Feestdagen en moeder

02-12-2011 11:59 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
quote:rozenstruikje schreef op 02 december 2011 @ 12:30:

Zo hard en makkelijk om 'je niet te laten manipuleren' door een moeder. Een moeder die hints geeft dat ze eenzaam is en graag bij haar zou willen zijn. Niemand is perfect en iedereen manipuleert wel eens. Er zijn maar weinig goede redenen om een moeder in eenzaamheid te laten. De rest is puur egocentrisch met alle mogelijke goedpraterij.

Complete onzin.

De moeder van TO verbreekt te pas en te onpas het contact waarbij ze roept aar niet meer te willen zien.

Ik ga er vanuit dat moeders begrijpt dat nooit ook geld voor de feestdagen.

Het gaat nu dan weer even wat beter maar als ouders steeds dreigen je te verstoten wanneer je niet naar hun pijpen danst is het idd teveel gevraagd om een weekend te gaan zitten huichelen met elkaar. Daar moet je maar net de persoon naar zijn.

Mss tijd voor een loepje
quote:rozenstruikje schreef op 02 december 2011 @ 12:35:

Wat hou ik toch van culturen waar de ouderen en ouders status hebben en behouden ipv wegwerp artikel als het niet meer uitkomt. Men heeft niet eens meer door hoe triest dit is. Nah ja..Wegwerpartikel? Je reageert nu wel heel heftig hoor. De meeste ouderen van nu (wat heet de meeste bejaarden van nu) hebben nog banen, een sociaal leven etc. Die hebben het zelf veel te druk. Ik vind het triest dat je als ouder compleet afhankelijk bent van je volwassen kind(eren) voor je vermaak én dat je kinderen niet eens durven zeggen wat voor plannen ze hebben omdat ze bang zijn voor ruzie. Ouders kunnen ook te ver gaan.
TO, wat zou je zelf willen? (dus los van wat moeder en vriend willen)

Ik krijg bij je verhaal het idee dat je moeder totaal geen eigen leven heeft opgebouwd sinds de scheiding en mede daardoor teveel op 'avondvullend of zelfs dagvullend vermaak' zit te hopen/claimt.

(mijn vermoeden is gebaseerd op eigen ervaring, ik hoop dat ik er wat jou betreft helemaal naast zit)

Hoe het ook zit, onthou goed dat je zelf de regie hebt over je eigen leven. Ook al is niet iedereen (of zelfs niemand) tevreden, jij beslist wat je wel/niet doet!

Wat jammer dat er meteen weer mensen een oordeel menen te moeten geven over wel/niet met je ouders goed overweg kunnen
Kom op zeg,.moeder heeft haar eigen verantwoording.

Moet ze maar zorgen voor sociale contacten.

Ik doe nooit iets uit verplichting.....leef je leven.

En boos? Dat is chantage.............!

Vreselijk dat zielige gedrag.
Mijn oma heeft ook een handje van zielig-doen-met-de-feestdagen en emotionele chantage, maar ze wordt toch vaak op één van de dagen uitgenodigd, bijvoorbeeld voor het kerstdiner. Het blijft familie, toch?

Familie heb je niet voor het uitkiezen, maar je moet er toch rekening mee houden.. Wat mij betreft houdt dat in: waar mogelijk water bij de wijn doen en verder duidelijk zijn en je eigen grenzen aangeven.
TO, als ik jouw topics zo teruglees denk ik dat jouw moeder in haar handen mag klappen mat een dochter die zich zo verantwoordelijk voelt voor haar moeder.

Hoe ongezond ik dit ook vind,want de rollen zijn omgedraaid tussen jullie.

Jij probeerd te zorgen dat zij zich goed voelt maar hoe het met jou gaat laat haar koud.

Een hoop mensen hadden allang het contact compleet verbroken. Kies maar een keer voor jezelf.
quote:dddandelion schreef op 02 december 2011 @ 12:40:

[...]

Wegwerpartikel? Je reageert nu wel heel heftig hoor. De meeste ouderen van nu (wat heet de meeste bejaarden van nu) hebben nog banen, een sociaal leven etc. Die hebben het zelf veel te druk. Ik vind het triest dat je als ouder compleet afhankelijk bent van je volwassen kind(eren) voor je vermaak én dat je kinderen niet eens durven zeggen wat voor plannen ze hebben omdat ze bang zijn voor ruzie. Ouders kunnen ook te ver gaan.

Vertel dit aan de bejaardentehuizen.

Het is ook heel triest als je als ouder compleet afhankelijk bent van je vermaak. Des te meer reden om daar rekening mee te houden op belangrijke momenten. Er zou geen ruzie over hoeven zijn, als men wat meer aan elkaar zou denken.

Ik begrijp best wat er gezegd wordt, maar er zitten altijd twee kanten aan. De zwakke op bijzondere momenten mag dan wat mij betreft in bescherming genomen worden en iets meer rekening mee gehouden. Al is het ' eigen schuld, dikke bult' .
quote:orchis_simia schreef op 02 december 2011 @ 12:46:

Mijn oma heeft ook een handje van zielig-doen-met-de-feestdagen en emotionele chantage, maar ze wordt toch vaak op één van de dagen uitgenodigd, bijvoorbeeld voor het kerstdiner. Het blijft familie, toch?

Familie heb je niet voor het uitkiezen, maar je moet er toch rekening mee houden.. Wat mij betreft houdt dat in: waar mogelijk water bij de wijn doen en verder duidelijk zijn en je eigen grenzen aangeven.Eens!
Het gaat niet altijd om gelijk of eigen schuld, dikke bult. Het gaat er om dat je iemand die je nabij staat en kwetsbaar is niet in de steek laat op zekere momenten.
Ik kan me voorstellen dat je niet een heel weekend weg wil met je moeder. Stel voor om 31 december bij haar langs te gaan voor het eten en dat je daarna andere plannen hebt.
Er zou 'n stuk minder maatschappelijke druk moeten komen te liggen op feestdagen. Zo leuk zijn ze niet, terwijl nonstop de huichelachtige gezelligheid maar gepromoot wordt. Komt er meestal op neer dat veel mensen de feestdagen doorbrengen met familie die ze als verplichting zien, terwijl ze liever met vrienden iets hadden kunnen doen.
Ach ja ik zal wel gek zijn. Enig kind, eigen gezin, geen goede band met m'n ouders (althans prima met mijn moeder koud en afstandelijk met mijn vader) en geen haar op m'n hoofd die erover denkt ze samen te laten zitten. Vorig jaar was schoonvader alleen en die kwam dus ook. Sterker nog de beste vrienden van mijn ouders hebben 3 kinderen die nooit aandacht aan ze schenken en al een aantal jaar nodig ik dus ook die mensen uit. Geweldig lieve mensjes (inmiddels ehct bejaard) en ondanks de niet geweldige band hebben we al jaren een fijne jaarwisseling. We halen en brengen de bejaarden ook nog omdat ze anders nergens komen.

Maargoed ik heb niks met de feestdagen, ben ng erg opgevoed met je laat je ouders niet alleen zitten op 'zulke' dagen en dat doe ik dus ook niet.
quote:cheerlesscard schreef op 02 december 2011 @ 12:47:

TO, als ik jouw topics zo teruglees denk ik dat jouw moeder in haar handen mag klappen mat een dochter die zich zo verantwoordelijk voelt voor haar moeder.

Hoe ongezond ik dit ook vind,want de rollen zijn omgedraaid tussen jullie.

Jij probeerd te zorgen dat zij zich goed voelt maar hoe het met jou gaat laat haar koud.

Een hoop mensen hadden allang het contact compleet verbroken. Kies maar een keer voor jezelf.

Dit.

Normaal ben ik er niet voor om oude mensen alleen te laten tijdens de feestdagen, maar na wat er tussen jullie is gebeurd de laatste jaren...

Niettemin snap ik dat jij het er heel moeilijk mee hebt.
quote:Sunemom schreef op 02 december 2011 @ 12:57:

Ach ja ik zal wel gek zijn. Enig kind, eigen gezin, geen goede band met m'n ouders (althans prima met mijn moeder koud en afstandelijk met mijn vader) en geen haar op m'n hoofd die erover denkt ze samen te laten zitten. Vorig jaar was schoonvader alleen en die kwam dus ook. Sterker nog de beste vrienden van mijn ouders hebben 3 kinderen die nooit aandacht aan ze schenken en al een aantal jaar nodig ik dus ook die mensen uit. Geweldig lieve mensjes (inmiddels ehct bejaard) en ondanks de niet geweldige band hebben we al jaren een fijne jaarwisseling. We halen en brengen de bejaarden ook nog omdat ze anders nergens komen.

Maargoed ik heb niks met de feestdagen, ben ng erg opgevoed met je laat je ouders niet alleen zitten op 'zulke' dagen en dat doe ik dus ook niet.Zo ben ik normaal ook, maar na loepen nu dus niet...
quote:rozenstruikje schreef op 02 december 2011 @ 12:47:

[...]

Vertel dit aan de bejaardentehuizen.

Het is ook heel triest als je als ouder compleet afhankelijk bent van je vermaak. Des te meer reden om daar rekening mee te houden op belangrijke momenten. Er zou geen ruzie over hoeven zijn, als men wat meer aan elkaar zou denken.

Ik begrijp best wat er gezegd wordt, maar er zitten altijd twee kanten aan. De zwakke op bijzondere momenten mag dan wat mij betreft in bescherming genomen worden en iets meer rekening mee gehouden. Al is het ' eigen schuld, dikke bult' .Waar blijft dan het aandeel van de ouder in het geheel? De moeder van TO gedraagt zich niet bepaald als volwassene. Moet de dochter dan altijd rekening houden met de buien van moeders? Het ene moment mag je ophoepelen en wil ze je nooit meer zien en het volgende moment krijg je knallende ruzie als je andere plannen maakt voor de feestdagen. Daar valt niet mee om te gaan als kind.
-
Aangezien jullie met haar uit eten zouden gaan voor haar verjaardag maar dat niet door ging door ziekte kunnen jullie misschien met de kerst dat etentje plannen?

Dan heeft ze dat al gezellig in het vooruitzicht

Op oudejaarsdag gaan koffiedrinken bij haar thuis en een zak oliebollen meenemen met haar lievelingsdrinken zodat ze de avond voor de buis daarmee kan doorbrengen:-))
quote:elninjoo schreef op 02 december 2011 @ 12:54:

Er zou 'n stuk minder maatschappelijke druk moeten komen te liggen op feestdagen. Zo leuk zijn ze niet, terwijl nonstop de huichelachtige gezelligheid maar gepromoot wordt. Komt er meestal op neer dat veel mensen de feestdagen doorbrengen met familie die ze als verplichting zien, terwijl ze liever met vrienden iets hadden kunnen doen.

Als de feestdagen toch niet zo leuk zijn, dan maakt het toch niet uit om er te zijn voor mensen die er wel belang aan hechten?

Ik ken ook nog wel de spanning van ' welke ouders op 1e kerst dag' maar hey, wat maakt het nou allemaal uit?

En die ene sociale druk, om het voor kwetsbare familieleden wat fijner te maken, so what?

Iedereen kan altijd al doen en laten wat ie wil.
quote:dddandelion schreef op 02 december 2011 @ 13:00:

[...]

Waar blijft dan het aandeel van de ouder in het geheel? De moeder van TO gedraagt zich niet bepaald als volwassene. Moet de dochter dan altijd rekening houden met de buien van moeders? Het ene moment mag je ophoepelen en wil ze je nooit meer zien en het volgende moment krijg je knallende ruzie als je andere plannen maakt voor de feestdagen. Daar valt niet mee om te gaan als kind.Rekening houden met elkaar betekent niet dat je over je heen moet laten lopen. Je kunt hier met wat nadenken op dit soort momenten de leiding in nemen. We hebben het niet over ALTIJD rekening houden met, we hebben het hier over bijzonder beladen dagen.
quote:Sunemom schreef op 02 december 2011 @ 12:57:

Maargoed ik heb niks met de feestdagen, ben ng erg opgevoed met je laat je ouders niet alleen zitten op 'zulke' dagen en dat doe ik dus ook niet.

Dat vind ik echt heel goed van jou. Dan heeft iedereen een fijne avond.ideaal als het zo kan gaan ondanks de slechte band.

wezenlijk Verschil is dat het (zover ik begijp) voor TO niet goed voelt. En het meestal bij elke ontmoeting uitdraait op moeder die een hele avond anjertje zit te bashen.
-
quote:rozenstruikje schreef op 02 december 2011 @ 13:03:

[...]

Rekening houden met elkaar betekent niet dat je over je heen moet laten lopen. Je kunt hier met wat nadenken op dit soort momenten de leiding in nemen. We hebben het niet over ALTIJD rekening houden met, we hebben het hier over bijzonder beladen dagen.Normaal gesproken ben ik het met je eens, maar in de situatie van TO niet. Als je met regelmaat als een stuk vuil behandeld wordt, dan hoeft niet van je verwacht te worden dat je met diegene die je zo behandeld, de feestdagen verplicht door moet brengen. En als vriend van TO zou ik zéker niet met de schoonmoeder die het leven van mijn vriendin op zo'n manier beinvloed (en verpest) een weekendje weg gaan!
quote:rozenstruikje schreef op 02 december 2011 @ 13:01:

[...]

Als de feestdagen toch niet zo leuk zijn, dan maakt het toch niet uit om er te zijn voor mensen die er wel belang aan hechten?

Ik ken ook nog wel de spanning van ' welke ouders op 1e kerst dag' maar hey, wat maakt het nou allemaal uit?

En die ene sociale druk, om het voor kwetsbare familieleden wat fijner te maken, so what?

Iedereen kan altijd al doen en laten wat ie wil.Feestdagen wil ik doorbrengen met mensen die deel uit maken van mijn dagelijks leven en die belangrijk voor me zijn. Bij mij horen mijn ouders daar bij, maar als je geen goede band met je ouders hebt en in 't dagelijks leven ook nauwelijks naar elkaar omkijkt, vind ik het hypocriet om met kerst opeens gezellig te gaan zitten doen.
quote:anjertje schreef op 02 december 2011 @ 13:00:

Misschien had ik iets meer moeten vertellen over de relatie met m'n moeder. Onder het loepje staat het hele verhaal. Voor degenen die geen zin hebben om dit helemaal te lezen: in het kort komt het er op neer dat ik de perfecte dochter ben wanneer ik doe wat moeders wil en dat ik de slechte dochter ben wanneer ik van haar paden afwijk.

Eigenlijk komt het er op neer dat nee zeggen tegen haar nooit een optie is op straffe van fikse bonje die maandenlang duurt. Er zijn mensen die zeggen zet het van je af, je zal het nooit goed kunnen doen maar dat kan ik nu eenmaal niet. Daarom probeer ik ruzie ook zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik begrijp wel dat het moeilijk is...

Als mensen zich onvolwassen op willen stellen en manipulatief, dan hoef je ze nog niet in de steek te laten. Je kunt en je grenzen aangeven en een ander de kans geven tegelijkertijd.

Als iemand (onvolwassen) moeilijk gaat doen kan je vertellen dat je een geweldig oud en nieuw gaat hebben. En dat ze welkom zijn daar aan mee te delen, maar ook welkom om dat niet te doen, maar dat jij daar dan geen aandacht aan gaat besteden.
quote:beertje87 schreef op 02 december 2011 @ 13:07:

[...]

Normaal gesproken ben ik het met je eens, maar in de situatie van TO niet. Als je met regelmaat als een stuk vuil behandeld wordt, dan hoeft niet van je verwacht te worden dat je met diegene die je zo behandeld, de feestdagen verplicht door moet brengen. En als vriend van TO zou ik zéker niet met de schoonmoeder die het leven van mijn vriendin op zo'n manier beinvloed (en verpest) een weekendje weg gaan!Lijkt me logisch dat vriend niet meegaat als TO iets met haar moeder zou gaan doen. Die hoeft er zijn vrije dag niet voor op te offeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven