Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Nou tilburg ging behoorlijk goed voor mijn doen. Maar het was echt een gewoon bosloopje met lange rechte paden en harde ondergrond. Het was behoorlijk druk, hele hordes van scholen deden mee. Maar daardoor lag het tempo wel een stuk hoger dan ik eigenlijk dacht vol te houden. Maar goed 70% ging voor 1 rondje en daarna kon ik redelijk steeds proberen naar iemand toe te lopen. Vanaf 8 km werd het wel een beetje bikkelen om het tempo vast te houden, maar kwam uit op een tijd van 54.40 op 10 km dus het gaat langzaam aan toch steeds iets beter!!

Met inlopen wel even door de berenkuil en over de 3 boomstammen die voor de nk zijn neergelegd. Was dan wel blij, dat die niet in ons parcours zaten, want dat had ik toch niet volgehouden denk ik. Daar ben ik nog niet sterk genoeg voor.

Baukje en Kees, bij jullie zal het weer toch wel onstuimig zijn, heb het idee dat het zelfs nog wat harder gaat als vanmorgen.
Hoi, de halve van Nisse zit er op en eigenlijk was het nog heel redelijk weer. In ieder geval heb ik met 1.53 een pr gelopen. We moesten ook nog eens twee keer over een hek klauteren omdat een boer niet wilde dat de hekken opengezet worden want er liepen paarden op de dijk. De charme van een kleinschalig loopevenement. We begonnen met tegenwind en een drupje regen maar de windkracht werd toch snel minder en het weer werd ook nog eens aangenaam om te lopen. Ik liep met een lange broek en dat was eigenlijk al snel te warm. Concluderend eigenlijk goede hardloopomstandigheden.

Baukje heb ik overigens niet gezien. Er waren best wel wat lopers op dit evenemt afgekomen dus het was lastig zoeken.

@lauwe40, een prima tijd toch 54.40! Meer als 11 per uur is voor mij behoorlijk snel
Lauwe ik ken het parcours daar vrij goed. Oudste dochter van mijn man woont op een balgooi daarvandaan. Heerlijk dat het weer bergopwaarts gaat.

Kees gefeliciteerd met je pr. Ik vond het toch aardig winderig hoor. Zeker dat stukje bij 6/7 km bovenop dat smalle dijkje en dat stuk over de grove kiezels bij 16/17km. En verder heb ik voor mijn gevoel niet anders dan dijkop dijkaf gelopen. En die hekken waar je overheen moest klauteren was eigenlijk wel lachen. Maar het kost je toch aardig tijd. Niet zo zeer dat over het hek heen gaan (wat met mijn korte beentjes niet echt soepeltjes gaat) maar vooral het weer in ritme moeten komen vanuit stiltand.

Maar ondanks dat ik het parcours geen makkie vond en dat ik de weersomstandigheden ook verre van ideaal vond zat verder alles mee. Niet echt een groepje kunnen vinden om in mee te gaan. Dacht ik wat gevonden te hebben viel het uiteen.

Vanaf 7 1/2-8km kon ik me bij een man aansluiten. Die me vervolgens aansprak van ga je met mij meelopen. Dus ik biechte maar eerlijk op dat het mijn plan was om me zo lang als ik het vol kon houden achter zijn brede schouders schuil te houden. Hij bood zich gelijk aan als haas en ik hoefde maar te zeggen of hij harder of zachter moest dan paste hij zijn tempo wel aan.

Inmiddels was er ook een fietser die ons vergezelde omdat ik inmiddels bij de dames overall op eerste posite lag.

Bij 17km moest mijn haas verstek laten gaan. Hij kreeg last van een opspelende blessure. Na hem hartelijk bedankt te hebben ben ik in mijn eentje (met de fietser-maar die zorgde er wel voor dat hij me niet uit de wind hield) verder. Heb toen het tempo nog op kunnen voeren. De laatste twee km's zelfs binnen mijn 5km wedstrijd tempo. Had gewoon nog heel veel reservers over.

Tot mijn eigen verbazing 2 1/2 minuut van mijn pr gelopen. Heb zelf een tijd geklokt van 1:31:41 en eerste overall geworden bij de dames.

Dit keer is mijn finish wel meegenomen in het filmverslag van de pzc.

Kees ik denk dat ik je toch tegengekomen moet zijn. Ben namelijk kort na de finish gaan uitlopen en het parcours achterste voren een paar km terug gelopen. Maar je dus niet gezien. Maar had zelfs mijn eigen man gemist.
@ lauwe: goed gedaan! fijn dat het loen zo goed ging

@ kees: jij hebt het dus ook prima gedaan!

@ baukje: mooie tijd en sneller dan verwacht dus ook nog!

goed gedaan allemaal! fijne week en loopze
@max09, bedankt.

@Baukje gefeliciteerd met je goede prestatie! Je hebt nog tijd gehad om geïnterviewd te worden las ik in de PZC. Ik heb je overigens niet langs zien komen. Vanuit mijn ooghoeken heb ik de laatste kilometers wel twee of drie lopers terug zien lopen maar heb je silhouet niet herkend.

Ik heb de gegevens van de Garmin ingelezen en de kilometertijden van de kilometers 16 en 17 zijn inderdaad langzamer dan de overige kilometertijden. In de krant las ik dat er een stevige wind stond maar voor mijn beleving viel het wel mee. Maar die Garmin liegt natuurlijk niet en ik heb dan toch de nodige last gehad van een tegenwind.

Hoorde van meer hardlopers dat zij zondag een pr gelopen hebben dus al met al is het een snel parcours. Wel is het 20.84 kilometer lang en niet 21.20 kilometer. 400 meter te kort dus.

Het is voor mij persoonlijk leuk dat ik met relatief weining trainingskilometers in de laatste 2 maanden en weer een jaartje ouder toch 3 minuten sneller ben als vorig jaar, Ik liep ook met een goed gevoel in de benen deze halve marathon.

De komende tijd ga ik proberen om meer interval te trainen want de volgende loop wordt voor mij op 17 december de Aagtekerkerun Die is 13 kilometer en gaat een stukje over strand.
Kees ik kwam inderdaad ook wat lengte te kort. Niet zoveel als jij overigens. Volgens mijn garmin was de afstand 20,94. Een halve marathon is overigens niet 21,2 maar 21,097. Dus ik kwam een 160m te kort. Omgerekend was dat voor mij toch een dikke pr. Maar er zaten nogal een dijkjes op en af in het parcours verwerkt en dat is een meetwiel volgens mij veel nauwkeuriger dan gps.

Ondanks dat ik een pr gelopen heb vond ik het alles behalve een snel parcours. Met name omdat je door die dijkes op en af en de wisselende ondergrond, de vele draaitjes, soms smalle paadjes waardoor je niet in kon halen tenzij je echt door het hogere gras ging en niet te vergeten die twee hekwerken onmogelijk in een constant ritme kon lopen.

Heel fijn was wel dat de laatste km's wind mee was. Maar bij de finish ook weer te veel draaitjes, kinderkopjes en gras voor een echte eindsprint.

Ze stonden van de pzc inderdaad gelijk bij de finish. Maar eer zijn me woorden in de mond gelegd die ik dus niet gezegt heb. Niet ik maar mijn haas kreeg het moeilijk en daardoor kwam ik alleen te lopen. maar heb juist de laatste km's nog behoorlijk kunnen versnellen.

Ga zo een rondje uitlopen.
Baukje, gefeliciteerd met je pr!! En er zit dus toch vooruitgang in de nieuwe aanpak, dus de volgende echt snelle halve marathon gaat waarschijnlijk nog sneller!!

Kees, Ook gefeliciteerd met je pr!! En zoveel sneller ben ik niet hoor, mijn pr op de halve is maar 2 min sneller. Volgens het uitslagen certificaat was het tempo 10,9 km per uur. Goed genoeg voor mij hoor, maar langzaam aan gaat het weer iets beter. De volgende wedstrijd die je op het oog hebt ziet er trouwens ook goed uit! Mijn vriend vindt het vooral leuk dat het door de motorcrosclub wordt georganiseerd, maar ze gaan niet over de crossbaan zeker

Hoe gaat het met je knie? Geen last meer van gehad?

Heb vandaag zelfs geen spierpijn! Wel nu een beetje last van mijn rug, maar komt waarschijnlijk door het werk, vandaag veel zware pakketten. Woensdagmorgen slaan we even over, er moeten nog sinterklaas inkopen worden gedaan. Maar misschien is dat voor mij nog niet zo slecht die extra rustdag.
Dat is mooi lauwe geen spierpijn.

Ik was vandaag alleen erg moe. Maar dat heeft meer te maken gehad met het niet slapen vannacht door toch nog te veel adrenaline dan met het lopen zelf.

Tot nu toe eigenlijk nergens last van. Ook niet tijdens het ronjde uitlopen van vanmiddag. Heb ruim 7,5km gelopen en heb mijn hartslag op de 125 weten te houden. Is dus een prima herstel loopje geweest. Morgen een extra rustdag.

Ik heb over 2 weken een 10km wedstrijd gepland in belgie. En dan eind van het jaar in hilvarenbeek (en lauwe ben jij ook weer van de partij daar?)
He allemaal,

Afgelopen dagen heb ik het erg druk gehad met werken. We staan vlak voor een deadline en dus kon ik mooi extra veel werken. Komt goed uit omdat vriend momenteel geen werk heeft en ik dus zeg maar kostwinnaar ben.. Helaas bleef er weinig tijd voor mooie trainingen over! Maar mijn knie protesteert eigenlijk ook de laatste tijd een heel klein beetje. Tijdens het schaatsen zeurt hij een beetje en soms voel ik het tijdens het lopen en vooral bij fietsen met hoge weerstand terug komen. Niet ideaal met de winter nog helemaal voor me! Heb dus eigenlijk ook weinig spannends te vertellen op hardloopgebied. Behalve dat mijn nieuwe badpak fantastisch zwemt :D

@ Max.. heb hiervoor bewegingswetenschappen gedaan (en afgerond)

@ Keesopk.. ik vind het gave schoenen! Maar ik ken ook mensen die zwarte veters doen ipv fel gekleurde.. dan lijk het net allemaal wat minder opvallend.

En wat fantastisch van die hekken! Daar kan ik altijd wel om lachen.

@ Lauwe.. als ik een nieuwe thermo voel, dan merk ik wel wat verschil met de mijne maar ik heb er niet echt last van. En ik heb de oudste nu een jaar of 7 denk ik.. Draag ze in de winter ook heel veel (maar eerlijk gezegd heb ik er ook verschillende dus doordat ik keus heb draag ik ze per stuk misschien minder vaak dan ik zelf denk)

Prima tijd in tilburg. Moes jij ook door de zandbak en over de boomstammen? Ik begreep dat ze die op he NK parcours hadden gelegd om het wat zwaarder te maken (maar ik begreep ook dat dat een ander parcours was)

@ Baukje.. haha, dan loop je vast op de 2160  (die schoen is echt lastig! Want hij springt wel in het oog bij de dames die er van houden, en zie ze dan maar eens te overtuigen om echt de schoen te kiezen die het fijnst zit ipv die rose!)

En wat een mooie tijd! Met dat weer zelfs nog dicht bij die 1.30. Leuk dat er mensen zijn die zich spontaan als haas aanbieden he! Ik had het in Belgie tijdens een wedstrijd ook. Heel lief! (wel een beetje sneu voor die man dat ik hem op de fiets heel hard voorbij kwam, maargoed, dat overkomt mij ook zo vaak, omdat ik verhouding harder loop dan fiets)
Fiekes vervelend die knie. Ook al is het hopelijk en waarschijnlijk niets bijzonders, dan nog is het altijd een heel naar idee. Het staat toch een beetje het maken van leuke plannen in de weg.

Inderdaad de 2160. Mijn oude ook hoor maar die nog in de blauw groene versie. Heb overigens niet op de nieuwe schoenen de wedstrijd gelopen. Niet dat ik bang was dat ik er problemen mee zou krijgen maar meer dat ik het idee had daar het tempo beter aan te voelen en dat de extra demping van de nieuwe schoenen me in verwarring zouden brengen.

Heb ze gisteren dus pas ingelopen.

Ik heb mijn haas dus ook achter me gelaten maar hij gaf zelf duidelijk aan van probeer maar te gaan als je kunt want ik krijg last van mijn blessure en kan niet meer mee. Maar het belangrijkste stuk had hij me dus wel geholpen. Heb hem ook bij de finish (kreeg gelijk de bos bloemen in mijn handen gedrukt) nog opgewacht en hem mijn bloemen als dank aangeboden. Maar dat wilde hij niet.

Volgens de trainer moet die 1hr30 inderdaad dus toch kunnen onder goede omstandigheden. En voor mijn gevoel moet er zeker wel wat afkunnen. Mijn laaste km's waren 4min16-4min08 en 4min04 (terwijl een eindsprint door de keien en het gras, de bochten niet echt goed mogelijk was). En ik had nog over. Niet dat ik die laatste km's echt sneller kon maar ik had de versnelling achteraf eerder in kunnen zetten als het parcours het toegelaten had. Maar of het ook werkelijk binnen die 1hr30 kan daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd hoor. Heb de laatste maanden veel progressie gemaakt. Ik verwacht dat ikvanaf nu al moeite moet doen die progressie vast te houden. En vooral ook mijn gewicht nu vast te blijven houden. Want behalve de gerichtere trainingen heb ik de progressie denk ik ook te danken aan de kilo's die ik afgelopen maanden ben verloren. Dus snoepen , snaaien , alcohol, frisdrank is nu voor mij definitief voorbij. Ben er overigens al aardig aan gewend hoor.

En fiekes hekjes tijdens een wedstrijd zijn heel grappig inderdaad. Bji het eerste hekje kon ik er de humor ook wel van inzien. Maar als je echt voor een tijd gaan is het vooral NIET leuk.
@Lauwe, ik heb inderdaad last van mijn knie. Niet zo zeer tijdens het hardlopen maar wel de dagen erna. Het lijkt dan wel of er een beetje speling op zit, of je wacht op zo'n 'knak'. Ik kan daarom niet de trainingsarbeid verrichten die ik zou willen doen. Morgen heb ik een sportmassage. Maar eens vragen of zij wat kunnen voelen. Het vreemde is nog wel dat mijn vaste loopmaat dezelfde klacht heeft maar dan veel erger.

@Baukje, ik kan mij voorstellen dat het voor jou erg lastig is die hekjes. Met mijn bescheiden tempo kon ik de humor er van inzien en had gelijk een mogelijkheid om mijn mp3 speler aan te sluiten. Zo moest ik ook tijdens de laatste kustmarathon omlopen omdat de sluis op de kering open stond. Direct nadat ik de omweg begonnen was ging dat rotding weer dicht en hoorde ik enkele bevriende hardlopers hartelijk lachen. Kon ik ze weer gaan inhalen.
Ha Baukje.....dan heb jij in Nisse vlakbij mijn man gelopen...zijn finish was op 1.33.....nog wat (ook een PR)

Jullie hadden gelijk hoor.....hij is verslaafd. Zei de kustmarathon een keer te willen doen en dan alleen nog 2 x per week voor zichzelf lopen. Maar heeft na de kustmarathon alweer 2 halve marathon's gelopen. Begon ook al over de hele marathon van Utrecht lopen met Pasen....pfffff, daar zijn we voorlopig nog niet vanaf hahaha.

Jullie blijven ook lekker doorlopen zo te lezen. Welke wedstrijden liggen er voor jullie in het verschiet ?
@Breezer als je eenmaal verslaafd bent dan kom je er niet meer van af ;) Zeker als je deze goede tijden blijft verbeteren. Wel oppassen met overbelasting weet ik uit ervaring.
Ik ben er ook bang voor kees.....heb altijd wel gedacht dat hij niet zomaar zou stoppen na die kustmarathon en heb er helaas gelijk in gekregen.

Hij is ook zo vreselijk perfectionistisch ! Wil constant z'n tijden blijven verbeteren en volgens mij zelfs een keer zo'n halve marathon winnen. Nou ja.....mss is het ineens weer net zo snel over als dat het begon hahaha

Jij gaat ook nog steeds lekker he, las ik. Die hekjes waren "leuk" he in Nisse
@Breezer op de website van Dynamica staat een hardloopkalender voor 2012. je kan even googlen op dynamica hardloopkalender 2012. Hierin staan voor mij de leuke, voornamelijk lokale hardloopwedstrijden.
Hahaha.....kees....die ga ik nou net niet doorgeven aan manlief. Dan ben ik hem straks elk weekend kwijt. Maar denk zomaar stiekem dat hij die zelf allang gevonden heeft.

Op 31 december is er ook nog een loopje in de buurt geloof ik ? Die van mij zoekt het ook verderop hoor. Die zegt gewoon ineens: Ik ga over 2 weken de halve van Tietjerkstradeel (ofzo) lopen
We konden het je van te voren vertellen he. Hardlopen is verslavend. En als je eenmaal de lol van de loopjes hebt ervaren, of nog erger zoals je man je jezelf steeds wil verbeteren tijdens die loopjes dan is het einde zoek.

Ik beperk me ook niet tot de locale loopjes hoor. Ik houd zelf niet zo van het hele massale gebeuren en niet van het stads gebeuren.Kies in het algemeen juist leuke loopjes in de natuur uit. Maar voor een snelle tijd ben je soms gebonden aan asfalt en een redelijke bezetting. En 10km loopjes zijn nu eenmaal vaak rondjes dorp. Maar als het dorpje dan maar klein genoeg is zit je ook nog lekker in het buiten gebied.

Ik heb over twee weken een 10km in Burcht gepland en ouderjaarsdag in hilvarenbeek. Begin febr. de midwinter marathon in Apeldoorn. In jan zal ik ook nog wel ergens een trainingswedstrijd inplannen. De kinderen hebben we hele andere plannen. Komend weekend een sinterklaas loopje en nog wat crossen. Dus we kunnen sowieso elk weekend aan de bak.

Tweede en derde kerstdag en met oudejaarsdag zijn er volgens mij door het hele land loopjes. Zijn altijd wel sfeervol. Het is in deze maanden alleen altijd afwachten of een loop door kan gaan. Dat is dan weer het voordeel van crossen. Die gaan altijd door.
Hallo allemaal!!

Nog allemaal goed bezig met lopen lees ik wel en er zijn inmiddels ook een paar voor mij nog onbekenden aangeschoven, leuk jullie te zien hier!

Inmiddels staat het hier met mijn lopen helaas op een wat lager pitje.Voor mijn studie onwijs druk met het schrijven van een scriptie waar meer tijd in gaat zitten dan me lief is. Daarbij heb ik de afgelopen weken te kampen gehad met rugklachten. Kon na een rondje van pak weg 10 km niet meer bukken om mijn schoenen uit te trekken, dus maar even rustiger aan gedaan.

Via de werkgever kon het personeel zich opgeven voor het fietsen van de Mount Ventoux of het lopen van de halve marathon van Zwolle aankomend jaar. Uiteraard heb ik me direct opgegeven, zitten wel wat leuke voordeeltjes aan vast, waaronder ook een sportkeuring op kosten van de baas. Iemand wel eens zo een keuring gehad? Geen idee wat me te wachten staat.

Fijne dag allemaal!
Ja ik heb weleens een sportkeuring gehad. Maar er worden verschillende sport medische onderzoeken aangeboden. ik heb destijds het groot sportmedisch onderzoek laten doen inclusief de inspanningstest. Maar ik weet dus niet of je baas die voor ogen heeft. Via google kun je zo lezen wat de diverse testen inhouden.

De mont ventoux daar ben ik zelf een maand geleden geweest. Dan niet op de fiets maar hardlopend naar boven. Leuk!

Ook leuk om weer naar die halve marathon toe te werken. En gezellig dat je weer aanschuift.

Gaat het inmiddels al weer de goede kant op met je rug.
@Chiki, ik heb ook twee keer het groot sportmedisch onderzoek gedaan. Kan het iedereen aanbevelen, zeker als je intensief gaat sporten. Van mijn zorgverzekering krijg ik 1 keer per twee jaar een groot gedeelte van het bedrag wat de keuring kost terug. Na die keuring (met inspanningstest) weet je welke hartslagzones bij jou horen en dat is makkelijk om op te gaan trainen. Feitelijk weet je voor 60 euro hoe je er lichamelijk voorstaat want urine- en bloedwaardes worden ook gemeten.

De uitkomst van de sportkeuring krijg je zelf mee. Moet je die ook aan je baas geven? Stel dat ze wat vinden?

Heb trouwens een gekregen massagebon verzilverd. Mijn kuiten zijn vanmorgen aangepakt en het was goed te merken dat ik enkele dagen geleden een halve marathon gelopen had. De masseuse wist precies de gevoelige spieren/pezen in de kuiten te vinden en de afvalstoffen weg te masseren (Dat laatste vertelde ze mij zelf) Ben benieuwd of dit structureel helpt tegen verzuring.
Nou zou vandaag toch eigenlijk een extra rustdag doen, maar vriendlief gooide me rond 4 uur naar buiten, gan toch maar even wat doen. Voor fietsen was het al een beetje te laat, dus nog snel een uurtje gelopen. En o wat ging het lekker en fijn. Eerst 5 km langs het stroompje en door het natuurgebied gebanjerd en wonder boven wonder, bleef het gemiddelde tempo toch rond de 10,5 zitten. Daarna nog een km of 6 terug via het fietspad, want het werd natuurlijk langzaam aan donker en had geen lampjes en hesje aangedaan. Had deze keer wel mijn ipod opgezet en misschien bleef daarom het tempo vrij stabiel en wat hoger dan de afgelopen weken. Maar de zon die onderging, de temperatuur, buiten zijn, liep bijna mee te zingen en te genieten.

Baukje, nee helaas ben ik er niet bij in hilvarenbeek, we rollen dan weer uit het vliegtuig als het goed is. Jammer maar helaas. (ik hoop wel dat ik die week misschien kan lopen in dubai en in oman) maar weet niet hoe het daar zit met kleding voorschirften voor vrouwen.

Fiekes, nee in tilburg waren de boomstammen en de berekuil alleen voor de wedstrijd lopers. We hebben het met inlopen natuurlijk wel even uitgeprobeerd maar de boomstammen waren toch wel erg hoog.

Breezerananas, ja je man is al redelijk verslaafd lees ik wel. Ben je zelf nog niet begonnen met lopen zodat je weet waarover hij het heeft?

Chiki, leuk dat je weer wat komt schrijven. Op 2 jan. heb ik ook een sportkeuring. Wij kregen via de club 20% korting, en waarschijnlijk krijg ik ook nog wat terug via de zorg verkering, maar vond het door mijn gesukkel van de laatste tijd wel eens nodig om dit te doen. Ben ook heel erg benieuwd hoe het allemaal gaat. Heb vanmorgen de papieren binnnen gekregen die ik moet invullen en wat ik allemaal wel en niet niet moet doen, voordat ik de test onderga.
vandaag ging de eerste serie niet zo best maar de tweede ging super! strak 25 sec per 100 meter zonder nadenken of op het klokje kijken en zonder vermoeidheid.

Ook heb ik mn trainers maar eens gevraagd wat ze er van zouden vinden als ik een hele lange duathlon op het programma zet. Beiden hebben ze er opzich wel vertrouwen in maar dat betekend vanaf nu richting de 90 km per week hardlopen. Heb er zin in!

Nu slapen want ben moe!
Lauwe was je zo lastig dat je vriend je buitengooide. Heerlijk he zo door de natuur te banjeren.

Je gaat met de kerstvakantie er weer tussenuit. Zijn nog genoeg 10km wedstrijdjes hoor. Heerlijk vooruitzicht. Ik moet in de kerstvakantie gewoon werken. Alleen tweede kerstdag extra vrij. De feestdagen vallen een beetje ongunstig.

Kees bij mij was het groot sportmedisch onderzoek inclusief inspanningstest veel duurder. En ja ik kon wat terugvragen bij de ziektekosten verzekering. Maar dat moet je vervolgens dan van je eigen risico betalen. Maar ik ben het met je eens dat het zeker wel verstandig is het met enige regelmaat te laten doen als je vrij intensief sport. Bij mij is het eigenlijk al te lang geleden.

Diegene die niet van trainings details houden gelieve dit hieronder over te slaan.

Heerlijk fiekes dat het weer lekker ging. Wel rustig aan met opbouwen he. Ik zit nu eigenlijk continu zo rond die 90-100km. Af en toe een iets minder intensief weekje ertussen. en strakjes richting de marathon als ik mijn 10km wedstrijden erop heb zitten wordt het weer meer.

Maar jij moet er natuurlijk ook nog bij fietsen.

Hoe lang waren de intervallen fiekes? En hoe vaak loop je ze dan. Bij mij zit er meestal een opbouw in. Of te wel de opeenvolgende series moeten steeds sneller. Allemaal maar een paar sec. verschil op de ronde tijd hoor. Ik heb voor dinsdag drie blokken 2000-1000m op staan. Waarbij de laatste 1000 in 23sec/100m moet. De snelste 2000 die daaraan vooraf gaat moet dan in 25,5 sec per 100m.

Na de eerste serie heb ik altijd zoiets van o jee moet het nu nog harder. Maar eenmaal goed warmgelopen kost het iets snellere tempo eigenlijk niet meer inzet.

Vandaag drie hele intensieve blokken van 3km op de weg. De eerste blok in 4min15/km de tweede in 4min10/km en de derde in 4min05/km. En dan steeds een km d1 ertussen.(en goed in en uitlopen natuurlijk). Mag mijn rondje wel goed plannen dat ik het laatste blok wind mee heb anders ga ik het niet redden.

O ja fiekes ik heb van een clubgenoot een keer een tip gekregen die echt goud waard is. Voor iedere 5km uitbreiding van de weekomvang een kwartier eerder naar bed.
De test waar het hierom gaat is de basis sportmedische keuring, is voor de werkgever verzekeringstechnisch verplicht heb ik begrepen. Ik werk in een ziekenhuis met een eigen sportmedisch onderdeel, de test wordt daar ook afgenomen. De resultaten zullen wel naar de werkgever gaan, maar dat is voor mij geen probleem.

Deze week druk met de studie, ik kan maar slecht nog een gaatje vinden om te lopen nu het zo vroeg donker is (hou niet van lopen in het donker). Zaterdag het eerste wat ik ga doen: schoenen an en wegwezen :-).
@ Baukje.. het was 2x10x400m met tussendoor 100m dribbelen en seriepauze van een rondje dribbelen en een paar slokken water. Ik vond 24 per 100 een beetje hard voor mijn vorm van het moment dus ging voor 26 per 100. Maar vervolgens liep ik precies 25 per 100 en dat alle 20 keer zonder te veel op het klokje te kijken. Prima dus.

Dat opbouwen naar ong 90km per week moet inderdaad rustig gebeuren, anders laten mn heup en kuiten wel van zich horen is mijn ervaring. Het plan is nu om het aantal 'junkmiles' zoals ze bij ons genoemd worden op te voeren. Dus wat vaker rennend naar het zwembad of naar spinning. Dat gecombineerd met een aantal 'serieuze looptrainingen' die dus echt om het lopen gaan en dan maar eens zien hoe het gaat!

Die tip van het slapen is een goede voor ons! We liggen de laatste tijd steeds een beetje te laat in bed.. En ik merkte vorig jaar in de periodes dat er veel omvang werd gelopen dat ik de slaap echt flink nodig had.

Flinke training had jij vandaag! Lukt het jou om zulke relatief kleine verschillen (5sec per km) onderweg te onderscheiden? Of loop je dat voornamelijk op je garmin?

@ Chiki.. de basiskeuring is niet zo uitgebreid maar het is altijd beter dan niks! Jammer dat je geen tijd kunt vinden om te lopen. Ik had tijdens het schrijven van mijn scriptie juist vaak enorm veel zin om even uit te waaien tijdens het hardlopen. Even verstand op 0.. En die tijd nam ik dan ook maar gewoon, anders nam mijn productiviteit toch ook af..

Heb je niet een paar goed verlichte wegen in de buurt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven