Schoonfamilie

04-12-2011 18:45 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meestal lees ik alleen mee omdat ik nooit zo goed weet wat ik moet reageren, een aantal forummers is veel wijzer ;)

Maar ontopic: sinds ongeveer een half jaartje heb ik een relatie, wat ik me afvraag en graag aan anderen wil voorleggen: hoe gaan jullie met de schoonfamilie om?

Zelf ben enigst kind en heb een zeer goede band met mijn eigen ouders, mijn vriend komt uit een gezin van 4 kinderen en zijn ouders zijn nog bij elkaar. Gemiddeld zien zij elkaar 2x per maand door verjaardagen of bezoek bij ouders.

Nu komt het: ik vind dat veels te veel, mijn eigen ouders zie ik ook niet zoveel en om eerlijk te zijn vind ik mijn schoonouders niet de meest sympatieke mensen die op de aarde rondlopen.....

komt ook wel door het cultuur verschil; de beste mensen zijn wel aardig, maar een ander slag mensen als waar ik mee ben opgroeit: echte hollanders en ons bin zuinig zoals ik het altijd noem.....dus zeg maar 1 koekje, geen drinken in huis halen wat gasten drinken etc en nooit bij de eigen kinderen op bezoek..

Probleem is echter wel dat de andere aanhang altijd meegaat (en kent elkaar ook al ruim 4 jaar, ik ben de enige nieuweling), voel me vaak beetje vreemde eend in de bijt..

Kent iemand dit en hoe ga je er mee om?
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:03:

Het hoeft niet op mijn manier, maar ik na 6 dagen werken/studie heb ik niet altijd zin om de zondag dan door te brengen bij mijn schoonfamilie

Dan ga je toch lekker niet mee!

Consequenties zijn voor jou

Want leuker zullen je schoonouders je niet gaan vinden

Jouw keus, jouw beslissing..

En dus situatie opgelost!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:03:

Ik zeg al dat hij wil gaan is prima ....en ik heb ze idd al een keer hier uitgenodigd maar weinig hoop dat ze komen, mijn vriend woont nu 2 jaar in "mijn" stad en daar zijn ze ook nog nooit op bezoek geweest...

Heb je ook wel eens gezegd dat je het leuk zou vinden als ze bij jullie langs zouden komen? Wat zeggen ze dan?
Die vooroordelen zijn misschien niet goed, maar dit is de eerste keer dat ik geen vriend uit brabant heb en het is af en toe best slikken met de verschillen misschien zet ik dat nu te dik aan, maar ik vroeg me af of er meer mensen dat hadden en vooral de frequentie (ik word door de moeder van mijn vriend nu al op aangekeken dat ik niet altijd meega).... De andere schoondochter heeft geen goede band met haar eigen ouders en ziet schooouders als vervangende ouders....
Wat vind je vriend van deze situatie? Wat verwacht/hoopt hij van jou?
Ik zou nooit constant meegaan naar schoonfamilie. Prima om 'n keer kennis te gaan maken en om op 'n speciale gebeurtenis te komen, maar de wekelijkse bezoekjes zijn voor de eigen kinderen wat mij betreft. Ik zie mijn ouders 2 keer per week, dus in die tijd zou 'n eventuele partner zijn ouders/familie kunnen gaan bezoeken. Vind het echt onzin dat aanhang mee zou moeten naar schoonfamilie.
Jammer dat er een heel aantal mensen zo aanvallend reageert en alles wat je zegt onderuit probeert te halen waardoor je aan de essentie van 't probleem ontsnapt.

Ik begrijp je, Brabo. Mijn schoonfamilie is heel anders dan dat ik gewend ben, maar gek genoeg ben ik op mijn schoonouders wel erg gesteld. De rest van zijn familie echter vind ik vreselijk, ooms en tantes enzo. Een stelletje lompe boeren zijn het, zonder enig gevoel voor stijl in zowel kleding als huis. Begrijpen ook niet dat er mensen bestaan die anders tegen de wereld aan kijken dan zij.

Over jouw probleem: ik zou zeker in het begin je goede wil tonen, tenslotte wil je ze leren kennen. Uiteindelijk kan je dat afbouwen toch? En als je jullie dan zo missen, laat ze dan bij jullie langskomen, snappen ze vanzelf dat zo'n reis ook geen lolletje is.

Succes!
quote:rozenstruikje schreef op 04 december 2011 @ 19:03:

[...]

Het zit em niet in de 2 keer per maand, maar om de vooroordelen en meteen die hakken in het zand.Ja precies, dat zeg ik.
Maar even serieus...

Wie moet ze er anders op aankijken?

Je WILT toch ook niet mee?

En als zij verder allemaal zonen, dochters, schoonzoons, en schoondochters heeft die allemaal wel graag over de vloer komen zal dit verhaal voor haar ook vreemd zijn.
Co, mijn vriend heeft een soort van kamer en dat vinden ze niet zo makkelijk om daar langs te komen, dus heb ik voorgesteld om een keer bij mij te komen eten (ik heb een eigen appartement, niet heel groot maar voor 4 personen kan het prima) en dan zeggen maar dat is zo ver ;)
quote:vivaster schreef op 04 december 2011 @ 19:07:

Jammer dat er een heel aantal mensen zo aanvallend reageert en alles wat je zegt onderuit probeert te halen waardoor je aan de essentie van 't probleem ontsnapt.

Ik begrijp je, Brabo. Mijn schoonfamilie is heel anders dan dat ik gewend ben, maar gek genoeg ben ik op mijn schoonouders wel erg gesteld. De rest van zijn familie echter vind ik vreselijk, ooms en tantes enzo. Een stelletje lompe boeren zijn het, zonder enig gevoel voor stijl in zowel kleding als huis. Begrijpen ook niet dat er mensen bestaan die anders tegen de wereld aan kijken dan zij.

Over jouw probleem: ik zou zeker in het begin je goede wil tonen, tenslotte wil je ze leren kennen. Uiteindelijk kan je dat afbouwen toch? En als je jullie dan zo missen, laat ze dan bij jullie langskomen, snappen ze vanzelf dat zo'n reis ook geen lolletje is.

Succes!
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:08:

Co, mijn vriend heeft een soort van kamer en dat vinden ze niet zo makkelijk om daar langs te komen, dus heb ik voorgesteld om een keer bij mij te komen eten (ik heb een eigen appartement, niet heel groot maar voor 4 personen kan het prima) en dan zeggen maar dat is zo ver ;)

Haha!

"Naar jullie is het ook ver"

"Volgens mij gaat de weg twee kanten op hoor"

"Het is net zo ver als je het vanaf onze kant bekijkt"
Je moet er ook nog 4 uur voor reizen? Denk dat ik 2 keer per jaar meegaan wel meer dan genoeg zou vinden. En idd komen ze maar 'n keer bij jullie op bezoek. No way dat ik naar mensen zou gaan die 't verdommen naar mij te komen.
Het eerste half jaar van een relatie zie ik gewoonlijk de "schoon"familie helemaal nog niet en dus zeker niet al 6 keer zoals jij, want dan weet ik nog niet eens of deze relatie wel blijvend is en heb ik nog helemaal geen behoefte aan het ontmoeten van de familie.

Als ik ze daarna ontmoet en merk dat ik niet goed bij ze pas hou ik het contact zo minimaal als mogelijk is (bijv. alleen bij verjaardagen), want toen ik nog samenwoonde zat ik er elke week tegen mijn zin de hele middag en dat doe ik dus echt nooit meer.
Moet ik mij nu beledigd voelen als echte Hollandse?

Ons Bin..... zeg ik daarintegen nooit.

Ben helemaal confuus.

Een half jaar verkering en nu al zeiken over de schoonouders, tjee, maarja ander slag mensen hè. Kan je wel weer lekker boven staan, goed voor je eigendunk.
Zijn je schoonouders gezond genoeg om veel te kunnen reizen?
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:08:

Co, mijn vriend heeft een soort van kamer en dat vinden ze niet zo makkelijk om daar langs te komen, dus heb ik voorgesteld om een keer bij mij te komen eten (ik heb een eigen appartement, niet heel groot maar voor 4 personen kan het prima) en dan zeggen maar dat is zo ver ;)Voor jullie is het even ver
Summerdance, ik wil best komen...maar met 12 verjaardagen per jaar, kerst, oud en nieuw en dan nog het jubliea van de ouders zit al op 15 keer en dan de grootouders nog is het al bijna 20....ik vind vooral het verplichte irritant! Dat ken ik helemaal niet, ik komt uit een familie waar het geldt als je komt prima als je niet komt ook prima ...heb al een paar keer de verjaardag van mijn moeder gemist in mijn leven...

Mijn inziens kan schoonmama ook best proberen te begrijpen dat met 40 uur werken een postmaster 2x per maand naar de schoonfamilie veel is, en dat heb ik ook gezegd (in het kader ik wil graag ok mijn eigen ouders blijven zien) en netjes proberen uit te leggen dat het best zwaar is om 3 zondagen in de maand kwijt te zijn met familiebezoek ;)
quote:vivaster schreef op 04 december 2011 @ 19:07:

Succes! gelukkig ben jij wel heel ruimdenkend he?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Maar je hoeft niet te gaan hè.

Je hoeft niet te doen wat de andere aanhang wel doet.

Je hebt net amper een half jaar verkering, dat is niets...
Ik bied mijn verontschuldigen toch aan voor dat stukje, geef alleen aan dat een hele ander familie is, waar ik vandaan kom worden dat hollanders genoemt, meesten van mijn vrienden hier kunnen er hartelijk om lachen.....
Als jij het netjes blijft formuleren, vriendelijk blijft, je vooroordelen probeert te negeren en gewoon doet wat je ook doet in je eigen omgeving gemengd met een beetje rekening houden met anderen...

Dan komt het helemaal goed
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:13:

Summerdance, ik wil best komen...maar met 12 verjaardagen per jaar, kerst, oud en nieuw en dan nog het jubliea van de ouders zit al op 15 keer en dan de grootouders nog is het al bijna 20....ik vind vooral het verplichte irritant! Dat ken ik helemaal niet, ik komt uit een familie waar het geldt als je komt prima als je niet komt ook prima ...heb al een paar keer de verjaardag van mijn moeder gemist in mijn leven...

Mijn inziens kan schoonmama ook best proberen te begrijpen dat met 40 uur werken een postmaster 2x per maand naar de schoonfamilie veel is, en dat heb ik ook gezegd (in het kader ik wil graag ok mijn eigen ouders blijven zien) en netjes proberen uit te leggen dat het best zwaar is om 3 zondagen in de maand kwijt te zijn met familiebezoek ;) waarom verwacht jij dat zij het nu ineens helemaal anders gaan doen voor een grietje wat net een half jaar met hun zoon gaat?
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:15:

Ik bied mijn verontschuldigen toch aan voor dat stukje, geef alleen aan dat een hele ander familie is, waar ik vandaan kom worden dat hollanders genoemt, meesten van mijn vrienden hier kunnen er hartelijk om lachen..... die vrienden zijn ook "hollanders" ?

denk het zo maar van niet.....
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:15:

Ik bied mijn verontschuldigen toch aan voor dat stukje, geef alleen aan dat een hele ander familie is, waar ik vandaan kom worden dat hollanders genoemt, meesten van mijn vrienden hier kunnen er hartelijk om lachen.....Maar die komen dan vast niet uit Holland
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:13:

Mijn inziens kan schoonmama ook best proberen te begrijpen dat met 40 uur werken een postmaster 2x per maand naar de schoonfamilie veel is, en dat heb ik ook gezegd (in het kader ik wil graag ok mijn eigen ouders blijven zien) en netjes proberen uit te leggen dat het best zwaar is om 3 zondagen in de maand kwijt te zijn met familiebezoek ;)

Gelukkig kan je jezelf ook geel goed verplaatsen in een ander hè?

Maar nogmaals, dan ga je toch lekker niet....

Met een beetje mazzel hoef je dan je schoonouders helemaal nooit meer te zien straks

Blijkbaar kennen zowel jij als je schoonmoeder het fenomeen "water bij de wijn doen" niet zo goed

Maar ik zeg, lekker blijven doorgaan met de starre houding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven