woning te doen van een gemeenschappelijke rekening, kan dat in een faillissement nog steeds problemen opleveren.
@ Christiana: we hoeven verder geen lening oid af te sluiten. Het is een bestaande zaak en we zullen maandelijks een bedrag aflossen aan de huidige eigenaar. Het gaat om de zaak waar we nu al een tijdje allebei werken. We verwachten binnen nu en 2 weken informatie over cijfers e.d.

@ daydream: we zijn nog niet naar de kvk geweest, wel van plan om binnenkort zo'n informatiebijeenkomst te bezoeken.

@ Huis: ok, dus we zouden er goed aan doen het huis op twee namen te zetten. Overigens bewonen we het huis zelf niet, we wonen namelijk boven de betreffende zaak.

@ pipo: ah, ok, dus een advocaat is dan zowiezo niet nodig.

@ tieger: op zich hebben we verder niet echt haast hoor (mijn man wel, maar die is van nature nogal ongeduldig). Zit er dik in dat alles dus sowieso pas in het nieuwe jaar gaat lopen.

@ 2-day: ik heb al wel een starterspakket bij de belasting aangevraagd, maar wellicht moeten we toch op zoek naar een goede adviseur.

Bedankt voor alle info: ik kan aan de slag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven