Gezondheid alle pijlers

2x een ding uit baarmoeder... Wat is het?

20-02-2008 22:43 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
In januari en februari gebeurde er dit op mijn eerste dag van de menstruatie:

Ik kreeg vreselijke buikpijn, en niets hielp. Niet de Aleve Feminax en niet de fijne braziliaanse 750mg paracetamol tabletten. Van de eene seconde op de andere hield de pijn opeens op, en was er niets meer aan de hand. Alsof er nooit iets gebeurd was. Maar vond ik die 2x wel een "ding" in mijn maandverband.

Het is een soort druppelvormig zakje, ongeveer 10cm lang en 3 cm breed, in het zakje zit een scheur, dus weet niet wat erin zat, en of er iets in zat. Bloed? Lucht? Vloeistof? Het is gemaakt van dik wit vlees. (het omhulsel is ongeveer 5 velletjes papier dik.) Maar omdat er dus een scheur in zit, was het leeg.

Werkelijk geen idee wat het is, en op internet kon ik ook niets vinden. Maarja, zoeken op "raar ding uit baarmoeder" schiet ook niet op. Ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten noemen. Enveloppe? Zakje? Leeg omhulsel?

Dit is het (ongeveer) getekend:

Heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog en kan de 28ste februari terecht.

Maar vroeg me af of jullie weten wat het kan zijn....
Sonho, ik herken het. Niet van mezelf, maar van mijn kat. Die verloor ook een keer zo'n ding, precies hetzelfde wat jij beschrijft, een cm of 5 groot. Ik heb toen de dierenarts gebeld en het omschreven, en hij gaf aan dat het om een miskraam ging.

Hoe en wat precies, dat weet ik niet omdat ik daarna niet verder heb gevraagd aangezien het goed met de poes ging.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
oja, en het was 'leeg', dus alleen het vel.

Maar je kon zien dat het een soort van blaasje geweest was. Omdat de scheur aan 1 kant zat.
quote:Poezewoes schreef op 20 februari 2008 @ 23:35:

Sonho, ik herken het. Niet van mezelf, maar van mijn kat. Die verloor ook een keer zo'n ding, precies hetzelfde wat jij beschrijft, een cm of 5 groot. Ik heb toen de dierenarts gebeld en het omschreven, en hij gaf aan dat het om een miskraam ging.

Hoe en wat precies, dat weet ik niet omdat ik daarna niet verder heb gevraagd aangezien het goed met de poes ging.

Zou dat kunnen in 2 maanden?

Ik weet niet hoe groot die zakjes zijn, misschien een tweeling? Denk dat die van february groter was dan januari. Maar januari heb ik amper bekeken.
Was bij de poes precies zo. het leek op een leeg lang ei, van rubberachtig spul
Joh, verder weet ik het ook niet. Ga voor alle zekerheid zo snel mogelijk naar een arts.

Overigens is de poes vlak daarna nog een keer zwanger geweest, dat is goed afgelopen en het gaat nu 1,5 jaar later heel goed met haar.
Bloedverlies in de tweede of derde maand van de zwangerschap is vaak het eerste teken van een miskraam. Meestal komt een miskraam na dit eerste bloedverlies binnen een aantal dagen op gang,maar soms duurt dit nog een week of zelfs een paar weken. Geleidelijk ontstaat krampende pijn in de baarmoeder en neemt het bloedverlies toe, zoals bij een hevige menstruatie. In de loop van enkele uren wordt de vruchtzak nu uit de baarmoeder gedreven. De miskraam heeft dan plaatsgevonden. De vruchtzak is herkenbaar als een met vocht gevuld blaasje met een vliezig omhulsel dat gedeeltelijk met roze vlokken is bekleed. Vaak komen ook bloedstolsels vrij, die meer donkerrood en glad zijn.

Sommige vrouwen twijfelen over het verschil tussen de vruchtzak en een stolsel. Een stolsel kunt u met uw vingers uit elkaar trekken tot er niets van overblijft, bij een vruchtzak herkent u altijd een met helder vocht gevuld blaasje.

De pijn verdwijnt vrijwel direct na een miskraam die normaal verloopt. Het bloedverlies vermindert snel en is vergelijkbaar met de laatste dagen van een menstruatie.

Als de miskraam achter de rug is, kunt u de arts of verloskundige hiervan op de hoogte stellen. Het is dan verstandig het verloren weefsel te bewaren, zodat beoordeeld kan worden of het inderdaad om een miskraam gaat. Opsturen van het weefsel voor microscopisch onderzoek is mogelijk, maar dit onderzoek zegt niets over de oorzaak van de miskraam. Het bevestigt alleen maar dat de miskraam werkelijk heeft plaatsgevonden.
http://forum.dokter.nl/1-vt27558.html?start=0
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Poezewoes schreef op 20 februari 2008 @ 23:39:

Was bij de poes precies zo. het leek op een leeg lang ei, van rubberachtig spul

Was het perfect glad?

Bij mij is het meer onregelmatig, met wat witte bobbels erin. Geen aders. Wel bloedkleurige vlekken.

Ik laat mijn collega morgen meteen bellen. Mijn portugees is nog niet zo vloeiend dat ik zelf eens even uitgebreid uit de doeken ga doen hoe het er allemaal uitzag.

Ik ga nu maar eens koken. Is hier nou kwart voor 8.

(...eigenlijk had ik verwacht dat het iets simpels zou zijn, waarvan mensen zouden zeggen:"Joh! Dat jij dat niet weeeet!". Maar helaas. Als ik weet wat ze morgen adviseren dan laat ik het weten.)
Hmm..ik heb ook is een keer zoiets gehad maar dat was niet voor mn menstruatie, het was echt een groot wit taaiig vliesje ofzo.. schrok er ook enorm van moest ook gelijk denken aan een miskraam of iets in die geest..ben benieuwd of je er achter komt wat het was..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 februari 2008 @ 23:45:

http://forum.dokter.nl/1-vt27558.html?start=0Ik zat me net al te bedenken; waar is BGB met haar superlinks... Ik had zelf ook al even gezocht op google, maar kon niets nuttigs vinden. Ik moet zeggen dat je er echt een talent voor hebt om binnen no-time relevante informatie uit je hoed te toveren...
Ohja, het tijdsverschil had ik even helemaal niet meegenomen

Als je het er niet met die collega over wil hebben of je wil het toch zelf aan iemand kwijt zou ik je nogmaals zeggen: je kunt ook je oude huisarts in NL bellen en het hem of haar voorleggen.

Spreekt misschien iets gemakkelijker en vrijer.

Evt. kan hij of zij je dan al een (Latijnse of Engelse) naam geven die de arts waar je de 28e of eerder heen gaat ook begrijpt.

Maar wie weet vind je het geen probleem om het samen met collega te doen.

In ieder geval sterkte en laat je het hier weten?
Nee, het was niet perfect glad, een beetje bobbelig.

Goeie tip, je oude huisarts in NL bellen. Die wil je vast wel te woord staan!
Het is niet gezegd dat het Ding afkomstig is uit je baarmoeder. Misschien is het wel gewoon je binnenvoering, die loslaat
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Abnormale afstoting van het baarmoederslijmvlies betekent abnormale menstruatie. Er zijn 3 verschillende aandoeningen die hieronder vallen:

1.Oligomenorroe ofwel onregelmatige menstruatie. Men spreekt hiervan als de vrouw minder dan de gebruikelijke 11-13 menstruaties per jaar heeft. Deze zijn echter wel normaal en worden over het algemeen door een ovulatie voorafgegaan. Meestal komt een onregelmatige menstruatie voor bij vrouwen die aan het begin van de overgang staan.

2. Dysmenorroe ofwel pijnlijke menstratie. Deze kan optreden bij of ondanks natuurlijke hormonale veranderingen, bij myomen (vleesbomen), endometriosis (ontsteking van de binnenzijde van de baarmoeder) of een bekkenonsteking. Bedrust en paracetamol innemen zijn vaak goede manieren om de pijn te verlichten.

3. Menorragie ofwel hevige en langdurige menstruaties. Men spreekt hiervan indien een vrouw langer menstrueert dan 7 dagen en bloedstolsels verliest of als ze hevig vloeit. De oorzaak ligt meestal in een verstoring van de hormonen die de menstruatiecyclus regelen. Ongeveer 5-10% van de vrouwen heeft hier last van. Het komt vooral veel voor bij vrouwen die de menopauze bereiken. Vaak zal de arts de ‘pil’ met oestrogenen en progesteron voorschrijven om de bloedingen te verminderen.

Goedgekeurd door: N. van Hasselt, arts
http://www.icgynaecologie.nl/gyn_bloedv ... p#brochure
Ik heb tijdens mijn menstruatie en dan meestal ook op de 1e dag of 2e dag..veel pijn , enorme lange slierten , echt ranzig gewoon..

Heb ook maar een korte menstruatie van 3 dagen..(alsof alles in 1x komt ipv over meerdere dagen verspreid)

Gebeurd niet elke maand maar paar keer per jaar komt t zeker wel voor.. En een miskraam e.d kan t niet zijn aangezien ik dan geen sex heb gehad die maand bv.

Ik heb took wel eens uit elkaar getrokken om te kijken wat t nou was, maar volgens mij is t gewoon je eicelletje met allerlei slierten , bloed en slijm van de binnenkant van je baarmoeder(mond)

Die plakken dan aan elkaar vast zodat je soort van kikkerdril in je maandverband hebt..

Je baarmoeder maakt zichzelf schoon ...

(lekker onderwerp trouwens ;) )

Ik heb toen wel eens meerdere echo's laten maken , maar er was niets te zien. Dus heb t nu maar gewoon geaccepteerd dat ik dit zo af en toe heb. Mij is wel opgevallen dat ik dit in de koude maanden van het jaar meer heb dan in de zomermaanden..

maar of dit voor jou ook geld ?? idd maar een arts opzoeken ...
@TO: wat een beeldende woordkeuze! Horrorfilm is er niks bij

*wacht geduldig op een reactie van TO waarin ze uitlegt dat "het" ook nog bewoog, Portugees praatte & en sigaret opstak*
Er is al een keer eerder een topic geweest van iemand bij wie er iets ondefinieerbaars uit haar vagina kwam: hier. Misschien herken je er iets in?
Waarom heb je niet eerder de huisarts gebeld???
Leek het een beetje op doorzichtige huid met kippenvel erop?

beetje bobbelig dus.

Ik herken het wel,heb het ook een paar keer gehad,ik denk dat het heel dik baarnmoederslijmvlies is.Ik dacht toen ook dat ik een miskraam had,als was wat ik verloor wel iets kleiner denk zo 3 cm bij 2 of zo.
he lijkt indd op een miskraam,denk ik want bij mij zag de vruchtzak er net zo uit,toen ik een miskraam heb gehad met 11 weken,zelvde materiaal,zeg maar.alleen zat er aan dit zakje geen ander weefsel geen bloed of wat dan ook.
Als je echt perse nu wilt weten of het een miskraam was, kan je natuurlijk nu een zwangerschapstest doen. Je hcg zou dan nog hoog genoeg moeten zijn voor een positieve test.

Het zou ook een kapotte cyste kunnen zijn die afgestoten wordt. Maarja.. zou kunnen, zou kunnen. Het blijft gissen.
quote:Capibara schreef op 21 februari 2008 @ 07:16:

Er is al een keer eerder een topic geweest van iemand bij wie er iets ondefinieerbaars uit haar vagina kwam: hier. Misschien herken je er iets in?

Ja! Daar herken ik wel wat in. Zij spreekt ook over een stuk vel dat hol van binnen was. En wat geen slijm was.

Iemand schreef daar:

Wat je zou kunnen doen (ja ook een vies verhaaltje van deze ervaringsdeskundige!) is het in het water leggen en als je dan van die uitsteekseltjes ziet dan is het waarschijnlijk een miskraam.

Zoals op mijn tekening, er zitten 2 uitsteeksels aan. Dus miskraam zou nog steeds kunnen.
Dokter al gebeld?

(géén idee hoe laat het daar is hoor, dus misschien een domme vraag)

Ik zou daar toch heel snel achteraan gaan als ik jou was, zou willen weten wat het is...
668, the neighbour of the Beast
zou idd een zwangerschapstest doen (als je zwanger geweest zou zijn is dat tot een paar weken, afhankelijk van je zwangerschapsduur, zichtbaar. En verder afwachten tot je bij de gyn terecht kan. Als er een vleesboom zit is die zeker nog wel te zien, maar een vroege miskraam is na een paar weken niet gemakkelijk meer vast te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven