Schoonfamilie

04-12-2011 18:45 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meestal lees ik alleen mee omdat ik nooit zo goed weet wat ik moet reageren, een aantal forummers is veel wijzer ;)

Maar ontopic: sinds ongeveer een half jaartje heb ik een relatie, wat ik me afvraag en graag aan anderen wil voorleggen: hoe gaan jullie met de schoonfamilie om?

Zelf ben enigst kind en heb een zeer goede band met mijn eigen ouders, mijn vriend komt uit een gezin van 4 kinderen en zijn ouders zijn nog bij elkaar. Gemiddeld zien zij elkaar 2x per maand door verjaardagen of bezoek bij ouders.

Nu komt het: ik vind dat veels te veel, mijn eigen ouders zie ik ook niet zoveel en om eerlijk te zijn vind ik mijn schoonouders niet de meest sympatieke mensen die op de aarde rondlopen.....

komt ook wel door het cultuur verschil; de beste mensen zijn wel aardig, maar een ander slag mensen als waar ik mee ben opgroeit: echte hollanders en ons bin zuinig zoals ik het altijd noem.....dus zeg maar 1 koekje, geen drinken in huis halen wat gasten drinken etc en nooit bij de eigen kinderen op bezoek..

Probleem is echter wel dat de andere aanhang altijd meegaat (en kent elkaar ook al ruim 4 jaar, ik ben de enige nieuweling), voel me vaak beetje vreemde eend in de bijt..

Kent iemand dit en hoe ga je er mee om?
[quote]Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:15:

Ik bied mijn verontschuldigen toch aan voor dat stukje, geef alleen aan dat een hele ander familie is, waar ik vandaan kom worden dat hollanders genoemt, meesten van mijn vrienden hier kunnen er hartelijk om lachen.....[/quote]

Laat me raden

Maaskantje
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:kadanz schreef op 04 december 2011 @ 19:41:

stel hem dan voor om voortaan elke zondag aan familie te besteden. De ene week zijn ouders, daarna die van jou. Elke week, zodat hijzelf ook geen vrije tijd meer heeft. Dan zul je zien hoe snel hij terugkrabbelt.

Precies, dit ja

En doe dit voorstel in bijzijn van zijn ouders, ziet zijn moeder ook gelijk dat je wel degelijk waarde hecht aan familiebanden!
Ivetje misschien wel ;)....overigs mijn vriend snapt het allemaal, kennen elkaar van de opleiding en hij was wat verder en nu klaar en weet hoe druk het is en snapt dat zijn ouders, dus mijn schoonouders niet echt prioreit hebben als ik mijn eigen vrienden en ouders als minder vaak zie als ik zou willen....

En tsja het is inderdaag mijn schoonfamilie en ik ga nooit zo'n band met ze krijgen als met mijn eigen ouders misschien goed omdat in mijn achterhoofd te houden....
quote:Ivetje schreef op 04 december 2011 @ 19:38:

Tja, als jij niet mee wil prima. Dan zeg je dat toch netjes tegen ze. Je vooroordelen over je "schoonmama" vind ik wel snel genomen. Over dat ze het niet leuk vind als je niet mee komt. Leg eerst eens uit dat je het druk hebt of bel ze een keer op zondag als je niet mee gaat. Heb je toch ff contact gehad zonder dat je langs hoeft. TO is die mensen toch niks verplicht? Dat ze een keertje niet meekomt hoeft ze toch niet uit te leggen?
quote:elninjoo schreef op 04 december 2011 @ 19:43:

[...]

Die vrienden heb je ten eerste zelf gekozen en zijn je tijd meer waard dan schoonfamilie die toch maar net zo tijdelijk is als je relatie.Hoe lang heeft jouw langste relatie geduurd?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Toen mijn eerste relatie over was, was ik bij dat ik mijn gevoel gevolgd had en er niet elke tweede week uit-ge-breid op bezoek was geweest. Toen het uit was heb ik ze nog 1 of 2 keer gezien.

Bij mijn huidige schoonfamilie wonen de andere kinderen om de hoek. We hebben meer reistijd en komen minder vaak langs. Ik ga zelf langs bij mijn ouders en hij bij de zijne, en soms gaan we samen.

Ik vind ze heel aardig, maar wil mijn-eveneens aardige- vrienden ook wel eens zien.
Calvijn, dat net niet, wel in de richting ;)

Schade tellen is een brabantse uitdrukking voor alles op een weegschaal leggen en als het dan niet helemaal gelijk is boos worden...

Dat idee heb ik omdat ze dan zegt, maar je ziet je eigen ouders vaker en een keer heeft ze gezegt dat ik mijn ouders belangrijker vond dan hun......(heeft ze ook wel gelijk in, voor mij zijn het nog halve vreemden)
[quote]Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 18:45:

komt ook wel door het cultuur verschil; de beste mensen zijn wel aardig, maar een ander slag mensen als waar ik mee ben opgroeit/quote]

Ga op zoek naar iemand van je eigen cultuur. Het probleem met het koekje ook weer opgelost .
Ik moet altijd zo lachen om het woord 'Hollanders'. Ik ken niemand die zichzelf een 'Hollander' voelt; alle mensen in de randstad vinden zichzelf gewoon Nederlander.

De mensen die in provincies denken zijn juist de Limburgers, Brabanders en Friezen, dus ik krijg altijd het idee dat het woord 'Hollanders' maar gewoon is om je ergens tegenaf te kunnen zetten. Beetje het Calimero-effect

TO, ga af en toe mee en af en toe niet. Als je dan gaat pas je je aan en is het vast ook wel gezellig. En als je echt geen zin hebt ga je niet. Iedereen blij
Je hoeft natuurlijk niet elke keer mee. Jij bent het duidelijk niet gewend en ik kan me dan voorstellen dat het allemaal een beetje teveel is.
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:41:

.................of uitwaaien strand (of vul maar om)Huuh wat?
Hoi Brabo,

Maar zie je dat je zelf ook een aandeel hebt hierin?De relatie is nog zo pril en je weet al helemaal hoe het gaat zijn. Hoe kun je nou beweren dat je schoonmoeder 'de schade telt'?

Kijk, als ik een drukke 40 urige werkweek plus studie zou hebben ging ik ook niet elke twee weken naar mijn schoonouders, en ook niet elke maand denk ik.

Maar je legt het zo bij hen. Je vriend heeft een groot aandeel in hun verwachtingen managen. Als zei vragen 'waar is Brabo85' en hij zegt sip 'ze is moe/had geen zin/ zit bij haar eigen ouders' geeft hij een heel ander signaal af dan als hij zegt 'ze heeft de hele week keihard gewerkt en ik heb gezegd dat ze maar lekker uit moest slapen en een strandwandeling maken met vriendinnen.'
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 19:50:

Dat idee heb ik omdat ze dan zegt, maar je ziet je eigen ouders vaker en een keer heeft ze gezegt dat ik mijn ouders belangrijker vond dan hun......(heeft ze ook wel gelijk in, voor mij zijn het nog halve vreemden)Is ze gestoord? Meende ze dat echt?

Calvijn, dat net niet, wel in de richting ;)

Schade tellen is een brabantse uitdrukking voor alles op een weegschaal leggen en als het dan niet helemaal gelijk is boos worden...

Oost Brabants dan zeker? Als geboren en getogen west Brabantse heb ik er nog nooit van gehoord.

quote:Dat idee heb ik omdat ze dan zegt, maar je ziet je eigen ouders vaker en een keer heeft ze gezegt dat ik mijn ouders belangrijker vond dan hun......(heeft ze ook wel gelijk in, voor mij zijn het nog halve vreemden)

En zo'n uitspraak accepteer jij???

Nogal logisch dat je de mensen die vanaf je geboorte voor je klaar staan belangrijker vindt dan de familie van 'n vriendje!! Dat mens is echt niet goed bij d'r hoofd. Zou haar gezegd hebben dat ze het toch ook niet leuk zou vinden als haar zoon mijn ouders veel belangrijker zou vinden als zijn eigen ouders. En ik zou op ca. 2 keer per jaar na niet meer meegaan. Zou m'n tijd wel beter kunnen gebruiken.

Zou het sowieso geen gezonde gang van zaken vinden om mijn vrije tijd in mijn schoonfamilie te steken, zeker niet als je niet al minstens jaren 'n relatie hebt. Blijf je eigen sociale leven trouw, dus eigen ouders/familie die belangrijk voor je is en je vrienden. Die wil je tenslotte in je leven zien te houden, banden met schoonfamilie houden op zodra de relatie voorbij is.
El ninjoo, bijna limburgs ;) voor mij is het een normale uitdrukking, leuk om te weten dat ie uit het dialect afkomstig is!

Dametje, ik zal vriend eens op aanspreken, dan is het qua beeldvorming misschien makkelijker ;)

Eh, dat heeft ze gezegt ja wel met er achteraan dat het logisch is, maar dat ze het jammer vindt....
Ja, dat koekje valt zwaar...

Ik was de eerste keer bij ouders van eerste echte vriendje, we bleven meteen een half weekend (studenten). Zijn vader was de volgende dag jarig. Of ik taart bij de koffie wilde. Lekker. Komt ze binnen met vier koffie en één taartpunt. Want de anderen kregen morgen, het was helemaal uitgeteld.

Ik was stomverbaasd, geef dan niks.

Heb je ook geen probleem met aantal stukken. Wij hadden vroeger altijd hele taarten, kon je zelf afsnijden (ook kleiner!), kwam e eentje meer of minder geen probleem. Bij zijn moeder was het spannend of ome Wim zou komen, anders was er over.

Vond ik anders dan ik gewend was en ik had geen oude wat nog meer anders zou kunnen zijn. Ik heb toen geleerd door te vragen, heb ik nog profijt van.

Dat idee heb ik omdat ze dan zegt, maar je ziet je eigen ouders vaker en een keer heeft ze gezegt dat ik mijn ouders belangrijker vond dan hun......(heeft ze ook wel gelijk in, voor mij zijn het nog halve vreemden)En hoe heb je gereageerd op deze opmerkelijke opmerking?
Heeft mijn schoonmoeder ook wel eens geroepen; dat ik niet van haar hield. Toen heeft mijn man haar even uit de droom geholpen dat hij ook niet van mijn ouders "hield". Mijn schoonmoeder had gewoon een heel ander beeld bij het hebben van een schoondochter en ik kan niet aan dat ideaalbeeld voldoen. Ze wilde altijd een leuk Indisch meisje want "die kunnen zo lekker koken". Huh? Nouja, we lachen er nu om.
Over drie maanden vraagt je schoonmoeder waarom je haar nog geen kleinkinderen gegeven hebt.
Nee jo, je moet je vriend er niet op aanspreken, je moet eens goed met hem praten.

Jeetje zou bijna denken dat dit je eerste relatie is
Dametje, ik heb het gelaten voor wat het is....en er niet op ingegaan, leek mij het verstandigste....een van de zussen begon meteen over wat anders

Andere schoondochter is echt in het dorp komen wonen daar en wat vanaf et begin ook vaker daar omdat beide nog thuis wonen en de ex van mij vriend kwam uit hetzelfde dorp, dus ik schrijf het toe aan moeten wennen dit soort dingen...
Dametje nee hoor,maar ik heb hiervoor 2 maal een serieuze relatie gehad waar het altijd was gezellig als je komt, maar als je niet komt ook goed
Echt?? Ik vind het zo n ontzettend brutale opmerking van iemand die je inderdaad amper kent, om te zeggen dat ze op een lijn met je ouders gezet wil worden.... Had me de perfecte gelegenheid geleken om heel aardig, heel beleefd en heel duidelijk de verhoudingen helder te maken. Tjonge jonge zeg.
Ach maak je niet druk om dat soort opmerkingen (je ziet je ouders vaker enzo). Je hebt toch wel gezegd dat die een stuk dichterbij wonen. Probeer het haar te laten begrijpen en anders zal ze er op een andere manier aan moeten wennen.

Ik heb voor mezelf een paar dingen op een rijtje gezet. Ik vind het niet belangrijk om de liefste of beste schoondochter te zijn. Mijn leven is ook erg belangrijk.

Ik ga dus zelf niet zo vaak (vriend gaat wel vaker maar dan alleen). Wordt ook niet echt gewaardeerd en soms zijn ze in het begin, als ik er weer ben, een beetje afstandelijk. Ik ben echter (ookal zeg ik het zelf) heel vriendelijk en hartelijk ookal zijn ze in het begin een beetje stug, dan is het stugge bij hun ook zo weer weg.
quote:Brabo85 schreef op 04 december 2011 @ 20:07:

Dametje nee hoor,maar ik heb hiervoor 2 maal een serieuze relatie gehad waar het altijd was gezellig als je komt, maar als je niet komt ook goed Ja ik snap heel goed dat je aan het zoeken bent hoe je met die hoge verwachtingen om moet gaan. Maar echt, wees heel duidelijk tegen ze en praat vooral goed met je vriend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven