Schoonfamilie

04-12-2011 18:45 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meestal lees ik alleen mee omdat ik nooit zo goed weet wat ik moet reageren, een aantal forummers is veel wijzer ;)

Maar ontopic: sinds ongeveer een half jaartje heb ik een relatie, wat ik me afvraag en graag aan anderen wil voorleggen: hoe gaan jullie met de schoonfamilie om?

Zelf ben enigst kind en heb een zeer goede band met mijn eigen ouders, mijn vriend komt uit een gezin van 4 kinderen en zijn ouders zijn nog bij elkaar. Gemiddeld zien zij elkaar 2x per maand door verjaardagen of bezoek bij ouders.

Nu komt het: ik vind dat veels te veel, mijn eigen ouders zie ik ook niet zoveel en om eerlijk te zijn vind ik mijn schoonouders niet de meest sympatieke mensen die op de aarde rondlopen.....

komt ook wel door het cultuur verschil; de beste mensen zijn wel aardig, maar een ander slag mensen als waar ik mee ben opgroeit: echte hollanders en ons bin zuinig zoals ik het altijd noem.....dus zeg maar 1 koekje, geen drinken in huis halen wat gasten drinken etc en nooit bij de eigen kinderen op bezoek..

Probleem is echter wel dat de andere aanhang altijd meegaat (en kent elkaar ook al ruim 4 jaar, ik ben de enige nieuweling), voel me vaak beetje vreemde eend in de bijt..

Kent iemand dit en hoe ga je er mee om?
Nee galadriel, dat weet ik....maar ik wil wel graag een goede band opbouwen en mijn best doen, maar 2x per maand is voor nu gewoon te veel, omdat zondag (dan is het meestal) mijn enige vrije dag is (zaterdags heb ik college om de 2 weken of studie)....en als je dan de hele dag kwijt ben met familie bezoek....

Mijn eigen ouders zie op je tusseliggende avond in het weekend dat ik college heb en dus gaat mijn vriend alleen mee als ze jarig zijn, per saldo is hij 1xmeegeweest in een half jaar aprima en mijn ouders kijken hem daar ook ook niet op aan..

Mij vriend vind het jammer, maar snapt het wel......
Twee keer per maand? En verplicht? En dat binnen een half jaar? Absoluut niet mijn ding, zou dat tegen partner zeggen en dat hebben ze maar te respecteren. Of ik ze nu mag of niet, ik bepaal zelf wat ik in mn vrije weekend doe.
quote:rozenstruikje schreef op 04 december 2011 @ 19:15:

Als jij het netjes blijft formuleren, vriendelijk blijft, je vooroordelen probeert te negeren en gewoon doet wat je ook doet in je eigen omgeving gemengd met een beetje rekening houden met anderen...

Dan komt het helemaal goed

Ik herken het wel een beetje, mijn schoonouders hadden ook verwachtingen wat betreft bezoeken waar wij/ik niet aan gingen voldoen. Geef hen ook de tijd en ruimte om er aan te wennen dat je niet zo vaak komt als zij zouden willen. De mijne moesten ook even wennen. Man komt uit groot gezin, dus eigen familie plus verjaar- en feestdagen is ook al genoeg voor ons.

En mocht je schoonfamilie jou er persoonlijk op aankijken (dat is iets anders dan aangeven dat ze het jammer vinden): laat dat probleem bij hen liggen. Zolang jij en je vriend op één lijn staan wat betreft de bezoekfrequentie is het goed.

Edit: ik zie dat je vriend het wel snapt, dat is het belangrijkste.
Misschien is het veel vanuit mij geredeneerd, maar goed.....ik ga naar alle verjaardagene etc, en als 1x in de maand kom ik eten, vraag of ze hier willen komen eten als we weinig tijd hebben (doen mijn ouders vaak omdat ze mij en vriend graag willen zien), dus doe mijn best op mijn manier.....
Ik denk als je het uitlegt aan de Hollanders, dat zij het ook best begrijpen. Het zijn net mensen. ,
Mijn man ziet zijn ouders elke week,hij eet daar elke donderdagavond met de kinderen als ik moet werken.

Ik zie mijn schoonouders alleen met feest&verjaardagen.
Rozenstruikje dat ga ik ook proberen, volgend jaar is gelukkig de opleiding klaar dan heb ik opeens zeeen van tijd, misschien ga ik dan wel wat vaker mee ;) (en hoef ik niet meer zo te stressen)
Ik heb ze ook eens gehad. Schoonouders die totaal niet lijken op mijn ouders.

Grijze muizen met Tevaslippers, tuttige verjaardagskringen, humorloos, wereldvreemd, saai.

In het begin baalde ik enorm van die mensen. Vreselijk als ze bij ons waren en nog erger om daar naartoe te gaan.

Maar later leerde ik ze beter kennen en bleken ze prima mensen te zijn. Geen feestnummers, maar voor die paar uur per keer dat ik ze zag en sprak best prima. Het waren toch de ouders van mijn vriend. Ik heb me er toen helemaal overheen gezet.

Dat moet je ook proberen. Probeer je aan te passen. De wereld vergaat niet van die paar uur bij je schoonouders. En het zijn maar je schoonouders, gelukkig niet je eigen ouders.
Nee hoor hipsala, zolang ik ze maar niet vaker hoef te zien dan mijn eigen vrienden ;)

En dat schoonma als ik bezoek kom geen opmerkingen maakt over mijn poltieke actviteiten (nee dat heeft vriendlief vertelt en niet ik) ;)

Nou ik blijf gewoon beleefd en af en toe mee als ik kan, zolang vriend het begrijpt is niet zo erg hoop ik maar....
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:13:

Summerdance, ik wil best komen...maar met 12 verjaardagen per jaar, kerst, oud en nieuw en dan nog het jubliea van de ouders zit al op 15 keer en dan de grootouders nog is het al bijna 20....ik vind vooral het verplichte irritant! Dat ken ik helemaal niet, ik komt uit een familie waar het geldt als je komt prima als je niet komt ook prima ...heb al een paar keer de verjaardag van mijn moeder gemist in mijn leven...

Mijn inziens kan schoonmama ook best proberen te begrijpen dat met 40 uur werken een postmaster 2x per maand naar de schoonfamilie veel is, en dat heb ik ook gezegd (in het kader ik wil graag ok mijn eigen ouders blijven zien) en netjes proberen uit te leggen dat het best zwaar is om 3 zondagen in de maand kwijt te zijn met familiebezoek ;)

Lieve schat,

Je hoeft je toch niet te verdedigen: ik begrijp het volledig!

Zijn ze nu helemaal gek geworden, dat irritante geclaim.

Ga een paar x per jaar mee en de rest van de keren gaat je vriend gewoon lekker allen. Als de familie daar problemen mee heeft, zou ik ze voorstellen om het aantal bezoeken door 2 te delen en dan de ene helft bij hun en de andere heft bij jou te vieren...................moet jij opletten: dat gaan ze nooit doen
Zeg je schoonouders dat je ook nog eigen ouders/familie/vrienden hebt en daarom niet voor elke scheet in hun familie van plan bent op te komen draven. Je hebt 't nu ook over verjaardagen anders dan die van de schoonouders zelf. Je bent toch niet zo achterlijk dat je ook verjaardagen van allerlei andere familieleden gaat aflopen? Jouw vriend moet echt maar lekker alleen gaan als hij al die familieverplichtingen wil bijwonen. Hij gaat immers ook nauwelijks mee naar die van jou, dus lijkt me 'n prima argument als ie tegensputtert. Zou er echt heel snel klaar mee zijn, met dit soort verplichtingen.
Mijn schoonfam. woont 2,5 uur hier vandaan. We gingen vroeger 1 keer per 2 maanden er naar toe. Door omstandigheden nu zelfs wat minder. Ik vind het idd een ontzettend grote tijdsinvestering. We hebben nog genoeg andere dingen te doen (tijd samen doorbrengen, administratie, klusjes in huis, schoonmaken, vriendenbezoek, mijn familiebezoek, etc. etc.).

Woont de rest van de aanhang ook zo ver weg? Toen je vriend vrijgezel was had hij vast niets beters te doen dan om iedere keer naar zijn ouders te gaan. Ik zeg dit omdat dit bij de vrijgezelle broer van mijn vriend ook zo was, die zat ook om de haverklap bbij zijn ouders. Toen hij een relatie kreeg werd dat moeilijker. Om precies de reden die ik hierboven noemde (Tijd!).

Dus je vriend zal zich ook moeten realiseren dat een relatie soms betekent dat hij zijn (vrijgezelle) leven moet aanpassen.
quote:elninjoo schreef op 04 december 2011 @ 19:33:

Zeg je schoonouders dat je ook nog eigen ouders/familie/vrienden hebt en daarom niet voor elke scheet in hun familie van plan bent op te komen draven. Je hebt 't nu ook over verjaardagen anders dan die van de schoonouders zelf. Je bent toch niet zo achterlijk dat je ook verjaardagen van allerlei andere familieleden gaat aflopen? Jouw vriend moet echt maar lekker alleen gaan als hij al die familieverplichtingen wil bijwonen. Hij gaat immers ook nauwelijks mee naar die van jou, dus lijkt me 'n prima argument als ie tegensputtert. Zou er echt heel snel klaar mee zijn, met dit soort verplichtingen.Ja ik ook, wat een gruwel lijkt me dat .
Amy, wij wonen het verste weg denk ik....de ander wonen op 1,5 en 1 uur en de andere op 10 minuten, dat is broer me de schoonzus .....ik heb een beetje idee dat schoonmama het jammer vind dat ik nogal een goed band met mijn eigen ouders heb, ze telt schade als ik vertel dat ik daar wel vaker heenga...maar dat is vooral ook praktisch want ligt bij de uni om buurt en scheelte reistijd....
quote:Plokkie schreef op 04 december 2011 @ 18:58:

Deal ermee, it´s all in the deal!!

Welke deal? Heeft hij van te voren in hun contract gezet dat ze 2x per maand mee moest, of wat?

quote:Overigens zou ik behoorlijk gaan stuiteren als mijn liefde me zou zeggen dat ie niet vaker mee wil naar mijn familie.

Hoezo, je ging daar toch ook al heen voordat je jouw liefde leerde kennen. Waarom moet hij nu ineens mee dan, nu hij iets met jou heeft. Is het nu zonder hem bij je familie ineens niet meer leuk?

Als hij nooit meegaat is wat anders, maar het is toch logisch dat hij niet dezelfde band met jouw familie heeft als jijzelf?
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:15:

Ik bied mijn verontschuldigen toch aan voor dat stukje, geef alleen aan dat een hele ander familie is, waar ik vandaan kom worden dat hollanders genoemt, meesten van mijn vrienden hier kunnen er hartelijk om lachen.....Tja ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet over val als (niet zuinige ) Hollander zijnde.
Jemig, ik ben zelf ook brabants en woon nu bij Utrecht. Maar een wereld van verschil? Uhm, niet echt. Ik zie mijn schoonouders ook wel 2 of 3 keer per maand. Wonen dichtbij dus gaan regelmatig ff langs 's avonds. En niets verplichts aan. Als ik geen zin heb ga ik niet. Mijn eigen ouders zie ik veel minder, maar die wonen dan ook 300km verderop in Duitsland

Tja, als jij niet mee wil prima. Dan zeg je dat toch netjes tegen ze. Je vooroordelen over je "schoonmama" vind ik wel snel genomen. Over dat ze het niet leuk vind als je niet mee komt. Leg eerst eens uit dat je het druk hebt of bel ze een keer op zondag als je niet mee gaat. Heb je toch ff contact gehad zonder dat je langs hoeft. Je komt nu een beetje over alsof je ze niet mag met dat "hollanders" en 1 koekje bij de koffie. Je bent zelf ook gewoon een hollander hoor ;) misschien straal je dat onbewust ook uit naar je schoonouders en dat komt de band denk ik ook niet ten goede. En in een relatie is het geven en nemen, probeer hierin dus een balans te vinden waarin jij en je vriend en schoonouders ook blij mee zijn.
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:37:

Amy, wij wonen het verste weg denk ik....de ander wonen op 1,5 en 1 uur en de andere op 10 minuten, dat is broer me de schoonzus .....ik heb een beetje idee dat schoonmama het jammer vind dat ik nogal een goed band met mijn eigen ouders heb, ze telt schade als ik vertel dat ik daar wel vaker heenga...maar dat is vooral ook praktisch want ligt bij de uni om buurt en scheelte reistijd....

Wat 'n debiel mens! Het jammer vinden dat iemand 'n goede band met haar eigen ouders heeft? Die spoort niet!

Ze heeft toch zelf genoeg kinderen en zelfs wat aanhang die haar adoreren, dus waarom nog iemand in willen lijven aan haar fanclub?
En die verplichting om naar allerlei verjaardagen van schoonfamilie te gaan... De gruwel!
Iris en elninjop, ik vind het ook wel gezellig die verjaardagen zijn, meestal leuk broer en zussen zijn aardig, net als de aanhang en ongeveer dezelfde leeftijd en met de zus op een uur afstand zijn we al wezen stappen, erg leuk.....alleen dat gehang bij pa en ma is niet mijn ding en dat verplichte roept nogal wat weerstand bij mij op! Vooral omdat ik op zondag ook wel eens een dag bank wil hangen of uitwaaien strand (of vul maar om)
quote:elninjoo schreef op 04 december 2011 @ 19:33:

Zeg je schoonouders dat je ook nog eigen ouders/familie/vrienden hebt en daarom niet voor elke scheet in hun familie van plan bent op te komen draven. Je hebt 't nu ook over verjaardagen anders dan die van de schoonouders zelf. Je bent toch niet zo achterlijk dat je ook verjaardagen van allerlei andere familieleden gaat aflopen? Jouw vriend moet echt maar lekker alleen gaan als hij al die familieverplichtingen wil bijwonen. Hij gaat immers ook nauwelijks mee naar die van jou, dus lijkt me 'n prima argument als ie tegensputtert. Zou er echt heel snel klaar mee zijn, met dit soort verplichtingen.Helemaal mee eens. Ga 1x per maand met je vriend mee. Of 1x per zes weken. Als je vriend gaat mopperen, stel hem dan voor om voortaan elke zondag aan familie te besteden. De ene week zijn ouders, daarna die van jou. Elke week, zodat hijzelf ook geen vrije tijd meer heeft. Dan zul je zien hoe snel hij terugkrabbelt.
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:37:

ik heb een beetje idee dat schoonmama het jammer vind dat ik nogal een goed band met mijn eigen ouders heb

Waarom denk je dat?

, ze telt schade Ze doet wát??

als ik vertel dat ik daar wel vaker heenga...maar dat is vooral ook praktisch want ligt bij de uni om buurt en scheelte reistijd....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Plokkie schreef op 04 december 2011 @ 18:58:

Deal ermee, it´s all in the deal!!

Overigens zou ik behoorlijk gaan stuiteren als mijn liefde me zou zeggen dat ie niet vaker mee wil naar mijn familie. Het is hier eerder twee keer per week dan twee keer per maand en als je daar niet achter kunt staan, denk ik dat je in essentie een heel andere kijk hebt. Ik zou het niet trekken.

Dus jouw man/vriend is omdat jij 2x per week bij je ouders wil zitten verplicht om daar ook 2x per week te gaan zitten?

En andersom?
quote:joop_2000 schreef op 04 december 2011 @ 19:37:

[...]

Welke deal? Heeft hij van te voren in hun contract gezet dat ze 2x per maand mee moest, of wat?

[...]

Hoezo, je ging daar toch ook al heen voordat je jouw liefde leerde kennen. Waarom moet hij nu ineens mee dan, nu hij iets met jou heeft. Is het nu zonder hem bij je familie ineens niet meer leuk?

Als hij nooit meegaat is wat anders, maar het is toch logisch dat hij niet dezelfde band met jouw familie heeft als jijzelf?

Helemaal mee eens!

Zo ontzettend zonde van de tijd ook als je 'n relatie hebt en je bent dan de weekenden onder de pannen omdat je verplicht wederzijdse familie moet gaan bezoeken. Doe beiden je eigen familie, dan blijft er tenminste nog qualitytime over die je met z'n 2-en door kunt brengen.

En besteed liever meer tijd aan je eigen vrienden dan aan je schoonfamilie. Die vrienden heb je ten eerste zelf gekozen en zijn je tijd meer waard dan schoonfamilie die toch maar net zo tijdelijk is als je relatie.
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:41:

Iris en elninjop, ik vind het ook wel gezellig die verjaardagen zijn, meestal leuk broer en zussen zijn aardig, net als de aanhang en ongeveer dezelfde leeftijd en met de zus op een uur afstand zijn we al wezen stappen, erg leuk.....alleen dat gehang bij pa en ma is niet mijn ding en dat verplichte roept nogal wat weerstand bij mij op! Vooral omdat ik op zondag ook wel eens een dag bank wil hangen of uitwaaien strand (of vul maar om)Ik snap je helemaal hoor, heb je eindelijk vrij, zit je verplicht bij halve onbekenden op de koffie .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven